Xbox یا پلی استیشن؟

Xbox یا پلی استیشن؟

تابستان که از راه می‌رسد، معمای قدیمی ایکس باکس یا پلی استیشن دوباره وسط می‌آید. اما رشد قیمت ناشی از گرانی ارز امسال ابعاد تازه‌ای به این مسئله داده است.

کد خبر : ۵۹۱۹۷
بازدید : ۱۱۹۶
Xbox یا پلی استیشن؟
على هادی زاده | بعد از نمایشگاه E۳ امسال دوباره بحث‌ها سر اینکه کدام کنسول بهتر است و از ویژگی‌های بهتری نسبت به دیگری بهره می‌برد بالا گرفت. بحثی که با توجه به بازی‌های انحصاری به نظر می‌رسد برنده آن پلی استیشن باشد. ولی در عین حال طرفداران اکس باکس نیز به مواردی اشاره می‌کنند که هرچند شاید مثل بازی‌های انحصاری پلی استیشن توی چشم نباشد.

ولی در دراز مدت و هنگام کار با خود کنسول متوجه آن خواهید شد. برای اینکه مقایسه عمیق تری از ویژگی‌های هردو کنسول و زوایای ناپیدای این دو داشته باشیم همه قابلیت‌های آن‌ها را طبقه بندی کرده و مقایسه کردیم. از دسته بازی گرفته تا قیمت و حتی نرم افزار‌های جانبی آنها.
نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور و روی کاغذ هردو کنسول امتیاز برابری کسب کردند. ولی اگر نظر ما را بخواهید می‌گوییم لذت بازی‌های انحصاری از هرچیزی بهتر است. البته اگر به ویژگی‌های عملکردی و آینده کنسول خیلی اهمیتی نداده و فقط می‌خواهید بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشید.
Xbox یا پلی استیشن؟
عملکرد
هردو کنسول می‌توانند بازی‌های یکسانی را با کیفیت بالایی اجرا کنند. ولی اگر وارد جزئیات بشویم کمی داستان فرق می‌کند. اول باید در نظر بگیرید که کدام کنسول را در مقابل کدام می‌گذارید. اگر در رده PS۴ SLIM در مقابل XBOXS مقایسه را انجام بدهیم برنده با اختلاف پلی استیشن است و می‌تواند بازی‌ها را با وضوح بیشتری نشان دهد. معمولا تفاوت کیفیت بازی‌های اجرا شده خیلی مشخص نیست، ولی در بیشتر تلویزیون‌ها کیفیت PS۴ بیشتر به چشم می‌آید.
از طرفی بازی‌های بیشتری روی کنسول XBOX با کیفیت ۴K و فریم ریت ۶۰ قابل بازی کردن هستند. با توجه به اینکه کیفیت بازی روی هر کنسول فرق می‌کند بهتر است به سراغ بازی‌های مورد علاقه تان بروید و مقایسه کیفیت آن را روی دو کنسول ببینید. برنده: مساوی

دسته بازی
دسته بازی اکس باکس با اینکه طراحی کلی مدل ۳۶۰ را حفظ کرده است، ولی با کم کردن حجم باتری ها، دسته بازی سبک‌تر و جمع و جورتری در اختیار می‌گذارد.
آن قسمت از دسته که در کف دست شما قرار می‌گیرد کمی کوچک‌تر شده است که با توجه به سلیقه و کاربری ممکن است بسیار از آن خوشتان بیاید یا از آن متنفر شوید. از طرفی دسته ۴ DualShock پلی استیشن تغییرات بسیار بیشتری را شاهد بوده است. یک تاچ پد ویژه به آن اضافه شده است و یک نوار نوری دارد که برای آن کاربری‌های متفاوتی می‌توان در نظر گرفت. حتی روی دسته‌ها بلندگو‌های کوچکی وجود دارد که بعضی بازی‌ها از آن‌ها استفاده‌های جالبی کرده اند. برنده: پلی استیشن

درگاه‌ها و حافظه
در زمینه درگاه‌ها تفاوت‌های زیادی را بین دو کنسول می‌بینیم. اکس باکس از مادون قرمز پشتیبانی کرده و دو ورودی HDMI دارد که به کاربر اجازه میدهد کنسول را به تلویزیون و البته به گیرنده دیجیتال به صورت همزمان وصل کند. هر دو کنسول دارای پورت اینترانت بوده و دو درگاه ورودی USB هم دارند.
پلی استیشن در مقایسه با اکس باکس یک پورت ورودی برای دوربین دارد. هردو کنسول دارای حافظه‌های ۵۰۰ گیگابایتی و یک ترابایتی هستند و حافظه هردو را هم می‌توان با اضافه کردن یک حافظه خارجی افزایش داد. در مجموع می‌توان گفت که اکس باکس با داشتن درگاه‌های ورودی و خروجی متنوع‌تر در این قسمت با کمی اختلاف برنده خواهد بود. برنده: اکس باکس


انتخاب بازی
بعد از حدود پنج سال از ورود نسل جدید بازی‌ها هر دو کنسول مجموعه‌ای از صد‌ها بازی را در اختیار دارند و در کنار آن هر کنسول بازی‌های انحصاری خود را هم دارد. در بسیاری از مواقع دلیل اصلی انتخاب یک کنسول در مقابل دیگری بحث بازی‌هایی است که به صورت انحصاری عرضه شده اند.
البته یک نکته را در نظر بگیرید که بیشتر بازی‌هایی که به صورت انحصاری برای اکس باکس عرضه می‌شوند روی کامپیوتر هم قابل بازی کردن هستند. اگر می‌خواهید به خاطر بازی‌های انحصاری یک کنسول را انتخاب کنید باید به سراغ پلی استیشن بروید. چرا که بازی‌های انحصاری این کنسول متنوع‌تر بوده و تعداد بیشتری هم دارد. برنده: پلی استیشن

هماهنگی با نسخه‌های قبلی
در مورد اکس باکس شما می‌توانید بازی‌های کنسول قبلی این شرکت یعنی مدل ۳۶۰ را روی این دستگاه ریخته و یادی از قدیم‌ها کنید.
این بازی‌ها که تعداد زیادی از آن‌ها با کنسول جدید هماهنگ شده اند از سال ۲۰۱۵ به این طرف در حال افزایش بوده و مجموعه کاملی در اختیار شما می‌گذارند. همچنین اگر کاربر طلایی اکس باکس باشید هر ماه یکی از بازی‌های قدیمی این کنسول به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در مورد پلی استیشن تنها راه شما استفاده از PlayStation Now است.
سرویسی که با پرداخت ۲۰ دلار در ماه به شما اجازه می‌دهد بازی‌های PS۳ را بازی کنید. طبق نظر بسیاری از کاربران اجرای این بازی‌ها دارای مشکلات زیادی است و شما وسط کار بیخیال بازی کردن می‌شوید. برنده: اکس باکس

سرویس آنلاین
سونی و مایکروسافت هردو سرویس آنلاین مشابهی دارند. خارج از اینکه روی هردو کنسول به بازی‌های آنلاین دسترسی دارید، هرماه بازی‌های رایگانی هم در اختیار شما قرار گرفته و به علاوه تخفیف‌های قابل توجهی هم به شما ارائه می‌شود. قیمت سرویس آنلاین در هردو کنسول هم یکی بوده و ماهانه ۱۰ دلار است.
با توجه به شرایط مشابه هر دو کنسول کار به بحث تنوع و کیفیت بازی‌های رایگان می‌رسد. در این زمینه مشخصا پلی استیشن بهتر از اکس باکس عمل کرده است چرا که بازی‌های باکیفیت تری را رایگان کرده و حتی می‌توانید عنوان‌های انحصاری آن را نیز به صورت رایگان بازی کنید؛ بازی‌هایی مثل Bloodborne که در زمان خود از برترین‌ها بودند. برنده: پلی استیشن

لوازم جانبی
کینکت اکس باکس هر چند وسیله جالبی است، ولی بازی‌های جدید کمی برای آن عرضه می‌شود و بسیاری از گیمر‌ها علاقه خاصی به آن ندارند. در مورد دوربین پلی استیشن نیز تقریبا همین ماجرا تکرا می‌شود. یک وسیله خوب بدون محتوای قابل توجه.
از طرفی کاربران اکس باکس می‌توانند از بازی‌های آنلاین روی هدست واقعیت مجازی Oculus Rift بهره ببرند؛ امری که به خوبی می‌توان آن را روی PSVR پلی استیشن هم تجربه کرد. در مقایسه این دو هدست می‌توان به راحتی گفت که PSVR بسیار عملکرد بهتری دارد. کسانی که بازی نمی‌کنند می‌توانند چیزی را که شما می‌بینید ببینند و البته بازی‌ها به صورت خیلی روان روی این هدست اجرا می‌شوند. برنده: پلی استیشن

رابط کاربری
رابط کاربری پلی استیشن بسیار روان و ساده طراحی شده است. حتی اگر زبان شما خوب نباشد به راحتی می‌توانید با آن کار کنید و بفهمید که باید به کدام قسمت مراجعه کنید، ولی این رابط کاربری خیلی قابل شخصی سازی نبوده و اگر لیست بلند بالایی از بازی داشته باشید باید به صورت مداوم اسکرول کنید.
رابط کاربری اکس باکس کمی پیچیده‌تر و در عین حال کاربردی‌تر است. طراحی آن شبیه ویندوز ۱۰ است و به همین خاطر کسانی که با این ویندوز کار کرده باشند به راحتی دستشان می‌آید چه خبر است. همچنین موتور جست و جوی قوی تری داشته و به آپدیت‌های کاربردی برای آن منتشر می‌شود. برنده: اکس باکس

نرم افزار‌ها
هردو کنسول بحث بازی را اولویت خود قرار داده اند و بقیه موارد را در اطراف این بحث کلیدی قرار داده اند. از جمله این موارد می‌توان به نرم افزار‌های جانبی اشاره کرد. به گفته مایکروسافت، اکس باکس قرار است گجت مرکزی خانه شما باشد. امری که با نگاهی به اکس باکس می‌توان آن را باور کرد.
با این کنسول می‌توان انواع شبکه‌ها را مشاهده کرد و برنامه‌های مختلف را ضبط کرد. اکس باکس از سیستم صوتی PCM بهره می‌برد در حالی که پلی استیشن از DTS HD پشتیبانی می‌کند که فرمت رایج تری است. امری که نشان می‌دهد این کنسول قرار است از محتوا‌های تصویری بافرمت‌های جدید پشتیبانی کند. برنده: مساوی

قیمت
قیمت هردو کنسول در بازار ایران بالا رفته است، ولی از آنجایی که ایرانی‌ها بیشتر طرفدار پلی استیشن هستند افزایش قیمت بیشتری را در این مورد شاهد هستیم. اکنون در بازار ایران قیمت پلی استیشن ۴ پرو باظرفیت یک ترابایت، به حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.
البته بعضی سایت‌ها مثل دیجی کالا آن را تا سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم می‌فروشند. در مقایسه اکس باکس اکنون با قیمت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده و در بعضی فروشگاه‌های آنلاین تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم قیمت خورده است. بازی‌های هر دو کنسول نیز تقریبا یک قیمت بوده و در این زمینه تفاوت چندانی وجود ندارد. برنده: اکس باکس

آینده دو کنسول
در سه سال گذشته برای پلی استیشن بازی‌های انحصاری بسیار خوبی آمده است و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد. امسال نیز قرار است شاهد عنوان بزرگی مثل Death Stranding Last of Us: Part II و اسپایدرمن باشیم که فقط روی این کنسول قابل بازی بوده و هر کدام می‌توانند عنوان بهترین بازی سال را برنده شوند.
از طرفی مایکروسافت چشم انداز بزرگی را برای کنسول خود در نظر گرفته است. با توجه به پروژه The Xbox Play Anywhere که قرار است کاری کند تا شما بتوانید به صورت مستقیم بین ویندوز واکس باکس جابه جا شده و با دو کنسول یک بازی را ادامه دهید، احتمالا آینده جالبی پیش روی این کنسول قرار خواهد داشت. بهترین بازی‌های انحصاری این کنسول نیز Halo و Gears۵ خواهند بود که طرفداران خاص خودشان را دارند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید