چرا باید از گوشی خود با چنگ و دندان حفاظت کنیم؟

چرا باید از گوشی خود با چنگ و دندان حفاظت کنیم؟

کلمه نابسامان بهترین توصیفی است که می‌توان در مورد وضعیت بازار حال حاضر گوشی به کار برد. چرا که در این بازار هرکسی ساز خود را می‌زند. اتحادیه از ترفند‌های عجیب واردات گوشی می‌گوید و نمی‌داند گمرک چرا اجازه می‌دهد، گوشی‌ها با این گونه ترفند‌ها وارد شوند.

کد خبر : ۵۹۲۸۹
بازدید : ۱۰۲۶
چرا باید از گوشی خود با چنگ و دندان حفاظت کنیم؟
گروه بازار | کلمه نابسامان بهترین توصیفی است که می‌توان در مورد وضعیت بازار حال حاضر گوشی به کار برد. چرا که در این بازار هرکسی ساز خود را می‌زند. اتحادیه از ترفند‌های عجیب واردات گوشی می‌گوید و نمی‌داند گمرک چرا اجازه می‌دهد، گوشی‌ها با این گونه ترفند‌ها وارد شوند.
از طرفی وزیر ارتباطات که با شکایات زیادی از طرف مردم روبه رو شده، خبر از تخلفات گسترده در بحث واردات گوشی می‌دهد.
با همه این حرف‌ها اگر گشتی در بازار بزنید، بسیاری از گوشی‌ها را پیدا نمی‌کنید. بعضی گوشی‌ها هم که برای فروش قرار گرفته اند، به قدری افزایش قیمت داشته اند که انگار با دلار ۱۰ هزار تومانی وارد شده اند. با این دورنما از بازار موبایل به سراغ بررسی وضعیت و گفته‌های طرفین رفتیم تا ببینیم دقیقا ماجرا از چه اقرار است و این ناهماهنگی از کجا نشات می‌گیرد.
از طرفی نگاهی هم به آینده این بازار آشفته انداختیم تا ببینیم آیا کشتی طوفان زده ما رنگ یک ساحل آرام را خواهد دید یا نه. امری که به نظر می‌رسد به این راحتی‌ها ممکن نشود، ولی با خبر‌هایی که تازه منتشر شده است، شاید کورسوی امیدی وجود داشته باشد.

ترفند جدید واردات گوشی
بعد از چند ماه گرانی گوشی و البته ترخیص نشدن گوشی‌ها از کانال‌های اصلی واردات، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در مورد واردات عمده بعضی مدل از گوشی‌های محبوب سخن گفت.
مهدی محبی، با اشاره به وضعیت بازار گوشی تلفن همراه در پی نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، می‌گوید بازار گوشی موبایل به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به این صنف و مشکلات واردات، دچار وضعیت وخیمی است و طی ۲۰ روز گذشته شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع گوشی در این بازار بوده ایم.
او با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود، واردکنندگان از واردات گوشی به صورت رسمی خودداری می‌کنند، می‌گوید که بازرگانان موبایل، کارت بازرگانی را کنار گذاشته و به صورت شخصی از طریق گذرنامه به صورت مسافری، گوشی وارد می‌کنند.
این ترفند قبل‌تر به خاطر محدودیت‌ها و البته قوانین گمرک قابل انجام نبود. ولی چه ش. ده است که اکنون در مقدار بالا گوشی به صورت مسافرتی وارد می‌شود؟
محبی در مورد این ترفند جدید که از سوی بازرگانان موبایل انجام می‌شود، می‌گوید که هم اکنون به دلایلی که مشخص نیست، سیستم گمرک باز است و هر مسافر با یک گذرنامه می‌تواند تا پنج هزار گوشی را به صورت مسافری وارد کشور کند.
به همین دلیل بازرگانان با پرداخت عوارض گوشی مسافری، نسبت به واردات گوشی اقدام می‌کنند و دست از واردات رسمی تجاری کشیده اند. با این روش به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شاهد کاهش قیمت باشیم.
حداقل می‌توانیم مطمئن باشیم که قیمت به حالت قبلی برنمی گردد. ولی به نظر می‌رسد تنها یک راه برای کاهش قیمت وجود داشته باشد. به گفته رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تنها در صورتی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به این صنف اختصاص داده شود، امکان بازگشت قیمت وجود دارد.
همچنین این موضوع باید از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت پیگیری شود که هم اکنون نیز شنیده می‌شود، برای این صنف دلار شش هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است. چنانچه این اتفاق بیفتد، نمی‌توان امیدوار بود که قیمت گوشی به قیمت اولیه خود بازگردد.
به گفته مهدی محبی کلیت این موضوع قرار است ظرف دو هفته آینده مشخص شود و در آن زمان اگر دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به این صنف تعلق بگیرد، وضعیت آشفته این بازار تا حدی آرام خواهد شد.
واکنش وزیر ارتباطات
این افزایش قیمت عجیب وغریب صدای همه کاربران در ش. بکه‌های مجازی را در آورد. چرا که بیشتر آن‌ها انتظار داشتند وضعیت به گونه دیگری رقم بخورد.
به اعتقاد کاربران، با وجود اجرای طرح رجیستری و حذف قاچاق از بازار موبایل و نیز واردات قانونی گوشی، انتظار میرفت گوشی ارزان شود، اما در حال حاضر قیمت گوشی هزار دلاری در بازار ایران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. این اعتراضات به حدی بالا گرفت که وزیر ارتباطات مجبور به پاسخ دهی شد.
او در توئیتر خود در مورد این گرانی نوشت که «انتقاد وارد است و هفته گذشته پیگیری‌هایی در این خصوص داشته ام. اکنون امکان شفاف سازی و گزارش اختصاص ارز در مدت اخیر، به همه گوشی‌های وارد شده در کشور به وجود آمده و در همین هفته عملیاتی خواهد شد.
تخلفات صورت گرفته نیز قابل پیگیری است.» این توئیت نشان می‌دهد که در زمینه قیمت گذاری و واردات گوشی تخلفاتی صورت گرفته که در این بازار آشفته کسی جلوی آن را نگرفته است.
وزیر ارتباطات در توئیتر خود اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نکرد و فقط گفت که در آینده به خبرنگاران جزئیات بیشتری در مورد این موضوع خواهد گفت. مسئله‌ای که باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی افتاده که کسانی توانسته اند پنج هزار گوشی را به صورت مسافری وارد کرده و از گپ ارزی موجود سوءاستفاده کنند.
وقتی دلار ۱۰ هزار تومان می‌شود
در زمان رجیستری وزیر ارتباطات گفته بود که هدف وزارت ارتباطات این است که برای واردات گوشی از مجرای قانونی انحصاری ایجاد نشود که افزایش قیمت بازار را در پی داشته باشد.
وزارت صمت نیز اعلام کرده برای صدور مجوز محدودیتی نداریم. همچنین بحث‌هایی بود برای اینکه به فروشگاه‌های عرضه تجهیزات الکترونیکی به صورت آنلاین مجوز داده شود.
بعد از همه این حرف‌ها قرار بود در نهایت واردکنندگان به گونه‌ای سودشان تامین شود که فکر گران‌تر کردن گوشی را از سر بیرون کرده و در یک محیط رقابتی، قیمت‌ها برای مشتریان نهایی به عدد مناسبی برسد. بعد از اجرا شدن رجیستری و داستان‌های ارزی اکنون کاملا خلاف این ماجرا اتفاق افتاده است.
با توجه به همین مسئله گشتی در بازار زدیم تا ببینیم واقعا گوشی‌ها باید چقدر قیمت داشته باشند و اکنون با چه قیمتی به فروش می‌رسند. در این میان فرض را بر این گذاشتیم که گوشی‌ها با دلار آزاد وارد شده اند. یعنی حدود هر دلار هفت هزار تومان. در این چند ماه گذشته گوشی به طرز عجیبی گران شد. از همان زمان‌های ابتدایی که حرکت صعودی دلار شروع شد، فروشگاه‌های آنلاین قیمت‌های خود را بالا بردند و فروشگاه‌های فیزیکی هم به دنبال آن‌ها قیمت را افزایش دادند.
این در حالی بود که هنوز وضعیت دلار مشخص نبوده و حتی حرفی از دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هم نبود. از آن زمان تاکنون قیمت گوشی همچنان در حال بالا رفتن است و در بسیاری از فروشگاه‌ها خبری از بسیاری مدل‌ها نیست.
اول به سراغ پر سروصداترین گوشی یعنی آیفون X. رفتیم تا ببینیم موجودی و قیمت آن چگونه است. بیشتر مدل‌های آیفون با حافظه‌های مختلف آن در فروشگاه‌های آنلاین وجود نداشته و بیشتر شاهد حضور مدل ۲۵۶ گیگ این گوشی بودیم.
مدلی که در برترین فروشگاه‌های آنلاین قیمتش به ۱۰ میلیون تومان نیز رسیده است. قیمت آیفون X. با حافظه ۶۲ گیگ هزار دلار است ومدل ۲۵۶ گیگابایتی آن حدود هزار و ۱۵۰ دلار قیمت دارد. با دلار هفت هزار تومانی میشود حدود هشت میلیون تومان. ولی در فروشگاه‌های آنلاین اکنون این محصول با قیمتی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان فروخته می‌شود. یعنی انگار با دلار ۱۰ هزار تومانی وارد شده است.
در مورد سامسونگ s۹ پلاس هم اتفاق مشابهی افتاده است. این گوشی حدود ۸۵۰ دلار قیمت دارد. یعنی با همان دلار هفت هزار تومانی حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. ولی فکر می‌کنید اکنون این گوشی با چه قیمتی فروخته می‌شود؟ اول اینکه موجودی این گوشی بسیار محدود شده است. قیمت این گوشی اکنون به حدود شش میلیون و ۵۰۰ تومان تا هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. عددی که اگر بخواهیم به دلار حساب کنیم با دلار ۹ هزار تومانی روبه رو می‌شویم.
آیا گوشی ارزان خواهد شد؟
به تازگی لیست کالا‌های مشمول دریافت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به طور رسمی منتشر شده است.
در این لیست مشخص شده است که واردات تمامی قطعات ضروری کامپیوتر‌های شخصی و لپ تاپ و نیز گوشی‌های موبایل مشمول دریافت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شود. در مورد واردات گوشی‌های تلفن همراه، کمی محدودیت تعیین شده است. بدین ترتیب که به ازای ورود هر گوشی موبایل، حداکثر ۳۰۰ دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از محل ارز در نظر گرفته شده است.
گوشی‌های موبایل تا قیمت ۳۰۰ دلار در اولویت دوم قرار می‌گیرند و گوشی‌های گران‌تر در لیست سوم قرار دارند. به این ترتیب اگر قیمت گوشی کمتر از ۳۰۰ دلار باشد مشکلی وجود نخواهد داشت و وارد کننده می‌تواند با ارز دولتی نسبت به واردات گوشی اقدام کند، اما گوشی‌های گران‌تر از ۳۰۰ دلار در دسته کالا‌های اولویت سوم قرار می‌گیرند که با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به اضافه قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار می‌شوند.
همچنین حقوق ورودی گوشی‌های موبایل پنج درصد تعیین شده است. این یعنی تمام گوشی‌هایی که قبل از گرانی‌ها قیمتی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار و پایین‌تر داشته اند اکنون دوباره با کاهش قیمتی بالای ۲۰ درصد روبه رو خواهند شد. ولی در مورد گوشی‌هایی که قیمتی بالاتر داشته اند کاهش قیمت به آن صورت که فکر می‌کنید رخ نداده است و احتمالا کاهش قیمتی ۱۰ درصدی را شاهد باشیم.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید