خواص مفید گوجه فرنگی

خواص مفید گوجه فرنگی

گوجه فرنگی که در طیف سبزیجات قرار می‌گیرد مصرف عمده‌ای در انواع سالاد‌ها دارد. رب آن برای غذا‌های رنگی و سس آن برای مصرف در کنار اغلب فست فود‌ها استفاده می‌شود.

کد خبر : ۵۵۷۹۳
بازدید : ۱۴۵۶۸
فرادید | در میان سبزی‌ها و میوه‌ها بعضی‌ها کمتر دیده می‌شوند و کمتر مصرف می‌شوند. این نوع از میوه‌ها یا سبزی‌ها اکثر برای موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا در سالاد یا ساندویچ‌ها مصرف می‌شوند. یکی از معروفت‌ترین این میوه‌ها گوجه فرنگی است.

این میوه که در طیف سبزیجات قرار می‌گیرد مصرف عمده‌ای در انواع سالاد‌ها دارد. رب آن برای غذا‌های رنگی و سس آن برای مصرف در کنار اغلب فست فود‌ها استفاده می‌شود. اما خود گوجه فرنگی را در ساندویچ هم میتوان مصرف کرد.
برای اینکه با خاصیت این میوه آشنا شوید این گزارش را بخوانید تا شاید از این به بعد مصرف آن را در سفره غذایی خود بیشتر کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف گوجه فرنگی به صورت خام مفیدتر است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C. و A.، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B. شامل B۱، B۲، B۳، B۵ و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست.

خواص گوجه فرنگی برای بدن

سلامت قلب:
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ث. است که خاصیت محافظت از قلب را دارد. ویتامین ث. موجود در گوجه فرنگی اثر ضد لخته شدن خون نیز دارد.
کنترل آسم:
محققان استرالیایی اینطور ثابت کرده اند که لیکوپن و ویتامین آ. موجود در گوجه فرنگی به کاهش علائم آسم ناشی از ورزش کمک می‌کند.
کاهش قند خون:
از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی این است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است، اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.
سلامت استخوان ها:
گوجه فرنگی حاوی ویتامین کا است که نقش مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون و تقویت استخوان‌ها دارد. تحقیقات در دانشگاه بوستون نشان داده، کمبود ویتامین کا خود عاملی برای ابتلا به درد مفاصل دست‌ها و زانو‌ها است.
خواص مفید گوجه را بدانید
سلامت چشم ها:
گوجه فرنگی بینایی را تقویت و از آب مروارید پیشگیری میکند. ویتامین A. و ویتامین C. موجود در این میوه حتی می‌تواند از شب کوری جلوگیری کند. گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که همگی از چشم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از نور کمک می‌کند.
پیشگیری از آسیب به DNA:
فواید گوجه فرنگی برای سلامتی شامل جلوگیری از آسیب DNA نیز می‌شود. مقادیر زیاد ویتامین C. و ویتامین A. موجود در گوجه فرنگی، خواص آنتی‌اکسیدانی مهمی دارند که با آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. یعنی این میوه می‌تواند با علائم زودرس پیری مقابله کند.
مبارزه با سرطان:
مصرف بیشتر گوجه فرنگی به مبارزه با سرطان پروستات کمک می‌کند. این گیاه ریسک ابتلا به سرطان‌های دیگر مانند سرطان معده، ریه، گردن رحم، دهان، گلو، روده، مری و تخمدان را کاهش می‌دهد. دلیل آن هم این است که گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است. اگر می‌خواهید فواید ضدسرطانی گوجه فرنگی برایتان بیشتر شود، آن را با روغن زیتون بپزید.
سلامت پوست:
مصرف مداوم گوجه فرنگی به تمیز کردن پوست و زیبا شدن آن کمک میکند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می‌شود از پوست در مقابل صدمه آفتاب و کاهش حساسیت آن به اشعه فرابنفش کمک می‌کند. زیرا اشعه فرابنفش یکی از دلایل اصلی ایجاد چین‌های ریز روی پوست است. از گوجه فرنگی برای درمان آکنه و جوش پوست نیز می‌توان کمک گرفت. پوره گوجه فرنگی را روی پوست تان بمالید تا درخشش آن برگردد.
سلامت موها:
گوجه فرنگی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند ظاهر بهتری به موهایتان داده و خاصیت اسیدی این میوه، سطح PH را نیز تعدیل می‌کند. می‌توانید با آب گوجه فرنگی، طراوت و شادابی را به مو‌های خود برگردانید و از شوره آن نیز کم کنید.
بهتر شدن خواب:
گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از لیکوپن و ویتامین ث. است که باعث می‌شود خوب بخوابید؛ بنابراین اگر مشکل خواب دارید، به رژیم غذایی روزانه خود گوجه فرنگی بیفزائید. آن را در سالاد یا سوپ بریزید و یا در اسموتی از آن استفاده کنید.
تسکین درد:
بخاطر وجود عوامل ضدالتهابی گوجه فرنگی موجب تسکین درد‌های مزمن می‌شود. افرادی که از درد‌های ملایم رنج می‌برند معمولا التهاب دارند. گوجه فرنگی برای افرادی که به بیماری قلبی، پوکی استخوان، سرطان و آلزایمر مبتلا هستند مناسب است.
مضرات گوجه فرنگی:
گوجه فرنگی خاصیت اسیدی دارد و برای افرادی که معده حساسی دارند خوب نیست.
خواص مفید گوجه را بدانید
اما اگر به خاطر خواص دیگرش مایل به مضرف آن هستید این روش را امتحان کنید
پوست آن را کنده و دانه هایش را خالی کنید و سپس داخل آب جوش بیندازید تا این خاصیتش از بین برود. مصرف گوجه فرنگی به ویژه گوجه فرنگی خام می‌تواند برای برخی افراد آلرژی زا باشد، برای گودکان زیر یک سال اصلا خوردن گوجه فرنگی توصیه نمی‌شود می‌تواند باعث شوک آنافیلاکسی شود که یک آلرژی غذایی نسبتا نادر است. توصیه می‌کنیم در صورتی که دچار اسهال شدید نیز از مصرف گوجه فرنگی خودداری کنید، چون باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. گوجه فرنگی طبع سردی دارد و شما اگر سردمزاج هستید بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و با ادویه‌های گرمی، چون پونه و نعناع مصرف کنید تا دچار درد‌های شکمی و نفخ و درد مفاصل نشوید.

نگه داری گوجه در فصل زمستان:
گوجه فرنگی نیز باید رسیده باشد و ظاهری بدون لک و سالم داشته باشد و برای نگهداری کوتاه‌مدت آن حتی تا ۱۵ الی ۲۰ روز باید دریخچال باشد. ولی برای زمان بیشتر از آن می‌توان روش فریز کردن را انتخاب کرد. اگرچه در سال‌های اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود، ولی به لحاظ طعم و رنگ نوع تابستانی آن بهتر است؛ بنابراین برای استفاده از طعم گوجه فرنگی‌های تابستانی در پخت و پز زمستانی، شما می‌توانید آن‌ها را ابتدا به صورت ریز خرد کرده یا رنده کنید، سپس بدون روغن در تابه‌ای ریخته و روی گاز بپزید. پس از آنکه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبی‌ای پیدا کرد، آن را در یک ظرف یا کیسه فریزر بسته‌بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.

چند نوع غذا با گوجه
پیتزا مارگاریتا:
از معروف‌ترین فست فود‌های گوجه دار این نوع از پیتزا است. تهیه ان ساده و بی دردسر است و غذایی سبک و دوست داشتنی است.. برای هر نفر یک عدد خمیر آماده پیتزا را روی سینی فر بگذارید. روی آن کمی روغن زیتون بمالید. حالا نیم کیلو گوجه‌فرنگی پوره شده را با ۲ قاشق سوپخوری رب گوجه‌فرنگی، ۲ حبه سیر له شده، یک قاشق ریحان ریز شده و مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید و به صورت یک لایه نازک روی خمیر پیتزا بریزید. سینی فر را به مدت یک ربع حرارت دهید، بیرون بیاورید و روی سطح پیتزا را با پنیر موتزارلای رنده شده بپوشانید. دوباره پیتزا را یک ربع دیگر حرارت دهید و بعد برای سرو روی آن را با چند برگ ریحان تازه تزئین کنید.
خواص مفید گوجه را بدانید
املت گوجه‌فرنگی با آویشن:
یک عدد پیاز کوچک یا چند ساقه پیازچه را ریز خرد کنید و درکمی روغن مایع یا روغن زیتون تفت دهید. ۶ عدد گوجه فرنگی متوسط را خرد کنید و در تابه بریزید. کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا آب گوجه‌ها بخار شود و بپزند. می‌توانید اگر گوجه‌ها سفت هستند در تابه را ببندید یا مقدار خیلی کمی آب جوش به آن‌ها اضافه کنید. ۵ عدد تخم‌مرغ را در کاسه‌ای بشکنید و با چنگال هم بزنید. کمی هم به تخم‌مرغ‌ها نمک و فلفل بزنید. آب گوجه که کم شد، کمی برگ یا پودر آویشن روی آن‌ها بپاشید و بعد تخم‌مرغ را در تابه بریزید. کمی هم بزنید تا همه تخم‌مرغ‌ها سفت و پخته شوند.
خواص مفید گوجه را بدانید
دمی گوجه‌فرنگی:
یک پیاز متوسط را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید. زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید.۵ عدد گوجه‌فرنگی را پوره یا رنده کنید و به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه کنید. بعد از چند دقیقه یک عدد سیب‌زمینی نگینی خرد شده را به مواد اضافه کنید. سیب‌زمینی که نیم‌پز شد، ۳ پیمانه برنج شسته شده را به همراه ۳ پیمانه آب اضافه کنید و هم بزنید. آب غذا که بخار شد، دم‌کنی بگذارید. بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت غذا آماده است.
خواص مفید گوجه را بدانید
خورش گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ:
سه حبه سیر را ریز خرد کنید و در ۲ قاشق روغن تفت دهید. وقتی سیر‌ها سرخ شدند نیمی از آن‌ها را بردارید و کنار بگذارید. سه عدد تخم‌مرغ را در همان ظرف بشکنید و همراه سیر‌ها هم بزنید. نمک و فلفل هم اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها که پختند آن‌ها را از ظرف بیرون بیاورید و کنار بگذارید. ۶ عدد گوجه‌فرنگی آب‌دار و رسیده را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. حالا گوجه‌ها و سیر‌هایی را که برداشته‌اید در همان قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد و سس‌مانند شود. نمک و فلفل هم فراموش نشود. وقتی غلظت سس مناسب شد تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه غذا را با پلو سرو کنید. این غذا باید تند و تیز باشد. پس برای استفاده از فلفل قرمز دست‌تان باز است.

سالاد لوبیاقرمز و آووکادو:
یک سوم پیمانه آب‌لیموی تازه، نصف پیمانه روغن زیتون، یک حبه سیر خرد شده، نمک و کمی فلفل‌سیاه را در شیشه درداری بریزید و خوب تکان دهید. سس آماده را کناربگذارید.۲ پیمانه لوبیاقرمز پخته و یک و نیم پیمانه دانه ذرت پخته را در کاسه‌ای بزرگ بریزید. حالا یک آووکادوی درشت را پوست بگیرید و دو سانتی خرد کنید. یک فلفل دلمه‌ای قرمز و ۲ عدد گوجه‌فرنگی را هم خرد کنید و به همراه ۶ ساقه پیازچه ریز شده به مواد داخل کاسه بیفزایید. نصف پیمانه هم گشنیز خرد شده بریزید و بعد سالاد را با سس مزه‌دار کنید.

سس سالسا:
۶ عدد گوجه فرنگی، ۲ حبه سیر، ۲ عدد فلفل کبابی پوست و تخم گرفته، یک عدد پیاز ریز، ۱ قاشق سوپ خوری روغن زیتون و آب ۱ عدد لیموترش را در مخلوط کن بریزید. چند ساقه پیازچه، مقداری برگ گشنیز و جعفری تازه و کمی نمک و فلفل به مواد بیفزایید و مخلوط کن را روشن کنید تا مواد خوب به صورت پوره در بیاید و سس مانند شود. سس آماده را می‌توانید تا چند روز در یخچال نگهداری کنید. این سس با چیپس سیب‌زمینی و ذرت یا نان برشته و بیسکویت یا سبزیجات نواری باریک خرد شده و همین طور انواع غذای گوشتی سرو می‌شود.
خواص مفید گوجه را بدانید
آش گوجه‌فرنگی:
در یک قابلمه مناسب پیازی متوسط را که ریز خرد کرده اید تفت دهید. پیاز که سرخ شد، فلفل و زردچوبه بیفزایید و بعد یک و نیم پیمانه برنج، سه چهارم پیمانه لپه و ۳ پیمانه آب بریزید تا برنج و لپه بپزند. حالا یک کیلو سبزی آش و ۴ پیمانه آب گوجه‌فرنگی به همراه یک و نیم پیمانه پوره گوجه فرنگی اضافه کنید. نمک هم یادتان نرود. در نهایت آش جاافتاده را با آبغوره یا آب لیمو مزه‌دار و با پیازداغ تزئین کرده، سرو کنید. البته شما می‌توانید اگر مزه گلپر را می‌پسندید برای طعم‌دار شدن غذا از آن استفاده کنید.
خواص مفید گوجه را بدانید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید