٧ نکته کلیدی از عملکرد تیم ملی ایران مقابل ترکیه

٧ نکته کلیدی از عملکرد تیم ملی ایران مقابل ترکیه

عملکرد تیم‌ملی فوتبال مقابل ترکیه در دیدار تدارکاتی دوشنبه‌شب واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تیم کارلوس کی‌روش نتوانست عملکرد چندان خوبی در این بازی داشته باشد و انتقاد‌هایی به نوع بازی تیم‌ملی مطرح شده است. در این شرایط بد نیست به برخی نکاتی که بعد از بازی درباره نمایش تیم‌ملی مطرح شده، اشاره شود.

کد خبر : ۵۷۷۷۴
بازدید : ۹۹۹

٧ نکته کلیدی از عملکرد ایران مقابل ترکیه

عملکرد تیم‌ملی فوتبال مقابل ترکیه در دیدار تدارکاتی دوشنبه‌شب واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تیم کارلوس کی‌روش نتوانست عملکرد چندان خوبی در این بازی داشته باشد و انتقاد‌هایی به نوع بازی تیم‌ملی مطرح شده است. در این شرایط بد نیست به برخی نکاتی که بعد از بازی درباره نمایش تیم‌ملی مطرح شده، اشاره شود.

بیرانوند فیکس می‌ماند؟
علیرضا بیرانوند ٩٠ دقیقه در ترکیب تیم‌ملی به میدان رفت و نمایش بدی نداشت؛ اگر چه او روی گل دوم تیم ترکیه خروج نابجایی داشت و اشتباه کرد، اما چند موقعیت نسبتا خوب را از حریف گرفت. حالا باید دید با توجه به این شرایط بیرانوند در جام‌جهانی نیز شماره یک را بر تن خواهد کرد یا این شانس به بازیکن دیگری خواهد رسید.

جای خالی سیدجلال و وریا به چشم آمد
ضعف عمده تیم‌ملی در بازی دوشنبه‌شب به خط دفاع و مخصوصا جایی برمی‌گشت که روزبه چشمی به میدان رفت. چشمی که پست تخصصی‌اش هافبک تدافعی است و کی‌روش از او در دفاع وسط بازی گرفت، روی هر دو گل ترکیه مقصر بود تا جای خالی سیدجلال حسینی به عنوان زوج پورعلی‌گنجی بیشتر از قبل به چشم بیاید.

حالا، اما احتمالا کی‌روش از بازیکنانی نظیر مجید حسینی در این پست استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر رامین رضاییان دفاع راست تیم‌ملی هم عملکرد چندان جالبی نداشت تا خیلی‌ها یاد وریا غفوری بیفتند. با این شرایط احتمال بیرون رفتن رضاییان هم از ترکیب تیم‌ملی کم نیست.

شجاعی در نقش پیرلو
کارلوس کی‌روش گزینه‌های متعددی را برای پر کردن جای خالی عزت‌اللهی مقابل مراکش امتحان می‌کند. کی‌روش مقابل ترکیه مسعود شجاعی، کاپیتان تیم‌ملی را در پست هافبک دفاعی به زمین فرستاد و عملکرد بدی در این پست نداشت؛ به عبارت بهتر کی‌روش کاری را بر عهده مسعود شجاعی گذاشته که قبلا آندره پیرلو در تیم‌ملی ایتالیا انجام داد. کاپیتان سابق لاجوردی‌پوشان هم معمولا یک هافبک تهاجمی بود، اما در جام‌جهانی ٢٠٠٦ که با قهرمانی ایتالیا به پایان رسید، او یک‌هافبک تدافعی بود.

مهاجم نوکی که هافبک شد!
در کمال ناباوری سرمربی تیم‌ملی از کریم انصاری‌فرد که یک مهاجم نوک تمام‌عیار است و همیشه در این پست به میدان رفته، یک هافبک وسط ساخت! انصاری‌فرد در کنار شجاعی و حاج‌صفی یکی از‌هافبک‌هایی بود که تمایل به دفاع‌کردن داشت و انتخاب چنین پستی برای دومین گلزن برتر لیگ یونان عجیب به نظر می‌رسید.

موقعیت‌هایی که هدر می‌رود
تیم ملی در جریان بازی با ترکیه موقعیت‌های خوبی برای گلزنی داشت، اما این فرصت‌ها از دست رفت. بهترین فرصت‌های گلزنی را احسان حاج‌صفی در نیمه اول و سردار آزمون در نیمه‌دوم از دست دادند تا حسرت این دو موقعیت مقابل ترکیه به دل ایرانی‌ها بماند.

با توجه به سیستم بازی تیم‌ملی مقابل اسپانیا و پرتغال و مراکش که احتمالا تدافعی است و چشم به ضدحملات دارد، احتمالا فرصت‌های گلزنی کمتری در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌گیرد و همین امر باید باعث شود تا آن‌ها هوشیار باشند و قدر فرصت‌ها را بدانند. بی‌تردید کی‌روش باید روی شم گلزنی مهاجمان تیم‌ملی نیز بیشتر کار کند تا در جام‌جهانی به مشکل نخوریم.

٧ نکته کلیدی از عملکرد ایران مقابل ترکیه

کی‌روش ترکیبش را لو نداد؟
خیلی‌ها اعتقاد دارند کارلوس کی‌روش در بازی با ترکیه ترکیب خود را لو نداده و تاکتیکش را در بازی با لیتوانی که پشت در‌های بسته است، مرور خواهد کرد. ما نیز امیدواریم واقعا اینطور باشد ودیگر شاهد اشتباه‌های عجیب و غریب در تیم‌ملی نباشیم. حال باید منتظر ماند و دید این فرضیه چقدر می‌تواند شکل واقعیت به خود بگیرد.

کدام بازیکن خط می‌خورد؟
در بازی ایران و ترکیه ٧ بازیکن تیم‌ملی فرصتی برای حضور در زمین پیدا نکردند. به همین خاطر گمانه‌زنی‌ها درباره این‌که کدام بازیکن از فهرست نهایی خط می‌خورد، زیاد شده است. اکنون ٢٤ بازیکن در اردوی تیم‌ملی هستند و یک نفر باید از فهرست نهایی خط بخورد. به همین خاطر مشخص نیست کدام یک از بازیکنان به جام‌جهانی روسیه نمی‌رسد. در این بین خیلی‌ها اعتقاد داشتند کی‌روش از نام دژاگه خواهد گذشت؛ اما کاپیتان تیم‌ملی مقابل ترکیه به زمین رفت و پنالتی را هم گل کرد تا کارشناسان به این نتیجه برسند که اشکان یکی از مردان کلیدی کی‌روش در روسیه خواهد بود.

زنان ایرانی صرفا به خاطر تماشای یک مسابقه فوتبال به کشور‌های همسایه می‌روند!

سفر خارجی برای حضور در ورزشگاه

تیم‌های ملی ایران و ترکیه در شرایطی دوشنبه شب بعد از ٤٤‌سال در ورزشگاه باشاک‌شهیر فاتح تریم شهر استانبول ترکیه مقابل هم قرار گرفتند که حضور پرشور تماشاگران ایرانی بیشتر از هر چیز دیگری بازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.

درباره این حضور پرشور هم بدون تردید آن چیزی که باعث شگفتی همه شد تعداد بیشتر هواداران خانم ایرانی در استادیوم بود! زنانی که در ایران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند و برای رسیدن به رویای خود یک راه جدید پیدا کرد‌ه‌اند! این‌که وقتی تیم‌ملی یا تیم‌های باشگاهی در کشوری دیگر بازی دارند، با سفرکردن بتوانند با خیال راحت از نزدیک مسابقه نماینده ایران را تماشا کنند.

٧ نکته کلیدی از عملکرد ایران مقابل ترکیه

تماشای مسابقه در کشور‌های همسایه!
جو ورزشگاه باشاک‌شهیر، شرایط حضور زنان ایرانی، سانسور‌های بی‌وقفه تصاویر تماشاگران در صداوسیما هنگام پخش مسابقه، تصاویر منتشرشده از حواشی مسابقه و حضور تماشاگران زن ایرانی خود گویای تمام واقعیت‌هایی است که شاید نتوان جزییات آن را در این گزارش شرح داد. موضوع بسیار مهم این‌جاست که خواسته زنان جامعه برای حضور در ورزشگاه و تماشای مسابقات فوتبال رفته‌رفته شکلی بزرگ و جدی‌تر به خود می‌گیرد و همین مسأله فشار و هزینه‌های زیادی هم برای مسئولان ایجاد کرده است.

در مسابقات لیگ ایران این فصل برگزاری مسابقات تحت‌تأثیر حضور متوالی و پرتعداد بانوانی بود که برای شکستن تابوی عدم ورود به استادیوم، با گریم‌های حیرت‌انگیز مردانه این قانون نانوشته ممنوعیت را دور می‌زدند و در سکو‌های استادیوم هم عکسی به یادگار می‌گرفتند و آن را در فضای مجازی پخش می‌کردند تا بلکه به این شکل اعتراض خود به محدودیت‌ها را نشان بدهند. این اتفاق البته حالا به یک عادت بین زنان فوتبالدوست تبدیل شده است.

حضور خیره‌کننده زنان در بازی ایران- ترکیه
با بزرگتر شدن فضای این خاستگاه بزرگ اجتماعی در دو‌سال اخیر شاهد این مسأله بوده‌ایم که زنان فوتبالدوست ایرانی هر زمان که تیم‌های باشگاهی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس در لیگ قهرمانان بازی داشتند، برای تماشای مسابقات به کشور‌های محل برگزاری مسابقه می‌رفتند و در آن‌جا هم حضوری چشمگیر داشتند.

اوج این اتفاق هم در همین بازی اخیر تیم‌ملی ایران در کشور همسایه ترکیه بود. با وجود این‌که ورزشگاه ١٨‌هزار نفری باشاک‌شهیر پر نشده بود، ٧٠‌درصد جمعیت حاضر در استادیوم را طرفداران ایران تشکیل می‌دادند که حضور زنان بر مردان در کمال ناباوری غلبه می‌کرد! همین حضور پرشور البته مدیران تلویزیون را برای پخش صحنه‌های بازی حسابی به زحمت انداخت.

همه منتظر شکسته‌شدن تابو!
رئیس‌جمهوری چند روز قبل در حاشیه دیدار با مدال‌آوران ورزش کشور به صراحت نسبت به حالا دیگر معضل ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال اعتراض و تاکید کرد دلیلی ندارد به خاطر این‌که آقایان حرف نامربوطی در استادیوم می‌زنند، زنان ایرانی ورزش‌دوست تاوان آن را بدهند.

با این وجود همه منتظر هستند تا ببینند بالاخره از چه زمانی زنان ایرانی می‌توانند در استادیوم‌های کشور خودمان حضور پیدا کرده و تیم‌ملی و تیم‌های باشگاهی مورد علاقه خود را تشویق کنند. پیگیری این مطالبه به قدری جدی شده که مسئولان مثل سال‌های اخیر دیگر نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید