درخواست برای بازنگری در تعرفه واردات لپ‌تاپ

درخواست برای بازنگری در تعرفه واردات لپ‌تاپ

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به تبعات افزایش ۱۱ درصدی واردات نوت‌بوک و لپ‌تاپ، طی ۵ سال گذشته، خواستار بازنگری تعرفه واردات این کالا با حمایت وزیر ارتباطات شد.

کد خبر : ۵۱۰۰۹
بازدید : ۴۳۲۷
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به تبعات افزایش ۱۱ درصدی واردات نوت‌بوک و لپ‌تاپ، طی ۵ سال گذشته، خواستار بازنگری تعرفه واردات این کالا با حمایت وزیر ارتباطات شد.
درخواست برای بازنگری در تعرفه واردات لپ‌تاپ

حمید توسلی با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای موضوع بازنگری تعرفه واردات لپ‌تاپ را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می‌کند، توضیح داد: این سازمان با ارائه مستندات و گزارش‌های آماری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وضعیت فعلی بازار نوت‌بوک و آسیب‌های ناشی از افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک از ۴ به ۱۵ درصد را طی سال‌های اخیر بررسی کرده است. وی ادامه داد: این گزارش و جداول آماری آن نشان می‌دهد اهداف حمایت از تولید داخلی لپ‌تاپ با افزایش تعرفه گمرکی آن نه تنها محقق نشده بلکه درکنار کاهش واردات قانونی نوت‌بوک، حجم کالای قاچاق در کشور افزایش یافته است.

به گفته توسلی، براساس آمار موجود، افزایش تعرفه نوت‌بوک از ۴ به ۱۵ درصد طی ۵ سال گذشته، منجر به کاهش واردات آن از مبادی قانونی شده است. عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص موضوع افزایش تعرفه گمرکی لپ‌تاپ و آسیب‌های آن بر بازار این کالا گفت: بیش از ۴ سال از حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های ذی‌ربط از موضوع تولید لپ‌تاپ در کشور می‌گذرد و متاسفانه این افزایش تعرفه تنها باعث شد شرکت‌های پاسخگوی این حوزه به مرور از چرخه عرضه نوت‌بوک خارج شوند و فروشگاه‌های کوچک‌تر جای آن‌ها را بگیرند که آن‌ها هم به‌دلیل عدم توان رقابت با کالای قاچاق که بسیار ارزان‌تر از قیمت کالای رسمی تمام می‌شود، در حال خروج از این بازار هستند.

وی با اشاره به آسیب‌های افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک ادامه داد: افق‌های پیش روی آن زمان این بود که ظرف مدت کوتاهی تولیدات داخلی بتوانند ۷۰ درصد نیاز کشور را به این کالای اساسی در سبد خانواده جامعه ایرانی تامین کنند و به همین خاطر تعرفه نوت‌بوک در دو مرحله از ۴ به ۱۰ و سپس ۱۵ درصد افزایش یافت. اما شرایط بازار به‌گونه‌ای دیگر پیش رفت و سیاست‌های آن زمان وزارتخانه و سازمان‌های متبوعش به بار ننشست. عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به خروج بسیاری از شرکت‌های سخت‌افزاری از بازار نوت‌بوک کشور طی ۴ سال گذشته تاکید کرد: به‌رغم تقاضا برای خرید لپ‌تاپ در کشور، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و قانونی فعال در حوزه نوت‌بوک به دلیل عدم توانایی رقابت با واردکنندگان غیررسمی، از این بازار خارج شدند.

توسلی در این رابطه ادامه داد: افزایش تعرفه نوت‌بوک برای حمایت از تولید داخلی نه تنها باعث تامین نیاز این کالا در کشور نشد بلکه به دلیل افزایش قیمت، عملا نوت‌بوک را از سبد کالای خانواده‌ها حذف کرد. عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به پیگیری‌های این سازمان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بازنگری تعرفه گمرکی نوت‌بوک گفت: در نامه و ارائه گزارش‌ها به وزیر ارتباطات درخواست کرده‌ایم تا زمینه طرح موضوع بازنگری تعرفه گمرکی نوت‌بوک را فراهم کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید