تصاویر/ماجرای پیامک‌های‌عجیبی نمایندگان مجلس

تصاویر/ماجرای پیامک‌های‌عجیبی نمایندگان مجلس

یکشنبه‌ای که گذشت همه آماده بودند تا بار دیگر موضوع الحاق به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم مطرح شود؛ منظور همان لایحه‌ای است که در خرداد ماه بعد از سر و صدای مخالفانش برای دوماه مسکوت گذاشته شد.

کد خبر : ۶۳۱۳۴
بازدید : ۸۷۸
شمارش معکوس برای بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی منع تامین مالی تروریسم آغاز شده است، اما هنوز حاشیه‌سازی‌ها و تلاش برای تصویب نشدنش ادامه دارد.

فائزه عباسی | یکشنبه‌ای که گذشت همه آماده بودند تا بار دیگر موضوع الحاق به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم مطرح شود؛ منظور همان لایحه‌ای است که در خرداد ماه بعد از سر و صدای مخالفانش برای دوماه مسکوت گذاشته شد.
خبرآنلاین نوشت: حالا بهارستانی‌ها می‌خواهند یک بار برای همیشه تکلیف تنها لایحه باقی مانده از لوایح معروف به " لوایح چهارگانه FATF" مشخص کنند؛ این لایحه همان روز در دستورکار مجلس قرار گرفت، اما از آنجایی که ساعتی از وقت مجلس به جلسه غیرعلنی اختصاص پیدا کرده بود فرصت ۴ ساعته مجلس به این دستور نرسید و CFT ماند برای روزی دیگر.

از طومار تا تجمع
۲۰ خرداد ماه بود که لایحه CFT در صحن علنی مجلس مطرح شد. این لایحه که بعد از برجام پر بحث‌ترین لایحه دولت حسن روحانی است در ان روز غوغایی به پا کرد. برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس برای تصویب نشدن آن آستین‌ها را بالا زدند و یکی یکی طومار‌های امضا شده علیه FATF و CFT را بر روی زمین و سکوی هیات رئیسه پهن می‌کردند.
اقدامات دلواپسان مجلس آنقدر ادامه پیدا کرد که حتی کاسه صبر لاریجانی هم لبریز شد و با اعتراض به ان‌ها گفت: مجلس جای این کار‌ها نیست. شما حقوق می‌گیرید که حرف بزنید. با زور که نمی‌شود بقیه را راضی کرد.

اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه تاجگردون نماینده اصلاح طلب مجلس پیشنهاد مسکوت گذاشتن این لایحه را مطرح کرد. این پیشنهاد که به نظر می‌رسید با هماهنگی هیات رئیسه باشد مورد قبول قرار گرفت و با رای مثبت نمایندگان به تصویب رسید.

هرچند مهلت دو ماهه اواخر مردادماه به پایان رسید، اما این حواشی پایان پیدا نکرد. نمایندگان مخالف که حتی به گفته مسعود پزشکیان در تلفظ FATF مشکل داشتند درباره آن اظهارنظر می‌کردند. جالب‌تر در ان مقطع بسیاری از نمایندگان دلیل مخالفتشان بر اساس حرف و حدیثی بود که به گوششان رسیده بود و خودشان مسلط بر موضوع نبودند و حتی FATF را به مثابه یک سازمان تلقی می‌کردند.

حاشیه سازی‌ها که پیش از طرح لایحه CFT کلید خورده بود و ۲۰ خرداد به اوج رسید هیچگاه به طور کامل فروکش نکرد و هر از گاهی دوباره مخالفت با این بحث داغ می‌شد که تجمع فیضیه نمونه کامل آن بود.

جمعه گذشته با زمزمه مطرح شدن لایحه CFT در مجلس، دوباره حاشیه سازی شروع شد و مخالفان بعد از نماز جمعه تجمعی علیه این لوایح شکل دادند؛ این تجمعات به نماز جمعه ختم نشد و روز یکشنبه که قرار بود این لایحه دوباره در صحن علنی به بحث گذاشته شود تجمعی مقابل مجلس شکل گرفت و باز بازار برای جمع‌آوری امضا بر علیه این لایحه داغ شد. نصرالله پژمان‌فر، احمد سالک و جواد کریمی‌قدوسی از نمایندگانی مخالفی بودند که در میان تجمع‌کنندگان حاضر شدند.

باز پیامک و باز مشهد
«ملاک عمل برایم خنثی‌کردن نقشه شوم دشمن است نه اس‌ام اس یا طومار نویسی و تهدید‌هایی که نمی‌دانیم منابع تامین هزینه‌های آن‌ها کجاست و چه کسانی در سازماندهی آن‌ها نقش دارند؟ واقعا برای ما مبهم است که پول ارسال روزانه هزار اس‌ام‌اس تهدیدآمیز به نمایندگان برای مخالفت با FATF یا CFT از کجا تامین می‌شود؟ همین سبب می‌شود که من در حسن‌نیت آن‌ها تردید کنم.» این صحبت‌هایی است حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی به زبان می‌آورد.

صدای اعتراض فلاحت پیشه که بلند شد مشخص شد این سیل پیامک‌ها تنها تلفن همراه رئیس کمیسیون امنیت را هدف قرار نداده و دیگر نمایندگان هم از این پیامک‌ها بی نصیب نبودند. جلال میرزایی نماینده مردم ایلام با شکایت از خیل پیامک‌ها در مقابله با FATF به خبرآنلاین گفت: به اعتقاد من یک جریان پیچیده‌ای پشت تلاش برای به تصویب نرسیدن این لوایح وجود دارد به ویژه آنکه می‌دانیم بیشترین ضرر از پیوستن به این کنوانسیون‌ها متوجه منافع اسرائیل، آمریکا و عربستان می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه بیشترین پیامک‌های ارسالی برای نمایندگان با پیش شماره ۰۹۱۵ بوده است یعنی دوباره در این مخالفت‌ها هم پای مشهد در میان است. البته رتبه ۰۹۱۲ و ۰۹۱۱ هم چندان پایین نبوده و بخش زیادی از پیامک‌ها با این پیش شماره‌ها ارسال شده است.

هرچند چندسالی است رویه ارسال پیامک ان هم در حجم انبوه رویه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن مجلس شده، اما گویا این استراتژی اخیرا یک تغییر تاکتیکی داشته است. وقتی باب صحبت درباره این پیامک‌ها با نمایندگان باز شد آن‌ها به یک تغییر رویه اشاره می‌کردند و می‌گفتند برخلاف دفعه قبل اینبار بار تهدید و توهین کمتر بود و به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده برای سازماندهی این پیامک‌ها تلاش کردند با روش رقیق تری میدان را به دست بگیرند.
تصاویر/ماجرای پیامک‌های‌عجیبی که برای نمایندگان
تصاویر/ماجرای پیامک‌های‌عجیبی که برای نمایندگان
تصاویر/ماجرای پیامک‌های‌عجیبی که برای نمایندگان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید