افزایش جرایم فضای مجازی

افزایش جرایم فضای مجازی

افزایش تقریباً ۱۰ برابری جرایم در فضای مجازی و پیچیده‌تر شدن آن‌ها در سال‌های اخیر جزو نگرانی‌های جدی پلیس است.

کد خبر : ۵۵۷۶۰
بازدید : ۱۳۹۷

افزایش تقریباً ۱۰ برابری جرایم در فضای مجازی و پیچیده‌تر شدن آن‌ها در سال‌های اخیر جزو نگرانی‌های جدی پلیس است.

سردار کمال هادیان فر در نشست خبری دیروز با اعلام این مطلب گفت: برداشت‌های غیرمجاز، ۶۱.۵ درصد، مزاحمت‌های اینترنتی ۶۰ درصد، کلاهبرداری‌ها ۵۵ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۳۱ درصد و انتشار فیلم‌های خصوصی خانوادگی در فضای سایبری ۲۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.

افزایش جرایم فضای مجازی

هادیان‌فر در ادامه با تأکید بر اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌های فضای مجازی از ۳۳ روز به کمتر از ۱۵ روز رسیده از افزایش توان واکنش سریع پلیس فتا به حملات سایبری از ۲۳۵ هزار فقره به ۵۲۸ هزار فقره خبر داد.

رئیس پلیس فتا همچنین از ۷ هزار و ۵۲۵ حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور در سال ۹۶ خبر داد و گفت: روزانه بین ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری در کشور انجام می‌شود که بیشتر این حمله‌ها دفع می‌شود. در سال گذشته، ۲۹۶ حمله سایبری جدی در کشور داشتیم که این حملات بیشتر به سامانه‌ها و زیرساخت‌ها بوده است که ۵۰ درصد از سوی امریکا و چین، ۳۰ درصد کشور‌های اروپایی همچون آلمان و هلند و مابقی کشور‌های آسیایی بودند.

وی در ادامه افزود: اینستاگرام برخلاف پروتکل‌های بین‌المللی هیچ سروری در داخل کشور ندارد و با بررسی‌های پلیس ۵۱ هزار پیج اینستاگرامی با محتوای مستهجن کشف و شناسایی شد. امروز بیش از ۴۹.۵ درصد از جرایم فضای مجازی در تلگرام رخ می‌دهد و حدود ۷۰ درصد از کل جرایم در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام و ۲۰ میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام حضور دارند و این در شرایطی است که هیچ‌یک از این دو شرکت سروری در داخل ایران ندارند و این موضوع باعث شده تا پیگیری جرایم رخ داده در این شبکه‌ها بسیار سخت شود.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: همه شاهد بودند که فعالیت گروه‌های تروریستی و القاعده در تلگرام صورت گرفته است و متأسفانه امروز ۳۰۰ کانال مربوط به داعش و تفکر تکفیری با ۱۱ زبان در تلگرام فعالیت می‌کنند. البته داعش به برکت جمهوری اسلامی ایران و اقدامات کشور عراق و سوریه و... از بین رفت؛ اما تفکر آن همچنان وجود دارد.

رئیس پلیس فتا در ادامه با اشاره به فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام گفت: این موضوع با پیگیری وزارت ارتباطات انجام شده است. اما از سال گذشته با تغییر SSL در اینستاگرام عملاً فیلترینگ هوشمند ناکارآمد شد و جز در موارد معدودی که امنیت ملی در خطر است، فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام اجرایی نیست.

سردار هادیان فر در خصوص آمار تفکیک جنسیتی مجرمان فضای مجازی نیز گفت: براساس آمار‌های موجود ۷۷ درصد مجرمان فضای مجازی مرد و ۲۳ درصد آنان زن بودند و در سال ۹۶، بیش از ۳۹ هزار فقره جرم سایبری در ۱۰۸ کد و کلاسه، پرونده شد که خوشبختانه بیش از ۸۴ درصد این پرونده‌ها یعنی معادل ۳۳ هزار جرم منجر به کشف شد.

وی با تأکید بر اینکه کاربران باید از انتشار عکس‌های خصوصی خود در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها خودداری کنند، گفت: بار‌ها این موضوع را تأکید کرده‌ایم و باید کاربران بشدت به این موضوع توجه داشته باشند چرا که مجرمان با بکارگیری روبات‌های خاص این عکس‌ها را جمع‌آوری کرده و نسبت به سوء‌استفاده از آن‌ها یا اخاذی از کاربران به کار می‌گیرند. به‌عنوان مثال سال گذشته در شمال کشور عکس خصوصی یک دختر به منظور اخاذی از وی منتشر شد و انتشار آن باعث شد پدر خانواده خودکشی کند.

رئیس پلیس فتای کشور با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ هزار پرونده برداشت غیرمجاز در فضای سایبری کشور انجام شده گفت: بیشتر این جرایم با استفاده از روش سیسینگ و اسکینر و سوء‌استفاده از اعتماد مردم و مهندسی اجتماعی انجام شد که استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان در صدر این برداشت‌های غیرمجاز قرار داشتند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد نیز شاهد بودیم که مجرمان با راه‌اندازی دکه‌ای در کنار خیابان و جاده اقدام به فروش زیرقیمت برخی از کالا‌ها می‌کردند و با روش اسکینر و سوء‌استفاده از دستگاه‌های پوز سیار اطلاعات کارت بانکی مشتریان را کپی و پس وورد آن‌ها را سرقت می‌کردند و با سوء‌استفاده از کارت‌های جدید که با قیمت ۱۰۰ تومان تهیه می‌کردند اطلاعات کارت‌های به سرقت رفته را کپی کرده و از خودپرداز‌ها یا با خرید اینترنتی حساب قربانیان خود را خالی می‌کردند که در یکی از این موارد بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از حساب بانکی یک نفر به صورت غیرمجاز برداشت شده بود.

هادیان‌فر با بیان اینکه ۲۴ درصد از تراکنش‌های بانکی در کشور از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌شود افزود: متأسفانه خودپرداز‌های موجود در کشور سیستمی قدیمی داشته و به روز نیستند و این در حالی است که در دنیا به جای استفاده از کارت‌های بانکی مگنتی، از ذخیره اطلاعات در کیف‌های الکترونیکی استفاده می‌شود یا برای برداشت از دستگاه‌های خودپرداز از سامانه‌های رمز یکبار مصرف و توکن استفاده می‌کنند تا مشتریان بانکی دچار مشکلات اینچنینی نشوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۱۲ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم ایران است گفت: این آمار نشان می‌دهد که هر ایرانی حدوداً ۵ تا ۶ کارت بانکی داشته که متأسفانه هنوز این کارت‌های بانکی با کد ملی کاربران «یونیک» نشده است.

وی با قدردانی از آذری جهرمی و وزارت ارتباطات در خصوص راه‌اندازی سامانه برخط فیشینگ در پلیس فتا گفت: این سامانه که از ابتدای سال ۹۶ فعال شد موفق شده تا ۸۰ درصد فیشینگ‌ها در فضای مجازی را قبل از وقوع جرم شناسایی، رصد و حذف کند.

وی در ادامه این نشست افزود: با توجه به اتفاقات رخ داده و رشد تکنولوژی روزانه میزان جرایم از سال ۹۰ تا امروز ۹۰۰ درصد افزایش داشته است یعنی به ازای هر ۱۴۰۰ ایرانی یک فقره جرم در کشور رخ داده است و این در حالی است که در کشور هند با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفر تنها ۵۷ هزار فقره جرم سایبری اتفاق می‌افتد که این معادل وقوع هر فقره جرم سایبری به ازای ۸۴۰۰ نفر هندی است.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید