شانس اول شهرداری تهران کیست؟

شانس اول شهرداری تهران کیست؟

برخی سعی کردند با شیطنت‌هایی، نبود یک عضو در لیست نهایی را به تلاش‌های حامیان رئیس شورا برای حذف او به خاطر شانس بالایش در رأی‌گیری‌ها! ارتباط دهند، حتی سردبیر روزنامه آفتاب یزد هم در مطلبی بر این ادعا صحه گذاشت و موجب شد پای تکذیبیه روابط عمومی شورا هم به ماجرا باز شود

کد خبر : ۶۴۲۷۸
بازدید : ۱۴۹۳
شانس اول شهرداری تهران کیست؟
سرانجام پس از سه روز وقفه نسبت به آنچه شورای شهر تهران وعده داده بود، ٥ نامزد نهایی شهرداری تهران انتخاب شدند. تقوی‌نژاد، حناچی، آخوندی، انصاری و کشت‌پور، ٥گزینه‌ای بودند که توانستند روز سه‌شنبه پانزدهم آبانماه پس از قطع امید نهایی شورایی‌ها به ماندن محمد علی افشانی به میدان رقابت برای یک صندلی «بهشت» وارد شوند.
سه نفر از آن‌ها صبح روز یکشنبه و ٢نفر دیگر در بعدازظهر همان روز (٢٠ آبانماه) برنامه هایشان را برای ٢١عضو شورا تشریح می‌کنند تا در نهایت ٢ نفر به مرحله نهایی راه یابند. این ٢ نفر هم دو روز بعد یعنی سه‌شنبه ٢٢ آبان ماه، پیش از اتمام موعد قانونی افشانی، به مصاف یکدیگر می‌روند تا برنده این میدان که بیشترین رأی را از آن خود کرد، به‌عنوان چهاردهمین شهردار پایتخت پس از ٤٠ سال روی کار بیاید.

محمد علی افشانی شهردار ٥٩ ساله تهران علی‌رغم تلاش‌های مکرر شورایی‌ها برای حفظ ثبات پایتخت، اما به علت عدم رأی مجلسی‌ها به استفساریه پس از ٥ ماه ناچار به خداحافظی با شهرداری تهران شد!

از محسن هاشمی چه خبر؟!
پیش از آنکه لیست بلند بالای شورایی‌ها موسوم به لیست ٣٠ نفره بسته شود و حتی کمی قبل‌تر از آن، زمانی که هنوز قانون ممنوعیت ادامه کار بازنشستگان به تصویب شورای نگهبان نرسیده بود، زمزمه‌های آمدن هاشمی به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران مطرح بود، خیلی‌ها او را در سومین رقابت شهرداران در دوره پنجم اصلح‌ترین گزینه برای ریاست «بهشت» توصیف می‌کردند، خود او هم البته در برخی اظهار نظرهایش غیر مستقیم نسبت به قبول این پست، بی‌میل نبود، برای همین رفتن افشانی که تقریباً مسجل شد، نام هاشمی هم بر سر زبان‌ها افتاد تا دوباره حرف و حدیث خروج از لیست امید شورا مطرح شود، شورایی‌ها البته واکنش‌های متفاوتی نشان دادند، برخی از آمدن او حمایت کردند و اما عده‌ای در مصاحبه هایشان، «هاشمی رئیس شورا» را عزیزتر از «هاشمی شهرداری تهران» دانستند تا اینکه در نهایت کار به گزینه‌های آخر رسید و بر خلاف آنچه اغلب حدس زده بودند، نام «هاشمی» به لیست نهایی راه نیافت!
حاشیه‌ها البته از همین زمان دامن شورایی‌ها را گرفت تا برخی رأی نیاوردن هاشمی را حمل بر استعفای او کنند! استعفایی که البته خیلی زود از سوی محمد علیخانی عضو شورای شهر رد شد و کمی بعد به‌عنوان «انصراف» تغییر نام داد.

شیطنت رسانه‌ای
ماجرای استعفا‌ها البته به همین جا ختم نشد، برخی سعی کردند با شیطنت‌هایی، نبود یک عضو در لیست نهایی را به تلاش‌های حامیان رئیس شورا برای حذف او به خاطر شانس بالایش در رأی‌گیری‌ها! ارتباط دهند، حتی سردبیر روزنامه آفتاب یزد هم در مطلبی بر این ادعا صحه گذاشت و موجب شد پای تکذیبیه روابط عمومی شورا هم به ماجرا باز شود، روابط عمومی شورا در مطلبی صریحاً این موضعگیری را رد کرد و درباره علی اوسط هاشمی این‌طور توضیح داد. «فرآیند کاندیداتوری اشخاص برای تصدی شهرداری تهران از طریق اعضای شورا بوده است و هیچ یک از کاندیدا‌ها خود رأساً اقدام به کاندیداتوری ننموده است، طبیعی است درباره انصراف کاندیدا‌ها نیز اعضای حامی کاندیداها، پیگیر ادامه حضور یا انصراف کاندیدا‌های خود می‌باشند و رئیس شورا هم دخالت در حذف یا افزودن اسامی کاندیدا‌ها ندارد.
درخصوص علی اوسط هاشمی نیز، نام وی در فهرست ١٣ نفره کاندیدا‌های شهرداری تا زمان رأی‌گیری در برابر اعضای شورا و خبرنگاران وجود داشته و ادعای حذف نام ایشان بی‌اساس می‌باشد. آنچه احتمالاً منشأ این شایعات شده، پیامی است که یکی از نزدیکان علی اوسط هاشمی به سیدحسن رسولی مبنی بر انصراف ایشان اعلام کرده بود و پس از طرح این پیام در جلسه هم‌اندیشی، میرلوحی با علی اوسط هاشمی تماس گرفته و وی انصراف خود را رد می‌کند و میرلوحی نیز تداوم کاندیداتوری ایشان را به هیأت رئیسه و اعضای شورا اعلام می‌کند و نام ایشان به رأی گذارده می‌شود.»

مطالبم را در شورا بیان خواهم کرد
تجربه تجمیع انصراف‌ها به نفع یک کاندیدای واحد در دو دوره قبل، ظاهراً به دوره سوم هم سرایت کرده تا ثانیه شماری‌ها برای کناره‌گیری هر کاندیدا به نفع دیگری آغاز شود، این دوره البته هنوز خبری از هیچ استعفا و انصرافی (تا این لحظه) نبوده است. عباس آخوندی، یکی از پررنگ‌ترین گزینه‌ها که حامیان جدی را هم در داخل و خارج شورا برای خود دست و پا کرده، چندمین نفری است که اسیر شایعه استعفا می‌شود. او البته در نامه‌ای رسماً استعفای خود را تکذیب کرده است!

او با تأیید نامزدی خود برای این پست اتفاقاً یادداشتی هم درباره شاخص‌های شهردار تهران نوشته است. «این روز‌ها که از سوی تعدادی از اعضای شورا برای تصدی شهرداری تهران نامزد شده‌ام، در پیشینه یادداشت‌هایم به مطلبی برخوردم که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تحت عنوان شهردار تهران انتشار داده‌ام، آن زمان هم شورا انتخاب شهردار را در دستور کار خود داشت و من در پست وزیر راه وشهرسازی بودم. لیکن، امروز باید در قامت نامزد این سمت سخن بگویم. هرچند هنوز درباره نامزدی خودم برای این سمت اظهارنظری نکرده‌ام و مطالبم را در این ارتباط در جلسه علنی شورا به قید حیات بیان خواهم داشت، با وجود این، بد ندانستم که آن متن را بازنشر دهم.
با این کار هم به خودم تذکر می‌دهم که از بیرونِ گود به موضوع چگونه نگاه می‌کرده‌ام و هم برای اعضای محترم شورا شاید جالب توجه باشد که با گوشه‌های مختلف نگاه من به این جایگاه؛ آن هم در زمانی که در موقعیت سیاستگذار شهری و نظارت بوده‌ام آشنا شوند و بتوانند مقایسه کنند که با تغییر موقعیت، نگاهم به مسئولیت تا چه حد تغییر کرده است.»

آیا کشت‌پور شانس اول گروه ٥ نفره است؟
رسول کشت‌پور، کسی که با ١٤ رأی قاطع شورایی‌ها به عنوان شانس اول لیست ٥ نفره به مرحله نهایی صعود کرد، اما با یک توئیت عضو شورا پیش از آن‌که شادی‌اش تمام شود، ناچار به جوابیه شد! محمد حق‌شناس، او را بازنشسته‌ای معرفی کرد که حکم بازنشستگی‌اش را ابطال کرده است.
اما او با رد این حرف اعلام کرد که ٣ سال تا زمان بازنشستگی‌اش باقیمانده است!: «بنده در سال ۹۲ با ۳۱ سال و ۳ ماه بازنشست شدم که در ادامه و با توجه به ۲۰ درصد جانبازی به دیوان عدالت اداری شکایت کردم و بر اساس رأی دیوان تا ۳ سال و ۶ ماه دیگر بازنشسته می‌شوم.»
برخی، البته ۱۴ رأی او را به حسینی مکارم شبیه می‌کنند و اتفاقاً او را شانس آخر این گروه می‌دانند. ظاهراً او رأی برخی اتحادی‌ها و مستقلین را ندارد! بر مبنای برخی اظهارنظرها، جدی‌ترین حامی او الویری است و شاید بتواند نظر ٤ عضو حامی کارگزاران را در نبود هاشمی جلب کند!

ظاهراً غلامرضا انصاری و پیروز حناچی دو کاندیدای مورد وثوق حزب اتحاد در شورا هستند! بر مبنای ویژگی‌هایی که این حزب از کاندیدای مورد حمایتشان اعلام کرده‌اند! به‌طور حتم سه‌شنبه آینده روز سرنوشت‌سازی برای ٨ و نیم میلیون پایتخت‌نشین خواهد بود!
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید