زولپیدم (Zolpidem)؛ داروی درمان بی‌خوابی

زولپیدم (Zolpidem)؛ داروی درمان بی‌خوابی

زولپیدم قرص آرام بخش است که جز دارو‌های خواب آور نیز به حساب می‌آید. این دارو ممکن است تاثیرات شیمیایی بر مغز افراد ناتوان در زمینه خواب یا مبتلا به اختلالات خواب (بی خوابی) داشته باشد.

کد خبر : ۶۰۸۱۶
بازدید : ۲۹۰۸۸
زولپیدم توجه: پزشک با توجه به شرایط شما، نوع و دوز مشخص را برای مصرف تعیین می‌کند بنابراین بدون اجازه پزشک مصرف نکنید!
فرادید | زولپیدم قرص آرام بخش است که جز دارو‌های خواب آور نیز به حساب می‌آید. این دارو ممکن است تاثیرات شیمیایی بر مغز افراد نا توان در زمینه خواب یا مبتلا به اختلالات خواب (بی خوابی) داشته باشد. در این مقاله نکات مهم مربوط به این دارو و چگونگی استفاده از آن، بیان شده است.

زولپیدم برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرم‌های سریع رهش، آمبین، اینترمزو، ادولار و زولپیمیست هستند که برای کمک به شما جهت خواب رفتن، مصرف می‌شوند. فرم طولانی رهش زولپیدم آمبین CR، است که دارای یک لایه اول است که به سرعت به خواب رفتن شما کمک می‌کند، و یک لایه دوم که برای در خواب ماندن مصرف می‌شود و مفید است.

زولپیدم گونه‌های متفاوتی دارد، پزشک با توجه به شرایط شما نوع و دوز مشخص را برای مصرف تعیین می‌کند.

اطلاعات مهم
مصرف زولپیدم ممکن است با برخی از حساسیت‌های شدید همراه باشد که شامل کهیر، تنگی نفس ، تورم صورت، تورم لب‌ها، تورم زبان و گلو می‌شود، در چنین وضعیتی باید فورا مصرف دارو را متوقف کنید و به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

آمبین، ادولار و زولپیمیست برای کمک به خواب رفتن شما وقتی برای اولین بار به رختخواب می‌روید، استفاده می‌شود. اینترمزو، اگر در نصف شب از خواب بیدار شده و پس از آن با اختلالات خواب مواجه شده بودید، برای کمک به شما و غرق شدن در خوابی عمیق، مصرف می‌شود. پزشک تعیین خواهد کرد که کدام گونه از زولپیدم برای شما بهتر است.

این دارو را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید، حتی اگر آنان نیز علائم مشابه شما را تجربه می‌کنند. دوز توصیه شده زولپیدم حتی در مردان و زنان یکسان نیست، و این دارو برای استفاده در کودکان مورد تایید نیست. سو مصرف این دارو می‌تواند موجب بروز عوارض خطرناکی در فرد شود.

زولپیدم ممکن است تفکر یا واکنش‌های غریضی شما را مختل سازد. احتمال دارد صبح روز بعد از مصرف این دارو همچنان احساس خواب آلودگی داشته باشید، به خصوص اگر از یک قرص طولانی رهش استفاده می‌کنید و یا یک زن هستید. حداقل ۴ ساعت یا تا زمانی که به طور کامل هوشیار شوید صبر کنید و قبل از آن از انجام هر کاری که نیاز به بیداری و هوشیاری دارد بپر هیزید.

برخی از افراد با استفاده از این دارو بسیاری از فعالیت‌های نظیر رانندگی، غذا خوردن، راه رفتن، برقراری تماس‌های تلفنی، یا داشتن رابطه جنسی را پس از انجام آن کار، هیچ خاطره‌ای از فعالیتی که به آن مشغول اند، را به یاد نمی‌آورند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، مصرف دارو را قطع کرده و از پزشک خود راجع به یکی دیگر از روش‌های درمانی برای اختلال خواب مشورت بگیرید.
هرگز از این دارو در مقادیر و دوز‌های بالا و یا بیش از مقدار تجویز شده، مصرف نکنید و همچنین از مصرف زولپیدم درکنار الکل به شدت بپر هیزید.
در ژانویه ۲۰۱۳، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دوز توصیه شده برای آمبین، ادولار و زولپیمیست را کاهش داد. اگر در گذشته زولپیدم مصرف می‌کردید، پزشک شما نیز ممکن است مصرف دوز پایین تری از این دارو، نسبت به دوزی که قبلا مصرف کرده اید، برای درمان تان در نظر بگیرد.
بیشتر بخوانید: شما به چند ساعت خواب نیاز دارید؟
زولپیدم

نکاتی که قبل از مصرف دارو باید در نظر بگیرید
اگر به زولپیدم حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. این قرص ممکن است حاوی لاکتوز باشد. اگر به لاکتوز حساس هستید، با احتیاط بیشتری از این دارو استفاده کنید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید زولپیدم برای شما ایمن است، به پزشک خود در صورتی که از مشکلات زیر رنج می‌برید اطلاع دهید:

بیماری کلیوی
• بیماری کبد
• بیماری‌های ریوی مانند آسم ، برونشیت ، آمفیزم، و یا بیماری انسدادی مزمن ریه ( COPD )
• آپنه خواب (توقف پی در پی تنفس در حین خواب)
میاستنی گراویس
• سابقه افسردگی ، بیماری روانی، یا افکار خودکشی
• سابقه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب می‌رساند یا نه. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید بهتر است از مصرف سر خود آن اجتناب کنید و با پزشک خود در این باره مشورت بگیرید.

زولپیدم ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر شرایط مشابه مادران شیرده دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات آرام بخشی زولپیدم ممکن است در میانسالان قوی‌تر باشد.

استفاده از زولپیدم توسط افراد زیر ۱۸ سال مورد تایید نیست.

خرید زولپیدم از طریق اینترنت و یا از فروشندگانی به جز داروخانه‌ها می‌تواند خطرناک باشد. دارو‌های توزیع شده از طریق فروش اینترنتی ممکن است حاوی مواد خطرناک باشند، یا مجوز توزیع نداشته باشند. نمونه‌ای از این دارو‌های خریداری شده در اینترنت یافت شده است که حاوی هالوپریدول ( Haldol ) است که یک داروی ضد جنون قوی با عوارض جانبی خطرناک است. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به سایت ( FDA ) مراجعه نمایید.
طریقه مصرف زولپیدم
زولپیدم را دقیقا همان طور که توسط پزشک تجویز می‌شود، مصرف نمایید. راهنمایی‌های بر روی بر چسب نسخه خود را خوانده و براساس آن مصرف کنید.

زولپیدم ممکن است اعتیاد آور باشد. هرگز زولپیدم را با شخص دیگری، به خصوص فردی که با سابقه مصرف مواد مخدر یا اعتیاد آور را دارد، به اشتراک نگذارید. این دارو در یک محل دور از دسترس دیگران، نگهداری کنید. فروش (به جز داروخانه ای) این دارو خلاف قانون است.

دوز مصرفی این دارو برای مردان و زنان یکسان نیست و مصرف این دارو برای کودکان تایید نشده است.

اگر شما فرصت ۷ تا ۸ ساعت خواب قبل از فعالیت دوباره را ندارید، هرگز از دارو‌های آمبین، ادولار و زولپیمیست استفاده نکنید.

زولپیدم تنها برای استفاده کوتاه مدت است. اگر نشانه‌های بی خوابی شما بهبود نیافته است، و یا اگر پس از استفاده از این دارو به مدت ۷ تا ۱۰ شب، وضعیت تان بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید. زولپیدم را برای بیش از ۴ یا ۵ هفته بدون مشاوره با پزشک خود مصرف نکنید.
استفاده از زولپیدم را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت و یا مشاهده علائم ناخوشایند ناشی از ترک مصرف، متوقف نکنید. برای جلوگیری از بروز علائم در هنگام توقف استفاده از این دارو، با پزشک خود مشورت کنید.
بیشتر بخوانید: بی‌خوابی را چگونه درمان کنیم؟
زولپیدم

علائم بی خوابی ممکن است پس از قطع مصرف زولپیدم باز گردد. این علائم ممکن است حتی بدتر از قبل از شروع استفاده دارو، به نظر برسد. اگر دچار بی خوابی بدتری پس از قطع مصرف زولپیدم شده اید، بهتر است به پزشک خود شرایط فعلی تان را گزارش دهید.

هرگز قرص آمبین را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید.

قرص ادولار یا اینترمزو را قورت ندهید و یا با آب آن را فرو نبرید. این قرص را در زیر زبان خود قرار دهید و اجازه بدهید که در دهان شما حل شود.

اسپری زولپیمیست را به طور مستقیم به دهان یا بر روی زبان خود بزنید. قبل از اولین استفاده، اسپری را به دور از صورت خود برای تست در هوا بیافشانید.

اگر یک دوز از این دارو را فراموش کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
از آنجا که زولپیدم فقط در زمان بی خوابی، مورد نیاز است، به احتمال زیاد دوز مصرفی خود را می‌دانید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟
مصرف بیش از حد زولپیدم می‌تواند بسیار تهدید کننده و حتی کشنده باشد، به ویژه هنگامی که آن را همراه با دارو‌های دیگری که موجب خواب آلودگی می‌شود مصرف کنید.

در چنین شرایطی بهتر است با اورژانس و فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد دارو ممکن است شامل خواب آلودگی، گیجی، نفس‌های کم عمق، احساس سرگیجه، غش، کما و … باشد.

در چه مواقعی باید از مصرف زولپیدم بپر هیزید؟
گیجی یا خواب آلودگی شدید که می‌تواند باعث سقوط، تصادف یا آسیب شدید فرد شود.

از مصرف زولپیدم در طول سفر و هنگام خواب در هواپیما، اجتناب کنید. ممکن است هنوز اثرات دارو در شما تحلیل نرفته باشد. اگر شما ۷ تا ۸ ساعت بعد از مصرف زولپیدم نخوابیده باشید، مطمئنا فراموشی به مسئله‌ای رایج تبدیل شده است.

عوارض جانبی زولپیدم
زولپیدم ممکن است باعث بروز یک واکنش آلرژیک شدید شود. در چنین شرایطی مصرف زولپیدم را متوقف کنید و اگر هر یک از این نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک: کهیر، اختلال در تنفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان و یا گلو را داشتید، از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

هر گونه علائم جدید یا تشدید علائمی مانند: افسردگی ، اضطراب ، پرخاشگری، سر درگمی، افکار غیر معمول، توهم، اختلال در حافظه، تغییر شخصیت، رفتار‌های پر خطر، گستاخی، عدم ترس از خطر، و یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود را تجربه کردید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر استفاده از زولپیدم را متوقف کنید و با دکتر خود تماس بگیرید:

• درد قفسه سینه، اختلال در ضربان قلب، احساس تنگی نفس
• مشکل در تنفس یا بلع
• اگر حس می‌کنید که ممکن است بیهوش شوید

عوارض جانبی و شایع زولپیدم:

• خواب آلودگی در طول روز، سرگیجه، ضعف، احساس سستی و گیجی و حواس پرتی
• احساس خستگی، از دست دادن هماهنگی
• گرفتگی بینی، خشکی دهان، بینی یا گلو
تهوع ، یبوست ، اسهال ، ناراحتی معده
سردرد ، درد عضلانی
بیشتر بخوانید: کم‌خوابی با چاقی رابطه دارد
اطلاعات دوز مصرفی زولپیدم
• قرص‌های سریع رهش
دوز مصرف این دارو در بزرگسالان می‌تواند از ۵ تا ۱۰ میلی گرم خوراکی به صورت یک وعده در هر روز و حداکثر مقدار مورد استفاده مجاز روزانه این دارو ۱۰ میلی گرم است.

• قرص‌های طولانی رهش
دوز مصرفی این دارو در بزرگسالان می‌تواند از ۶.۲۵ تا ۱۲.۵ میلی گرم خوراکی به صورت یک بار در روز و حداکثر مقدار مورد استفاده مجاز روزانه این دارو ۱۲.۵ میلی گرم است.

• قرص زیر زبانی اینتر مزو
دوز توصیه شده و حداکثر دوز، ۱.۷۵ میلی گرم (زنان) و یا ۳.۵ میلی گرم (مردان) و به صورت تنها یک وعده در هر شب است.
زولپیدم
مصرف زولپیدم در دوران بارداری
تاثیرات زولپیدم در دوران حاملگی بر روی جنین به صورت دقیق مشخص نیست. قبل از بارداری و یا در صورتی که هم اکنون حامله هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زولپیدم در دوران شیردهی
این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل میشود. در صورتی که از زولپیدم استفاده می‌کنید، قبل از شیردادن به کودک، با پزشک مشورت کنید.

چه دارو‌هایی زولپیدم را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟
مصرف زولپیدم با دارو‌های دیگر که فرد را خواب آلود می‌کنند و یا سرعت تنفس را کاهش می‌دهند، ممکن است عوارض جانبی خطرناک و یا تهدید کننده را با خود به همراه داشته باشد. قبل از مصرف این قرص خواب، دارو‌های ضد درد مخدر، دارو سرفه، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب، افسردگی، یا تشنج را تنها با مشورت پزشک خود مصرف کنید. دارو‌های دیگری که ممکن است تجویز یا مصرف بیش از حد آن‌ها با زولپیدم تداخل داشته باشند، مکمل‌ها، ویتامین‌ها و دارو‌های گیاهی هستند.
چگونه مصرف قرص زولپیدم را ترک کنیم؟
کاهش مصرف و ترک زولپیدم باید به صورت کاهش تدریجی و تحت نظر پزشک باشد. از قطع ناگهانی مصرف قرص زولپیدم جدا خودداری کنید.

منبع: drugs
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید