کسادی بازار و بحران چانه‌زنی در یافت‌آباد!

کسادی بازار و بحران چانه‌زنی در یافت‌آباد!

«مشتری‌ها بیشتر از گذشته چانه می‌زنند و اعصاب‌مان را به‌هم ریخته‌اند»! این جمله را بسیاری از نجاری‌ها و فروشندگان وسایل چوبی یافت‌آباد می‌گویند. مومن‌نیا فعال این بازار می‌گوید: «اگر تا دوماه گذشته قیمت چوب نراد یک‌میلیون و ٢٠٠هزار تومان بود، اکنون به ٤‌میلیون تومان رسیده است. مسلما در این بازه زمانی مشتریان حقوق‌شان ٤ برابر نشده است. شاید همین موضوع یکی از دلایل لغو سفارش‌ها و چانه‌زنی‌های مشتریان شده است.»

کد خبر : ۶۳۸۶۲
بازدید : ۳۰۵۷
کسادی بازار و بحران چانه‌زنی در یافت‌آباد!
نجاری‌های تهران می‌گویند کاروکاسبی کساد شده است و فروشندگان بازار مبل یافت‌آباد از تلاش بیش از اندازه مشتریان برای گرفتن تخفیف گلایه دارند. آن‌ها می‌گویند چانه‌زنی مشتریان برایمان اعصاب نگذاشته است، چون مردم فکر می‌کنند که ما قصد داریم گران‌فروشی کنیم، این درحالی است که قیمت مواد اولیه جهش زیادی داشته است. مثلا نرخ انواع چوب حدود دو برابر شده و قوطی‌های چسبی که تا پارسال ٢٧٠‌هزار تومان می‌خریدیم، امسال کمتر از ٥٦٠-٥٥٠‌هزار تومان پیدا نمی‌کنیم. جالب است که آن‌ها می‌گویند حتی قیمت پیچ هم ٥ برابر شده است!

در این بساط ماجرا به زیان نجاری‌ها تمام شده است، چون هزینه ساخت وسایل چوبی در نجاری‌ها تقریبا دو برابر قیمت کارگاه‌های صنعتی است. فروشندگان یافت‌آباد که بیشتر اجناس‌شان را از کارگاه‌های صنعتی تامین می‌کنند، می‌گویند هنوز مشتری‌هایشان را دارند، اما چانه‌زنی‌ها آن‌قدر زیاد شده است که در کشوی میزمان قرص آرامبخش گذاشته‌ایم!

قیمت چوب دو برابر شد
مبلمان، کتابخانه، میز و صندلی، جاکفشی و هر وسیله چوبی که فکرش را کنید، قیمتش بشدت بالا رفته است. اگر تا دیروز نجاری در زمره مشاغلی بود که بازار کار مناسبی داشت و متقاضیان آن روزبه‌روز بیشتر می‌شوند، این روز‌ها کسادی بازار دامنگیر نجاری‌ها هم شده، به‌طوری که بر خی از نجاری‌ها مجبور به تغییر شغل یا محدود کردن کار خود شده‌اند، اگر دلیلش را هم بپرسی، می‌گویند برایمان به‌صرفه نیست و مشتریان انتظار قیمت‌های قبلی را دارند.

«اگر چوب نراد تا چند ماه گذشته متری یک‌میلیون و ٢٠٠ تومان برای مشتری تمام می‌شد، اکنون قیمت آن به ٤‌میلیون تومان رسیده است.»

این را صدیقه مومن‌نیا، یکی از نجار‌های زن ایرانی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «چوب نراد یکی از چوب‌هایی است که پایین‌ترین قیمت را در زمره چوب‌های طبیعی دارد. اما اکنون با چنین اوضاعی به‌عنوان یکی از لاکچری‌ترین چوب‌های مصرفی شناخته می‌شود.» شرایط حاکم به گونه‌ای رقم خورده که برخی از درودگران به کار‌های تزیینی و واگذاری آن‌ها به فروشگاه‌ها روی آورده‌اند، تا از این طریق بتوانند امرار معاش کنند.

مومن‌نیا در این زمینه می‌گوید: «درحال حاضر قیمت‌ها بشدت افزایش پیدا کرده، به‌عنوان مثال قبل از افزایش قیمت‌ها ساخت کتابخانه‌ای با ام‌دی‌اف متری ٢٥٠‌هزار تومان بود، اما اکنون برای ساخت همان کتابخانه با همان متراژ قیمت تمام‌شده‌اش متری ٦٠٠-٥٠٠هزار تومان است. البته موضوع حایز اهمیت آن است که افزایش قیمت هم برای مشتری است و هم برای ما.»

کاهش سفارش‌های اجناس دست ساز
تا قبل از گرانی یک بسته پیچ برای نجاران ١٨ هزارتومان تمام می‌شد، اما اکنون با گذشت کمتر از دوماه این قیمت به ٩٠‌هزار تومان رسیده، به‌طوری که باعث شده به لوازم آماده روی آورند.
این فعال مصنوعات چوبی در این زمینه می‌گوید: «گرانی‌ها موجب کاهش تقاضا شده و مردم ترجیح می‌دهند اجناس آماده‌شده را خریداری کنند.»
او با انتقاد از رویکرد مشتریان به اینکه اجناس دست‌ساز باید ارزان‌تر از اجناس آماده باشند، در این زمینه توضیح داد: «برخی گمان می‌کنند کارگاه‌های تولیدی باید با قیمتی ارزان‌تر از بازار کار را تحویل مشتری دهند، در صورتی که اینطور نیست، چراکه در بازار تولید انبوه صورت می‌گیرد، اما ما به صورت سفارشی فعالیت می‌کنیم و زمانی که کار را به صورت سفارشی انجام می‌دهیم، به دنبال بهترین جنس برای تولیدات هستیم، درحالی‌که در تولیدات انبوه جنس چوب، رنگ و. مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

مشتری‌هایمان به یافت‌آباد می‌روند
این اتفاق درحالی افتاده که حجم تقاضا به سمت یافت‌آباد سوق پیدا کرده، این را فروشندگانی می‌گویند که خود تولیدی مبلمان و لوازم خانگی دارند و تاکید می‌کنند: «کارگاه‌های ساخت‌وساز مبلمان تعطیل نشده و طبق روال قدیمی که داشتند فعالیت می‌کنند. فروش ما هم خوب بوده و با افزایش قیمت‌ها تغییر چشمگیری در فروش نداشته‌ایم که باعث تعطیلی شود.»، اما برای ساخت مبل‌هایی با طرح‌های خاص با مشکل مواجه شده‌اند، چراکه به گفته برخی دیگر از فروشندگان یافت‌آباد «قیمت‌ها بالا رفته به همان تناسب هم خرید چوب و پارچه برای ما مشقت‌بار شده، به‌طوری که برخی از طرح‌های خاص به‌ندرت یافت می‌شوند.»

صادرات چوب ممنوع شد، اما قیمت‌ها همچنان بالاست
عبدالعظیم آقاجانی، دبیر انجمن صنایع چوب ایران هم درمورد چگونگی وضع بازار چوب می‌گوید: «از تاریخ ١٥/٦/٩٧ به دستور وزیر صادرات برخی از کالا‌ها ممنوع شد که چوب خام، ام‌دی اف و کاغذ در این دسته قرار داشتند. این موضوع از جهتی مثبت بود و از جهتی باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای صادرکنندگان شد، چراکه ممنوعیت صادرات چوب خام هیچ نوع ارزش افزوده‌ای برای ما ندارد و ارزش افزوده آن برای کشور دیگری است، اما این موضوع برای ام‌دی‌اف و نئوپان صدق نمی‌کند، زیرا دارای ارزش افزوده بالایی بوده، همچنین تولیدکنندگان تعهداتی داشتند که ممنوعیت صادرات موجب شد به تعهدات‌شان عمل نکنند و جلوی شرکت‌های خارجی بدقول شوند.

دبیر انجمن صنایع چوب ایران با اشاره به افزایش قیمت‌ها توضیح داد: «نرخ‌ها به طرز چشمگیری افزایش قیمت داشته‌اند. هر کیلوگرم چوب در سال گذشته ٣٠٠ تومان بود و اکنون ٦٢٠تومان است، به طوری که برای خریداری ١٠ کیلوگرم چوب باید ٦‌هزار تومان پرداخت کنیم.»

محصولات یافت‌آباد ارزان‌ترند
هزینه خرید یک کتابخانه در یافت‌آباد نزدیک ٣٥٠‌هزار تومان است، درحالی‌که هزینه تمام‌شده برای ساخت کتابخانه‌ای نزدیک به ٧٠٠هزار تومان است. هزینه تمام‌شده چهارپایه هم به همین شکل است، هزینه هر عدد چهارپایه دست ساز نزدیک به ٢٠٠‌هزار تومان است، درحالی‌که برای خرید چهارپایه از یافت‌آباد ١٠٠‌هزار تومان بیشتر هزینه نمی‌شود.
اصلا چرا راه دور برویم هزینه تمام‌شده برای جاکفشی در تولیدی‌های سفارشی ٤٠٠هزار تومان است، درحالی‌که هزینه تمام‌شده در یافت‌آباد ٢٥٠-٢٠٠‌هزار تومان می‌شود. شاید از خود بپرسید این تفاوت هزینه برای چیست؟! همان‌طور که پیشتر گفته شد؛ هزینه تمام‌شده برای اجناس سفارشی به مراتب بیشتر است و دیگر آنکه کسی که چهارپایه را به صورت تولید انبوه انجام می‌دهد، همه برش‌ها به یک شکل است و در مصرف چوب صرفه‌جویی می‌شود، در صورتی که برای سفارش‌های تکی رویه‌ای متفاوت وجود دارد و ممکن است مشتری تنها یک چهارپایه یک آینه و... را سفارش دهد و هر کدام برش‌های متفاوتی دارند.

چانه‌زنی مشتریان اعصاب‌مان را به هم ریخته است
مشتری‌ها بیشتر از گذشته چانه می‌زنند و اعصاب‌مان را به‌هم ریخته‌اند! این جمله را بسیاری از نجاری‌ها و فروشندگان وسایل چوبی یافت‌آباد می‌گویند.
مومن‌نیا فعال این بازار می‌گوید: «اگر تا دوماه گذشته قیمت چوب نراد یک‌میلیون و ٢٠٠هزار تومان بود، اکنون به ٤‌میلیون تومان رسیده است. مسلما در این بازه زمانی مشتریان حقوق‌شان ٤ برابر نشده است. شاید همین موضوع یکی از دلایل لغو سفارش‌ها و چانه‌زنی‌های مشتریان شده است.»

او ادامه می‌دهد: «تا قبل از گرانی‌ها برای ثبت و تحویل سفارش شرایط راحت‌تری داشته‌ایم، اما در ماه‌های اخیر بسیار پیش آمده مشتریان پس از توافق انجام‌شده پشیمان شوند یا هنگام تحویل تخفیف‌های ویژه‌ای بخواهند. اما در گذشته نه‌تن‌ها چنین مشکلاتی وجود نداشت، بلکه بدون دردسر از شهر‌های دیگر سفارش می‌گرفتیم، اما این روز‌ها با مشکل چانه‌زنی مشتریان روبه‌رو هستیم، حتی از سوی مشتریان لاکچری، چراکه انتظار دارند، هزینه‌ای که برای تهیه لوازم خانه‌شان می‌کنند بسیار کمتر از لوازم آماده باشد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید