جیره بندی شیر خشک و پوشاک در بازار تهران

جیره بندی شیر خشک و پوشاک در بازار تهران

تولیدکنندگان پوشک می‌گویند با ترخیص مواد اولیه‌شان از گمرک حدود یک هفته دیگر مشکل حل می‌شود، اما ناچارند به دلیل نوسان قیمت دلار از این به بعد پوشک را با قیمت ٢ تا ٢,٥ برابر گذشته به فروش برسانند.

کد خبر : ۶۲۲۵۲
بازدید : ۲۱۰۹
پریسا اسلام‌زاده l کهنه بچه به بازار آمد! حالا با کمبود پوشک بچه یکی از سایت‌های آنلاین کهنه بچه را با برند پایا و قیمت ١٥‌هزار و ٤٠٠ تومان برای فروش گذاشته است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که پوشک در بازار تهران کمیاب شده است و تنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌ها آن هم به‌صورت محدود اقدام به فروش پوشک می‌کنند.
جیره بندی شیر خشک و پوشاک در بازار تهران
روزنامه شهروند نوشت: حالا درحالی‌که وزارت صنعت اعلام کرده بود بیشتر از ١٠٠ کارخانه تولید پوشک در ایران وجود دارد، این روز‌ها بازار تنها به دست دو برند ایرانی مولفیکس و مای‌بیبی افتاده است که البته مای‌بیبی هم تنها پوشک ویژه نوزادان را عرضه می‌کند. از آن سمت، شیر خشک هم در فروشگاه‌های تهران کمیاب شده و فروشندگان به هر نفر حداکثر دو قوطی شیر خشک می‌فروشند.

تولیدکنندگان پوشک می‌گویند با ترخیص مواد اولیه‌شان از گمرک حدود یک هفته دیگر مشکل حل می‌شود، اما ناچارند به دلیل نوسان قیمت دلار از این به بعد پوشک را با قیمت ٢ تا ٢,٥ برابر گذشته به فروش برسانند.

کفش آهنی بپوشید و دنبال پوشک بگردید
برند‌های خارجی پوشک تقریبا به‌طور کامل از بازار ایران حذف شده‌اند و حالا تنها دو برند ایرانی بازار را به دست گرفته‌اند. مولفیکس که یکی از پرفروش‌ترین برند‌های ایرانی است، قیمت خود را نسبت به یک ماه گذشته ٧٠‌درصد افزایش داد.

این افزایش قیمت سرسام‌آور درحالی رخ داده که پوشک مولفیکس از ابتدای سال تاکنون هم افزایش قیمت داشته، اما به یکباره طی دو، سه روز اخیر چنین افزایش بی‌رویه‌ای داشته است. این درحالی است که مولفیکس در هفته‌های اخیر بشدت در داروخانه‌ها و مغازه‌های فروش لوازم بهداشتی کمیاب بوده و حالا هم به‌صورت کاملا محدود در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها عرضه می‌شود.
بسته‌های ٣٤ تایی این پوشک که تا همین یکی، دو ماه پیش با قیمت ٣٠ یا ٤٠‌هزار تومان به فروش می‌رسید، حالا با قیمت ٨٥‌هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. بسته‌های تعداد پایین این مارک هم که تا دو ماه پیش ١١‌هزار تومان به فروش می‌رسید، این روز‌ها ١٨‌هزار تومان فروخته می‌شود.

یکی دیگر از مارک‌های ایرانی هم که در نبود برند‌های خارجی مشتریان زیادی پیدا کرده، مای‌بیبی است که این روز‌ها در بازار بشدت کمیاب شده است.

این برند هم از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده به‌طوری که قیمت بسته‌های ١٠ تایی آن که ٩هزار تومان فروخته می‌شد، الان به ١٧‌هزار تومان هم رسیده و بسته‌های تعداد بالایش هم درحالی‌که ٢٨‌هزار تومان بود، الان با قیمت ٦٠‌هزار تومان فروخته می‌شود.
همچنین یک مشتری پوشک بچه عنوان می‌کند که از یک ماه گذشته تاکنون قیمت پوشک بچه با رشد حدود صددرصدی روبه‌رو بوده است، چرا که ظرف یک ماه گذشته واحد‌های صنفی یک پوشک با محتوای ۴۵ عدد را به قیمت ۴۵‌هزار تومان می‌فروختند، اما دیروز این کالا علاوه بر این‌که نایاب شد، افزایش قیمت هم داشت و دیروز نرخ ۴۵ عدد پوشک به مرز ۹۵‌هزار تومان رسید.

نکته عجیب اینجاست که شما وقتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، داروخانه‌ها و حتی به سایت‌های آنلاین مثل دی‌جی کالا که قرار بوده در آن‌ها عرضه پوشک به صورت گسترده باشد سر می‌زنید، به جز همین دو برند مای‌بیبی و مولفیکس آن هم با قیمت‌های سرسام‌آور یا ناموجود در اغلب سایزها، هیچ برند دیگری پیدا نمی‌کنید.
حتی پوشک‌های مارک مای‌بیبی هم کمیاب است و شما انگار محکومید به خرید یک برند آن هم با قیمت دو برابر نسبت به ماه گذشته! بنابراین بابت خرید پوشک برای فرزند دلبندتان نه‌تن‌ها باید سر کیسه را حسابی شل کنید بلکه باید کفش آهنی به پا کنید تا بتوانید یکی از اساسی‌ترین کالا‌هایی را که مورد نیاز فرزندتان است برای او تهیه کنید.

به اندازه کافی داریم، اما نمی‌دهیم!
این اتفاقات درحالی رخ داده که در همین اردیبهشت ماه سال جاری عباس خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی -بهداشتی ایران مدعی شده بود ایران در بخش پوشک بچه حتی مازاد تولید دارد و این کالا جزو ملزوماتی است که مردم برای تهیه آن نباید نگران باشند.
حالا با افزایش ٥٠ تا صد‌درصدی قیمت پوشک و کاهش عرضه این کالای اساسی به بازار، بار دیگر ثابت می‌شود که تحلیل و پیش‌بینی مسئولان درباره وضع بازار نه نزدیک به واقعیت است و نه اتفاق می‌افتد. در واقع این روز‌ها ماجرای پوشک به اندازه‌ای خبرساز شده که حتی بازار سیاه آن هم به راه افتاده و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده هم همین روند ادامه داشته باشد.

فروشندگان پوشک ادعا می‌کنند شرکت‌ها حتی با قیمت جدید هم به آن‌ها پوشک نمی‌دهند و به صورت محدود به آن‌ها کالا می‌دهند. همین مسائل باعث خواهد شد که دوباره قیمت پوشک افزایش پیدا کند و تهیه آن هم با دردسر بیشتر مواجه می‌شود.
از طرف دیگر با شکل گرفتن بازار سیاه پوشک قیمت‌ها حتی دو برابر هم خواهند شد. طبق گفته برخی از فروشندگان داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازار در هفته‌های آینده فقط به دست یک شرکت می‌افتد تا هم قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهد و هم بازار را به کنترل خود در بیاورد.

پوشک هم مثل موبایل کمیاب شد
به نظر می‌رسید با کوچ برند‌های خارجی از بازار پوشک ایران، شرکت‌های وطنی محصولات خود را بیشتر از همیشه و با همان قیمت‌های مناسب به بازار عرضه کنند، اما بالا رفتن ارز کار را خراب کرد. از آنجایی که ۹۰‌درصد مواد اولیه تولید پوشک وارداتی است، نوسانات نرخ ارز قیمت پوشک‌های ایرانی را صد‌درصد افزایش داد.
اختصاص ندادن ارز دولتی برای خرید مواد اولیه پوشک و ناتوانی شرکت‌ها در خرید این مواد باعث شده نزدیک به ١٠ کارخانه تولید پوشک و نوار بهداشتی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در بیایند که این موضوع هم روی افزایش قیمت پوشک‌های ایرانی تأثیر زیادی داشته است.
در واقع این روز‌ها نه‌تن‌ها بازار خالی از کمبود گوشی تلفن و لوازم خانگی است، بلکه پوشک بچه هم تبدیل به کالایی کمیاب شده که یکی از دلایل اصلی آن نداشتن مواد اولیه برای تولید است. البته در کنار پوشک بچه کالا‌هایی مثل نوار بهداشتی و پوشک بزرگسالان هم با کمبود مواجه شده و نگرانی مردم را به دنبال داشته است.

پاسکاری تقصیر بین گمرک و تولید
این روز‌ها همه تقصیر گرانی و کمبود پوشک را به گردن هم می‌اندازند. دو برند معروف تولید پوشک که ادعا کرده بودند گمرک مشکلاتی را برای ترخیص کالاهایشان ایجاد کرده، اما حالا گمرک همه چیز را به گردن این دو برند معتبر انداخته و مدعی شده چشم انتظار ترخیص کالا‌های این دو شرکت است.
معاون امور گمرکی گمرک شهید رجایی دیروز مدعی شد دو برند معروف پوشک با وجود تسهیلات ویژه ترخیص مواد اولیه حاضر نیستند کالای خود را اظهار و ترخیص کنند، چون نمی‌خواهند در شرایط فعلی به تولید مشغول باشند.

جیره‌بندی شیر خشک
یکی دیگر از کالا‌های مهم که این روز‌ها به شدت کمیاب شده شیرخشک است. اگر فرزند کوچک دارید حتما در یک هفته اخیر برای خرید شیرخشک به دردسر افتاده‌اید. در اغلب داروخانه‌ها قفسه‌های شیرخشک خالی شده و فروشندگان می‌گویند هرچه سفارش می‌دهند خبری نیست و شرکت‌ها فعلا قصد فروش ندارند. برخی از فروشندگان معتقدند مدت‌هاست برای خرید شیرخشک از کارخانه‌ها دچار مشکل هستند و صادرات بیش از اندازه این کالا بازار داخلی را به هم ریخته.

ظاهرا افزایش نرخ ارز انگیزه صادر کنندگان را برای افزایش حجم صادرات بشدت بالا برده و اغلب شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای این‌که کالا‌های خود را به بازار داخلی بفروشند آن‌ها را صادر کنند.

در حال حاضر هم موجودی انبار شیر خشک به‌طور چشمگیری رو به کاهش است و احتمال می‌رود که این کالا به صورت زنجیره‌ای به داروخانه‌ها داده شود که همین هم دردسرساز خواهد بود. برخی از مسئولان هم معتقدند اخبار مربوط به بحران در بازار شیر خشک و قاچاق آن بهانه‌ای برای افزایش ٥٠درصدی قیمت این کالای مهم است.
این روز‌ها وقتی برای خرید شیرخشک به داروخانه مراجعه کنید بیشتر از ٢ بسته شیرخشک به شما فروخته نمی‌شود و احتمالا این جمله را هم از فروشنده می‌شنوید که به‌زودی شیر خشک جیره‎بندی می‌شود و الان هرچه نیاز دارید تهیه کنید. از طرف دیگر به نظر می‌رسد با شایعات مطرح شده درباره شیرخشک برخی شرکت‌ها حتی دست به احتکار این کالا بزنند و بازار آن با بحران بیشتری روبه‌رو شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید