تغییر ساعت اداری و صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاوات برق

تغییر ساعت اداری و صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاوات برق

بعد از ۱۵ استان (خوزستان، البرز، گیلان، مازندران، زنجان، ایلام، قزوین، کرمانشاه، لرستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، مرکزی، سمنان و گلستان) تغییر ساعات کاری به ادارات دولتی تهران هم رسید.

کد خبر : ۶۰۰۰۷
بازدید : ۱۴۲۲
فریبا خان احمدی | بعد از ۱۵ استان (خوزستان، البرز، گیلان، مازندران، زنجان، ایلام، قزوین، کرمانشاه، لرستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، مرکزی، سمنان و گلستان) تغییر ساعات کاری به ادارات دولتی تهران هم رسید.
مصرف برق و ساعات اداری کشور
از امروز تا پایان تیرماه کارکنان و شاغلان تهرانی دو ساعت زودتر در محل کار حاضر می‌شوند. چندی پیش بود که هیأت وزیران مصوبه‌ای را گذراند که ساعت کاری ادارات دولتی در شهر‌هایی که دمای آن تا ۴۵ درجه برسد باید به ۵.۳۰ تا ۱۳.۳۰ تغییر یابد، اما این بند از مصوبه که مربوط به دمای ۴۵ درجه بود حذف شد و در نهایت اعضای هیأت دولت این اختیار را به استانداران دادند که ساعت کار ادارات دولتی را مدیریت کنند.
حالا بر اساس بخشنامه‌ای که استانداری تهران به همه دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بانک‌ها و دیگر نهاد‌های عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان ابلاغ کرده ساعت کار ادارات مستقر در استان تهران به استثنای مراکز خدمات‌رسان تا پایان تیرماه سال‌جاری از ساعت ۶ شروع و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد البته مراکز درمانی و خدمات‌رسانی از این مصوبه مستثنی هستند.
هر چند این اقدام استانداری تهران در واکنش به افزایش گرمای هوا و در راستای کاهش مصرف برق و انرژی در ادارات دولتی و نیز حذف خاموشی‌های اخیر در تهران صورت می‌گیرد، اما ماجرای تغییر ساعات کاری ادارات دولتی و شبه دولتی از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر موجی از واکنش‌های برخی از کاربران را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.
به‌طوری که الهه کولایی استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار توئیتی خواستار لغو مصوبه استانداری تهران شد. او در توئیترش نوشت: «معاون امور زنان رئیس جمهوری برای لغو مصوبه استانداری تهران اقدام کند. چگونه زنان شاغل دارای فرزندان کوچک ساعت شش صبح سر کار حاضر شوند؟» علاوه بر این برخی از مادران شاغل در ادارات دولتی نیز با طرح این پرسش که کدام مهدکودکی از ساعت ۶ صبح باز است؟ به این تصمیم اعتراض کردند.
آن‌ها در این باره نوشته‌اند: باید قبل از این تصمیم با مهدکودک‌ها و کلاس‌های تابستانی هماهنگی می‌شد تا زنان کارمند و کودکان‌شان آواره نشوند. در این میان واکنش کارمندانی که از شهر‌های کرج، اسلامشهر، ورامین، شهریار، پردیس و... عازم تهران می‌شوند نیز درخور توجه است.
یکی از کاربران در این خصوص گفته است: «چند سال کرج زندگی می‌کردم برای اینکه ۷.۳۰ صبح بانک باشم حدود ۵.۳۰ از فردیس راه می‌افتادم حالا با تغییر ساعت کاری باید نیمه شب از خانه بیرون بیاییم بالاخره تکلیف آن بخش از کارمندانی که از شهر‌های اقماری به تهران می‌آیند، چیست؟»
یکی از پرسنل‌های زن وزارت بهداشت هم در توئیتر خود می‌نویسد: ما برای آمدن به تهران هر روز ساعت ۶ از کرج حرکت می‌کردیم و پس از دو ساعت ترافیک نزدیک ساعت ۸ به محل کار‌مان می‌رسیدیم، اما حالا باید حداقل ساعت ۳۰/۴ دقیقه از خانه بزنیم بیرون آن هم در تاریکی که هیچ وسیله نقلیه‌ای نیست.
در حالی که کاربران فضای مجازی با انتخاب هشتگ#ساعت_۶ انتقاد‌های زیادی را نسبت به تصمیم اخیر استانداری تهران مبنی بر تغییر شیفت کاری ادارات دولتی داشتند عده‌ای هم تغییر ساعت کاری از ۶ صبح تا ۱۴ ظهر را با توجه به وضعیت خاموشی‌ها و بی‌برقی کار درستی می‌دانند و عنوان می‌کنند این اقدام در راستای حفاظت محیط زیست و صرفه‌جویی در انرژی مصرفی بوده است.
البته برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز معتقدند ۲۰ تا ۲۵ درصد از مصرف برق در ساعات پیک مصرف یعنی بین ۱۲ تا ۱۷ مربوط به ادارات است و ۷۰ درصد مصرف ادارات در این ساعات به وسایل سرمایشی تعلق دارد.
پیش از این استانداری تهران نیز به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و عبور از زمان پیک مصرف برق در نخستین ماه داغ تابستان از سازمان‌های دولتی درخواست کرده بود سیستم‌های سرمایش خود را در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم و حداکثر تا ساعت ۱۳.۳۰ خاموش کنند، اما حالا پیرو دستورالعمل اعلامی تمامی تدابیر لازم برای رفت و آمد کارمندان در این تغییر ساعت اندیشیده شده به شکلی که مترو، اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی یک ساعت زودتر و از ساعت ۵ صبح آغاز به کار خواهند کرد این در حالی است که هیچ تغییری در ورود و خروج خودروهای‌های سرویس‌دهی به محدوده طرح ترافیک ایجاد نخواهد شد.
بخوانید: علت اصلی قطعی برق چیست؟ اگرچه تغییر ساعت کار ادارات موجب اعتراض برخی از کارمندانی شده است که با وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو رفت و آمد می‌کنند، اما پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده ساعت کاری خطوط این شرکت نیز به‌دنبال تغییر ساعت کاری ادارات استان تهران تغییر کرده و از ساعت ۵ صبح فعالیت اتوبوس‌ها شروع می‌شود.
بنا به اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی، خطوط بی‌آرتی که خطوط شبانه‌روزی هستند و پیک کاری آن‌ها پیش از این از ساعت ۰۵:۳۰ بامداد آغاز می‌شد، پیک کاری‌شان به ۰۴:۳۰ تغییر کرد و از ساعت ۰۴:۳۰ در این خطوط با افزایش اتوبوس و کاهش سرفاصله‌ها به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند. شهرداری تهران نیز به‌منظور سرویس‌دهی مطلوب و تسهیل رفت و آمد کارمندان با وسایل حمل و نقل عمومی زمان فعالیت مترو را افزایش داده و مترو تهران یک ساعت زودتر آغاز به کار خواهد کرد.
از سوی دیگر اجرای این مصوبه با اعتراض مادران شاغل نیز روبه رو شده و آن‌ها در پیام تلگرامی از دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی درخواست چاره‌اندیشی در این باره کرده‌اند. بر همین اساس روز گذشته شهیندخت مولاوردی در نامه‌ای از رئیس سازمان بهزیستی کشور درخواست کرد؛ برای رفاه حال والدین و فرزندان‌شان مهد‌های کودک استان تهران ساعت پذیرش کودکان تحت نظارت را به ۶ صبح تغییر دهند.
سازمان بهزیستی تهران نیز برای تسهیل شرایط خانواده‌ها و زنان شاغل، ساعت کار مهد‌های کودک را از روز شنبه ١۶ تیرماه از ساعت ۶ صبح تا ١۴ تغییر داده و مهد‌های کودک از امروز از ساعت ۶ صبح فعال هستند.
به گفته «داریوش بیات نژاد» مدیر کل بهزیستی استان تهران، بهزیستی دخالتی در تصمیم کاهش ساعت کار اداری نداشته و با وجود این تغییرات همچنان برنامه‌های آموزشی و مراقبتی کافی در مهد‌های کودک به طور منظم ارائه خواهد شد. گفتنی است با توجه به بخشنامه استانداری شرکت‌های خصوصی و برخی از کارخانجات مشمول اجرای این طرح نیستند و آن‌ها همچنان طبق روال گذشته ساعت کاری خود را دارند.

۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی ناشی از تغییر ساعت کار
در پی اجرای تغییر ساعات کار ادارات و کارکنان دولت در برخی استان‌های کشور پیک (اوج) مصرف از کانال هشدار دهنده ۵۶ هزار مگاوات اواسط هفته گذشته خارج و خاموشی در نقاط مختلف کشور کاهش یافت. به طوری که وزیر نیرو در واکنش به این اتفاق اظهارداشت: اگر صرفه‌جویی ناشی از تغییر ساعات کار ادارات در تعدادی از استان‌ها صورت نمی‌گرفت، دچار خاموشی بیشتری می‌شدیم، وی افزود: با تغییر ساعت کار برخی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات در اوج بار در میزان مصرف برق صرفه‌جویی شد که در واقع ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ در مقایسه با سال گذشته اوج بار مصرفی کشور بود.
وی ادامه داد: امیدوارم روز‌های گرم به قله خود رسیده باشد و شاهد کاهش دما پس از این تاریخ باشیم؛ در غیر این صورت مصرف ما بیش از مصرف پیش بینی شده در سال ۹۷ خواهد بود البته جای نگرانی در این بخش وجود ندارد به شرط آن که صحیح مصرف کردن و صرفه‌جویی‌ها خارج از انتظار باشد یعنی مصرف‌کنندگان بخش‌های عمومی، صنعت و خانگی همراهی‌های لازم را با وزارت نیرو داشته باشند.
اردکانیان با بیان اینکه از حدود ۵۷ هزار مگاوات اوج بار حدود ۲۱ هزار مگاوات مصرف دستگاه‌های سرمایشی است، یادآور شد: از این مقدار حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات سهم سازمان‌های دولتی است که دولت با دو تصویب‌نامه به وزارت نیرو اجازه داد تا با همکاری نزدیک با استانداری‌ها ساعت کار ادارات را در استان‌های مختلف و در تمام کشور بر حسب نیاز تغییر دهد.
وزیر نیرو با بیان اینکه پس از پایان ساعت کار تیم‌های شرکت‌های توزیع برق موظف شدند که پیمایش لازم را انجام دهند، تصریح کرد: در صورت عدم توجه نسبت به قطع برق تمامی دستگاه‌هایی که از این دستور تبعیت نکنند اقدام می‌شود. همچنین براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، اوج مصرف برق دیروز (چهاردهم تیرماه) به ۵۴ هزار و ۲۶۶ مگاوات رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک هزار و ۹۸ مگاوات کاهش یافت.

مصرف ۲۵ درصد برق تهران مربوط به ادارات دولتی است
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ نیز می‌گوید: ۲۵ درصد مصرف برق شهر تهران یعنی ۱۲۰۰ مگاوات مربوط به ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها است که ۶۰ درصد آن صرف وسایل سرمایشی می‌شود. حسین صبوری با اشاره به اینکه بیشترین مصرف برق در زمان اوج مصرف روز (۱۲ تا ۱۶) است، می‌افزاید: ۴.۵ میلیون مشترک در تهران بزرگ وجود دارد که ۱۳ درصد مشترکین کشور را شامل می‌شود و ۱۰ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند، ۹ درصد پیک بار کشور در تابستان در شهر تهران اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه می‌گوید: براساس این مصوبه دستگاه‌های دولتی موظفند مصرف برق خود را نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش دهند و مولد‌های اضطراری را به مدار بیاورند و بعد از وقت اداری سیستم سرمایشی خود را خاموش کنند و در ساعات اداری نیز دمای محیط را در دمای ۲۵ درجه تنظیم کنند.

کاهش مصرف برق با همکاری شهروندان
محمد حسین مقیمی استاندار تهران درباره تغییر ساعات کار در ادارات دولتی در استان تهران می‌گوید: در شهرستان‌های استان تهران نیز ساعت کاری از ۶:۳۰ صبح تا ۱۳.۳۰ تعیین شده است. وی می‌افزاید: با توجه به این تغییر ساعت کاری تدابیر لازم برای رفت و آمد کارمندان تدبیر شده به شکلی که ساعت کار مترو، اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی نیز تغییر کرده و از ساعت ۵ صبح به شهروندان ارائه خدمات خواهند داشت.
استاندار تهران در خصوص فعالیت دفاتر پلیس+۱۰ نیز می‌گوید تغییر ساعت فعالیت چنین مراکزی به عهده خود آن‌ها گذاشته شده که باید پس‌از تصمیم‌گیری ساعت کاری خود را به اطلاع مردم برسانند. مقیمی از همه شهروندان درخواست کرد با همکاری در اجرای این بخشنامه و تغییر ساعت کاری در استان تهران موجبات کاهش مصرف برق در سطح استان را فراهم کند تا هر چه زودتر از زمان پیک مصرف برق در این فصل عبور کنیم.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید