۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت

۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت

یکی از ویژگی‌های خاص ایران همین آب و هوای چهار فصل آن است. در حالی که در جنوب کشور هوا به بالای ۵۰ درجه می‌رسد در مناطقی از ایران شما در تابستان دمای هوایی در حدود ۲۴ درجه خواهید داشت.

کد خبر : ۵۹۲۰۶
بازدید : ۱۸۲۲۸
فرادید | اگر از گرمای تابستان فراری هستید و فرصت سفر رفتن را دارید قبل از اینکه بخواهید کشور‌های دیگر را برای سفر انتخاب کنید بد نیست به داخل ایران بروید و هم از هوای خنک در تابستان بهره ببرید و هم در کشور خودمان گشتی زده باشید. البته با وضعیت قیمت دلار این امر پر بیراه هم نیست.

یکی از ویژگی‌های خاص ایران همین آب و هوای چهار فصل آن است. در حالی که در جنوب کشور هوا به بالای ۵۰ درجه می‌رسد در مناطقی از ایران شما در تابستان دمای هوایی در حدود ۲۴ درجه خواهید داشت.

حالا اگر می‌خواهید برای سفر رفتن آماده شوید این ۱۰ شهر پیشنهاد‌های خوبی برای شما است.

فیروزکوه
اگر ساکن تهران هستید و نمی‌خواهید از شهر خود خیلی فاصله بگیرید و حتی به دنبال مسافرت‌های یک روزه هستید فیروزکوه را فراموش نکنید. این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به شهرستان سرخه در استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‌شود. این شهرستان بر روی بخشی از سلسله جبال البرز مرکزی قرار گرفته است و به همین خاطر دارای ناهمواری‌های بسیاری است.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت تنگه واشی، فیروز کوه
ویژگی‌های آب و هوایی:
این شهرستان دارای زمستان سرد و تابستان معتدل و خنک است.. متوسط بارندگی سالانه در این شهرستان ۲۳۰ میلی‌متر است و تعداد روز‌های یخبندان ۱۷۴ روز تخمین زده شده است.
تاریخ:
در فیروزکوه آثار تاریخی زیادی در نقاط مختلف شهر دیده می‌شود. از آن جمله می‌توان به، ۳۵ امامزاده و بقعه متبرکه، ۲۸ قلعه، یک خانه تاریخی،۷ گورستان و زیارتگاه، ۱۸ محوطه باستانی تاریخی و اسلامی،۳ غار و دژ طبیعی، ۲ پل تاریخی، یک مسجد تاریخی، ۸ کاروانسرا،۱۸ برج آرامگاهی و ... اشاره کرد.

یکی از نوشته‌های معتبر درباره تاریخ این شهر به نوشته محمد بن جریر طبری (۳۱۰-۲۲۶ ه. ق) در کتاب «تاریخ الرسل و الملوک» است که در آن گفته شده: «فیروز پسر یزدگرد، پسر بهرام بود و پادشاهی وی پس از آن بود که برادر و سه تن از خاندان خویش را کشت. گویند در ملک وی هفت سال پیاپی قحطی شد و در آن دوران سخت، رعیت را چنان راه برد که هیچ‌کس از گرسنگی نمرد مگر یکی و او به خداوند نالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد و خدای اجابت کرد ولایت مانند پیش پرآب شد و درختان جان گرفت. فیروز بگفت تا به ری‌شهری بسازند و آن را فیروز نام کرد و مابین گرگان و دربند نیز شهری بساختند و آن را فیروز نام کردند و...»

جاذبه‌های گردشگری
فیروزکوه دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که به خاطر سردی هوا، بیشتر در فصل‌های گرم سال مردم به آنجا سفر می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان از تنگه واشی که دارای نقش برجسته‌ای بجا مانده از دورهٔ قاجار است، نام برد. تنگه واشی مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه‌ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد.

آلاشت، مازندران
کمی که از تهران فاصله بگیرید و به سمت شمال حرکت کنید در شهر مازندران می‌توانید به منطقه‌ای جذاب با هوایی خنک بروید. آلاشت، یکی از شهر‌های شهرستان سوادکوه در استان مازندران است شهری زیبا و کوچک با تعداد کمی خانوار، کوچه‌های تنگ و باریک و خانه‌هایی خشتی و گلی با سقف‌های تیر چوبی است. این‌ها ویژگی‌های اصلی و ظاهری این شهر است. در دل گرمای تابستان می‌توانید در آلاشت هوای خنک را استشمام کنید و از منظره‌های بهشتی آن لذت ببرید.

این شهر با دارا بودن آب و هوای پاک و مفرح کوهستانی، بافت تاریخی به ثبت رسیده در فهرست میراث ملی، بقاع متبرکه امامزادگان، بنای مسجد امام حسین (ع) با معماری منحصر به فرد معاصر، زمان ساخت سال (۱۳۵۲)، موزه مردم‌شناسی در ساختمانی با قدمت بالغ بر ۱۵۰ سال، رصدخانه و جاذبه‌های فراوان دیگر از مکان‌های دیدنی مازندران به شمار می‌آید.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت آلاشت،مازندران
آلاشت سرزمینی است در دامنه شمالی فیروزکوه، در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا با میانگین بارندگی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر در سال است؛ آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و از چند محله تشکیل شده است.

در نزدیکی آلاشت، محلی به نام کاربار تپه سر وجود دارد که اهالی شهر آلاشت، شب‌های تابستان را در آن جمع می‌شوند و گپ می‌زنند. آلاشت زادگاه رضا شاه پهلوی است. خانه‌ای را که در آن به دنیا آمده در سال ۱۳۸۷ به موزه مردم شناسی تبدیل کردند. در واقع این خانه متعلق به مصطفی خان، عموی رضاشاه بوده است و در میان گردشگران به خانه رضا پهلوی معروف شده است. قدمت این خانه به دوران قاجار و زمان صدر مشروطیت می‌رسد که مرداعلی خان پدر بزرگ رضا پهلوی مالک آن بوده است. این خانه تا قبل از آن که به موزه تبدیل شود، چندین نوع کاربری را شاهد بوده، مثل مدرسه، کتابخانه و. در این موزه با فضای خانه‌های قدیمی آلاشت و نوع زندگی اهالی و لوازم و ابزار زندگی آن‌ها آشنا خواهید شد.

در شهر گلیان معبدی وجود دارد که تنها بانوان اجازه ورود به آن را دارند و می‌گویند مدفن بانویی پاک‌دامن است. روز‌های جمعه بانوان برای برآورده شدن آرزوهایشان به این مکان می‌روند. این مکان قبل از اسلام معبد آناهیتا بوده است.

با توجه به ارتفاع و آب و هوای آلاشت، گونه‌های متنوع کوهستانی و میوه‌های زیادی در این منطقه رشد می‌کنند.. درخت‌های جنگلی، چون تلکا، زالزالک، ازگیل، زرشت، ترنج، سف، ممرز، مرس، موزی، سنوبر، سرو، کاج، سیتی، آلوچه، آلو، سیب، گلابی، گیلاس، گردو، آلبالو، شاه توت، زرد آلو و هلو از نمونه‌های آن هستند. از گیاهان دارویی نیز می‌توان به بنفشه، گل پامچال به زبان محلی بچابچا، گل گاوزبان، آویشن کوهی (آشمک) و... اشاره کرد.

بجنورد خراسان
بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و در شمال شرق ایران است. «بُژنُرد» کلمه‌ای است که در لهجه شمال خراسان تلفظ می‌شود. این شهر با مساحت ۳۶ کیلومترمربع به‌عنوان چهل و چهارمین شهر کشور محسوب می‌شود و یکی از شهر‌های بزرگ خراسان است.

نام این شهر، «بیژن‌گُرد» یا بیژن یورد در منابع قدیمی و فرهنگ‌های لغت آورده شده و بیژن‌گرد (بجنورد) به معنی «ساخته بیژن» و «آباد شده به دست بیژن» است. این شهر از شمال با ترکمنستان و از شمال شرقی تا جنوب شرقی با شهر‌های شیروان، اسفراین و از جنوب غربی تا شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت بجنورد،خراسان
قسمت بزرگی از ناحیه بجنورد با توجه به متون تاریخی در سده‌های پنجم تا هشتم هجری قابل سکونت و آباد بوده است. ناحیه بجنورد با شروع دوران مغول و تیموری آسیب‌های فراوانی را متحمل شد. گلیم‌بافی، قالی و قالیچه ترکمن، پشتی ترکمن، زیورآلات، لباس محلی ترکمن، جاجیم، کلاه کرکی، چوخه، پارچه بافی سنتی، معرق، تذهیب و تشعیر و ساز‌های سنتی از صنایع‌دستی بجنورد هستند.

گردشگاه بابا امان، گردشگاه بش‌قارداش، عمارت مفخم، عمارت آیینه‌خانه مفخم، امامزاده سلطان سید عباس، حسینیه جاجرمی‌ها، کوشک باغ علی آباد، دریاچه سد شیرین دره، طبیعت باغ دره، بند خاکی عبدل‌آباد و خانه بانک ملی از دیدنی‌های بجنورد هستند.

جهان‌نما گرگان
در شمال کشور مناطق دیدنی و خنک کم نیست. بعد از مازندران می‌توانید به سمت گرگان بروید و به دهکده ییلاقی جهان‌نما برسید. این دهکده در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و ۸۵ کیلومتری گرگان و در دامنه کوه جهان‌نما (به ارتفاع ۳۰۸۶ متر از سطح دریا) در منطقه حفاظت‏ شده «جهان‌نما» واقع شده است. دهکده ییلاقی که در میان این دشت قرار دارد، سکونتگاه ییلاقی مردم شهر‌های گرگان و کردکوی است. وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ در پهنه دشتی وسیع با آب و هوایی فرح‌بخش و مه غلیظی که گه گاه مهمان طبیعت جهان‌نماست، چشم‌انداز فوق‌العاده تماشایی دهکده از کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میان کاله، بندر ترکمن و روستا‌های اطراف منظره بسیار قشنگی را برای بیننده ایجاد می‌کند. این دهکده در جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی در سلسله جبال البرز قرار دارد. در برخی متون آمده است که این منطقه مدفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی است. در دشت جهان‌نما دهکده‌های ییلاقی قدیمی مثل «کفشگیری» و «سعدآباد» نیز وجود دارد.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت جهان نما،گرگان
به علت کوهستانی بودن منطقه، چشمه‌های بسیاری، چون نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های دهکده، رودخانه ‏های مهمی، چون رود چهارباغ در جنوب، رودخانه مغزی، رودخانه ترکت و سفیدرود است.

کندوان تبریز
در مناطق خنک کشور همیشه استان آذربایجان شرقی زبانزد بوده و هست. در دل تبریز روستایی صخره‌ای نامی آشنا برای همه دارد. کندوان.
کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود. روستای کندوان یکی از روستا‌های دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو به حساب می‌آید. دلیل نام‌گذاری روستای کندوان به دلیل خانه‌هایی است که در دل صخره‌های بومی قرار دارند و شیوه معماری به کار رفته در ساخت آن‌ها سبک بومی و صخره‌ای است.

در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و... وجود نداشته و فضای مورد نظر با حکاکی درون سنگ ایجاد می‌شده. این روستا به دلیل معماری و بافت خاص خود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. ۱۱۷ خانواده در داخل این صخره‌ها زندگی می‌کنند و اهالی آن به مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت کندوان،تبریز
این خانه‌های صخره‌ای مثل منازل مسکونی عادی دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق نشیمن، صندوق‌خانه، آشپزخانه و حتی مجهز به سیستم لوله‌کشی آب و برق هستند. قطر دیوار‌های این خانه‌ها در حدود ۲ متر بوده و فضای داخل خانه به‌طور طبیعی در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک است.

چشمه‌های آب معدنی کندوان یکی از جاذبه‌ها و سوغات این روستای باستانی است و به دلیل برخورداری از کمترین درصد سختی و سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

اردبیل
شهر اردبیل برای اولین بار به‌عنوان شهری کوهستانی و با عنوان آراتا بر روی لوحه‌های گلی سومریان در ۵۰۰۰ سال پیش در شهر نیپور باستان ثبت شده است. مورخان، نام اردبیل را واژه‌ای اوستایی می‌دانند که از دو کلمه ارتا (مقدس) و ویل (شهر) که معنی شهر مقدس را می‌دهد. بسیاری از مورخان اسلامی بنای این شهر را به فیروز پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند و نام آن را بادان پیروز نامیده‌اند.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت اردبیل
این شهرستان به عنوان یکی از مناطق سردسیر ایران و استان بین پنج تا هشت ماه از سال سرد است. بارندگی نیز در تمام فصول وجود دارد، ولی شدت آن در بهار و پاییز بیشتر است. شهرستان اردبیل متأثر از ارتفاعات کوهستان‌های سبلان، طالش و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. این شهرستان دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل است. متوسط درجه حرارت آن در حدود هفت درجه سانتی‌گراد است. وجود کوهستان‌های سبلان، تالش و بزغوش، تأثیر بخار‌های دریای خزر و باد‌های سرد شمالی و وجود جنگل‌های شمال و شرق آن در میزان بارندگی و نوسان دمای شهرستان اردبیل بسیار مؤثر است.

از کل شاغلان استان ۴۰ درصد در بخش کشاورزی، ۲۲ ٫ ۸ درصد در بخش صنعت و ۳۷ ٫ ۲ درصد در بخش خدمات سرگرم کار هستند، به عبارت دیگر معاش غالب مردم این استان از فعالیت‌های کشاورزی و خدمات تأمین می‌شود.

ارومیه
در بخش دیگری از شمال غربی کشور که ترک زبان است یکی از کلان شهر‌های ایران وجود دارد، این شهر مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه است که در منطقهٔ آذربایجان ایران قرار دارد.
این شهر از دو بخش کوهستانی در شمال و غرب و دشتی وسیع در جنوب و شرق تشکیل شده و دارای پنج بخش به نام‌های انزل، سیلوانا، صومای برادوست، نازلو و بخش مرکزی است. ارومیه از شمال به سلماس، از غرب به کشور ترکیه و از جنوب به اشنویه و نقده محدود می‌شود. دریاچه ارومیه نیز حدفاصل دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرارگرفته است.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت ارومیه
متوسط بارندگی، ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلی‌متر بوده و دمای آن بین ۴۲+ درجه و ۳۰ - در تغییر است. سه رودخانه مهم نازلوچای ـ. شهرچای و باراندوزچای در آن جاری است که در آبادانی و عمران منطقه مؤثر است. مجموع روز‌های یخبندان در ارومیه حدود ۱۲۰ روز است. روز‌های یخبندان در خوی ۱۰۴، در ماکو ۱۰۸ و مهاباد ۹۳ روز در سال است.

ارومیه با قرارگیری بر سر راه‌های تجارتی، به عنوان گمرکی برای صادرات و واردات کالا از ایران به دیگر نقاط و بالعکس بوده است. ارومیه محلی برای خرید و فروش محصولات کشاورزی و عشایری مردم اطراف این شهر است. نوع محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی مخصوصاً شهر ارومیه باعث شده که این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. باغ‌های گسترده انگور و سیب این استان از شهرت خاصی نسبت به شهرستان‌های دیگر برخوردار است.

ماسوله، گیلان
کمتر کسی می‌تواند تا شمال ایران و گیلان برود، ولی به ماسوله سر نزند. روستای زیبا و تاریخی ماسوله با معماری زیبا و قابل توجه، کوهستان‌های وسیع و جنگل سرسبز، از جمله مکان‌هایی است که در این ناحیه از ایران قرار دارد و به طبیعتی خرم، آب‌وهوایی پاک و مطبوع، هوایی مه‌آلود و آکنده از عطر دل‌نشین بابونه و گلپر، بهاری به سرزندگی ابر‌های باران‌زا، تابستان‌هایی خنک، پاییزی به هفت رنگ رنگین‌کمان و زمستانی برفی مشهور است.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت ماسوله
ماسوله علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، به دلیل قدمتی حدود هشت قرن با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، یکی از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین مناطق توریستی در ایران است. در نزدیکی روستای ماسوله، پدیده طبیعی کم‌نظیر و بسیار زیبایی به نام «آبشار لارچشمه» وجود دارد که امروزه به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در شمال ایران تبدیل شده است.

همدان
به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرارگرفته است. این استان از شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزی و از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه همسایه است. مرکز این استان شهر همدان است که در زمان ماد‌ها بنا شده است و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پایتخت ایران بود.از معروف‌ترین مناطق گردشگری در همدان غار علی‌صدر است که کمی دورتر از مرکز شهر واقع شده، اما یکی از زیباترین غار‌های طبیعی است که هرساله گردشگران زیادی به آنجا می‌روند.

مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی گنج‌نامه همدان در میدان گنج‌نامه و در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره الوند و چشم‌انداز زیبای دشت میشان جذابیت فراوانی برای این منطقه فراهم کرده است.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت آرامگاه باباطاهر،همدان
آرامگاه باباطاهر عریان، عارف، شاعر ایرانی‌تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم در همدان قرار گرفته است. این آرامگاه در میدانی به همین نام در شمال همدان قرار دارد. این اثر در سال ۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میان میدانی به همین نام واقع است. میدانی بیضوی با درختان چنار کهن‌سال و آب‌نما‌هایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است.

شهرکرد
«شهرکرد» که در گذشته به «دهکرد» شهرت داشت، یکی از شهر‌های سرسبز استان «چهارمحال بختیاری» است که در سراسر ایران به سرزمینی مرتفع، کوهستانی، برخوردار از جاذبه‌های طبیعی با چشم‌اندازی مسحورکننده و قدمتی کهن شناخته می‌شود که می‌توان نام آن را در فهرست مقاصد اصلی گردشگری ایران، ثبت کرد.

مسجد جامع شهرکرد، با قدمتی که به اواخر قرن ۱۳ هجری قمری می‌رسد از جمله عمارات تاریخی و مذهبی در این شهرستان است که به فرمان «حاج محمدرضاخان» و در مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است.
اثری متعلق به سال ۱۲۷۰ هجری قمری در جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد که به حمام خان شهرت یافته است. این بنای تاریخی به همت «حاج محمدرضا خان» احداث شده است که معماری زیبا و استحکام بنا از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.
۱۰ شهر خنک ایران برای مسافرت شهرکرد
در شهرکرد آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی متعددی وجود دارد که می‌توان به کوه غارون، پل خراجی واقع در روستای خراجی، روستای سورک، سقاخانه‌ی ارباب میرزا، موزه‌ی کار و زندگی، امام‌زاده عبدالله سورک، قلعه‌ی صمصام السلطنه، قلعه سورک، آبشار زرد لیمه (بوینه)، شیر سنگی (بردشیر)، قلعه دزک، منطقه بازفت، کتیبه‌های سنگی رخ، غار تنگه خراجی، مسجد جامع هرچگان، امامزاده سبزپوش و ... اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    تبریز خنک تر از ارومیه اس ولی ذکر نشده

  • علی ارسالی در

    میشه بگید ارومیه کجاش ترک بیشتر ارومیه و آذربایجان غربی کرد زبان می باشند نه آذری

  • ناشناس ارسالی در

    نهاوند ما رو از قلم انداختيد!!!!!!!

  • افشین ارسالی در

    بنظرم مطالب ارائه شده درست نیست و بیشتر برای جذب توریسم اطلاعات نادرستی ارئه دادن همه میدانند طبق آمار هواشناسی کشور خلخال یکی از 3 شهر خنک کشور محسوب میشه که اصلا نامی از خلخال اورده نشده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید