مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

حضور مزدا سی‌ایکس5 را در ایران باید به فال نیک گرفت اما نمی‌توان به طور قطع از فروش بسیار بالای این محصول مزدا در سال 97 خبر داد ولی چنان که از تجربه فروش 3 نسل اخیر مدل مونتاژی سدان سری3 مزدا در ایران می توان فهمید، خریداران ایرانی علاقه بسیاری به ساخته های مزدا به دلیل استهلاک اندک، کیفیت بالای سواری و ظاهر زیبا دارند. خوشبختانه سی‌ایکس5 این ویژگی ها را در سطحی بالا داشته و قادر است سطح بالایی از رقابت را در این کلاس جذاب کلید بزند.

کد خبر : ۵۴۵۷۴
بازدید : ۲۴۳۲۷

فرادید | با خوشامدگویی گمرک به نخستین محصول وارداتی مزدا، بازار شاسی‌بلندهای کوچک ایران با حضور رقبای آلمانی، کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی، بیش از هر زمان دیگری داغ می‌شود. این محصول ژاپنی که خودرویی تولید شده با استانداردهای بالای صنعتی است گویا با ارزش تجاری 30 هزار دلاری در فهرست خودروهای مجاز به واردات قرار گرفته تا به نخستین محصول شاسی‌بلند این برند در بازار ایران بدل گردد.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

به گزارش فرادید ، در عین حال اگر پژو 3008 هم به لیست محصولات وارداتی کشور اضافه شود و مزدا با مدل سی‌ایکس5 پای به بازار کشور بگذارد تقریبا اغلب مدل‌های موفق و مهم این کلاس در بازار ایران حضور داشته و صحنه جالبی از یک نبرد تمام عیار را رقم می‌زنند. در واقع با توجه به حضور محصولاتی از تویوتا، نیسان، رنو، فولکس‌واگن، کیا، ام‌جی، هیوندای، میتسوبیشی و سانگ یانگ در این کلاس اضافه شدن دو خودروی مزدا و پژو می‌تواند دماسنج رقابت در این کلاس را به بالاترین درجه ممکن برساند.

تاریخچه

مزدا خودروساز ژاپنی که نام خود را از افسانه‌های پارسی گرفته در سال 1920 توسط جوجیرو ماتسودا تاسیس شده و تا 1984 در خارج از مرزهای ژاپن کارخانه ای نداشته است. این شرکت هم اینک علاوه بر بازار آسیا در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا و استرالیا حضور داشته و وضعیت باثباتی به لحاظ تولید دارد. این شرکت که مدت هاست از اتحاد خود با فورد موتور آمریکا خارج شده در 6 گروه مختلف سدان، هاچ بک، رودستر و کوپه، شاسی بلند، وانت و مینی ون به تولید خودرو پرداخته و حدود 17 محصول در سبد تولیداتش دارد. با اینکه تولید خودرو در شرکت مزدا حدود 100 سال قدمت دارد، مدل جدید سی ایکس 5 خودرو جوانی است. این یعنی مزدا به تازگی و از اوایل سال 2012 تولید خودرویی در این کلاس را شروع کرده است. در واقع این خودرو تنها دو نسل داشته که نسل جدیدتر از اواسط سال 2017 با یک طراحی تازه وارد بازارهای جهانی شده و فروش موفقی را تجربه کرده است. این خودرو که جانشین محصول رده متوسط قدیمی مزدا یعنی تریبیوت شده محصولی است شهری، نسبتا لوکس و اقتصادی که توانسته به فاصله کمی از معرفی در بازارهای پررقابتی نظیر اروپا و آمریکای شمالی به وضعیتی باثبات برسد. این خودرو در فاصله دو محصول دیگر با نام‌های سی‌ایکس3 و سی‌ایکس7 قرار دارد.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

پایگاه‌های تولیدی

نسل قبلی سی‌ایکس5 که حدود 5 سال تولید شد در 4 نقطه مختلف از جهان و در 4 کارخانه تولید می‌شد. علاوه بر کارخانه یوجینا واقع در هیروشیمای ژاپن، کارخانه‌هایی در 3نقطه دیگر شامل واحد روسیه با نام ولادی وستوک، واحد مالزی با نام کالیم و البته واحد چین واقع در نانجینگ کار تولید سالانه 250 تا 300 هزار دستگاه از این محصول را برعهده داشتند. در نسل جدید واحد روسی مونتاژ محصولات مزدا از دور خارج شده و به جای آن یک کارخانه دیگر در ژاپن یعنی واحد تولیدی هوفو کار مونتاژ مدل سی‌ایکس5 را برعهده گرفته است. خوشبختانه محصولات وارداتی مزدا به ایران مستقیما از 2 کارخانه ژاپنی آمده و از بالاترین سطح کیفی در بین تولیدات مزدا برخوردارند.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

محبوبیت

در بازارهای جهانی مزدا با مدل سی‌ایکس5 دست به کار بزرگی زده است. این خودرو گرچه به لحاظ فروش هنوز نصف تویوتا راو4 و نیسان ایکس تریل در جهان فروش دارد اما با توجه به عمر کم و ویژگی های برجسته فنی و ظاهری شانس بالایی برای افزایش موفقیت دارد. در ایران اما وضعیت فروش سی‌ایکس5 قطعا سخت تر خواهد بود. وجود شش رقیب مختلف در این کلاس آن هم از برندهایی نظیر رنو، تویوتا، نیسان، فولکس واگن، کیا و هیوندای در کنار تجربه کم شرکت بهمن برای حضور در این بخش احتمالا کار سی‌ایکس5 را برای فروش بیشتر سخت خواهد کرد. در عین حال با توجه به اینکه برند مزدا جزو خودروهای محبوب ایرانی‌ها در دو دهه اخیر بوده با عرضه سری سی‌ایکس5 که شاسی بلندی با ظاهر زیبا و مجلل، موتور کم مصرف و نیرومند، و البته اتاق مجهز است بی شک درگیری سختی را در رنج قیمتی 300 میلیون تومان در این کلاس در سال 97 شاهد خواهیم بود.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

فروش جهانی

این محصول موفق که در بیش از 100 بازار مهم جهان عرضه می‌گردد سالانه بالغ بر 20درصد از کل فروش جهانی مزدا را به خود اختصا داده و وضعیت بسیار مناسبی در بین محصولات متعدد این سازنده ژاپنی دارد. کمپانی مزدا که مدت‌هاست به واسطه موفقیت بالای سی‌ایکس5، خطوط تولید خود را در ژاپن، مالزی و چین دایر کرده سالانه بیش از 300 هزار دستگاه از این خودرو را در بازارهای مختلف جهان به فروش می‌رساند. جالب است بدانید که سی‌ایکس5 در بین خودروهای شاسی‌بلند این شرکت جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده و محبوبیت بالایی دارد. فروش سالانه این خودرو در بازار آمریکای شمالی و اروپا به ترتیب 150 و 60 هزار دستگاه است.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

معرفی سی‌ایکس5 مدل 2018

خوشبختانه طبق جدیدترین نامه ارزش گذاری گمرک، مزدا CX-5 نیز در جدول خودروهای رسمی قرار گرفته است. البته که در آخرین بار از باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو، نامی از این کراس اوور ژاپنی دیده نمی شد. اما حضور این خودرو در این لیست، نشان می دهد که اقدامات لازم جهت تعیین عوارض گمرکی و ایجاد شرایط حضور آن در بازار کشور انجام شده و به احتمال زیاد تا چند وقت دیگر، این خودرو نیز به لیست ثبتارش اضافه می شود. با توجه به اینکه گروه بهمن و شرکت بهمن موتور به عنوان نماینده رسمی مزدا ژاپن در ایران شناخته می شود، به احتمال زیاد این شرکت برنامه واردات و عرضه محصول جدید این خودروساز ژاپنی را در ایران دارد. اما طبق روند ارزش گذاری گمرک، این خودرو 30 هزار دلار بهای رسمی دارد که با توجه به دلار 4200تومانی اعلامی دولت، بهای خودرو در محدوده 130 میلیون تومان را خواهد داشت که با توجه به عوارض ورود 95 درصدی و دیگر هزینه‌های واردات خودرو، احتمالا شاهد قیمتی 300 تا 350 میلیون تومانی برای سی‌ایکس5 خواهیم بود.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

طراحی بدنه

طراحی نسل نخست این خودرو حاصل کار دستان هنرمند مهندس ژاپنی یعنی ماساهی ناکایاما است که جزو دپارتمان طراحی مزدا بوده و با استفاده از عناصر معماری مدرن این شرکت به خلق نخستین کراس‌اوور کوچک این برند اقدام کرده است. در عین حال نسل دوم سی ایکس5 را شخص جولین مونتوسی ایتالیایی سرطراح گروه مزدا به عهده داشته و حاصل کار به لطف عناصر زبان طراحی جدید کودو (KODO) شکل گرفته است. در نسل جدید مزدا سعی کرده با استفاده حداقلی از خطوط، محصولی مجلل، ساده، اصیل و لوکس بسازد که نمای گیرایی داشته باشد. جلوپنجره از یک زه کرومی پهن و مواج به عنوان نماد اصلی مزدا تشکیل شده که در محل اتصال به کاپوت در دو طرف، به چراغ های تیز، خشن و کوچک جلو متصل شده و فرمی زیبا را برای سی‌ایکس5 ایجاد می‌کند که با ادامه آن ازطریق دو خط عضلانی روی کاپوت تا ستون های جلو، ترکیب کلی پوزه جلو را بهتر از زمانی برای این مزدای جذاب خلق نموده است.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

طراح این خودرو با توجه به ورودی هوای بزرگی که جلوپنجره برای موتور مهیا می کند به یک ورودی باریک و کشیده در پایین سپر بسنده کرده و در دو سوی سپر هم برای نصب مه شکن‌های کوچک ازکمترین خطوط ممکن استفاده کرده است. در دو سوی بدنه این رویه ادامه پیدا کرده و شما خطوط بسیاری نمی بینید. تنها یک خط نرم از چرغ‌های جلو امتداد پیدا کرده و با گذر از روی گلگیرها، تا انتهای درب دوم ادامه پیدا می کند. در عین حال در بالای این خط یک خط کوچک طرح شده که به چراغ عقب متصل می شود. آینه های بزرگ این خودرو روی درب جلو جا خوش کرده و بچه گلگیرها هم به شکلی ظریف در 4 گوشه خودرو نصب شده اند. در بخش عقب هم ما شاهد چراغ های همیشگی مزدا با طرحی نزدیک به چراغ های جلو هستیم که این مورد هارمونی کلی بدنه سی‌ایکس5 را بسیار بالا برده است.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

نمای داخلی

در بین تمامی محصولات مزدا، اتاق سی‌ایکس5 از همه لوکس تر به نظر می رسد. یک صفحه نمایش لمسی کوچک در بالای داشبورد در ترکیب با دو دریچه کوچک هوا و نیز تعداد اندکی دکمه و کلید گردان در بخش پایین تر موجب شده تا ارگونومی این کابین بسیار بالا بوده و امکانات و ادوات به راحتی توسط راننده مورد استفاده قرار گیرند.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

یک نوار باریک و زیبای کرومی موجب شده تا داشبورد به دو قسمت تقسیم شود. این نوار با عبور از دو دریچه هوای مرکز داشبورد تا کناره درب ها ادامه پیدا کرده و به لطف استفاده از چوب خوشرنگ در جای جای کابین، سطح کیفی کابین را ارتقا داده است. استفاده از ترکیب رنگ های مناسب و جدید مثل قرمز جیر و مشکی، سفید و مشکی، یا خاکستری تیره و مشکی موجبات بهبود کنتراست در اتاق شده ضمن اینکه کیفت مواد به کاررفته و مونتاژ آن در بین اعضای این کلاس جزو بهترین‌ها باشد.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

ابعاد و گنجایش

به لحاظ طولی، مزدا سی‌ایکس5 در مقایسه با کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و فولکس واگن تیگوان خودرویی کاملا بزرگتر است گرچه این محصول در مقایسه با نیسان ایکس تریل، تویوتا راو4 و رنو کولئوس ابعادی کوچکتر دارد. در عین حال مزدا این محصول مزدا با داشتن فاصله بین دو محور 2.69 متر بهترین و جادارترین اتاق این کلاس را دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب با 4.55، 1.84 و 1.68 متر بالاتر از استانداردهای این گروه است.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

در مقایسه با رقبای وطنی فعلا تنها رنو کولئوس است که در این کلاس اندکی (حدود 1سانتی متر) به لحاظ ابعاد اتاق وضعیت بهتری دارد. سی‌ایکس5 که به راحتی گنجایش 5 سرنشین بزرگسل را در سفرهای شهری و بین شهری دارد، به لطف طراحی مناسب مزدا از جای پای کافی در جلو و عقب، فضای مناسب بالای سر و نیز محفظه های قرار دادن اشیا مسافران در اتاق برخوردار است. در عین حال جعبه بار این خودرو حدود 500 لیتر گنجایش داشته که این میزان با خواباندن صندلی های عقب تا 1300لیتر افزایش پیدا می کند.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

وضعیت فنی

اما طبق شنیده‌ها مزدا سی‌ایکس5 خودرویی است که با مدل 2018 و پیشرانه 2.5 لیتری به بازار ایران می آید. این موتور بنزینی 4سیلندر که دقیقا 2488سی‌سی مجهز به فناوری اختصاصی مزدا یعنی اسکای اکتیو بوده که قدرتی معادل 184 تا 187 اسب بخار را تولید و به یک جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک می‌کند. بیشترین گشتاور این پیشرانه 251 نیوتون‌متر است و به چرخ های جلو و عقب منتقل شده و راننده را قادر می سازد تا با توجه به وزن 1600کیلوگرمی خودرو، در کمتر از 8.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این چارچوب موجب می‌شود سی‌ایکس5 در مرتبه ای بالاتر از خودروهای این کلاس در بازار ایران قرار بگیرد.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

امکانات

در مدل 2018، مدل پایه سی‌ایکس5 با کد اسپورت دارای غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده چرمی، سامانه پایش نقاط کور و هشداردهنده وجود ترافیک عقب می‌باشد. این مدل همچنین دارای کنترل نوربالا، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، کروز کنترل راداری مزدا، ترمز هوشمند، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران و خاموش و روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو، چراغ‌های جلو و واحدهای روز روشن ال‌ای‌دی می‌باشد ضمن اینکه از سیستم چهارچرخ محرک انتخابی هم بهره می برد. صفحه‌نمایش 7 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی سی‌ایکس5 که در داشبورد نشسته تنظیمات شناور جذابی دارد که در تمامی تریم های خودرو به‌صورت استاندارد وجود دارد. این صفحه‌نمایش سرراست و مناسب بوده ولی عملکرد سطح بالایی ندارد ضمن اینکه ابعادش واقعا کوچک است.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

ایمنی

مزدا سی‌ایکس5 موفق شده تست های موسسه اروپایی انکپ را با نمره بالای 5 ستاره پشت سر بگذارد. این یعنی سطح ایمنی شاسی‌بلند جدید مزدا در بازار ایران بسیار بالا بوده و وضعیت امنیت سرنشینان در تصافات مناسب و حتی عالی است. در تست‌های سختیگرانه موسسه سلامت و امنیت بزرگراه‌های آمریکا (iihs) هم سی‌ایکس5 موفق شده بالاترین نمره یعنی عالی (TOP SAFETY PICK+) را دریافت کند.

مزدا سی ایکس 5، هر آن چیزی که باید درباره این شاسی بلند ژاپنی بدانید

چشم انداز بازار

این خودرو که در نسل دوم به بازار ایران می‌آید گنجایش 5 سرنشین را داشته و به امکانات رفاهی مناسبی مجهز است.کاراند درایو مجله مشهور آمریکایی درباره مزایای این خودرو به سه عبارت سواری راحت، هندلینگ عالی و ظاهر لوکس اشاره کرده ضمن اینکه کمبود برخی ادوات، لزوم قدرت بیشر و البته فضا بار کوچک را مهم ترین نقایص سی‌ایکس5 اعلام کرده است. با توجه به جمیع جهات می توان حضور مزدا سی‌ایکس5 را در ایران به فال نیک گرفت اما نمی‌توان به طور قطع از فروش بسیار بالای این محصول مزدا در سال 97 خبر داد ولی چنان که از تجربه فروش 3 نسل اخیر مدل مونتاژی سدان سری3 مزدا در ایران می توان فهمید، خریداران ایرانی علاقه بسیاری به ساخته های مزدا به دلیل استهلاک اندک، کیفیت بالای سواری و ظاهر زیبا دارند. خوشبختانه سی‌ایکس5 این ویژگی ها را در سطحی بالا داشته و قادر است سطح بالایی از رقابت را در این کلاس جذاب کلید بزند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید