فیلم سیکاریو: روز سرباز، واکاوی فساد

فیلم سیکاریو: روز سرباز، واکاوی فساد

در این فیلم، او با استفاده از نقشه سازمان سیا برای دزدیدن دختر نوجوان سردسته یک کارتل مکزیکی، به واکاوی فساد و جرم و جنایت هر دو طرف درگیر در این جنگ مواد مخدر می‌پردازد. در این جنگ هیچ کس پاک دست بیرون نمی‌آید، ولی چند نفری زنده می‌مانند و خود را برای جنگی دیگر و روزی دیگر آماده می‌کنند.

کد خبر : ۵۹۷۵۳
بازدید : ۴۰۰۱
کارگردان: استفانو سولیما

نویسنده: تیلور شریدان

بازیگران: بنسیو دل تورو، جاش برولین، جفری داناوان، ایزابلا مونر

سال: ۲۰۱۸
فیلم سیکاریو: روز سرباز، واکاوی فساد

هالیوود ریپورتر | تاد مک مکارتی، سیکاریو: روز سرباز در اصل دنباله‌ای است بر فیلم سیکاریو که در سال ۲۰۱۵ اکران شد. قسمت اول یک درام تماشایی در مورد کارتل مواد مخدر بود. حال قسمت دوم اگرچه چهار عنصر کلیدی سیکاریو ۱ (کارگردان دنیس ویلنو، بازیگر امیلی بلانت، فیلمبردار راجر دیکنز و آهنگساز فقید یوهان یوهانسن) را با خود ندارد، ولی موفق می‌شود در قامت یک درام اکشن پویا و قائم به ذات ظاهر شود.
باید در نظر داشت که تیلور شریدان نویسنده قسمت دوم هم هست. او با برجسته کردن دو بازیگر اصلی، بنسیو دل تورو و جاش برولین، موفق شده داستان را وارد بستر تازه‌ای کند و دنباله‌ای قدرتمند و منسجم به بار بیاورد.
قسمت اول در سراسر جهان تقریبا ۸۵ میلیون دلار فروش داشت، به همین دلیل ساختن دنباله‌ای برای آن چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. ولی قسمت دوم از همان ابتدا موفق می‌شود عناصر دراماتیک جذابی خلق کند و تنش و پیچش‌های داستانی سطح بالایی را در معرض دید مخاطب قرار دهد.

شریدان در کارنامه حرفه‌ای کوتاه، ولی پربار خود در قالب نویسنده، همیشه به شکل موفقیت آمیزی موفق می‌شود که استعاره‌های دراماتیک وسترن را در دنیای غرب تازه امروز پیاده سازی کند و هر دو دنیای قدیم و جدید را حیاتی تازه بخشد.
در این فیلم، او با استفاده از نقشه سازمان سیا برای دزدیدن دختر نوجوان سردسته یک کارتل مکزیکی، به واکاوی فساد و جرم و جنایت هر دو طرف درگیر در این جنگ مواد مخدر می‌پردازد. در این جنگ هیچ کس پاک دست بیرون نمی‌آید، ولی چند نفری زنده می‌مانند و خود را برای جنگی دیگر و روزی دیگر آماده می‌کنند.
فیلم سیکاریو: روز سرباز، واکاوی فساد

داستان اصلی فیلم در مرز بین ایالات متحده و مکزیک اتفاق می‌افتد. جایی که در قسمت اول هم کاملا با آن آشنا شدیم. در یکی از صحنه‌های فیلم که در شب و تماما از طریق عینک‌های دید در شب ضبط شده است، مقام‌های آمریکایی را می‌بینیم که شبانه در دل بیابان مشغول دستگیری مهاجران هستند.
یکی از این مهاجران خود را منفجر می‌کند. در این حین در شهر کانزاس، چهار نفر وارد یک فروشگاه بزرگ می‌شوند، چند بمب کار می‌گذارند و افراد زیادی را به قتل می‌رسانند. مت گراور (جاش برولین) از سازمان سیا که متوجه شده بمب گذار‌های کانزاس اهل مکزیک بوده اند، به واشنگتن فراخوانده می‌شود و از این به بعد قرار است تحت نظر وزیر دفاع (متیو موداین) کار کند. کسی که به مت می‌گوید: «تو رو انتخاب کردیم، چون قراره کثیف کاری راه بندازیم.»

داستان فرعی درباره یک نوجوان چهارده ساله کم حرف شهروند آمریکا به نام میگل (الیجاه رودریگز) است که به یک قاچاقچی کمک می‌کند تا مردم را از مرز رد کند. او به تدریج بیش‌تر از قبل با یک کارتل مکزیکی همراه می‌شود. می‌توان حدس زد که پیش از به پایان رسیدن این فیلم دوساعتی، تمام این شاخه‌های داستانی همچون شاخه‌های یک درخت انگور در نهایت به هم متصل می‌شوند.

سیکاریو: روز سرباز با وجود طرح داستانی پیچیده و غافلگیری‌های دیوانه وار خود، در نهایت به دلیل شخصیت‌هایی که برای فیلمنامه خود انتخاب کرده، مملو از ناراحتی و تراژدی می‌شود. مکان‌هایی که داستان در آن رخ می‌دهد (بیابان‌های بد یمن، اجتماعاتی عبوس در حاشیه مرز، مناطق نظامی)، جا‌هایی نیستند که در زندگی واقعی بخواهید سری به آن‌ها بزنید. تردید بشری که به صورت نمادین در قالب شخصیتی، چون میگل نمایش داده می‌شود (آدم سالمی بماند یا به یک آدمکش تبدیل شود)، به صریح‌ترین و تراژیک‌ترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود.
فیلم سیکاریو: روز سرباز، واکاوی فساد

سولیما کارگردان که نام و آوازه چندانی بین محفل‌های فیلم آمریکایی ندارد، در کار‌های قبلی خود نشان داده که خیلی خوب می‌تواند از تعلیق و اکشن استفاده کند و یک درام جنایی را در ابعادی بزرگ به نمایش درآورد. کارگردانی او در این فیلم هم قدرتمند و مطمئن است و به خوبی موفق می‌شود که ابهام‌ها و تضاد‌هایی را که مرز بین خوب و بد را از بین می‌برند، به تصویر بکشد.

ولی موتور محرک اصلی فیلم، شریدان است. او در این بستر داستانی که سه سال پیش با فیلم سیکاریو خلق کرد، هنوز کار‌های زیادی می‌تواند انجام دهد. طوری که داستان قسمت دوم به پایان می‌رسد نشان می‌دهد که در این مصالح تماشایی و شخصیت‌هایی که به جا مانده، هنوز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که شریدان می‌تواند پیگیری کند.

نکته دیگر این که برولین و دل تورو در این قسمت بسیار قدرتمند‌تر از نسخه اول ظاهر شده اند. آن‌ها این بار کار‌های بیش تری انجام می‌دهند و احساسات بیش تری برای نمایش دادن دارند و پا به پای هم، فیلم را به شکل فوق العاده‌ای پیش می‌برند.
فیلم سیکاریو: روز سرباز، واکاوی فساد

مکان‌های واقعی سفت و سخت و فیلم برداری بسیار پویای داریوش وولسکی نقش مهمی در نمایش فضاسازی و واقع گرایی تماشایی فیلم دارد. هیلدور گوتندوتیز آهنگساز که از همکاران یوهانسن فقید است، با بهره‌مندی از پژواک‌های عمیق و گسترده موسیقی قسمت اول موفق شده یک موسیقی متن میخکوب کننده برای قسمت دوم خلق کند.

منبع: سایت نقد روز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید