دلار و سردی بازار کنسرت‌های پاپ

دلار و سردی بازار کنسرت‌های پاپ

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که تعداد کنسرت‌های پاپ، این روز‌ها به شدت کاهش پیدا کرده. دلیلش هم کاملا مشخص است؛ وضعیت اقتصادی بازار و گرانی دلار حالا روی بازار موسیقی هم سایه انداخته و مردم هم فعلا ترجیح می‌دهند به جای رفتن به کنسرت در خانه خودشان گردشگری کنند و هزینه بلیت شان را به این بازار تزریق نکنند.

کد خبر : ۵۹۸۴۵
بازدید : ۲۰۶۷
دلار و سردی بازار کنسرت‌های پاپ
بهنام مظاهری | متاسفانه از آنجایی که فهرست کنسرت‌های برگزار شده در هیچ منبع خبری منتشر نمی‌شود و حتی در سایت دفتر موسیقی هم اطلاعاتی از این قبیل وجود ندارد، نمی‌توان آمار دقیقی از این موضوع ارائه داد؛ اما شواهد و قرائن نشان می‌دهند که تعداد کنسرت‌های پاپ، این روز‌ها به شدت کاهش پیدا کرده.
تهیه کننده‌های موسیقی به رغم این که در چندسال گذشته از فرصت بین ماه‌های رمضان و محرم که مصادف با فصل تابستان هم بوده نهایت استفاده را بردند، به نظر می‌رسد امسال و در این روز‌ها که به پیک ترافیک کنسرت معروف است، رغبت چندانی برای بردن اجرای خوانندگانشان به روی صحنه ندارند.
دلیلش هم کاملا مشخص است؛ وضعیت اقتصادی بازار و گرانی دلار حالا روی بازار موسیقی هم سایه انداخته و مردم هم فعلا ترجیح می‌دهند به جای رفتن به کنسرت در خانه خودشان گردشگری کنند و هزینه بلیت شان را به این بازار تزریق نکنند.
هفته گذشته سیروان خسروی در اقدامی جالب خبر از کنسلی خودخواسته ۱۲ سانس اجرایش در تهران داد.
دلار و سردی بازار کنسرت‌های پاپ
سیروان خسروی
خبری که لابه لای اخبار عجیب وغریب روز‌های گذشته گم شد. سیروان در اینستاگرامش نوشت: وقتی می‌بینم کمر مردم زیر بار مشکلات شکسته شده و من هم مثل تمام مردم جامعه، شرایط روحی نابسامانی دارم، وقتی می‌بینم که تمام کسب و کار‌ها تعطیل شده و نان آور خانواده چیزی جز شرمندگی به خانه اش نمی‌برد، من هم کنسرت تهران را لغو و علاوه بر از دست دادن سود ۱۲ سانس کنسرت، ۱۵۰ میلیون تومان خسارت کنسلی اجرا به سالن را پرداخت می‌کنم، ولی شرافتم را به منافع شخصی خودم نمی‌فروشم.»
بیراه نیست اگر بگوییم این برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران است که یک خواننده چنین هزینه‌ای را برای چنین نیتی متقبل می‌شود.
ممکن است خیلی‌های دیگر هم باشند که فعلا صلاح ندانند در این شرایط کنسرت بگذارند، اما در مارکتی که بسیاری از خواننده‌های مشهورش حاضر نیستند حتی برای تنظیم آهنگهایا موزیک ویدئو‌های خودشان هزینه‌های جزیی کنند، شنیدن چنین خبری می‌تواند تا حدی دور از انتظار باشد.
سیروان خسروی بدون شک یکی از سودآورترین خواننده‌های چند سال گذشته بوده. به این نکته هم توجه کنید که او مطمئنا، حتی در شرایط فعلی بازار می‌توانست این ۱۲ سانس را پر کند و سود خوبی هم به جیب بزند.
اما خب، آن‌هایی که درک درستی از هنرشان دارند می‌دانند که پولساز بودن در هر شرایطی چندان جالب نیست و گاهی می‌تواند حتی به ضرر یک چهره عمل کند. البته هدفمان این نیست خوانندگانی که این روز‌ها کنسرت دارند را تخریب کنیم.
مسلما آن‌ها باید به قراردادی که شاید ماه‌ها پیش امضا کرده اند، متهد باشند، اما قبول داشته باشیم که حرکت سیروان چیزی فراتر از حد انتظار بود و انصافا هم ۱۵۰ میلیون تومان برای هیچ سرمایه داری که برای پولش زحمت کشیده باشد، پول کمی نیست.
دلار و سردی بازار کنسرت‌های پاپ

با تمام این تفاسیر، اما به نظر می‌رسد فعلا خارجی‌ها هستند که سالن‌های اجرا را در انحصار خود گرفتند. در روز‌های گذشته ریچارد کلایدرمن شش سانس اجرایش را روی صحنه برد و حالا هم قرار است ایلیاس یالچینتاش کنسرتش را در کیش برگزار کند.
این که مطمئنا آن‌ها دستمزدشان را با ارزش پولی خودشان می‌گیرند و این که چطور در چنین شرایطی قیمت دلار برای تهیه کنندگان می‌صرفدا که در ایران برای آن‌ها کنسرت بگذارند و هم از نکات سوال برانگیز است. البته ممکن است جوابش ساده باشد: «خارجی‌ها در هر شرایطی خوب‌ می‌فروشند!»

در ۱۰ روز گذشته از میان چهره‌های معروف پاپ تنها گروه سون و اشوان در تهران کنسرت داشتند و برای ۱۰ روز آینده هم تنها چهره شاخص اجرا‌های پاپ تهران ' فرزاد فرزین است.
بازهم باید گفت: این برای اولین بار در چند سال گذشته است که در چنین تایمی مارکت موسیقی خالی از چهره‌های آشنا شده. البته این رکود به بازار کنسرت‌ها محدود نمی‌شود و این روز‌ها خوانندگان به رسم هرساله شان حتی آهنگ‌های شاد و تابستانه هم منتشر نکردند. ' اگر به آرشیو سایت‌های دانلود و پخش موسیقی سر. بزنید، خواهید دید که از فروردین امسال تا امروز به نسبت سال‌های گذشته آهنگ‌های کمتری منتشر شده.
جالب اینجاست که این رکود در انتشار ترک تنها به خوانندگان مجاز محدود نمی‌شود و زیرزمینی‌ها هم به نسبت سال‌های گذشته کم کارتر شدند. در این میان تنها دسته‌ای از خوانندگان زرد لس آنجلسی هستند که به نظر می‌رسد بهترین بهره را از گپ موجود در مارکت موسیقی می‌برند و در حال تولید شش وهشت‌های از مد افتاده شان هستند.

منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید