آیا آژانس‌های مسافرتی ورشکست می‌شوند؟

آیا آژانس‌های مسافرتی ورشکست می‌شوند؟

نوسانات قیمت ارز، آژانس‌های مسافرتی را که تور‌های خارجی برگزار می‌کردند در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

کد خبر : ۵۹۶۱۱
بازدید : ۱۳۹۴
آیا آژانس‌های مسافرتی ورشکست می‌شوند؟
1. مشکلات بازار ارز زودتر از آنچه تصور می شد گریبانگیر آژانس‌های مسافرتی و برگزار کنندگان تور‌های خارجی شده است. روز گذشته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران از مشکلات آژانس‌های مسافرتی گفت و خبر داد که با شرایط فعلی اکثر آن‌ها در آستانه ورشکستگی هستند.
به گفته حرمت الله رفیعی اوضاع آژانس‌های مسافرتی طوری بحرانی شده که تا الان ۳۰ درصد نیروهایشان را تعدیل کرده اند و به زودی آمار تعدیل‌ها به ۵۰ درصد خواهد رسید.
این مقام صنفی در گفت و گو با وب سایت چمدان پیشنهاد کرده که دولت از ابتدا ارز دولتی مسافران را به آژانس‌ها بدهد تا بعد از کسر هزینه خدمات سفر مثل هزینه هتل، مابقی ارز به همراه مستندات مخارج به مسافران داده شود.

2. حالا مشکل اصلی آژانس‌های مسافرتی چیست که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند؟ پاسخ این سوال خیلی خلاصه این است: «بدهکاری به آژانس‌های خارجی». الان آژانس‌هایی که تور‌های خارجی فروخته اند برای پرداخت ارز به شرکت‌ها و هتل‌های خارجی دچار مشکل هستند.
یعنی عملا نمی‌توانند ارز تهیه کنند و آن را برای خارجی‌ها حواله کنند. انجمن صنفی دفاتر مسافرتی برای حل این مشکل در خواست حواله ارزی کرده، اما خبرگزاری مهر نوشته که بعد از گذشت یک ماه و نیم هنوز پاسخی به این درخواست‌ها داده نشده است.

3. یک مشکل دیگر آژانس‌ها افزایش قیمت روز به روز دلار است که عملا به معنی بالا رفتن هزینه تور‌های آنهاست. تصور کنید مدتی پیش آن‌ها تور‌های خود را با دلار ۴ هزار تومانی بسته اند، اما حالا با دو برابر آن قیمت باید تسویه کنند.
مشکلات بازار ارز خود مسافران را هم دچار سرگردانی کرده و حتی برای ۶۰ یورو وقت سفارت نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند. از طرفی این بدهی آژانس‌های خارجی ممکن است در آینده نزدیک مشکلاتی هم برای مسافران ایرانی در سراسر دنیا داشته باشد. چون شرکت‌های خارجی فعلا پولی به دستشان نمی‌رسد و هر لحظه ممکن است خدمات دهی مسافران ایرانی را متوقف کنند.

4. مدیر یکی از آژانس‌های مسافراتی به هفت صبح می‌گوید: «تعطیل شدن فعالیت آژانس‌ها باعث بیکار شدن عده زیادی از جوانان می‌شود.» او از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهد که دولت تدبیری برای حمایت از آن‌ها داشته باشد.

علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور البته قبل‌تر پاسخ به این درخواست‌ها را اینطور داده که آژانس داران بهتر است روی به تقویت حوزه گردشگری داخلی بیاورند نه گردشگری خارجی. یک خبر خوب البته در این حوزه داریم.
اینکه شنیده شده دولت طی چند روز آینده به وعده حذف مالیات بر ارزش افزوده از تور‌های ورودی عمل خواهد کرد. این اتفاق خوبی برای برگزار کنندگان تور‌های ورودی است و می‌تواند به ورود ارز به کشور کمک کند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید