تصاویر/ سرنوشت یک امپراتور

تصاویر/ سرنوشت یک امپراتور

آلمان به ناچار اعلام کرد که می‌خواهد از جنگ کناره گیری کند؛ و اینچنین شد که در ساعت ۱۱ روز یازدهم، یازدهمین ماه، سال ۱۹۱۸، آلمان شرایط متفقین را پذیرفت و جنگ جهانی اول با امضای توافق نامه‌ای به پایان رسید.

کد خبر : ۶۴۱۳۳
بازدید : ۶۳۱۹
فرادید | جنگ جهانی اول یا همان "جنگ بزرگ" در سال ۱۹۱۴ آغاز شد و بسیاری از کشور‌های دنیا را درگیر خود کرد و حدود ۸ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

در طول این جنگ کشور‌های متحد (بریتانیا، فرانسه، صربستان و روسیه) با نیرو‌های مرکزی (آلمان، اتریش -مجارستان) جنگیدند.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
مارشال فردیناند فوچ، فرمانده کل نیروهای متحد ردیف اول سمت راست- نظارت بر خط راه آهن

این جنگ تلفات بسیاری داشت و باعث ازدست رفتن جان صد‌ها هزار سرباز شد. در ۱ ژوئیه‌ی سال ۱۹۱۶ تنها در یک روز بریتانیا در یک جنگ خونین بیش از ۵۷ هزار سرباز خود را از دست داد.

میلیون‌ها نفر در اروپا و آسیا صغیر در این جنگ از خانه هایشان آواره و بی خانمان شدند. تلفات مالی و صنعتی هم بسیار زیاد بود به ویژه در بلژیک و فرانسه.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
امپراطور کایزر ویلیهلم دوم، فرمانده ارتش آلمان

در سال ۱۹۱۸ میلادی آلمان آماده بود تا با تمام نیروی خود در جبهه غربی با فرانسه و بریتانیا روبه رو شود.

در بهار همین سال، نیرو‌های آلمانی به خط مقدم بریتانیا و فرانسه در جبهه‌ غربی حمله کردند و این حمله چنان موثر بود که توپخانه‌ آلمان توانست پاریس را مورد هدف قرار دهد و ساکنین شهر را به وحشت بیاندازد.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
کایزر ویلیهلم دوم باقی عمر خود را پس از شکست در تبعید به سر برد

کایزر ویلیهلم دوم، امپراطور آلمان که پیروزی را برای ارتش خود مسلم می‌دید به افتخار این موفقیت‌های پی در پی روز ۲۴ مارس را تعطیل ملی اعلام کرد.

اما این پیروزی‌ها دوام چندانی نداشتند. نیرو‌های کمکی آمریکایی از راه رسیدند و متفقین هم با انتخاب فرماندهی مشترک کوشش کردند تا هدف‌های نظامی خود را در جنگ افزایش دهند.
تصاویر/ سرنوشت یک امپراتور
کایزر ویلهلم و کینگ ادوارد در دروازه براندنبورگ در برلین
متفقین هدف را بر این قرار دادند که با عملیات‌هایی در طول ۱۰۰ روز جنگ را پایان دهند.

بلغارستان اولین کشور بود که در ۲۹ سپتامپر سال ۱۹۱۸ شکست خورد. بعد از آن ترکیه در ماه اکتبر و اتریش-مجارستان در اوایل ماه نوامبر شکست را پذیرفتند.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
مارشال فردیناند فوچ، فرمانده متفقین
در این زمان مردم هم که از جنگ ناراضی بودند در گوشه و کنار شهر‌ها دست به شورش و اعتصاب می‌زدند. در نیروی دریایی ملوان‌ها که از وضعیت پیش آمده بسیار آسیب دیده بودند شورش کردند و آمریکا که با ارتش نامحدود خود وارد جنگ شده بود شرایط را برای شکست آلمان هموار کرد.
فرماندهان پس از شورش ملوانان حتی ۲۴ ساعت توان مقاومت در خط مقدم را نداشتند و درحالی که هنوز یک سرباز خارجی وارد خاک آلمان نشده بود تسلیم نیرو‌های متفقین شدند.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
کایزر ویلیهلم دوم در تپه های" تیلولز"

اما شکست نهایی آلمان‌ها در سال ۱۹۱۸ بود که به وسیله‌ متفقین به رهبری "مارشال فوتس" فرانسوی صورت گرفت و آلمان به ناچار اعلام کرد که می‌خواهد از جنگ کناره گیری کند؛ و این تصمیم را "ویلیهلم دوم " با توجه به حرف های "مارشال هیدنبرگ مبنی بر اینکه دیگر در این جنگ شانسی نخواهیم داشت گرفت و اینچنین شد که در ساعت ۱۱ روز یازدهم، یازدهمین ماه، سال ۱۹۱۸، آلمان شرایط متفقین را پذیرفت و جنگ جهانی اول با امضای توافق نامه‌ای پس از 1560 روز خونین به پایان رسید.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
صحنه ای که بزرگترین جنگ جهان را پایان داد -نقاشی از امضای توافق میان آلمان و متفقین در کالسکه ای در راه آهن

بعد از این شکست ویلیهلم دوم امپراطور آلمان به هلند فرار کرد و تا پایان عمر خود در آنجا زندگی کرد. ملکه‌ هلند هیچوقت حاضر نشد او را به متفقین تحویل دهد.
تصاویر/ جنگ جهانی اول
چهار روز قبل از امضای توافق نامه-سربازی که ضدهوایی شلیک می کند
تصاویر/ جنگ جهانی اول
کایزر ویلهلم دوم با فیلد مارشال پل فون هیندنبورگ و اریک فون لودندورف در ستاد مرکزی آلمان
تصاویر/ جنگ جهانی اول
کایزر ویلیهلم در خانه تابستانی خود
تصاویر/ جنگ جهانی اول
کایزر ویلیهلم ، 27 ژوئیه در هلند- جشن تولد 80 سالگی کنار خانواده
منبع:dailymail
ترجمه:فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید