چطور کسبوکار را در دوران رکود سرپا نگهداریم؟
سایه تحریمهای تازه از یک سو و سردرگمی نسبت به سیاستهای اقتصادی در داخل از سوی دیگر، بی اطمینانی نسبت به اقتصاد را افزایش داده است. به همین خاطر، مدیریت بسیاری از کسب و کارها به کاری طاقت فرسا تبدیل شده است چرا که از یک سو بسیاری از هزینهها مانند هزینه انرژی و نیروی کار ثابت مانده اند و حتی افزایش یافته اند و از سوی دیگر در آمد رو به کاهش است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟
کد خبر :
۶۰۳۰۹
بازدید :
۷۲۲
پوریا عطاریان | هرچند بنابر دادههای رسمی، اقتصاد ایران هنوز با رکود فاصله دارد و رشد اقتصادی همچنان مثبت است، اما به سختی میتوان کسب و کارهایی را یافت که مدیران آنها نسبت به شرایط فعلی اقتصاد رضایت داشته باشند.
سایه تحریمهای تازه از یک سو و سردرگمی نسبت به سیاستهای اقتصادی در داخل از سوی دیگر، بی اطمینانی نسبت به اقتصاد را افزایش داده است. به همین خاطر، مدیریت بسیاری از کسب و کارها به کاری طاقت فرسا تبدیل شده است چرا که از یک سو بسیاری از هزینهها مانند هزینه انرژی و نیروی کار ثابت مانده اند و حتی افزایش یافته اند و از سوی دیگر در آمد رو به کاهش است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟
حفظ نقدینگی
در شرایطی که ارزش ریال به خصوص در مقابل ارزهای خارجی و طلا ثبات چندانی ندارد، نگهداری مبلغ قابل توجهی پول در حساب بانکی یا به صورت نقد شاید چندان هوشمندانه به نظر نرسد. با این حال، در شرایط رکود و در وضعیتی که میزان بی اطمینانی افزایش یافته است، بهتر است نسبت به دوران گذشته پول بیشتری را در دسترس داشته باشید تا برای شرایط غیرقابل انتظار، مانند نقد نشدن چکهایی که از مشتریها گرفته اید، آماده باشید.
همچنین در دوران رکود، فرصتهای اقتصادی به مراتب کمتر خواهند بود و دوره عمر آنها نیز کوتاهتر است. به همین خاطر گاهی باید به سرعت تصمیم گیری و اقدام کنید و برای این کار به پول نقد نیاز دارید، یا حداقل باید سرمایه خود را به گونهای نگه دارید که قابلیت تبدیل سریع به پول نقد را داشته باشد.
حفظ سهم بازار
میزان فروش بسیاری از کسب و کارها در دوران رکود کاهش مییابد. شما هم شاید از این قاعده مستثنا نباشید. اما کاهش فروش با از دست دادن سهم بازار متفاوت است.
برای مثال برای یک فروشگاه لوازم خانگی، میزان سهم بازار، معادل میزان فروش این فروشگاه نسبت به کل فروش لوازم خانگی در شهر یا کشور است. کاهش فروش اگر کم و بیش معادل کل کاهش فروش در بازار باشد، میتوان امیدوار بود که پس از عادی شدن شرایط نیز سطح فروش به سطح سابق بازگردد، اما اگر در دوران رکود سهم شما در بازار کاهش یابد، در آینده به سختی میتوانید این عقب افتادگی را جبران کنید.
تجدیدنظر در برآوردها
شرایط فعلی شاید آن چیزی نیست که شما آرزو داشتید، اما هر چه زودتر واقعیت موجود را بپذیرید و با آن هماهنگ شوید، زودتر میتوانید که جلوی زیان احتمالی را بگیرید. احتمالا در ابتدای سال نسبت به میزان فروش، میزان پس انداز و میزان سرمایه گذاری خود برآوردهایی داشته اید و برای مثال میزان سفارشات را بر اساس این برآوردها تنظیم کرده اید، بهتر است اکنون با در نظر گرفتن شرایط فعلی، در این برآوردها تجدیدنظر کرده و هزینههای خود را بر اساس پیش بینیهای تازه تعدیل کنید.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰