۷ اشتباه رایج در شسشوی دست‌ها

۷ اشتباه رایج در شسشوی دست‌ها

گفته می‌شود که شستن دست به منظور جلوگیری از گسترش آنفلوانزا، اسهال، عفونت‌های تنفسی و بسیاری موارد دیگر موثر است.

کد خبر : ۵۱۵۹۳
بازدید : ۴۷۳۸
۷ اشتباه رایج در شسشوی دست‌ها
فرادید | احتمال می‌دهم شما تا کنون هرگز در مورد چگونگی شستن دست‌های خود فکر نکرده اید؛ ممکن است غافلگیر شوید اگر بدانید که روش معمول شستشوی دست‌ها می‌تواند باعث ابتلا به برخی بیماری‌ها شود.

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، روش‌های شستشوی دست می‌تواند تفاوت بین پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای خوکی و یا از بین رفتن ویروس باشد. همانطور که همیشه گفته ام، بهترین روش درمان آنفولانزا دوری جستن از مجموع بیماری‌ها و ویروس‌های مختلف است. در این مقاله چگونگی شست شوی صحیح دست‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی بیان شده است.

شستن دست‌ها
در حالی که ممکن است دست‌های خود را روزی چند بار بشویید، اما مطمئنا شیوه صحیح آن جز الویت‌های افکار شما نیست. هدف از شستن دست‌ها خلاص شدن از بیماری‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و به طور کلی عوامل بیماری زا است.

گفته می‌شود که شستن دست به منظور جلوگیری از گسترش آنفلوانزا، اسهال، عفونت‌های تنفسی و بسیاری موارد دیگر موثر است. در حقیقت شستن دست‌ها می‌تواند تقریبا نیمی از مرگ و میر ناشی از اسهال و یک چهارم از مرگ ومیر ناشی از عفونت تنفسی حاد را کاهش دهد.

شستشوی صحیح دست‌ها به چند عامل اساسی بستگی دارد: آیا از صابون استفاده می‌کنید، چه نوع صابون‌هایی مصرف می‌کنید، درجه حرارت آب چه مقدار است، چه مدت زمانی را به شستن دست‌ها اختصاص می‌دهید و چگونه دست خود را خشک می‌کنید.

۷ اشتباه رایج در شستن دست‌ها
یک عادت بهداشتی که همه ما باید از دوران کودکی آن را یاد بگیریم و رعایت کنیم روش صحیح شستن دست است. شستن دست‌ها یک روش ساده برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها می‌باشد. در این مقاله به برخی از اشتباهات رایج (نحوه اجتناب) به اختصار اشاره شده است.

۱ - از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده می‌کنید؟
برخی از مواد‌های شیمیایِ صابون‌های آنتی باکتریال ساختگی هستند. طبق بیانات اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، استفاده از این صابون‌ها می‌تواند پیامد‌های ناخوشایندی داشته باشد و به صورت کاملا علمی ثابت کند که محتویاتش نمی‌توانند بهتر از صابون‌های معمولی عمل کنند. با این وجود برخی خانواده‌ها همچنان ترجیح می‌دهند از این صابون‌ها استفاده کنند. چنین محصولاتی به هیچ عنوان موثر‌تر از صابون‌های معمولی نیستند. خبر بد! حتی استفاده بلند مدت از این محصولات می‌تواند اثرات مضری نیز داشته باشد.

سازمان FDA اقداماتی را نیز در مقابله با عرضه صابون‌های آنتی باکتریال انجام داده است. در سپتامبر ۲۰۱۶، استفاده از تری کلوسان به همراه ۱۸ ماده ضد باکتریایی دیگر ممنوع شد. در حالی که این تصمیم امیدوار کننده بود، اما مواد دیگر نیز که بی ضرر نیستند، همچنان در ساخت این صابون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد شیمیایی نظیر بنزالکونیوم کلراید، بنزوتونیم کلرید و کلروکسیلنول که در صابون‌های موجود در بازار وجود دارند.

۲ - صابون‌های معمولی
باکتری‌های بیماری زا فراوانی ممکن است در طول استفاده، بر روی لایه‌هایی از صابون پنهان شده باشند. در حالی که تحقیقات محدودی وجود دارد، اما برخی افراد بیان می‌کنند این باکتری‌ها بعید است در هنگام استفاده به دست انتقال بیابند. با این وجود، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند استفاده از مایع دستشویی بسیار سالم‌تر است.

۳ - با آب گرم دستتان را می‌شویید؟
تحقیقات نشان می‌دهند که برای کشته شدن میکروب‌ها نیازی به آب گرم ندارید. یک مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Food Protection نشان داد تفاوت معنا داری در میزان اثر بخشی پاک کنندگب آب در دمای ۶۰، ۷۹، ۱۰۰ درجه فارنهایت وجود ندارد. بنا براین برای تمیز شدن دست‌ها، لزومی بر استفاده آب گرم وجود ندارد. تحقیقات نشان داده اند نتیجه استفاده از آب گرم در شستن دست‌ها باعث بالا رفتن حساسیت و آسیب دیدن پوست می‌شود. همچنین دست‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی واکنش‌های بیشتری نشان خواهند داد.

تحقیقات دیگر هم نشان داده است اگر افراد به جای استفاده از آب گرم برای شستن دست هایشان سراغ آب سرد بروند لطف بزرگی به کره زمین کرده اند، چون آب گرم باعث آسیب به لایه ازن می‌شود.

۴ - همیشه از خشک کن استفاده می‌کنید؟
این اتفاق ممکن است برای هر فردی رخ داده باشد، هنگامی که دست‌های خود را در یک سرویس بهداشتی عمومی می‌شویید با یکسری گزینه‌های خشک کننده هیجان انگیز مواجه می‌شوید، حوله‌های کاغذی و خشک کن؟ در مقایسه پاکیزگی این دو، مطمئنا حوله‌های کاغذی تمیز‌تر هستند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود نشان می‌داد، استفاده از حوله‌های کاغذی تقریبا سبب کاهش ۲۴ درصدی باکتری‌ها می‌شود در حالی که خشک کن‌ها با افزایش احتمال ۱۲ درصدی همراه هستند.

۵ - در شستن دست هایتان عجله می‌کنید؟
به طور متوسط اکثر افراد دست‌های خود را ۶ ثانیه‌ای می‌شویند ... بسیار کمتر از زمانی که باید باشد (در واقع کمتر از نصف از زمان مورد نیاز). در حالی در یک مطالعه بیان شد که تمیز کردن دست‌ها در مدت زمان ۱۰ ثانیه، زمان کافی است. CDC توصیه می‌کند، حداقل ۲۰ ثانیه را به شستن دست‌ها اختصاص دهید.

۶ - اجازه نمی‌دهید صابون کف کند؟
کارکرد صابون به کف کردنش وابسته است. قرار است کف کند و شما دست هایتان را به هم بسایید تا تمام میکروب‌ها و چربی‌هایی که روی سطح پوست تان نشسته اند پاک شوند. اگر فکر کنید یک دور گرداندن صابون برای به وجود آوردن کف و پاک کردن دست هایتان کافی است سخت در اشتباه هستید. یادتان باشد بعد از اینکه صابون یا مایع دستشویی به خوبی کف کرد تمام سطح دست، از پشت آن گرفته تا بین انگشت‌ها و حتی زیر ناخن‌ها باید تمیز شوند. به خصوص این مورد آخر جای خیلی خوبی برای جمع شدن و خوشگذرانی میکروب‌ها است!

۷ - الویت شما ژل‌های ضدعفونی کننده هستند؟
استفاده از ژل‌های ضدعفونی خوب است؛ به شرطی که جایگزین شست و شوی دست با آب و صابون نشوند و فقط در شرایط ضروری مورد استفاده قرار بگیرند. اگر به آب دسترسی ندارید سراغ این ژل‌ها بروید، اما در صورتی که سینک دستشویی در دسترس است به ریسک استفاده از ژل نمی‌ارزد، چون این ضدعفونی کننده‌ها هر چقدر هم که خوب باشند فقط انواع خاصی از میکروب‌ها را نابود می‌کنند نه همه شان را.

نتیجه گیری
• صابون‌های آنتی باکتریال و آب گرم را فراموش کنید. مایع دستشویی گزینه مناسب تری است.
• برای خشک کردن دست هایتان بهتر است از حوله‌های کاغذی استفاده کنید.
• تقریبا ۲۰ ثانیه زمان را به شسشوی دست‌ها اختصاص دهید.

منبع: دکتر اکس
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید