لجبازی آمریکایی با محیط زیست

امیدوارم حسن روحانی این‌گونه لجبازانه عمل نکرده و اجازه دهد همتای ایرانی اسکات - عیسی کلانتری - پردیسان را برای همیشه ترک کند؛ فردی که در دوره ۱۰ ماهه حضورش در صدر سازمان محیط زیست کشور، ۷۷ هزار هکتار از وسعت مناطق چهارگانه کاسته شد، حفظ یوزپلنگ آسیایی مسئله‌ای جزئی خوانده شد، کنشگران محیط‌زیستی با صفت‌هایی مانند احساسی، نادان و سیاسی خطاب شدند.

کد خبر : ۶۰۰۵۳
بازدید : ۱۰۱۹
محمد درویش |

۱- در خبر‌ها آمده است که اسکات پروئیت، رئیس منفور آژانس محیط زیست آمریکا که از حمایت بی‌چون‌وچرای ترامپ هم برخوردار بود، به دلیل نارضایتی شدید دوستداران محیط زیست از عملکردش و رسوایی‌های اخلاقی و مالی‌ای که به بار آورده، سرانجام مجبور به استعفا شد؛ استعفایی که رئیس کاخ سفید، با وجود ناراحتی زیاد و ابراز تأسفش، آن را به ناچار پذیرفت!

۲- در دوره اسکات، آمریکا شاهد کاهش چشمگیر و بی‌سابقه بودجه نهاد متولی محیط زیست بود، به‌نحوی‌که نه‌تن‌ها بسیاری از طرح‌های آژانس متوقف شدند، بلکه دست‌کم یک‌پنجم کارمندان این سازمان برکنار شدند، آن‌هم به بهانه صرفه‌جویی مالی.

۳ درحقیقت، استعفای پروئیت به دنبال ماه‌ها بحث و مجادله صورت گرفت که در طول آن‌ها رئیس این سازمان در بحث‌های اخلاقی، یکی پس از دیگری درگیر شده بود. حقوق‌دانان از هر دو حزب آمریکا و گروه‌های محیط‌زیستی پرسش‌های فراوانی در مورد هزینه‌های هنگفتش (سوءاستفاده‌های شخصی)، تدارکات مسکن، تیم امنیتی و افزایش منتخبان سیاسی از جانب او مطرح کرده بودند. به عبارت ساده‌تر، فردی که دم از صرفه‌جویی می‌زد، خود بزرگ‌ترین هدردهنده، سوءاستفاده‌چی و مصرف‌کننده بود!

۴- جالب آنکه ترامپ در توییت خود #اندرو_ویلر، فارغ‌التحصیل رشته حقوق و معاون پروئیت، را به‌عنوان جانشین معرفی کرد؛ مردی که انتخاب او سال گذشته به دلیل ارتباط نزدیکش با صنعت سوخت فسیلی با اعتراض گسترده نمایندگان حزب دموکرات و کنشگران محیط‌زیستی روبه‌رو شده بود. واقعا ترامپ یکی از لجبازترین سیاست‌مدارانی است که آمریکا تاکنون به خود دیده.

۵- امیدوارم حسن روحانی این‌گونه لجبازانه عمل نکرده و اجازه دهد همتای ایرانی اسکات - عیسی کلانتری - پردیسان را برای همیشه ترک کند؛ فردی که در دوره ۱۰ ماهه حضورش در صدر سازمان محیط زیست کشور، ۷۷ هزار هکتار از وسعت مناطق چهارگانه کاسته شد، حفظ یوزپلنگ آسیایی مسئله‌ای جزئی خوانده شد، کنشگران محیط‌زیستی با صفت‌هایی مانند احساسی، نادان و سیاسی خطاب شدند، حتی یک‌بار هم حاضر به گفت‌وگوی عام با فعالان محیط‌زیستی و نمایندگان ایشان نشد، تمام‌قد از دست‌کاری ژنتیکی در محصولات غذایی حمایت کرد، به طرح‌های انتقال آب از خزر و سرشاخه‌های کارون چراغ سبز نشان داد، دانشکده محیط زیست کرج را در آستانه فروپاشی کامل قرار داد، به صدور پروانه شکار در فصل زادوولد چراغ سبز داد، به حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از مدارس طبیعت پایان داد، برای حل بحران آلودگی هوا از مردم خواست تا دعا کنند تا باد بیاید و برای حل مشکل کمبود آب، فرمان داد تا طبیعت ایران از شر علف‌خواران کهن‌سال خلاص شود و البته این سیاهه را پایانی نیست! هست؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید