هیجان دلار و سکه پایان می‌یابد؟

هیجان دلار و سکه پایان می‌یابد؟

دلار و سکه دیروز از سطوح روانی خود فاصله گرفتند. در چهارمین روز هفته، دلار در بازار غیررسمی از مرز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان دور شد. نزول بهای دلار به زیر مرز ۸ هزار تومانی، در شرایطی رخ داد که برخی معامله‌گران تا بعد از ظهر دیروز حاضر به فروش دلار با قیمت ۸ هزار و ۱۰۰ تومان بودند و برخی اقدام به عرضه با قیمت ۸ هزار تومان کردند.

کد خبر : ۵۹۵۰۹
بازدید : ۸۵۰
پایان هیجان دلار و سکه؟
دلار و سکه دیروز از سطوح روانی خود فاصله گرفتند. در چهارمین روز هفته، دلار در بازار غیررسمی از مرز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان دور شد. نزول بهای دلار به زیر مرز ۸ هزار تومانی، در شرایطی رخ داد که برخی معامله‌گران تا بعد از ظهر دیروز حاضر به فروش دلار با قیمت ۸ هزار و ۱۰۰ تومان بودند و برخی اقدام به عرضه با قیمت ۸ هزار تومان کردند.
به این ترتیب، کاهش رویکرد هیجانی در هر دو طرف عرضه و تقاضا منجر به افت حجم معاملات، پایان نوسانات اول هفته و نزول قیمت به زیر سطح ۸ هزار تومانی شد.
روز سه‌شنبه، دلار و سکه کاهش قیمت را تجربه کردند تا از سطوح حساس روانی فاصله بیشتری بگیرند. در چهارمین روز هفته، دلار در بازار غیررسمی توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و با پایین آمدن از سطح ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، به مرز ۸ هزار تومانی نزدیک‌تر شد.
به گفته فعالان، حدود ساعت ۳ بعدازظهر معامله‌گران حاضر بودند دلار خود را با قیمت ۸ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش برسانند و برخی حتی اقدام به عرضه با قیمت ۸ هزار تومانی کردند. با این حال، حجم معاملات از نظر برخی بازیگران ارزی بسیار پایین بود و معاملات چندانی در بازار صورت نمی‌گرفت.
به‌نظر می‌رسد، پس از نوسانات سنگین روز‌های ابتدایی هفته، معامله‌گران ترجیح می‌دادند به‌راحتی در موقعیت خرید و فروش قرار نگیرند؛ در این میان، برخی از فعالان عنوان کردند، معامله‌گران به‌دلیل مسائل امنیتی ترجیح می‌دادند در بازار حضور پیدا نکنند و در انتظار مشخص شدن روند بازار بودند. آن‌ها باور دارند، مشخص شدن روند چگونگی فروش ارز توسط شرکت‌های پتروشیمی در روز‌های آینده می‌تواند مسیر قیمتی دلار را تا حدی تحت‌تاثیر قرار دهد.

همسو با نزول قیمت دلار، در بازار سکه نیز قیمت‌ها رویه کاهشی به خود گرفتند. روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. برخی از فعالان عنوان کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت سکه تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین رفت و دلار نیز در مقطع کوتاهی به زیر مرز ۸ هزار تومانی رفت.
با این حال، با توجه به افزایش تحرکات معامله‌گران در ساعات انتهایی روز ممکن است روند قیمت در ابتدای روز چهارشنبه تغییر کند. حدود ساعت ۵ عصر برخی معامله‌گران از پایین رفتن قیمت دلار تا مرز ۷ هزار و ۹۳۰ تومان خبر دادند.
نزول درهم به زیر مرز روانی
روز گذشته، نرخ حواله درهم افت زیادی را تجربه کرد و از ۲ مرز روانی پایین‌تر رفت. نرخ حواله درهم در ابتدا از نقطه مقاومتی ۲ هزار و ۲۶۰ تومان پایین رفت و در ادامه از مرز مهم‌تر ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی عقب رفت و به قیمت ۲ هزار و ۱۹۵ تومان رسید.
رشد نرخ حواله درهم یکی از عوامل مهمی بود که در روز‌های ابتدایی هفته قیمت دلار را در مسیر رکوردشکنی قرار داد؛ ولی در ۲ روز گذشته روند این ارز تغییر کرد تا قیمت دلار نیز نیروی کاهشی بیشتری به خود بگیرد. محاسبات نشان می‌دهد با درهم ۲ هزار و ۱۹۵ تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست حدود ۸ هزار و ۵۵ تومان باشد.

به گفته فعالان، محدودیت ایجاد شده در مورد انجام مبادلات درهمی در دبی یکی از عوامل اثرگذار در رشد قیمت بود؛ با این حال، کاهش خرید‌ها و اصلاح قیمت زمینه‌ساز افت شد. همزمان با افت نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار‌های مرزی نیز کاهش قابل‌توجهی را ثبت کرد. روز گذشته، نرخ دلار در منطقه سلیمانیه عراق به زیر ۸ هزار تومان رفت و قیمت دلار در هرات افغانستان حتی تا کانال ۷ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت.
برخی از معامله‌گران عنوان کردند، نزول دلار در شهر‌های مرزی به زیر مرز روانی می‌تواند فضای بازار داخلی را نیز به سوی قیمت‌های پایین‌تر سوق دهد. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، ممکن است نوسان‌گیران بار دیگر در سطوح پایین‌تر با قدرت وارد بازار شوند و زمینه‌ساز افزایش دامنه تغییرات قیمتی شوند.
همسو با نزول قیمت دلار و سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش قیمت را تجربه کرد. ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲۳۳ هزار تومان قیمت خورد که ۱۷ هزار تومان پایین‌تر بود. نزول بهای اونس در بازار‌های جهانی به زیر مرز هزار و ۲۶۰ دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر یکی دیگر از عواملی بود که به کاهش ارزش طلا در بازار داخلی کمک کرد.

اثر بازار ثانویه بر بازار ارز
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود که با تشکیل بازار ثانویه ارز و در صورت مدیریت صحیح بانک مرکزی بر این بازار، روند کاهشی قیمت ارز شروع شود. محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره تشکیل بازار ثانویه ارز گفت: از ابتدای سال ۹۷ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز را آماده کرد و تیم اقتصادی دولت نیز موضوعات مطرح شده در طرح ساماندهی بازار ارز را پذیرفت؛ اما با وجود این موضوعات، تصمیم ارزی غیرکارشناسی اتخاذ شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت اداره اقتصاد کشور با ارز تک‌نرخی در شرایط موجود اقتصادی ممکن نبود؛ چراکه نمی‌توانست تمام ابعاد بازار ارز را پوشش دهد و کارشناسان نیز در این زمینه نقد‌های خود را بیان کردند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از گذشت حدود ۳ ماه، دولت نظر مجلس را درباره تشکیل بازار ثانویه ارز پذیرفت؛ البته تاخیر در این خصوص هزینه‌هایی برای اقتصاد کشور در پی داشت.
لزوم ایجاد ثبات در اقتصاد
پورابراهیمی داورانی با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در اقتصاد کشور تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی باید با ابزار‌های اقتصادی بازار متشکل ارزی را مدیریت کنند تا از انجام معاملات ارزی بدون نظارت جلوگیری شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که با تشکیل بازار ثانویه ارز و در صورت مدیریت صحیح بانک مرکزی بر این بازار، روند کاهشی قیمت ارز شروع شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید