چرت عصر گاهی ممنوع!

چرت عصر گاهی ممنوع!

امروز چرت عصرگاهی در ایران ممنوع است. از ساعت ۱۵:۴۵ امروز محبوب‌ترین تیم‌های کشور رودرروی یکدیگر می‌ایستند تا شهرآورد شماره ۸۶ پایتخت آغاز شود. امروز بخش دیگری از تاریخ نیم‌قرن هماوردی نگاشته می‌شود و به تاریخ فوتبال ایران راه پیدا می‌کند.

کد خبر : ۵۱۷۷۲
بازدید : ۱۰۷۲
امروز چرت عصرگاهی در ایران ممنوع است. از ساعت ۱۵:۴۵ امروز محبوب‌ترین تیم‌های کشور رودرروی یکدیگر می‌ایستند تا شهرآورد شماره ۸۶ پایتخت آغاز شود. امروز بخش دیگری از تاریخ نیم‌قرن هماوردی نگاشته می‌شود و به تاریخ فوتبال ایران راه پیدا می‌کند.
عصر جنون
دربی‌های تهران حتی در بدترین روزهایش، حتی آن زمان که شش بار متوالی یک- یک مساوی شد یا چهار نوبت پیاپی به تساوی بدون گل انجامید هم پتانسیل دیوانه کردن عشاق میلیونی‌اش را داشت، چه برسد به حالا که هم سرخابی‌ها فوق‌العاده آماده‌اند و هم دربی‌های این سالیان زیباتر و مهیج‌تر شده است.

عصر جنون
در دهه نود همه نوع دربی قشنگ داشته‌ایم؛ از سه گل ایمون زاید تا سه گل پارسال استقلال و از گل ثانیه آخری جری بنگستون تا دعوای گلادیاتوری رحمتی و جلال حسینی. برد چهار گله پرسپولیس را فراموش نکنید، آن هم در روزی که کاپیتان استقلال بین دو نیمه تا دم رختکن پرسپولیس پیش رفت تا شخصا محسن مسلمان را به خاطر نوع شادی بعد از گلش ادب کند.
همه اینها یعنی دربی چند سالی هست که از ریل احتیاط خارج شده و استانداردهای یک بازی بزرگ را بازیافته است. در همین راستا، هیچ دلیلی وجود ندارد که امروز شاهد یکی از مرغوب‌ترین هماوردی‌های پرسپولیس و استقلال نباشیم. هواشناسی گفته هوا عالی است، ورزشگاه قطعا پر می‌شود، رئیس فیفا و اسطوره‌ای مثل فان‌باستن آن بالا می‌نشینند، دو مربی استاندارد روی نیمکت دو تیم هستند و یک فوج ستاره فوتبال بلد هم میدان‌داری می‌کنند؛ از مهدی رحمتی و روزبه چشمی و وریا غفوری و امید ابراهیمی و جباروف و شجاعیان و تیام اینها تا بیرانوند و جلال و شجاع و کمال و فرشاد و وحید امیری و علیپور آنها.
یک‌سوم از موجودی ایران در جام‌جهانی پیش رو، امروز در میدان ملی آزادی به مصاف هم خواهند رفت. امروز چرت عصرگاهی ممنوع است. اگر توانستید فقط یک لحظه پلک‌های‌تان را روی هم بگذارید، جایزه دارید!

پرسپولیس
پرسپولیس امروز دو هدف دارد؛ یکی اینکه به استقلال نبازد و دیگری آنکه در پایان مسابقه، مسجل شدن مقام قهرمانی‌اش را جشن بگیرد. کسب دو قهرمانی لیگ در یک سال خورشیدی تا کنون در تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته و می‌تواند برای سرخ‌ها رویایی باشد. این آخرین هفته لیگ در سال۹۶ است و آنها اگر استقلال را ببرند، قطعا قهرمان شده‌اند. البته ثبت مساوی یا حتی شکست برای سرخ‌ها هم می‌تواند توام با قهرمانی آنها شود.
تنها تعقیب‌کننده پرسپولیس در جدول ذوب‌آهن است که امروز از ساعت ۱۵ در شهر جم به مصاف پارس جنوبی می‌رود. آن بازی یک نیمه زودتر از دربی شروع می‌شود و یک نیمه زودتر از دربی به پایان می‌رسد. پس پرسپولیسی‌ها اول نیمه دوم می‌دانند که برای قهرمانی چه نتیجه‌ای باید بگیرند. آنها برای فتح جام باید درست مشابه ذوب‌آهن یا بهتر از این تیم نتیجه بگیرند، بنابراین اگر شاگردان قلعه‌نویی به پارس ببازند، پرسپولیس تحت هر شرایطی قهرمان است، اگر هم ذوب مساوی کند، تیم برانکو با یک مساوی برابر استقلال قهرمان خواهد شد.
این تنها پیروزی ذوب‌آهن است که پرسپولیس را ملزم به کسب هر سه امتیاز دربی می‌کند. با این همه برانکو می‌داند که اگر تیمش را برای مساوی به زمین بفرستد، دست به ریسک بزرگی زده و احتمال باخت افزایش خواهد یافت. هنوز کسی نمی‌داند پرسپولیس در این مسابقه با چه سیستم و نفراتی به میدان خواهد رفت. احتمال پررنگ‌تر این است که برانکو تیمش را با چینش ۱-۳-۲-۴ به میدان بفرستد که در این حالت منشا نیمکت‌نشین می‌شود و از بین بشار و مسلمان یکی به ترکیب می‌رسد.
احتمال دیگر هم استفاده از سیستم ۲-۴-۴ خطی است. در هر دو حالت اما قرمزها از دو هافبک دفاعی استفاده خواهند کرد. هواداران پرسپولیس دوست دارند دو بازیکنی که در این پست به میدان می‌روند کمال کامیابی‌نیا و احمد نوراللهی باشند، با این وجود به نظر می‌رسد برانکو تصمیم قطعی‌اش را برای استفاده از ربیع‌خواه گرفته و تنها یار کنار او محل تردید پروفسور است.
به این ترتیب شاید کمال آنجا بازی کند و شاید هم حسین ماهینی به میدان برود. در صورت بازی کردن ماهینی در پست هافبک دفاعی، صادق محرمی دفاع راست سرخ‌ها خواهد شد. برانکو گفته بود امروز سورپرایزهایی خواهد داشت. بعد از اعلام ترکیب پرسپولیس اما روشن خواهد شد که او واقعا سورپرایز داشته یا لاف می‌زده!

استقلال
استقلال امروز فقط یک هدف دارد. آنها لیگ را از دست داده‌اند و با توجه به اینکه به احتمال فراوان قهرمان جام حذفی هم خواهند شد،‌ دغدغه سهمیه آسیایی ندارند. استقلال فقط می‌آید که پرسپولیس را ببرد، انتقام بازی رفت را بگیرد، فصل سرخ‌ها را خراب کند و در صورت امکان جشن قهرمانی آنها را به تعویق بیندازد. تیم شفر برای رسیدن به این هدف، ابزار لازم را هم در اختیار دارد.
آنها تیم خوب و متوازنی هستند که از حضور مهره‌های موثر پرشماری سود می‌برند. استقلال به تازگی خوب بازی می‌کند و خوب هم می‌برد. فرار از شکست در خانه الریان، پیروزی بر الهلال و گلباران فولاد خوزستان نتایجی هستند که استقلال همین اواخر در زمین‌هایی غیر از آزادی به دست آورده. برانکو خوب می‌داند که باید از این تیم بترسد.
هنوز خاطره اشک‌های وریا غفوری در پایان بازی رفت از ذهن هواداران استقلال پاک نشده؛ بازیکنی که از قضا امروز جزو آماده‌ترین‌های استقلال است و به احتمال فراوان بازیکن فیکس ایران در جام‌جهانی روسیه خواهد بود. ترکیب استقلال ابهامات کمتری نسبت به پرسپولیس دارد. انتظار می‌رود امروز مهدی رحمتی، روزبه چشمی، مجید حسینی، وریا غفوری، امید نورافکن، امید ابراهیمی، فرشید باقری، سرور جباروف، داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی و مامه تیام ۱۱بازیکن استقلال در شروع مسابقه را تشکیل بدهند.

سایر نکات
بازی امروز را علیرضا فغانی برای پنجمین بار سوت خواهد زد. او پیش از این دربی ایمون زاید و پیروزی فصل قبل استقلال را سوت زده و کلا سبک قضاوتش طوری است که به پرحادثه شدن بازی کمک می‌کند. گفته می‌شود گزارشگر تلویزیونی این بازی جواد خیابانی خواهد بود. سکوهای بازسازی‌شده در طبقه دوم آزادی صندلی‌گذاری شده‌اند و بعد از حدود ۱۰ماه امروز کل ظرفیت ورزشگاه در اختیار هواداران است.
در تاریخ دربی‌ها هنوز بازیکنان خارجی برای استقلال گل نزده‌اند، اما امروز احتمال قابل توجهی وجود دارد که تیام یا جباروف این طلسم را بشکنند. در سمت مقابل بشار رسن که در تیم ملی عراق بازیکن گلزنی است، هنوز گلی برای پرسپولیس نزده و امروز این فرصت را دارد که چنین ماموریتی را در بهترین میدان ممکن انجام بدهد.
پرسپولیس با وجود دریافت سه گل از السد، سه بازی متوالی است که در لیگ گل نخورده، این در حالی است که استقلال در سه بازی آخر لیگی‌اش سه گل خورده. تنها محروم این بازی حسین حسینی است که برابر فولاد اهواز سه‌کارته شد، هرچند گویا از اول هم قرار بوده رحمتی در دربی بازی کند. آبی‌ها البته پژمان منتظری، مهدی قائدی و پادوانی را هم به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهند داشت.
امروز همچنین غیر از دربی تهران و بازی پارس جم و ذوب‌آهن، تراکتورسازی هم از ساعت ۱۵ به مصاف پیکان خواهد رفت. در ادامه مسابقات هفته بیست‌وپنجم فردا پدیده- سپیدرود(۱۵)، سپاهان- گسترش‌فولاد(۱۵:۳۰)، سایپا- فولاد(۱۵:۳۰) و نفت آبادان- سیاه‌جامگان (۱۷:۴۰) به مصاف هم خواهند رفت. آخرین بازی این هفته هم روز شنبه بین استقلال خوزستان و نفت تهران برگزار می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید