مضرات رژیم غذایی کم کالری!

مضرات رژیم غذایی کم کالری!

رژیم‌های غذایی کم کالری در سال‌های اخیر معمولا به عنوان برنامه‌های غذایی جایگزین شناخته می‌شوند و به طور فزاینده‌ای در بین جوامع مُد شده است. مطالعه‌ای جدید که با استفاده از تصویر برداری (MRI) برای بررسی تاثیر مصرف غذا‌هایی کمتر از ۸۰۰ کالری در روز انجام شده نشان می‌دهند که تاثیری منفی در روی عملکرد قلب دارند و باعث توزیع نا متوازن چربی در شکم، کبد و عضلات قلب می‌شوند.

کد خبر : ۴۹۹۷۳
بازدید : ۴۷۲۳
مضرات رژیم غذایی کم کالری!
فرادید | محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند، افرادی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند باید قبل از رژیم گرفتن یکسری نکات را در نظر داشته باشند.

به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، مطالعه‌ای جدید که با استفاده از تصویر برداری (MRI) برای بررسی تاثیر مصرف غذا‌هایی کمتر از ۸۰۰ کالری در روز انجام شده نشان می‌دهند که تاثیری منفی در روی عملکرد قلب دارند و باعث توزیع نا متوازن چربی در شکم، کبد و عضلات قلب می‌شوند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند مردان روزانه ۲۵۰۰ کالری و زنان ۲۰۰۰ کالری در روز باید مصرف کنند. اما در حال حاضر بسیاری از افراد با گرفتن رژیم‌های سر سخت و کم کالری سعی دارند به طور قابل ملاحظه‌ای در زمانی کم وزن خود را کاهش دهند.

دکتر جنیفر راینر(Jennifer Rayner) پژوهشگر بالینی مرکز آکسفورد گفت: "رژیم‌های غذایی کم کالری در سال‌های اخیر معمولا به عنوان برنامه‌های غذایی جایگزین شناخته می‌شوند و به طور فزاینده‌ای در بین جوامع مُد شده است."

"این رژیم‌های غذایی کم کالری معمولا ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری در روز می‌باشند و می‌تواند در کاهش فشار خون، وزن و دیابت موثر باشد. اما تا کنون تاثیرات آن بر روی قلب مورد بررسی نگرفته است."

تحقیقات اخیر نشان داده اند که دو سوم بریتانیایی‌ها بیشتر مواقع در رژیم غذایی به سر می‌برند، اما ۸۰۰،۰۰۰ نفر آنان مبتلا به نارسایی قلبی هستند و نزدیک به دو میلیون نفر مبتلا به آنژین قلبی مزمن می‌باشند.

این تحقیق بر روی ۲۱ نفر از داوطلبان چاق با میانگین سنی ۵۲ سال و BMI ۳۷ انجام شده بود.

شرکت کنندگان با یک رژیم غذایی کم کالری ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری در روز به مدت هشت هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. در طی هفته اول و هفته هشتم MRI انجام شد.

پس از یک هفته، چربی کل بدن، چربی احشایی و چربی کبد به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت از ۴۲ درصد به ۱۱ درصد و در نهایت ۶ درصد رسید و همچنین موجب بهبود میزان کلسترول، تری گلیسیرید، گلوکز و فشار خون شد.

با این وجود بعد از یک هفته، میزان چربی اطراف قلب ۴۴ درصد افزایش یافت و در عملکرد قلب اختلالاتی را ایجاد کرد، از جمله تضعیف توانایی پمپاژ قلب.
مضرات رژیم غذایی کم کالری!

دکتر راینر گفت: "با توجه به تاثیرات مثبت رژیم غذایی کم کالری در متابولیک بدن مانند کاهش چربی کبد انتظار می‌رفت تا عملکرد قلب نیز بهبود بیابد، اما در عوض، عملکرد قلب در هفته اول بدتر شد."

او می‌افزاید، "کاهش ناگهانی کالری باعث می‌شود چربی‌ها از قسمت‌های مختلف بدن در خون آزاد شوند و موجب گرفتگی عضلات قلبی شوند."

"عضلات قلب بین چربی و قند برای سوخت ترجیح می‌دهند غرق در چربی شوند که این مسئله در عملکرد آن اختلالاتی ایجاد می‌کند."

محققان هشدار می‌دهند افراد مبتلا به مشکلات قلبی با داشتن رژیم غذایی کم کالری وضعیت خود را تشدید می‌کنند - برای مثال علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس یا افزایش خطر ابتلا به آریتمی قلب را افزایش می‌دهند.

دکتر راینر می‌گوید، "اگر دچار مشکلات قلبی هستید، قبل از شروع به رژیم غذایی کم کالری یا روزه داری حتما با پزشک خود مشورت کنید."

"افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌توانند علائم بیشتری را از این گونه رژیم‌ها تجربه کنند، بنا براین مهم است که تحت نظارت باشند و پیوسته با پزشک خود مشورت کنند."

این تحقیق در CMR ۲۰۱۸، نشست سالانه انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شده بود.

منبع: تلگراف
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید