از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی

از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی

برخی معتقدند مثلا سبزی پلو ماهی غذای روز عید نیسست بلکه باید رشته پلو را ناهار روز اول سال خورد و یا برخی دیگر رشته پلو را شام چهارشنبه سوری می دانند.

کد خبر : ۵۲۶۱۵
بازدید : ۷۳۸۱
فرادید | نو شدن سال در هر کشوری و حتی هر شهری سنت‌های خاص خودش را دارد. اکثر شهر‌ها برای مناسبت‌های پایانی سال غذا‌های مخصوصی تهیه می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ در ایران این غذا‌های سنتی معمولا از مناسبت‌های پیش از عید آغاز می‌شود و تا روز ۱۳ فروردین که روز آخر تعطیلات عید است ادامه دارد.

ما معمولا از اخرین سه شنبه سال که به شب چهارشنبه سوری معروف است غذا‌های سنتی خاصی را تهیه می‌کنیم، روز عید و روز ۱۳ فروردین هم هر کدام غذای خودشان را دارند. هر کدام از این غذا‌ها ایده و نیتی هم در پشت خود دارند و تاریخچه‌ای طولانی در مورد هر کدام وجود دارد. از طرف دیگر برخی معتقدند مثلا سبزی پلو ماهی غذای روز عید نیسست بلکه باید رشته پلو را ناهار روز اول سال خورد و یا برخی دیگر رشته پلو را شام چهارشنبه سوری می‌دانند. در نهایت هر کدام از این‌ها سنت‌های است که باید برگزار شود و شیرین و به یاد ماندنی است.

دراین گزارش نگاهی به غذا‌های سنتی شب‌های سال نو داریم.

۱. سبزی پلو ماهی
یکی از معروف‌ترین غذا‌های سنتی برای سال نو است. اکثر ایرانی‌ها این غذا را به عنوان ناهار روز عید یا شام شب قبل از عید میخورند. بد نیست بدانید بسیاری از افراد عادت دارند سبزی پلو ماهی را با ماست بخورند یا به توصیه کارشناسان تغذیه برای جذب بهتر آهن ماهی، آن را با چاشنی آبلیمو یا آب نارنج طعم دار کنند، اما از نظر طب سنتی ماهی طبع سردی دارد.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
ماهی نوعی آبزی است که با مزاج‌های سرد و‌تر ناسازگار است و شمالی و جنوبی آن هم می‌تواند دردسرساز باشد. یعنی ممکن است موجب ناراحتی‌های گوارشی، رخوت، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ شود و هضم ثقیلی داشته باشد.
اگر شما این آبزی سرد مزاج را با آبلیمو، ترشی لیته، سیر ترشی، ماست، دوغ یا تخم‌مرغ بخورید، حتی اگر پرفشاری خون هم داشته باشید عواقب سردی آن دوچندان خواهد شد.

۲. کوکو سبزی
این هم از آن دست غذا‌هایی است که برخی خانواده‌ها در سنت شب عید خود در کنار سبزی پلو ماهی مصرف می‌کنند. اما بدانید یکی از کوکو‌هایی است که معمولا میزان زیادی روغن به خود جذب می‌کند بنابراین بهتر است سبزی آن را قبلا نیم‌پز کنید تا جذب روغن به حداقل برسد. برای ایجاد طعم خوشایند و افزایش ارزش تغذیه‌ای کوکو سبزی بویژه برای کودک و نوجوان می‌توانید از مغز گردو و زرشک استفاده کنید. مصرف سبزی پلو و کوکو در ایام عید که مصرف تنقلات یبوست‌آور زیاد است از خشکی مزاج جلوگیری می‌کند.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۳. رشته پلو
این غذا را معمولا شب چهارشنبه سوری میخورند، اما برخی دیگر می‌گویند ناهار روز عید رشته پلو است تا رشته امور را بتوانید در دست بگیرید. د. رهر دو صورت غذایی است که در یکی دو. روز اخر یا اول سال خورده می‌شود و معمولا باب میل نسل قدیم است. رشته، فرآورده‌ای خمیری است که از آرد گندم، آب و نمک تهیه می‌شود و ارزش و کالری آن همانند نان و غلات است.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
در نتیجه مثل پلو چاق می‌کند. برخلاف تصور عامه، رشته پلویی با رشته آشی ترکیبات یکسانی دارد با این تفاوت که آرد به کار رفته در رشته پلویی سبوس بیشتری دارد و آن را کمی تفت می‌دهند تا قهوه‌ای روشن شود، اما رشته آشی خام و سفید رنگ است. این غذا در بین مردم تهران، اراک، کرمانشاه و آذربایجان معروف است.

۴ .دلمه (آذربایجان)
در اغلب شهر‌های آذربایجان، انواع دلمه و به خصوص دلمه برگ مو در شب عید و روز‌های اول سال خورده می‌شود. بعضی‌ها معتقدند که با خوردن دلمه در شب سال نو می‌توان به همه آرزو‌ها رسید.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۵.کوفته محلی (چهار محال و بختیاری)
دراین استان شب قبل از عید نوعی کوفته محلی می‌پزند. مواد این کوفته از گوشت گوساله، برنج، سبزیجات معطرو آلو‌های محلی است. این کوفته با سبزیجات محلی در کرمانشاه هم خیلی محبوبیت دارد.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۶.کلم پلو (شیراز)
از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذا‌های شب عید در شیراز، کلم پلو است که به صورت سنتی تهیه می‌شود و این روز‌ها هم هنوز در بین جوان تر‌ها طرفدار دارد و بهترین رستوران‌ها برای نوروز این غذا را سرو می‌کنند.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۷.خورش قیمه (خراسان)
مردم شهر‌های خراسان هم شب عید سبزی پلو با ماهی و روز اول سال نو خورش قیمه به همراه رشته پلو می‌خورند. خراسانی‌ها معتقدند خوردن آش رشته و رشته پلو در روز‌های عید نوروز باعث در دست داشتن رشته امور میشود.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۸. قورمه سبزی
شاید به نظر کمی عجیب باشد، اما در بین مردم بعضی ازشهر‌ها قرمه سبزی یا نوعی خورش سبزی که با پلو خورده میشود غذای محبوب شب عید به حساب می‌آید به خصوص در مناطق کوهستانی ایران خورش سبزی برای شب عید خورده می‌شود. بعضی‌ها اعتقاد دارند که با خوردن این غذا، سال سبز و خرمی خواهند داشت.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۹.آبگوشت و کوفته (همدان)
غذای محبوب شب عید برای همدانی‌ها نوعی آبگوشت و کوفته است. داخل کوفته: خرما، گردو، آلو، تخم مرغ، پیاز سرخ شده و ادویه‌های معطر می‌ریزند که با ترشی خیلی میخورند.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۱۰.ماهی با رشته پلو (زنجان)
مردم زنجان هم ماهی را غذای محبوب شب عید می‌دانند، ولی این ماهی همراه با رشته پلو و یا زعفران پلو خورده میشود. بسیاری عقیده دارند که نیروی حیات بخش آب دریا در موجودات دریایی و ماهی‌ها وجود داره. البته برای شب چهارشنبه سوری خورش شش انداز همراه با برنج بیشتر مرسوم است.

۱۱.سبزی پلو با ماهی و ته چین (مازندران)
مردم شهر‌ها و روستا‌های مازندران هم شام شب عید را ماهی شکم پر می‌خورند و به همراه سبزی پلوی مخصوص یک ته چین خوشرنگ هم کنار غذا دارند.

۱۲. ترشه تره با ماهی (گیلان)
غذای محبوب شب عید مردم گیلان، ترشی تره ه. است که با سبزی‌های محلی، سیر و تخم مرغ درست می‌شود. این خورش خوش رنگ و بو همراه با کته و ماهی بسیار خورده می‌شود.
از رشته پلو تا سبزی پلو ماهی
۱۳. آش رشته و باقالی پلو
این دو نوع غذا معمولا برای سنت روز ۱۳ فروردین پخته می‌شود. زمانی که مردم برای در کردن نحسی ۱۳ به دل کوه و طبیعت رفته اند با خوردن این دو غذا عید را به پایان می‌برند و سال جدید کاری را آغار می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید