با طرح یک سوال، نه گفتن را آسان کنید!

با طرح یک سوال، نه گفتن را آسان کنید!

هنگامی که از فردی در خواست کمک می‌کنید، برایتان کمی سخت است " نه " بشنوید. شنیدن این دو حرف ساده می‌تواند نفس گیر و نا امید کننده باشد. تعجب می‌کنید از خود می‌پرسید آیا شخص دیگری وجود دارد که به در خواست من اهمیت دهد یا خیر.

کد خبر : ۵۴۲۴۳
بازدید : ۵۶۲۵
با طرح یک سوال،
فرادید | هنگامی که از فردی در خواست کمک می‌کنید، برایتان کمی سخت است "نه" بشنوید. شنیدن این دو حرف ساده می‌تواند نفس گیر و نا امید کننده باشد. تعجب می‌کنید از خود می‌پرسید آیا شخص دیگری وجود دارد که به در خواست من اهمیت دهد یا خیر. در حقیقت هنگامی که خودمان کلمه "نه" را از کسی می‌شنویم، احساس ناخوشایندی تجربه می‌کنیم. حال از آنجایی که می‌دانیم " نه " شنیدن به چه میزان می‌تواند ناراحت کننده باشد می‌توانید به وسیله طرح "سوالی" مانع این ناراحتی شوید.

به گزارش فرادید به نقل از lifehack، تصور کنید در یک روز پر مشغله در دفتر، همکارتون در خواست کمک فوری برای به پایان رساندن مقاله‌ای تا پایان ظهر دارد. از شما می‌پرسد، "آیا کمکم می‌کنی" زمانی برای انجام کار اضافی ندارید و حتی کار‌های عقب افتاده بسیاری برای به پایان رساندن دارید -، اما چون بر کار خود تسلط دارید و تمایل دارید که کمکی کنید، می‌گویید بله.

چرا اینقدر سخت است "نه" بگوییم؟
همه ما چه زن و چه مرد بار‌ها در موقعیت‌هایی قرارگرفته ایم که گفتن کلمه "نه" علی رغم میل باطنی برایمان سخت و دشوار بوده است، چون بیش از رضایت خودمان دلواپس توجه و رضایت دیگران هستیم! از کودکی همواره آموخته ایم که باید برای رضایت دیگران بیشتر از خواسته‌های خود ارزش قائل شویم. راضی نگه داشتن تمام آدم‌هایی که در اطراف ما هستند تقریبا غیر ممکن است ضمن اینکه ما وظیفه نداریم برای خوشنودی و رضایت دیگران بیش از توان خود تلاش کنیم. از این رو بهتر است با استفاده از یک روش در پاسخ بگویید، "بله، به شما کمک خواهم کرد" یا "بله، از شما دفاع می‌کنم!"، این "بله" به بقا و ثبات فرد کمک می‌کند.

امروزه اکثر افراد زندگی مستقلی دارند، اما این تمایل طبیعی برای پذیرش و حضور در یک وضعیت اجتماعی پیوندی است که باعث می‌شود اغلب به دیگران "بله" بگوییم؛ و هنگامی که نه می‌گویید، فرد احساس نا خوشایندی را تجربه می‌کند،‌ای چیزی نبود که انتظارش را داشتید.

طرح یک سوال
فکر می‌کنید در چنین شرایطی چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ نمی‌خواهید "نه" بگویید و احساسات طرف مقابل را خدشه دار کنید. خوشبختانه یک راه حل وجود دارد.

هنگامی که فردی در خواست کمک می‌کند، به سادگی از او سوالی بپرسید! فکر می‌کنید چگونه باید سوال کنید!

در حقیقت سعی کنید با بیان یک سوال توپ را به زمین خود فرد بی اندازید. آن‌ها را مجبور کنید دقیقا همان چیزی را که می‌خواهند و نیاز دارند تعریف کنند. اگر قادر به بیان و شرح مسئله نیستند، می‌توانید در همان ابتدا "نه" بگویید.

سوال کنید "چگونه" به جای پاسخ صریح، نه. این امر باعث می‌شود تا تلاشی برای تفسیر در خواستش اتخاذ کند.

هنگامی که از "چگونگی" مسئله می‌پرسید، در حقیقت او را تشویق می‌کنید تا نیاز اصلی اش را مشخص کند و کنترل وضعیت را در دست بگیرد. طرح سوالاتی دقیق از چگونگی انجام کار و بیان گام‌هایی که برای تکمیل کردن کار مورد نیاز است، مجبورشان می‌سازد تا مسئله را به طور دقیق شناسایی کنند و انجام دهند.

زمان
قبل از پاسخ دادن به هر درخواستی، وقت بیشتری طلب کنید، چون پاسخ فوری ما به یک درخواست ممکن است "بله" باشد، با این تکنیک، عادت کردن به "بله" نگفتن‌های فوری را در خود پرورش می‌دهیم. هرگاه از ما کاری خواسته می‌شود، به جای "بله" گفتن، از عباراتی نظیر "راجع به آن فکر خواهم کرد" یا "آیا می‌توانم بعدا پاسخ بدهم؟" یا "اگر درگیر کار دیگری نباشم، دوست دارم این کار را انجام دهم" استفاده کنید.

مطمئن شوید که فرد درخواست دهنده متوجه شود که به رغم این که به دلیل محدودیت‌های کاری، استراتژی یا زمانی، (فعلا) نمی‌توانید درخواست او را بپذیرید، چه احساس خوب و مثبتی در مورد او دارید. با این کار احتمالا فرد درخواست دهنده رد شدن درخواستش را شخصی نخواهد پنداشت.

منبع: lifehack
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید