خوشمزه‌های دست‌ساز

خوشمزه‌های دست‌ساز

آرد نخودچی را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا صاف و یک‌دست شود سپس به مخلوط اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند

کد خبر : ۵۲۴۰۳
بازدید : ۱۹۱۲
شیرینی نخودچی یکی از شیرینی‌های خوشمزه قزوینی است که یادآور خاطرات عید نوروز است. مواد اصلی این شیرینی، آرد نخودچی است. آرد نخودچی استفاده شده در این شیرینی باید بسیار مرغوب و نرم باشد. پخت این شیرینی نیاز به وسایل و ابزار خاصی ندارد و شما به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید.

۵۰۰ گرم آرد نخودچی مرغوب
۲۵۰ گرم کره یا روغن صاف قنادی یا روغن جامد
۲۵۰ گرم پودر قند یا شکر
۱ قاشق غذا‌خوری زعفران ساییده شده
۱ قاشق چای‌خوری هل ساییده شده
پودر یا خلال پسته و بادام به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نخودچی
ابتدا کره یا روغن صاف قنادی را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا نرم شود سپس به وسیله یک همزن برقی، چند دقیقه هم بزنید.پودر قند یا شکر را داخل روغن ریخته و به مدت ۴ دقیقه هم بزنید تا کاملا حل شود سپس پودر هل را به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید.آرد نخودچی را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا صاف و یک‌دست شود سپس به مخلوط اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را کمی ورز دهید. دقت کنید که خمیر نباید بیش از حد ورز داده شود، چون این‌کار موجب به روغن افتادن خمیر می‌شود.
خوشمزه‌های دست ساز
در ادامه زعفران دم کرده را اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیر کاملا یک‌دست و یک‌رنگ شود. برای نرم‌تر شدن شیرینی در این مرحله می‌توانید خمیر را به وسیله چرخ‌گوشت، چرخ کنید.مواد را داخل سلفون قرارداده و اجازه دهید ۵ تا ۶ ساعت استراحت کند.فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را به کمک وردنه با ضخامت نیم تا یک سانتی‌متر روی سینی باز کنید سپس قالب دلخواه‌تان را داخل آرد بزنید و شروع به قالب زدن کنید. اگر مایل نبودید از قالب استفاده کنید، خمیر را گرد کرده و روی سینی فر بچینید.

شیرینی‌ ها را به‌وسیله پودر یا خلال پسته تزیین کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا کمی طلایی شده؛ سینی را از فر خارج کرده و بگذارید تا کاملا خنک شوند.شیرینی‌ها را در ظرفی مناسب چیده و سرو کنید.

قطاب
یکی از کار‌هایی که قبل از عید نوروز خانم‌ها به سراغ آن می‌روند درست کردن شیرینی خانگی است. شیرینی‌های خشک و کوچکی که راحت خورده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را مدت طولانی نگه داشت. در میان این شیرینی‌ها، قطاب که از شیرینی‌های سنتی ایرانی و سوغات معروف شهر یزد است به دلیل طعم و عطر مطبوع آن از شیرینی‌های دیگر متمایز شده است. در تهیه این شیرینی خوشمزه با ما همراه باشید و به استقبال دید و بازدید‌های نوروزی بروید.

خوشمزه‌های دست ساز
نصف فنجان ماست کم چرب
۲ فنجان آرد
۲ عدد زرده تخم مرغ
۱ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
نصف فنجان روغن جامد ذوب کرده
مواد لازم برای پر کردن قطاب
۴ قاشق مرباخوری گلاب
۱ قاشق مرباخوری پودر هل
۱ قاشف مربا خوری بادام خرد شده
۱ فنجان پودر قند

در ظرفی مناسب پودر بادام، پودر هل و پودر قند را با مقداری گلاب مخلوط کنید.ابتدا بیکینگ پودر را داخل ظرف بریزید و در مقداری ماست حل کنید. سپس زرده تخم مرغ و روغن جامد را که از قبل ذوب کرده‌اید به ماست و بیکینگ پودر اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. آرد را به تدریج به مخلوط مواد قطاب اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به شکل خمیر در آیند. سپس خمیر را در درون نایلونی قرار دهید و آن را یک ساعت و نیم داخل یخچال قرار دهید. سپس خمیر را از درون یخچال بیرون آورید، روی سطحی صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را به کمک وردنه نانوایی نازک کنید و با دهانه یک لیوان دایره‌هایی را روی خمیر صاف شده قالب بزنید.

در مرحله بعد یک قاشق چای‌خوری از مخلوط مواد میانی قطاب بردارید. آن را در وسط خمیر دایره‌ای شکل بریزید، سپس لبه‌های خمیر را روی هم جمع کنید و با دست اطراف آن را چین بدهید. باقی مانده خمیر‌ها را نیز به همین ترتیب با مخلوط مواد میانی قطاب پر کنید.مقداری روغن درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا خوب داغ شود. سپس قطاب‌ها را درون روغن داغ بیندازید تا سرخ شوند و به رنگ طلایی در آیند.

خوشمزه‌های دست ساز
سپس قطاب‌ها را از درون روغن بیرون بیاورید و آن‌ها را در درون صافی قرار بدهید تا روغن اضافیشان خارج شده و خوب خنک شوند. سپس در ظرفی مناسب مقداری پودر قند و هل را باهم مخلوط کنید و قطاب‌ها را در مخلوط پودر قند و هل بغلطانید.در تهیه قطاب، ابتدا آرد را چند بار الک کرده، بعد به مواد خمیر اضافه کنید.‌

می‌توانید به جای ماست از همان اندازه شیر استفاده کنید.برای طرز تهیه مواد میانی قطاب می‌توانید به جای پودر بادام از پودر پسته استفاده کنید و پودر گردو را با شکر و دارچین، هل و گلاب را با هم مخلوط کرده و به عنوان مواد میانی قطاب از آن‌ها استفاده کنید.

اگر آرد را به تدیج به مخلوط مواد خمیر اضافه کنید خمیر شما تردتر خواهد شد.در هنگام پیچاندن خمیر قطاب توجه داشته باشید که هیج جای خمیر نباید باز بماند.‌می‌توانید قطاب‌ها را به جای سرخ کردن روغن در درون فر با درجه حرارت ۱۸۰ سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. برای تزیین قطاب از پودر پسته استفاده کنید.
منبع:کتاب کاله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید