زگیل تناسلی یا ویروس HPV؛ علل، علائم و درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا ویروس HPV؛ علل، علائم و درمان زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی پدیدار شدن زگیل تناسلی شناخته می‌شود. بیش از ۱۰۰ نمونه HPV شناسایی شده است که نزدیک به ۴۰درصد از آنها، پتانسیل آلوده کردن ناحیه تناسلی را دارند.

کد خبر : ۶۲۵۱۱
بازدید : ۵۲۴۸

زگیل تناسلی چیست؟

نشانه های زگیل تناسلی

علت بروز زگیل تناسلی ویروس HPV چیست؟

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان

روش‌های درمان زگیل تناسلی HPV

روش‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی HPV

زگیل تناسلی در دوران بارداری

زگیل تناسلی چیست؟

فرادید | زگیل تناسلی (به انگلیسی: Condylomata Acuminata ) کوندیلوما آکومیناتا، همراه عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (ویروس اِچ‌پی‌وی از ویروس‌های دی‌ان‌ای دار) بوجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از همه‌گیرترین بیماری‌های آمیزشی در جهان است.

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی فرق دارد. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تب‌خال صورت ایجاد می‌کند.

علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV
نشانه های زگیل تناسلی
• زگیل‌های تناسلی، برجستگی‌های خاکستری یا گوشتی رنگی می‌باشند که در زنان و مردان در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد شان ظاهر می‌شوند.
• زگیل تناسلی در اکثر مواقع با نام کوندیلوما آکومیناتا یا زگیل مقاربتی شناخته می‌شود.
• زگیل تناسلی، رایج‌ترین بیماری واگیر دار از طریق بر قراری رابطه جنسی (STD) است که ویروس پاپیلومای انسانی آن را ایجاد می‌کند. زگیل تناسلی می‌تواند درمردان و هم زنان به وجود بیاید و این امکان وجود دارد در هر سنی پدیدار شود.
• بیشتر افراد مبتلا به زگیل تناسلی بین ۱۷ تا ۳۳ سال سن دارند. زگیل تناسلی بسیار مسری است و تنها با یک بار رابطه جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی زمینه انتقال این عفونت ایجاد می‌شود.
• این احتمال وجود دارد زگیل تناسلی در کودکان زیر ۳ سال به وسیله روش‌های غیرمقاربتی، مانند تماس مستقیم دست سرایت پیدا کند. به همین دلیل مشاهده زگیل تناسلی در کودکان می‌تواند حاکی از سوء استفاده جنسی از آن‌ها باشد.
• نزدیک به ۲۰ درصد از افراد آلوده به زگیل تناسلی به سایر بیماری‌های مقاربتی (STD) مبتلا خواهند شد.

علت بروز زگیل تناسلی ویروس HPV چیست؟
ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) عامل اصلی پدیدار شدن زگیل تناسلی شناخته می‌شود. بیش از ۱۰۰ نمونه HPV شناسایی شده است که نزدیک به ۴۰درصد از آنها، پتانسیل آلوده کردن ناحیه تناسلی را دارند.
• اکثر زگیل‌های تناسلی را دو نمونه اصلی از این ویروس HPV یعنی ۶ و ۱۱ ایجاد می‌کنند و این دو نمونه HPV به عنوان نمونه‌های "کم خطر" شناخته می‌شوند. به معنایی دیگر به ندرت سبب بروز سرطان می‌شوند. سایر نمونه‌های دیگر ویروس HPV، علل اصلی تغییرات پیش از سرطان و سرطان‌های دهانه رحم در خانم‌ها محسوب می‌شوند. ویروس HPV از نوع ۱۶ یکی از انواع "پر خطر" ویروس HPV است که مسئول حدود ۵۰ درصد از سرطان‌های دهانه رحم است. انواع ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹ و ۶۸ ویروس HPV، سایر نمونه‌های دیگر ویروس HPV "پرخطر" می‌باشند. نمونه‌های پر خطر ویروس HPV به انواع آنکوژنیک ( oncogenic ) نیز شهرت دارند. احتمال می‌رود تمامی دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم، ۱۰۰ درصد ناشی از عفونت HPV باشد.

• زگیل معمولی با زگیل تناسلی متفاوت است و توسط نمونه‌های دیگر HPV که پوست را آلوده می‌کنند، ایجاد می‌شوند.
این عوامل ویروسی می‌توانند از طریق سایش میکروسکوپی در ناحیه تناسلی که در طول فعالیت جنسی رخ می‌دهد، به داخل پوست و سطوح مخاطی نفوذ پیدا کند. اما علائم این بیماری بلا فاصله پس از آلوده شدن سلول‌ها به HPV ظاهر نمی‌شوند و ممکن است یک دوره نهفتگی چند ماهه و یا چند ساله داشته باشند. در طول دوره نهفتگی معمولا هیچ نشانه و علامتی از عفونت دیده نمی‌شود.
• به طور کلی حدود دو سوم از افرادی که با یک شریک جنسی آلوده به زگیل تناسلی وارد رابطه جنسی می‌شوند، در عرض سه ماه به زگیل تناسلی دچار خواهند شد.
• زگیل تناسلی به طور غیر مستقیم با مصرف قرص‌های ضد بارداری ارتباط دارد. زیرا با استفاده از این قرص‌ها احتمال بر قراری رابطه جنسی محافظت نشده، تعدد شریک جنسی و بر قراری رابطه جنسی در سنین پایین بالا می‌رود.
علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV

علائم زگیل تناسلی چه هستند؟
زگیل‌های تناسلی بدون درد هستند، اما به دلیل قرارگیری شان، اندازه یا خارشی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند آزار دهنده باشند.
• احتمال دارد اندازه زگیل کمتر از یک میلی متر باشد، اما در صورت تجمع چندین زگیل تا چند سانتی متر می‌تواند برسد.
• علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان به صورت خارش و برجستگی‌های بدون درد است.
• در موارد نادر احتمال دارد سبب بروز مشکل اولیه در فرد، خونریزی یا انسداد ادراری شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که زگیل، جلوی مجرایی که ادرار از طریق آن از بدن خارج می‌شود را بگیرد.
• معمولا زگیل‌ها در بیش از یک ناحیه ایجاد می‌شوند.
• این احتمال وجود دارد سابقه بیماری‌های مقاربتی قبلی یا هم زمان وجود داشته باشد.

علائم زگیل تناسلی مردان
زگیل تناسلی در مردان می‌تواند سبب آلوده شدن پیشابراه، آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه مقعد شود. این زگیل‌ها به احتمال به شکل توده‌های بر جسته و نرم با سطحی هموار (روی بدنه آلت تناسلی) یا نا هموار با بر آمدگی‌های انگشتی شکل بسیار (زگیل‌های مقعد) پدیدار شوند. برخی دیگر از این زگیل‌ها ممکن است ظاهری شبیه مروارید و گل کلم یا سطح تیره و ناهمواری داشته باشند. این ضایعات بر جسته در برخی مواقع ممکن است مسطح بوده و فقط کمی بر آمدگی بر روی سطح پوست ایجاد کرده باشند. برخ مواقع نیز این احتمال وجود دارد که این ضایعات به وسیله مو پوشیده شده باشند یا در پوست داخلی مردانی که ختنه نشده اند، پنهان شوند.

علائم زگیل تناسلی زنان
زگیل تناسلی در زنان نیز ظاهر مشابهی دارد و معمولا در نواحی مرطوب لابیا مینور و دهانه واژن بروز می‌کنند. خانم‌ها در صورت مشاهده هر گونه ضایعه بر روی قسمت بیرونی اندام تناسلی شان، باید فورا به پزشک مراجعه کنند تا معاینه کاملی از کانال واژینال، گردن رحم و ناحیه آنورکتال آن‌ها صورت بگیرد. اکثر زگیل‌های واژینال هیچ علائم آشکاری ندارند. در موارد نادر ممکن است خانم‌ها پس از رابطه جنسی، دچار خونریزی، خارش یا ترشح واژینال شوند.
علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV

چه زمانی برای درمان زگیل تناسلی ویروس HPV باید اقدام کنید؟
در صورتی که زگیل تناسلی دارید، به سراغ پزشک متخصص بروید و درباره گزینه‌های درمان با او مشورت کنید.

اگر زگیل‌های شما خونریزی دارند و نمی‌توانید خونریزی آن‌ها را با فشار مستقیم کنترل کنید، فورا برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. ظاهر شدن زگیل‌هایی که دهانه پیشابراه را مسدود می‌کنند و به شما اجازه ادرار کردن نمی‌دهند، به معنای وجود شرایط اورژانسی است.

آیا آزمایشی برای تشخیص زگیل تناسلی HPV وجود دارد؟
تشخیص HPV در اغلب موارد براساس یافته‌های به دست آمده از سابقه و ظاهر زگیل تناسلی صورت می‌گیرد.
• در برخی مواقع ضایعات تنها با تکنیک به نام آستووایتنینگ (acetowhitening) تشخیص داده می‌شوند. این تکنیک شامل استفاده از محلول اسید استیک ۵ درصد در ناحیه مشکوک به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه است. در نهایت نواحی آلوده، سفید خواهند شد.
• ممکن است بزرگ نمایی ناحیه مربوطه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ برای دیدن ضایعات لازم باشد. در زنان ممکن است برای مشاهده ضایعات در کانال واژن و روی گردنه رحم از یک کولپوسکوپ استفاده شود.
• جهت یافتن شواهدی از عفونت HPV و سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم، بهتر است سالانه یک تست پاپ اسمیر معمولی انجام شود. در صورتی که ضایعه، غیرعادی به نظر برسد یا پس از درمان، دوباره عود کند، انجام یک بیوپسی (نمونه برداری) توصیه می‌شود.
• برای تایید وجود عفونت HPV باید از تست‌های آزمایشگاهی ویژه‌ای استفاده شود.

روش‌های درمان زگیل تناسلی HPV
تا کنون هیچ درمان موثر واحدی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی اتخاذ نشده است. چندین گزینه درمانی در دسترس هستند، با این وجود هیچ درمانی در از بین بردن زگیل‌ها و جلوگیری از عود مجدد آن‌ها در تمامی بیماران، صد درصد موثر نیست. همچنین در صورت آلوده شدن فرد به ویروس HPV، امکان از بین بردن عفونت حاصل از آن وجود ندارد. ممکن است زگیل تناسلی در ۱۰ تا ۲۰درصد از افراد، بدون هیچ درمان خاصی در طول یک دوره ۳ تا ۴ماهه از بین بروند.

کرایوتراپی (سرمادرمانی): این شیوه درمان، زگیل را با استفاده از نیتروژن مایع یا "کرایوپروب" فریز به معنایی دیگر منجمد می‌کند. این روش معمولا به عنوان اولین درمان به کار می‌رود. زیرا احتمال پاسخگویی به این درمان زیاد است و عوارض جانبی بسیار محدودی دارد.

• درمان لیزر: این درمان برای زگیل تناسلی گسترده یا عود کننده به کار می‌رود و ممکن است به بیهوشی عمومی، بی حسی منطقه‌ای یا بی حسی موضعی نیاز داشته باشد. لیزر به صورت فیزیکی، ضایعه ناشی از عفونت HPV را از بین می‌برد. این روش معایبی نیز دارد که شامل مواردی مانند: هزینه زیاد، افزایش زمان بهبودی، به‌جای ماندن اثر زخم و ذرات ویروسی بالقوه عفونی که در هوا توسط پلوم لیزر به وجود می‌آیند.

• الکترودسیکاسیون: این تکنیک از یک جریان الکتریکی برای حذف زگیل‌ها استفاده می‌کند. این روش ممکن است در مطب با بی حسی موضعی انجام پذیرد. البته بهتر است به یاد داشته باشید که پلوم دود حاصل از آن می‌تواند عفونی باشد.
علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV

دارو‌هایی که در درمان زگیل تناسلی موثر هستند
دارو‌های گوناگونی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند و می‌توانند به عنوان جایگزینی برای سایر درمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، از جمله:
• پودوفیلوم رزین (Pod-Ben-۲۵، پودوفین ) توسط پزشک به صورت موضعی روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود.
• پودوفیلوکس (کوندیلوکس) ممکن است به صورت موضعی در خانه مورد استفاده قرار بگیرد و علائم بهبودی بیشتری در مقایسه با پودوفیلوم رزین را به همراه دارد. پودوفیلوکس برای جلوگیری از بروز زگیل تناسلی نیز مفید است.
اسید تری کلرواستیک یا اسید بی کلرواستیک به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود میزان جوابدهی و بهبودی با مصرف این دارو پایین و احتمال عود مجدد بسیار بالا است و همچنین ممکن است باعث درد و سوزش شود.
فلوروئوراسیل ۵ (اِفودکس) مانند کرم استفاده می‌شود، یک دوره درمان طولانی دارد، ممکن است باعث سوزش و تحریک پوست شود و عوارض جانبی فراوانی را به همراه دارد.
• اینترفرون آلفا - n۳ (آلفرون N)، یک داروی تزریقی برای زگیل‌هایی است که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با این وجود عوارض جانبی فراوانی دارد.
ایمی‌کیمود (آلدارا) به عنوان یک کرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و عارضه جانبی رایج آن، تحریک پوست در ناحیه آسیب دیده است.
علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV

جراحی جهت درمان زگیل تناسلی
از بین بردن زگیل‌ها می‌تواند به صورت یک جراحی سرپایی با بی حسی موضعی در داخل مطب انجام پذیرد. این روش معمولا هنگامی در نظر گرفته می‌شود که تعداد زگیل‌ها کم و اندازه آن‌ها کوچک باشد. بریدن زگیل‌ها و برداشتن آن‌ها از طریق جراحی در ریشه کن کردن آن‌ها مطمئنا مفید‌تر از درمان‌های دارویی است، اما احتمال عود مجدد همچنان بالا است.
روش‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی HPV
به دلیل اینکه زگیل تناسلی به جز نمایان شدن با خود هیچ علامت دیگری ندارند، درمان خانگی نیز شاید تا حدود کمی بتواند موثر واقع شود.

• برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه و آسیب به ناحیه مورد نظر که می‌تواند به خونریزی منجر شود، اقدامات احتیاطی اولیه را انجام دهید.
• احتیاط کنید تا عفونت را به شریک جنسی خود منتقل نکنید.
• همانطور که می‌دانید خود زگیل‌ها عفونی هستند، از دست زدن به آن‌ها خود داری کنید. زگیل‌ها را نکَنید یا فشار ندهید.

مواردی که فرد مبتلا به زگیل تناسلی باید بداند
• طول درمان را طبق دستور پزشک متخصص پشت سر بگذارید.

• زنان مبتلا به زگیل تناسلی باید برای انجام تست پاپ اسمیر و بررسی وجود عفونت HPV در کانال واژن و گردنه رحم به متخصص زنان مراجعه کنند. در صورتی که زگیل تناسلی با درمان اولیه به طور کامل بهبود نیابد، فرد باید مجددا به پزشک یا متخصص پوست مراجعه نماید تا در مورد گزینه‌های درمانی جایگزین مشورت کند.
علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV


• در اکثر مواقع، زگیل تناسلی به درمان پاسخ نمی‌دهد یا حتی پس از عمل جراحی مجددا عود می‌کند.

• میزان عود سلول‌های غیر طبیعی بر روی دهانه رحم خانم‌ها با درمان شرکای جنسی آنان تغییر نمی‌کند.

• احتمال عود زگیل تناسلی پس از یک سال، بیش از ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود که با ۴ فاکتور نام برده شده در زیر مرتبط است:
۱) عفونت عود کننده از یک شریک جنسی. احتمال آلوده شدن به چندین نوع HPV.
۲) دوره نهفتگی بالقوه طولانی HPV.
۳) ماندگاری ویروس در اطراف پوست، در فولیکول مو یا در نواحی که از درمان جا مانده اند.
۴) ضایعات عمیق یا ضایعاتی که قابل شناسایی نیستند.

زگیل تناسلی در دوران بارداری
زگیل تناسلی ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود و یا تعدادش افزایش می‌یابد. عفونت‌های پنهان نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در صورتی که در دهانه رحم یا مهبل قرار داشته باشد، زایمان طبیعی را دشوار می‌کند و زگیل‌های حاضر در این نواحی معمولا به راحتی دچار خون ریزی می‌شوند. این زگیل‌ها اغلب بدون هیچ درمانی پس از بارداری از بین می‌روند. با این وجود خطر واقعی می‌تواند متوجه نوزادان متولد شده باشد. زیرا این احتمال وجود دارد آن‌ها در هنگام عبور از کانال زایمان آلوده، به این عفونت مبتلا شوند. ویروس HPV ممکن است سبب بروز یک وضعیت بسیار جدی به نام پاپیلوماتوز راجعه تنفسی (RRP) در کودکان شود. بیماری خطرناکی که دستگاه تنفسی کودک را درگیر می‌کند. پاپیلوما‌ها یا زگیل‌ها به سرعت نمایان و پخش می‌شوند و حتی برخی مواقع می‌توانند راه تنفسی کودک را مسدود کنند.

منبع: emedicinehealth
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید