تمجید منتقد سرشناس از فیلم فرهادی

تمجید منتقد سرشناس از فیلم فرهادی

استیو پوند، منتقد سرشناس سایت درپ «همه می‌دانند» اصغر فرهادی را محکم‌ترین فیلمی دانست که بعد از سال‌ها جشنواره فیلم کن را آغاز کرده است.

کد خبر : ۵۶۹۷۱
بازدید : ۱۰۹۰

تمجید منتقد سرشناس از فیلم فرهادی

استیو پوند، منتقد سرشناس سایت درپ «همه می‌دانند» اصغر فرهادی را محکم‌ترین فیلمی دانست که بعد از سال‌ها جشنواره فیلم کن را آغاز کرده است. این منتقد در یادداشت خود چنین نوشته است: «چندین سال بود که فستیوال فیلم کن با فیلم‌هایی که به راحتی فراموش می‌شوند، کار خود را شروع می‌کرد؛ ملودرام فرانسوی «ارواح اسماعیل» در افتتاحیه سال گذشته، «کافه سوسایتی» وودی آلن در سال قبل از آن، فیلم شدیدا ناخوشایند «سربلند» و فیلم مسخره و خنده‌آور «گریس موناکو» در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴.

با این همه، فستیوال کن امسال با فیلم به کلی متفاوت «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی کار خود را آغاز کرد. این کارگردان ایرانی، استاد پرداختن به تنش میان طبقات اجتماعی و جنسیت‌های مختلف است؛ استاد پرداختن به جزئیات ریز و درشتی که می‌تواند روح مردم و جامعه را بخراشد.»

پوند افزوده است: «فیلم اسپانیایی زبان فرهادی با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، یک دنباله درست در ادامه فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر در فستیوال‌های بین‌المللی مختلف از فرهادی به نمایش در آمده‌اند؛ «درباره الی» که خرس نقره‌ای فستیوال برلین را در سال ۲۰۰۹ برد، «جدایی» که علاوه‌بر خرس طلای فستیوال برلین، اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرد. «گذشته» که جایزه بهترین بازیگر زن را در فستیوال کن دریافت کرد و «فروشنده» که جایزه بهترین فیلم‌نامه را از کن گرفت و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را.»

وی در بخش دیگری از یادداشتش عنوان می‌کند: «فرهادی فیلمساز سخت‌گیری‌است، اما اهل جلوه‌گری نیست. «همه می‌دانند» همان‌قدر که اهل مبالغه و جلوه‌گری نیست، از نظر احساسی خوب از کار در آمده است. اغلب فیلم در سکوت پیش می‌رود؛ برای بهتر شنیدن نفس‌نفس‌زدن‌های ناشی از ترس و اضطراب یا رنجی که در هر سکوت و مکث جریان دارد.

این فیلم یک اثر قدرتمند و موثر است؛ تاملی در آدم‌هایی که هرگز از عشق‌های قدیمی و کینه‌های کهنه رها نمی‌شوند. «همه می‌دانند» محکم‌ترین فیلمی است که بعد از سال‌ها جشنواره کن را آغاز کرده است.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید