خطرات حنا سیاه؛ زخم و تورم

خطرات حنا سیاه؛  زخم و تورم

بر خلاف حنا طبیعی، حنا سیاه حاوی مقادیر بالا مواد شیمیایی به نام پارا-فنیلین دی‌آمین (paraphenylenediamine) یا PPD است. PPD موادی است که در بعضی از رنگ مو‌ها یافت می‌شود، اما در رنگ سیاه به میزان بالاتری وجود دارد.

کد خبر : ۵۹۳۱۴
بازدید : ۲۳۰۶۶
خالکوبی با حنا برای همیشه در زندگی ام واهمه ایجاد کرده است
فرادید | "این واقعا مسئله عجیبی بود، نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است. حتی چیزی درباره حنا سیاه نشنیده بودم. "

ماری بِیتس در سال ۲۰۱۵ به ترکیه سفر کرد، هنگامی که در ساحل قدم می‌زد یک زن از او پرسید که خالکوبی با حنا می‌خواهد! هرگز قبلا این کار را انجام نداده بود، اما زمانی که طرح‌های زیبا را دید بیشتر فکر کرد، در نهایت یکی از نمونه‌ها را برای خالکوبی روی مچ پایش در خواست کرد. او در آن زمان ۱۶ سال داشت.

می‌گوید، "حدود یک ساعت بعد، همه چیز به نظر جور دیگری می‌رسید". "تمام خطوط طراحی شده شروع به ملتهب شدن و بالا آمدن کردند و فقط بدتر و بدتر می‌شدند. پس از چند روز به طرز عجیبی پوسته پوسته شدند و قسمت‌های عظیمی از پوستم کنده می‌شد".

ماری چه چیزی را تجربه کرده بود، واکنش بدن نسبت به "حنا سیاه" - چیزی که ممکن است در تعطیلات آخر هفته کنار ساحل به نظر شما نیز جذاب بیاید. اساسا قرار بود خالکوبی موقت باشد، مانند هنرمندان و افراد شیفته هنر که از طرح‌های جذاب آن به طور طبیعی برای تنها چند هفته لذت می‌برند. خمیر سیاه باریکی بر پوستم اعمال شد، معمولا در الگوی مشابه حنا طبیعی با رنگ قهوه‌ای انجام می‌شود.

بر خلاف حنا طبیعی، حنا سیاه حاوی مقادیر بالا مواد شیمیایی به نام پارا-فنیلین دی‌آمین (paraphenylenediamine) یا PPD است. PPD موادی است که در بعضی از رنگ مو‌ها یافت می‌شود، اما در رنگ سیاه به میزان بالاتری وجود دارد.
خالکوبی با حنا برای همیشه در زندگی ام واهمه ایجاد کرده است
زخم های ایجاد شده بر روی مچ پا ماری

تمایل به استفاده از حنا تیره به هزاران سال پیش باز می‌گردد. در برخی از فرهنگ‌ها، عمدتا در جنوب آسیا گفته شده است هر چه رنگ حنا برای عروس‌ها تیره‌تر باشد، عشق عمیق تری بین زوجین به وجود می‌آید. این افسانه‌ها - داستان عروس‌هایی که از حنا تیره استفاده کرده اند و در حال حاضر خیلی عاشقند حکایت دارند - در نهایت هنرمندان را بر آن داشت تا این عمل را تکثیر کنند. عموم مردم نیز به دنبال این عمل نسخه‌های مصنوعی را با استفاده از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو تولید کردند - اگر چه مشخص نیست که این مسئله چه زمانی رخ داده است.

این جایی است که مشکل نهفته است.

بر خلاف حنا سیاه، حنا طبیعی PPD ندارد - چیزی که کاملا از مواد گیاهی مانند اکالیپتوس تشکیل شده است. هنگامی که مواد بر روی پوست اعمال می‌شوند، یک رنگ نارنجی به وجود می‌آید که در طی دو روز آینده به قرمز متمایل می‌شود. برخی از عروس‌ها حنا را بر روی دست و پا خود اعمال می‌کنند، و از آن در جشنواره‌های مذهبی بهره می‌برند و حتی برای زنان مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد - و برای افرادی که مو‌های خود را از دست داده اند - با استفاده از حنا تاج‌های زیبا گلدار طراحی می‌کنند.

اما تفاوت بین حنا سیاه و قهوه‌ای رنگ همیشه ناشناخته نبوده است، حنا سیاه معمولا در نقاط توریستی، به ویژه در جنوب اروپا و شمال آفریقا یافت می‌شود.

حساسیت‌ها و واکنش‌ها نسبت به مواد شیمیایی حنا سیاه نشان می‌دهند که ممکن است خطر آفرین باشد، اتحادیه اروپا استفاده از مواد شیمیایی PPD با غلظت بالا را غیر قانونی اعلام کرده است.

ماری اکنون ۱۹ سال دارد، یک دوره درمانی با دارو‌ها و پماد‌های استروئیدی داشته است. اکنون دوره درمانی وی به پایان رسیده است.

ماری می‌گوید، "وضعیت تنها چیز دیگری بود". "حتی پزشکان بیمارستان از بروز چنین آسیبی شگفت زده بودند"، این عارضه می‌تواند بر روی پوست برای همیشه باقی بماند". "خوشبختانه این اتفاق برای من نیافتاد - و چیز بیشتری برای بازگو کردن وجود ندارد".

"کرم‌ها در نهایت تاثیر گذاشتند و خراش‌ها و حساسیت‌ها را از بین بردند -، اما اثرات و خراش‌های ناشی از حنای سیاه همچنان بر روی بازو هایش مشاهده می‌شوند و محو نشده اند. الکس هشت ساله فکر می‌کند این مسئله شگفت انگیز است، زیرا طرح یک اژده‌ها بر روی بازوی یکی دستانش همچنان خود نمایی می‌کند".
خالکوبی با حنا برای همیشه در زندگی ام واهمه ایجاد کرده است
خالکوبی اژد ها - الکس 8 ساله

با وجود گذشت هشت ماه کِیلی هنوز خودش را سرزنش می‌کند، زیرا نتوانسته تفاوت بین حنا طبیعی را در هنگام طراحی بر روی دست الکس تشخیص دهد.

اما حتی دانستن تفاوت، همیشه هم از ما محافظت نمی‌کند. دِنا استیونز ۲۶ ساله، در یک رویداد فرهنگی در امارات متحده عربی، یک سال و نیم پیش، با وجود آگاهی از خطرات، باز هم فریب یک هنرمند و طراح حنا را خورده است. او موافقت می‌کند در صورتی که خمیر حنا طبیعی باشد این کار را انجام دهد.

تنها پس از اعمال آن، وقتی که دستش را در نور می‌بیند، متوجه رنگ سیاه آن می‌شود.

او می‌گوید، " بلافاصله به خانه بازگشتم و تا آنجا که می‌توانستم پوستم را پاک کردم". "در روز‌های بعد واکنشی نشان ندادم، بنا براین فکر کردم همه چیز روبراه است. اما حدود یک هفته بعد ساعت ۳ صبح از خواب بیدار شدم و تنها در دستم خارش شدیدی احساس می‌کردم ".

با وجود مراجعه به بیمارستان در اول صبح با وجود دریافت پماد استروئید و قرص‌های آنتی هیستامین، واکنش‌ها رفته و رفته بد‌تر می‌شد.
خالکوبی با حنا برای همیشه در زندگی ام واهمه ایجاد کرده است
حنای سیاه

او می‌گوید، "در ابتدا برای چهار هفته تمام نمی‌توانستم بخوابم"، "همانند مواد شیمیایی بود که باعث سوختگی شده بود. مجبور بودم روزی یکبار به بیمارستان بروم. همچنان مسکن دریافت می‌کنم، اما هیچ چیزی به کاهش علائم و درد کمک نکرده است".

"تقریبا ۴۰ روزی درمان طول کشید، برای حدود پنج ماه مجبور بودم دارو‌هایی از مجموعه آنتی هیستامین دریافت کنم. همچنین کرم‌هایی که به روند بهبود کمک می‌کنند".

حتی در حال حاضر، با وجود این همه خطرات، دِنا هنوز هم از حنا استفاده می‌کند.

متخصص پوست دکتر Anjali Mahto به بی بی سی می‌گوید، با افراد مختلف و بسیاری که از زخم‌های ناشی از حنا سیاه رنج می‌برند، مواجه شده ام - به ویژه در رویداد‌های فرهنگی و عروسی که از این مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.

Anjali می‌افزاید، "عروس‌های سومالیایی را به یاد دارم که حنای سیاه زیادی در کف دست داشتند"، "در نهایت تعدادی از آن‌ها واکنش شدید پوستی به همراه تاول‌های عمیق را تجربه می‌کردند".

او هشدار می‌دهد که زخم‌ها شایع هستند، و می‌توانند برجسته - یا دائمی باشند - تمامی این‌ها بستگی به واکنش اولیه بدن دارد. مطالعات نشان داده است حداقل ۶۹ درصد از افراد در صورت نگهداری بیش از ۱۲۰ دقیقه این مواد و یا حتی بیشتر ممکن است شاهد واکنش‌های شدید‌تر و ماندرگار تری باشند، و معمولا به عنوان خالکوبی موقت معرفی می‌شوند.

"اگر تا کنون شاهد زخم و تورم زیادی بوده اید، ممکن است زخم‌های دائمی ایجاد شوند". شاید شاهد تغییر رنگ دانه‌ها بوده اید و در نهایت با عارضه‌هایی بر روی پوست که در گذشته درمان شده اند. "اغلب افرادی را می‌بینید که از گذشته تا کنون واکنش‌های پوستی گوناگونی داشته اند، و در حال حاضر نقش و طرح کلی تاتو با حنایی را ببینید که سال‌ها پیش انجامش داده بوده".
خالکوبی با حنا برای همیشه در زندگی ام واهمه ایجاد کرده است
حنای سیاه

قرار گرفتن PPD بر روی پوست یک فرد ممکن است با حساسیت و واکنش‌های آلژیک همراه باشد، حساسیت‌ها رفته و رفته بد‌تر می‌شوند و ادامه دارند.

یک زن جوان به نام جولیا مَک کِیل در سال ۲۰۱۲ پس از استفاده از چنین رنگ‌های شیمیایی برای موهایش، فوت کرد - با وجود اینکه از همان رنگ مو چندین بار قبلا استفاده کرده بود. تحقیقات برای علت یابی مرگ او نشان داد که حدود پنج سال پیش تاتو با حنا سیاه در تعطیلات دریافت کرده است، به رنگ و مواد آن حساسیت نشان داده بود. پس از این اتفاق، و استفاده مجدد از رنگ مو‌ها حساسیت‌هایی مانند خارش و جوش‌هایی ریز روی پوست سر ایجاد کرد. در نهایت، با شوک آنافیلاکسی (Anaphylaxis) در گذشت.

Anjali می‌گوید، "بهترین کاری که می‌توانید در واکنش به حنا سیاه انجام دهید، مراجعه به بیمارستان و یا ملاقات یک پزشک است" "با دریافت دارو‌های استروئیدی شاهد کاهش التهابات و حساسیت‌ها خواهید بود، اما همچنان بهترین چیز این است که از استفاده حنای سیاه اجتناب کنید".

طراح حنا اَش کومار، که در بالیوود مشغول به کار است، یکی از صدا‌های برجسته مبارزه با حنا سیاه است. او بسیار صریح و روشن عنوان می‌کند که حنا سیاه طبیعی نیست - به همین علت ممکن است بسیاری از افراد از ترس بروز حساسیت‌هایی از این هنر استقبال نکنند.

خالکوبی با حنا برای همیشه در زندگی ام واهمه ایجاد کرده است
حنا طبیعی


حنا طبیعی کاملا بی خطر است - برای هزاران سال است که مورد استفاده قرار دارد. "حاوی مواد گیاهی مانند اکالیپتوس است که به خنکی پوست کمک می‌کند، به همین دلیل بر روی پوست عروس‌ها درست چند روز قبل از ازدواج اعمال می‌شود تا آن‌ها را آرام کند و به آنان آرامش ببخشد. اکثرا هندو‌ها، مسلمانان و جوامع خاص یهودی‌ها از حنا استفاده می‌کنند - اگر به صورت طبیعی آن‌ها را مصرف کنید، به طور قطع مفید خواهند بود".

او می‌گوید، حنای طبیعی دارای بوی متمایزی است.

"حنا طبیعی، قهوه‌ای رنگ و عطر و طعم آن مانند اکالیپتوس است، اما حنا سیاه بی بو است و ممکن است کمی بوی پارافین بدهد".

حنای طبیعی فورا به پوست رنگ نمی‌دهد - این می‌تواند یکی از نشانه‌های اصلی باشد.

منبع: bbc
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید