تعمیر خانه چقدر هزینه دارد؟

تعمیر خانه چقدر هزینه دارد؟

دستمزد روزانه یک کارگر افغانی این روز‌ها ٨٠‌هزار تومان و کارگر ایرانی بالای ١٠٠‌هزار تومان است. البته دستمزد یک بنا، کاشی‌کار، لوله‌کش حدود ٤٥٠‌هزار تومان در روز است.

کد خبر : ۶۳۷۸۰
بازدید : ۵۷۰۰
تعمیر خانه چقدر هزینه دارد؟
سهیلا روزبان | یک تعمیر جزیی در ساختمان این روز‌ها حداقل ٥‌میلیون تومان برای شما آب می‌خورد. آنگونه که فعالان صنفی می‌گویند قیمت پکیج، آسانسور، سیستم صاعقه‌گیر، سقف کاذب، در و پنجره‌های شیشه‌ای و آلومینیومی در ٦ ماه گذشته رشد بی‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر تجربه کرده و برخی از اقلام نسبت به پارسال ٥ برابر شده است.
گرانی‌هایی که همگی یک دلیل مشترک دارد «گرانی دلار». گذشته از این برخی کالا‌های ساختمانی هم در بازار نایاب شده‌اند. رئیس اتحادیه آسانسور از نبود برخی از قطعات پله‌های برقی و آسانسور در بازار ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید که «قیمت موتور آسانسور از حدود ٦‌میلیون تومان به ٣٥‌میلیون تومان رسیده است و بسیاری برای تعمیر آسانسور‌های خود دنبال قطعات ارزان می‌گردند که کیفیت چندان خوبی هم ندارند»، اما پاکت سیمان از دیگر اقلامی است که به گفته نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران تأمینش در بازار با مشکل همراه شده و همین مسأله فروش سیمان را با چالش مواجه کرده است.

دستمزد روزانه بنا و کاشی‌کار چقدر است؟
دستمزد روزانه یک کارگر افغانی این روز‌ها ٨٠‌هزار تومان و کارگر ایرانی بالای ١٠٠‌هزار تومان است. البته دستمزد یک بنا، کاشی‌کار، لوله‌کش حدود ٤٥٠‌هزار تومان در روز است.
ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران که معتقد است هزینه ساخت هر مترمربع خانه از ١,٥‌میلیون تا ٢‌میلیون تومان به ٢.٥ تا ٣‌میلیون تومان رسیده است، گفت: «گرانی مصالح از یک‌سو و هزینه بالای دستمزد از سوی دیگر هزینه تعمیر و بازسازی خانه را حسابی بالا برده است.» او ادامه می‌دهد که «به عنوان مثال عوض‌کردن کاشی‌های سرویس بهداشتی و نوسازی آن ١٥‌میلیون تومان حداقل آب می‌خورد.»

پکیج و سیمان کیمیای بازار ساختمان
گذشته از گرانی برخی اقلام ساختمانی که در بازار نایاب شده‌اند، ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید: «جدای از گرانی، تأمین بعضی از مصالح این روز‌ها سخت شده است. قیمت پکیج شوفاژ دیواری از یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به ٦ تا ٩‌میلیون تومان افزایش یافته است، اما باز هم برخی از تولیدکنندگان از فروش خودداری می‌کنند؛ به‌عنوان مثال در ماه‌های گذشته سیمان در بازار کم شده است. این کمبود برخلاف تصور همه ناشی از نبود سیمان نیست بلکه به دلیل گرانی و کمبود پاکت‌های کاغذی سیمان است.» رهبر با اشاره به رشد ١٢٠‌درصدی قیمت پاکت‌های کاغذی سیمان گفت: «در اواخر سال ٩٦ قیمت هر پاکت کاغذی سیمان ٥٠ کیلویی ٨٥٠ تومان بود، اما در حال حاضر این قیمت به ١٨٥٠ تومان رسیده که این موضوع اصلا جوابگوی هزینه‌های تولیدکنندگان سیمان نیست.»

رشد ٤٠٠‌درصدی لوازم آلومینیومی
اما گرانی‌های این روز‌ها به کاشی و سرامیک و لوله ختم نمی‌شود و آن‌گونه که علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور و رئیس اتحادیه آلومینیوم و UPVC به «» می‌گوید: «لوازم آلومینیومی و UPVC که عمدتا در دروپنجره و سقف‌های کاذب از آن استفاده می‌شود، نسبت به مدت مشابه پارسال ٤٠٠‌درصد گران‌تر شده است. آن‌گونه که این فعال صنفی می‌گوید: «٦٠‌درصد تجهیزات مصرفی در این بخش وارداتی است و تولیدات داخل تنها کفاف ٤٠‌درصد نیاز کشور را می‌دهد. از طرفی بخشی از مواد اولیه مصرفی در کارخانه‌های داخلی وارداتی است و هرگونه تغییر قیمت دلار به طور مستقیم بر قیمت محصولات در این بخش اثر می‌گذارد.»

نصاب‌های آسانسور ضرر کردند
برخی از قطعات آسانسور این روز‌ها نایاب شده است. ایلخانی، رئیس اتحادیه آسانسور، در حالی این خبر را اعلام می‌کند که ٦٥درصد قطعات آسانسور و تمام اجزای پله‌برقی وارداتی است؛ به طور مثال در ٦ ماه گذشته که نوسانات بازار ارز شروع شد، قیمت موتور آسانسور خارجی از ٦‌میلیون تومان به ٣٥‌میلیون تومان رسیده و موتور‌های ایرانی هم این روز‌ها به قیمت ١٨‌میلیون تومان توسط تولیدکنندگان فروخته می‌شود. او که گرانی قطعات را تهدیدی برای ایمنی آسانسور‌ها می‌داند، ادامه داد: «نصب آسانسور این روز‌ها حسابی گران شده است؛ به عنوان مثال قیمت تمام‌شده نصب آسانسور در یک ساختمان ٥ طبقه حداقل ١٥٠‌میلیون تومان تمام می‌شود.»
ایلخانی با بیان اینکه قیمت قطعات کاملا وابسته به قیمت دلار است، ادامه داد: «برخی از نصاب‌های آسانسور که در قراردادهای‌شان دقت لازم را نداشته‌اند، در ماه‌های اخیر متضرر شده‌اند؛ به عنوان مثال یک نصاب هزینه نصب آسانسور را ابتدای سال به سازنده ٨٠‌میلیون تومان اعلام کرده و در قرارداد هیچ اشاره به تغییر قیمت‌ها نداشته است؛ اما هزینه تمام‌شده آسانسور برای نصاب بیش از ١٥٠‌میلیون تومان است و سازنده هم زیر بار گرانی قطعات نمی‌رود.»

هزینه‌های غیرشفاف تعمیرات
باید این را گفت که بسیاری از افراد انتظار دارند که در زمان بازسازی خانه‌شان دقیقا تمامی هزینه‌ها همانی شود که فکرش را می‌کردند؛ اما باید این را بگوییم که تقریبا ١٥‌درصد هزینه‌ها را باید صرف هزینه بازسازی غیرمنتظره کنند. مجیدی، مدیر اجرایی یک شرکت ساختمان‌سازی در این‌باره می‌گوید: «تعمیرات و تغییر دکوراسیون داخلی ساختمان به نوع مواد، نوع کالای مورد استفاده و مهارت نیروی انسانی بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال هزینه بازسازی یک خانه ٦٠ متری برای ما ٣٦٠‌میلیون تومان و در مقابل بازسازی خانه‌ای دیگر به متراژ ١٣٠ متر تنها ٥٠‌میلیون تومان تمام شد.» او که حاضر نیست هزینه دستمزد بازسازی خانه را به صورت شفاف اعلام کند، خود را وارد‌کننده لوازم مصرفی در بازسازی خانه معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: «شما اگر بخواهید با این اجناس خود تعمیر و بازسازی منزلتان را انجام دهید، قطعا بیشتر از این برایتان تمام می‌شود.»

فاکتورسازی در تعمیرات خانه
البته اگر وقت و حال و حوصله خرید مصالح از مغازه‌های شهر را ندارید، می‌توانید به سراغ مجموعه‌هایی که کار بازسازی منازل را انجام می‌دهند، بروید. پیمانکارانی که در برخی از موارد ٢٥‌درصد هزینه تعمیرات را به عنوان اجرت کار خود از صاحبخانه‌ها طلب می‌کنند. محمد که به‌تازگی تعمیرات خانه خود را به یکی از پیمانکاران ارزان‌قیمت سپرده است، با انتقاد از فاکتورسازی‌های برخی از پیمانکاران می‌گوید: «قیمت‌هایی که در فاکتور هزینه‌ها ارایه می‌شود با قیمت اجناس در بازار همخوانی ندارد و ٢٠ تا ٣٠‌درصد بالاتر از قیمت‌های واقعی است؛ به عنوان مثال خانه‌ای که قرار بود با ٤٠‌میلیون تومان بازسازی شود، هزینه تعمیراتش به ٥٠‌میلیون تومان می‌رسد و وقتی اعتراض می‌کنید، گرانی اجناس را بهانه می‌کنند.»

بازسازی خانه چقدر برای‌تان آب می‌خورد
عمر مفید ساختمان‌ها در کشور‌های پیشرفته در حالی به ٣٠٠ سال هم می‌رسد که عمر مفید ساختمان در ایران ٤٠ سال اعلام می‌شود. همین مسأله باعث می‌شود که هر از چند سالی مالکان به تغییر دکور داخلی و تعمیر دیوارها، کف و کابینت اقدام کنند. تنوع و زیبایی مهمترین دلیلی است که مالکان را وادار به بازسازی خانه می‌کند. آشپزخانه به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های خانوار‌ها در تعمیرات و بازسازی است. کابینت‌ها نخستین مرحله تغییر آشپزخانه در یک ساختمان هستند؛ قیمت هر متر کابینت یک میلیون تا دو میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان است. به طور متوسط هر خانه ١٠٠ متری نزدیک به ٢٠ متر کابینت نیاز دارد که به عبارتی اگر میانگین قیمت کابینت را یک‌میلیون تومان در متر در نظر بگیریم، یک واحد ١٠٠ متری با ٢٠ متر کابینت نزدیک به ٢٠‌میلیون تومان هزینه دارد.

در تغییرات دکوراسیون ایجاد نور تازه و کافی برای ساختمان یک اصل و اولویت است. در برخی مواقع نورپردازی منزل کاملا تغییر پیدا می‌کند که قیمت تغییر نورپردازی منزل بسته به میزان کیفیت و کالایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، متری ١٠٠ تا ٢٠٠‌هزار تومان است. اگر سقف یک منزل به صورت کامل نورپردازی شود، یک ساختمان ١٠٠ متری نزدیک به ١٠‌میلیون تومان هزینه نورپردازی دارد.

تغییرات داخلی منزل بیشتر در حوزه دیوار‌ها انجام می‌شود. به‌طور متوسط برای تغییر و تعمیر دیوار‌های داخلی از کاغذ دیواری، رنگ و یا بلکا استفاده می‌شود. رنگ ساده توسط تیم تعمیرکننده با متری ١٢ تا ٢٠‌هزار تومان انجام می‌شود؛ اما بلکا به دلیل نوع مواد مصرفی بین ٢٠ تا ٣٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

در میان بخش‌هایی که در تعمیر یک ساختمان به کار می‌رود، کاغذ دیواری از سایر موارد پرهزینه‌تر است. هر متر کاغذ دیواری با زیرسازی و اجرت نصب و اجرا از ١٢٠‌هزار تومان تا ٦٠٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. بیشترین قیمت کاغذ دیواری مربوط به مدلی ایتالیایی است که هر رول آن ٨٠٠‌هزار تومان قیمت دارد و با توجه به اینکه هر رول این مدل هفت متر مربع از یک دیوار را می‌پوشاند به ١٠ رول از این کاغذ برای یک خانه ٧٠ متری احتیاج است که قیمت کاغذ دیواری مورد نیاز برای این خانه معادل ٨‌میلیون‌هزار تومان می‌شود و با توجه به اینکه هزینه نصب این کاغذ رولی ٢٥‌هزار تومان است، هزینه نصب کل آن نیز ٢٥٠‌هزار تومان می‌شود؛ بنابراین هزینه کلی برای خرید کاغذ و نصب آن برای این خانه معادل ٨‌میلیون و ٢٥٠‌هزار تومان می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید