جزئیات حذف بسته‌های رایگان شبانه اینترنتی

جزئیات حذف بسته‌های رایگان شبانه اینترنتی

ماجرا از وقتی شروع شد که اپراتور‌ها و ازجمله همراه اول قیمت بسته پرمصرف ماهانه را تغییر دادند و مدل‌های جذاب و ارزان را از سبد طرح‌هایشان حذف کردند. از سوی دیگر ایرانسل هم تغییراتی در بسته‌های خود ایجاد کرد. به این ترتیب مشترکانی که فقط نیاز به ترافیک روزانه دارند، به اجبار هرماه باید ترافیک شبانه نیز بخرند و بدون اینکه استفاده کنند، آن را از دست بدهند.

کد خبر : ۶۲۵۶۴
بازدید : ۱۶۷۷
پریسا اسلام زاده l «اپراتور‌ها هم بسته‌های ارزان‌شان را مانند پوشک احتکار کردند» این شوخی انتقادآمیز کاربران فضای مجازی به حذف بسته‌های اینترنتی ارزان و جذاب اپراتورهاست. این اقدام اپراتور‌ها درست در شرایطی رخ می‌دهد که دولت به تازگی قیمت پهنای باند را برای اپراتور‌ها ٣٠‌درصد ارزان‌تر کرده است.
جزئیات حذف بسته‌های رایگان شبانه اینترنتی
شهروند نوشت: با این حال، آن‌ها معتقدند که سقف و کف قیمت را رعایت می‌کنند و قانون آن‌ها را مجبور نکرده است که بسته‌های ارزان بدهند. اپراتور‌های تلفن‌همراه می‌گویند بسته‌های ارزان و جذاب در واقع یک مدل بازاریابی آن‌ها بوده است و هیچ قانونی به آن‌ها دستور نداده که قیمت‌ها را در همان سطح نگه دارند.

با این حال ماجرا به حذف بسته‌های جذاب ختم نمی‌شود و برخی اپراتور‌ها اینترنت رایگان شبانه برای مخاطبانشان درنظر گرفته بودند، اما گویا این اینترنت رایگان شبانه هم تق و لق است! ایرانسل که بسته‌های رایگان شبانه‌اش را حذف کرده و همراه اول کجدارومریز بسته رایگان شبانه می‌دهد. اپراتور‌ها به فشار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اشاره می‌کنند و می‌گویند؛ آن‌ها برای حذف بسته‌های رایگان شبانه فشار می‌آورند.

حسین فلاح‌جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش تأکید کرده بود؛ اپراتور‌ها در قیمت‌گذاری بسته‌های اینترنت، کاربران را مجبور به خرید اینترنت شبانه در کنار روزانه نکنند. او همچنین تأکید کرده بود: اپراتور‌ها نباید با اینترنت رایگان شبانه آن‌ها را به شب زنده‌داری تشویق کنند!

بسته شبانه اجباری برای ایرانسلی‌ها
ماجرا از وقتی شروع شد که اپراتور‌ها و ازجمله همراه اول قیمت بسته پرمصرف ماهانه را تغییر دادند و مدل‌های جذاب و ارزان را از سبد طرح‌هایشان حذف کردند. از سوی دیگر ایرانسل هم تغییراتی در بسته‌های خود ایجاد کرد.
به این ترتیب مشترکانی که فقط نیاز به ترافیک روزانه دارند، به اجبار هرماه باید ترافیک شبانه نیز بخرند و بدون اینکه استفاده کنند، آن را از دست بدهند.
از طرف دیگر، ایرانسل از حجم بسته‌های پرطرفدارتر خود کم کرد تا اینطور به نظر برسد که هر دو اپراتور فعلا قصد رقابت ندارند و شرایط را به‌گونه‌ای پیش برده‌اند که مشترکانشان مجبور باشند تن به بسته‌های گران‌قیمت با حجم پایین بدهند.

مشترکان ایرانسل به اینکه این اپراتور ٥٣ بسته متعدد اینترنت دارد، اما یک بسته حسابی یک‌ماهه برای مصرف مشترکان معمولی ندارند، انتقاد دارند. تمامی بسته‌های یک‌ماهه ایرانسل شبانه و از ٢ تا ٧ صبح است و ارزان‌ترین بسته‌ای که بتوان به‌عنوان بسته ماهانه استفاده کرد، ٣,٥ گیگ با قیمت ١٦.٥‌هزار تومان برای ١٥روز است که هزینه یک‌ماه آن ٣٣‌هزار تومان می‌شود.

رایتل مشتری‌مدارتر
البته در این بحبوحه گرانی و افزایش قیمت، اپراتور رایتل هنوز توانسته مخاطبان خود را راضی نگه دارد. این اپراتور اگرچه به اندازه همراه اول و ایرانسل کاربر ندارد، اما هنوز تغییراتی در بسته‌های اینترنتی خود ایجاد نکرده و ترجیح داده برخلاف همراه اول و ایرانسل با همان روند سابق به مشترکان خود خدمات ارایه کند.
رایتل در سال‌های اخیر اینترنت همراه ارزان‌تری نسبت به ایرانسل و همراه اول به مخاطبان خود ارایه و همچنین بسته‌های تشویقی بیشتری برای انتخاب در اختیار مشترکانش قرار می‌داد تا بتواند مشترکان بیشتری جذب کند. البته وضع رقابت بین اپراتور‌های اول و دوم و اصول بازاریابی اپراتورها، نشان می‌دهد احتمالا وضع طرح‌های تشویقی رایتل نمی‌تواند طولانی باشد.

اصلاح مدل بسته‌های اینترنتی
این روز‌ها گران‌شدن بسته‌های اینترنتی تلفن‌همراه سروصدای زیادی به پا کرده است. حذف ترافیک شبانه که یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات در روز‌های اخیر بوده، باعث شده که معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تازه به خاطر بیاورد ارایه بسته‌های اینترنت ترکیبی شبانه و روزانه با تعرفه متغیر غیرقانونی است و تعرفه همه ساعات شبانه‌روز باید یکسان باشد.

این مقام مسئول درحالی چنین اظهارنظری داشته که بیش از یک‌سال می‌شود که همراه اول در بسته‌های پرطرفدار خود ترافیک رایگان شبانه به مشترکانش ارایه داده و حالا که این ویژگی از بسته‌های اینترنتی حذف شده، اعتراض مخاطبان را به دنبال داشته است.
این درحالی است که کاربران تلفن‌همراه می‌گویند که اپراتور‌ها در تعریف مدل جدید بسته‌های اینترنت خود، آن‌ها را مجبور به خرید بسته‌های ترکیبی می‌کنند و کاربر مجبور است در کنار اینترنت روزانه، اینترنت شبانه نیز دریافت و هزینه‌ای برای هر دو زمان پرداخت کند.

در واقع در مدل جدید بسته‌های ترکیبی اینترنت موبایل کاربر حق انتخاب دیگری با همان قیمت ندارد و برای حجم شبانه اینترنت که تا پیش از این از سوی اپراتور‌ها رایگان ارایه می‌شد، به ناچار هزینه پرداخت کند که این مسأله افزایش قیمت اینترنت مصرفی را به دنبال دارد. این درحالی است که سال گذشته، اپراتور‌ها در تعریف بسته‌های خود، بسته‌های اینترنت شبانه نامحدود ارایه می‌دادند که با رضایت کاربران همراه بود.

همراه اول: اینترنت شبانه را حذف نکردیم
همراه اولی‌ها می‌گویند که اینترنت رایگان شبانه را هنوز حذف نکرده‌اند. یکی از مسئولان این اپراتور درباره تغییرات بسته‌های اینترنتی همراه اول می‌گوید: «متاسفانه اخبار درستی درباره تغییرات بسته‌های اینترنت همراه اول منتشر نشده است. ما همچنان بسته‌های شبانه رایگان را عرضه می‌کنیم.
جزئیات حذف بسته‌های رایگان شبانه اینترنتی
البته چندی پیش گفته شد که اپراتور‌ها بسته‌های اینترنتی شبانه ارایه ندهند و مردم را به شب‌زنده‌داری عادت ندهند، در صورتی که این حرف اصلا درست نیست، چون افراد زیادی هستند که شیفت شب کار می‌کنند و از اینترنت در این زمان بهره می‌برند؛ ضمن این‌که هنوز به ما گفته نشده این اینترنت را حذف کنیم، اما اگر این اجبار به ما اعلام شود اینترنت رایگان شبانه را حذف می‌کنیم.»

رایتل: فعلا گران نمی‌کنیم
برخلاف همراه اول و ایرانسل، اپراتور رایتل همچنان به روند سابق خود ادامه می‌دهد و تغییری نه در قیمت و نه در نوع بسته‌هایش نداده است. یکی از مسئولان این اپراتور درباره شرایط این روز‌های بسته‌های اینترنتی به «شهروند» می‌گوید: «ما همواره تلاش می‌کنیم طبق سلیقه و نظر مردم بسته‌ها را در نظر بگیریم. تا جایی که امکان داشته باشد بسته‌هایمان را تغییر نمی‌دهیم، مگر این‌که گیگ شبانه یا روزانه‌شان را بالاتر ببریم. استقبال از بسته‌های ترکیبی رایتل بالاست و پرفروش‌ترین بسته‌هایمان آن‌هایی هستند که هم ترافیک شبانه دارند هم ترافیک روزانه. در سال جاری هم هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و فعلا هم برنامه‌ای برای این اتفاق نداریم.»

ایرانسل: مجبور نیستیم بسته ارزان بدهیم
اپراتور ایرانسل هم که دومین اپراتور پرمخاطب در ایران است، با نوک پیکان انتقادات روبه‌رو شده است. ایرانسلی‌ها درحالی از روند ارایه بسته‌های اینترنتی به مخاطبان خود دفاع می‌کنند که در میان بسته‌های اینترنتی خود بسته ماهانه با ترافیک فقط روزانه ندارند و مخاطبان باید برای مصارف روزانه خود ترافیک بخرند.
یکی از مسئولان ایرانسل که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این‌باره می‌گوید: «اپراتور‌ها در ارایه بسته اینترنت و قیمت آن هیچ محدودیتی ندارند و فقط باید سقف و کف را رعایت کنند. ما همواره مدل بسته‌ها را تغییر می‌دهیم که این تغییرات براساس الگوی مصرف مشترکان است.
در واقع ما با توجه به استقبال مخاطبان مدل بسته‌ها را تغییر می‌دهیم. الان هم بسته‌های جدید و مقرون به‌صرفه اینترنت همراه ماهانه معرفی کرده‌ایم که باعث رضایت مخاطبان شده است. قطعا با افزایش ارایه خدمات، قیمت بسته‌ها هم افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نباید باعث تعجب باشد، البته همچنان بسته‌های ارزان و مقرون به‌صرفه هم داریم.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید