داستان گل مالی درِ شورای صنفی نمایش

داستان گل مالی درِ شورای صنفی نمایش

در ساعت‌های پایانی یکشنبه شب گذشته تصویر و فیلمی از احمد نجفی بازیگر سرشناس سینمای ایران در شبکه‌های مجازی منتشر شد و اهالی سینما را غافلگیر کرد.

کد خبر : ۵۱۵۶۰
بازدید : ۱۷۸۲
در ساعت‌های پایانی یکشنبه شب گذشته تصویر و فیلمی از احمد نجفی بازیگر سرشناس سینمای ایران در شبکه‌های مجازی منتشر شد و اهالی سینما را غافلگیر کرد. فیلمی که نجفی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد در چرخه اکران با مانع روبه‌رو شد و پس از کش و قوس‌های فراوان او به قولی که داده بود عمل کرد و در شورای صنفی نمایش را گل گرفت.
داستان گل مالی درِ شورای صنفی نمایش

نجفی تا امروز برای اکران فیلمش دست به هر کاری زده است؛ از تهدید به اعتصاب غذا تا گل گرفتن در شورای صنفی نمایش. فیلم «من یک ایرانی‌ام» با تهیه‌کنندگی و بازیگری او و کارگردانی محمدرضا آهنج و نویسندگی آرش داوودی در سال ۹۳ و در کشور اوکراین ساخته شده و نکته جالب توجه آن بازی کشتی‌گیر معروف ایرانی علیرضا حیدری در آن است.
طبق اعلام شورای صنفی اکران، قرار بود این فیلم روز ششم بهمن ماه روی پرده برود اما احمد نجفی فیلمش را به دفتر پخش نداد و خواستار اکران فیلمش پس از ایام جشنواره فیلم فجر شد. طبق روال برخی از بازاریان سینما اعتقاد دارند که در زمان جشنواره فیلم فجر، فروش فیلم‌های روی پرده کاهش می‌یابد. نجفی با همین اعتقاد فیلم را به دفتر پخش نداد؛ زیرا طبق قانون در صورت از دست دادن کف فروش، باید فیلم بعدی اکران می‌شد که فیلم «پشت ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی بود.
برای هر سینما یک کف فروش مشخص در نظر گرفته شده و فیلم‌های سینمایی برای باقی ماندن روی پرده باید حداقل به اندازه رقم، فروش داشته باشد.

همزمان با این اتفاق‌ها، ماجرای دیگری نیز در شورای صنفی دنبال شد. قانون به نفع فیلم مجید مجیدی تغییر کرد. طبق قانون قبلی فیلم مجیدی در صورت اکران تنها تا پایان اسفندماه می‌توانست روی پرده بماند؛ اما با تغییر قانون، قرار شد فیلم‌هایی که کف فروش را حفظ می‌کنند، پس از تغییر سال و در نوروز هم روی پرده بمانند.
این اتفاق‌های متوالی احمد نجفی را به اعتراض‌های شدید واداشت. او یک ماه پیش با انتشار فیلمی در راهروهای ساختمان شورای صنفی به شدت به تصمیم‌های اعضای این شورا اعتراض کرد. به هر حال این اعتراض با پادرمیانی اهالی سینما پایان پذیرفت و رئیس سازمان سینمایی دستور به رسیدگی در مورد اکران فیلم را داد. این فیلم از ۱۸ بهمن ماه به مدت یک هفته اکران شد، اما پس از یک هفته اکران فیلم پایان یافت. اما نجفی باز هم به تلاش‌ها برای اکران ناموفق این فیلم اعتراض کرد.

او حدود یک ماه بعد از اعتراضش در راهروهای شورای صنفی که با تهدید به اعتصاب غذا همراه بود، ساعات پایانی یکشنبه شب در اقدامی عجیب و نمادین درِ ورودی ساختمان شورای صنفی را گِل گرفت. فیلم و عکس‌های این اقدام احمد نجفی به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و کاربران زیادی به این اقدام او واکنش نشان دادند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این کار نجفی استقبال کردند. شورای صنفی اکران در چند مدت اخیر همواره در معرض انتقادها و اعتراض‌های بسیاری بوده است. پیش از این نیز ماجرای عجیب و باورنکردنی اکران فیلم «عصبانی نیستم» از مهم‌ترین حاشیه‌های شورا بود.

واکنش‌ها به گل گرفتن در شورا
سخنگوی شورای صنفی در اولین ساعات روز گذشته در گفت‌وگویی با «ایلنا» موضع رسمی این شورا را در مواجهه با اقدام نجفی بیان کرد. غلامرضا فرجی که درباره گزینه‌های اکران نوروزی سینماها صحبت کرده، در بخشی از حرف‌‍‌هایش به گل گرفتن در شورا هم واکنش نشان داده و گفته است: قاعده بر این است که باید مسائل و شکایت‌ها به‌صورت قانونی و رسمی در شورای صنفی نمایش طرح شود و تهیه‌کننده یا پخش‌کننده یک فیلم شکایت خود را در شورا مطرح کند و ما به آن رسیدگی می‌کنیم. هیچ تخلفی درباره فیلم «من یک ایرانی‌ام» به تهیه‌کنندگی احمد نجفی به شورا نرسیده است و ما از برخی رفتارها متعجب هستیم.

این‌گونه رفتارها پسندیده نیست و اگر کسی شکایتی دارد، می‌تواند آن را مکتوب به شورا ارائه کند. شورای صنفی، سالن سینمایی دراختیار ندارد که آن را به فیلمساز یا تهیه‌کننده‌ای بدهد بلکه فقط توافقاتی که بین فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان با سینماداران منعقد می‌شود، در شورا ثبت می‌شود و ما می‌توانیم به شکایت‌هایی که مطرح می‌شود، رسیدگی کنیم.
اما در بسیاری از گروه‌های تلگرامی سینمایی میان موافقان و مخالفان این «اقدام» بحث داغ بود. در اینستاگرام و توییتر نیز بازانتشار فیلم‌ها و عکس‌های نجفی با یک استانبولی پر از گل واکنش‌های فراوانی را برانگیخت و خیلی‌ها از اقدام او انتقاد کردند و مواضع نجفی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را یادآوری کردند.
در همین رابطه غلامرضا موسوی، تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران نوشت رفیق عزیزمان ظاهرا مثل مرشدش دچار مشکل فراموشی شده است. حضرتش در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی ۶ سانس فقط دو بلیت فروخته یعنی ۵ سانس حتی یک نفر تماشاچی نداشته، رفیق کجایت را گل بگیرند؟

واکنش سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما هم جالب بود. او در توییتر خود نوشت پیشکسوت محترم آقای نجفی بزرگوار، کاش وقتی در عصبانیت و به تحریک دیگران به‌عنوان یک هم صنف حرمت نگاه نداشتید و در بخشی از صنف را گِل گرفتید، به تبعات آن هم فکر می‌کردید که شاید روزی همان دیگران دهان همه ما را گِل بگیرند.
البته احمد نجفی گل مالی در شورای صنفی را در حضور خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرده بود و روز گذشته در گفت‌وگویی مفصل با خبرگزاری تسنیم درباره این کار خود گفت:‌ کسانی که در سینما فیلم‌سوزی می‌کنند و گمان می‌کنند سینما متعلق به همین پنج شش نفر است، باید بدانند که این‌گونه نیست؛ اگر دست از این مافیا‌بازی‌ها برندارند من تا آخر آنها را رها نمی‌کنم؛ من طاقت از دست‌دادن این همه پول را دارم؛ من برای این مملکت فیلم ساختم؛ برای باورم فیلم ساختم؛ بروند از همان فیلم‌هایی که دوست دارند بسازند که مبادا دوستان‌شان اذیت شوند؛ فقط به فکر خودشان هستند؛ فیلم‌های خودشان را اکران می‌کنند و وقتی که به فیلم‌های دیگران می‌رسند، آن را نابود می‌کنند.

او افزود: «اصلا مساله فیلم من نیست. مساله الیت (قشر) و گروه خاصی است که همه باهم هستند ورسما دخالت می‌کنند. شورای صنفی بر اساس قانون اساسی و مصوبات مجلس عمل نمی‌کند. یک تفاهم‌نامه‌ای بوده بین بعضی آدم‌ها با بعضی روابط که خوب خودشان موضوع را می‌دانند.
من کار به صنف دارم و کار با یک شورای صنفی که غیرقانونی است و زندگی تهیه‌کنندگان و کسانی را که در سینما زحمت کشیدند، نابود می‌کند.»این بازیگر در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید کرد: سه چهار نفر در یک شرکت برای سینما تصمیم می‌گیرید؟ مگر شما که هستید؟ این را دست شما دادند که خدمت کنید یا خیانت؟ و شما خیانت کردید. آقای رئیس‌جمهور! این نتیجه مدارا با عده‌ای خاص در این سینماست که مردم را به اینجا می‌رسانند.
آقای وزیر ارشاد! شما خوب می‌دانید که من برای چه داد می‌زنم. ببینید اینها با این سینما چه کردند؟ من تنها نیستم؛ اما کار خودم را تنها انجام می‌دهم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید