از بازار تلفن همراه چه خبر؟

از بازار تلفن همراه چه خبر؟

«بازار خالی از خریدار است و جنس‌ها بشدت افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و این شرایط باعث شده است که فروش کاهش بسیاری داشته باشد تا آنجا که سال قبل در همین زمان روزانه حداقل ۵ دستگاه می‌فروختیم، اما در حال حاضر فروش ما حتی به یک عدد هم نمی‌رسد».

کد خبر : ۶۴۳۲۸
بازدید : ۱۲۰۳
بازار تلفن همراه همچنان در کما
این روز‌ها دیگر بازار تلفن همراه و لپ تاپ خواب آلودگی را رده کرده و به کما رفته است. وقتی گشتی در بازار تلفن همراه، لپ تاپ و لوازم جانبی بزنید می‌بینید که نه تنها خرید و فروش به کمترین میزان خود رسیده است، بلکه برخی نیز کرکر‌های مغازه را پایین کشیده‌اند. گزارش میدانی از بازار تلفن همراه، لپ تاپ و لوازم جانبی حاکی از آن است که نوسان ارزی، سودجویی، تزریق نکردن اجناس وارداتی به بازار، ترخیص نشدن کالا‌ها از گمرک و پیگیری نکردن مشکلات از سوی مسئولان مربوطه برای تنظیم بازار موجب شده است این بازارهمچنان در کما باشد.

کمبود کالا عمده‌ترین مشکل بازار
«بازار وسایل الکترونیکی بخصوص تلفن همراه راکد است، چون جنس به بازار تزریق نمی‌شود واردات متوقف شده است و زمانی که واردات نباشد نسبت عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و نتیجه آن روند صعودی قیمت را در پی دارد.»
علی رضایی یکی از فروشندگان چند ساله بازار تلفن همراه با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه فروش ما نسبت به سال گذشته در همین زمان یک پنجم شده است افزود: خریدار منتظر است شاید قیمت‌ها کاهش یابد و دست به خرید بزند در این شرایط باید هرچه سریع‌تر جنس وارد بازار کرده و از سوی دیگر باید ارز قیمت ثابتی پیدا کند. اگر برای ۶ ماه قیمت ارز ثابت بماند هم واردکننده، هم فروشنده و هم خریدار تکلیف خود را می‌دانند.

حسین شکری دیگر فعال بازار تلفن همراه نیز گفت: علت رکود بازار تلفن همراه اجرای سیاست غلط بود. نباید تلفن همراه را جزو اجناس لوکس قرار می‌دادند حداقل باید تلفن همراه تا قیمت ۲ میلیون تومان را مانند کالا‌های ضروری محاسبه می‌کردند. تلفن همراه اکنون جزو ضروریات زندگی مردم شده است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

این فعال بازار در ادامه افزود: کالا‌ها از گمرک ترخیص نمی‌شوند. برخی از فعالان و واردکننده‌های تلفن همراه که به حکم قضایی بدلیل گران فروشی در زندان بسر می‌برند از این رو چه کسی می‌خواهد جنس وارد بازار کند در این شرایط باید به شرکت‌های بیشتری مجوز واردات اعطا کنند. وی افزود: کشور ما سال‌ها است دچار تحریم است و پیش از این نیز افزایش یک شبه قیمت ارز از هزار تومان به ۳ هزار تومان را تجربه کردیم، ولی شاهد به کما رفتن بازار نبودیم، چرا که در هر صورت واردکننده‌ها جنس به بازار تزریق می‌کردند. ضیاء حیدری مدیر فروش یکی از برند‌های برتر کره‌ای نیز گفت: ما از نوسان ارز و نبود جنس در بازار رنج می‌بریم. فروش روزی به یک عدد رسیده است از این‌رو برای بقا فروش اقساطی با چک صیادی (صدور یکپارچه الکترونیکی چک) را راه‌اندازی کرده‌ایم تا کسانی که نیاز دارند و مجبور هستند بتوانند به این شیوه خرید کنند و ما هم بتوانیم به‌کار خود ادامه دهیم.

هومن مداحی یکی از فروشندگان لپ تاپ نیز درباره اوضاع بازار رایانه گفت: بازار خالی از خریدار است و جنس‌ها بشدت افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و این شرایط باعث شده است که فروش کاهش بسیاری داشته باشد تا آنجا که سال قبل در همین زمان روزانه حداقل ۵ دستگاه می‌فروختیم، اما در حال حاضر فروش ما حتی به یک عدد هم نمی‌رسد.

علی پارسایی فروشنده لوازم جانبی تلفن همراه و لپ تاپ نیز وضعیت فروش را رضایت بخش ندانسته و می‌گوید: قیمت اجناس لوازم جانبی چند برابر شده است به همین علت فروش کاهش یافته است تا آنجا که در مقایسه با سال قبل باید گفت: فروش ما به یک سوم رسیده است البته این روز‌ها بیشتر مردم به‌دنبال تهیه لوازم جانبی برای تلفن همراه قدیمی خود که به اجبار از پستو‌های خانه هایشان درآورده‌اند، هستند و آن‌ها را نونوار می‌کنند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

این فعال بازار تلفن همراه در پاسخ به این سؤال که برای بهبود اوضاع و بقا چه کاری می‌توان انجام داد، گفت: بقای ما در دست مدیران است. نوسان ارزی بدترین ضربه را به بازار زده است باید به ثبات قیمت ارز فکر کرده و آن را مدیریت کنند. از سوی دیگر مدیریت ضعیف در ترخیص کالا‌ها موجب شده است تا بازار ملتهب و راکد باشد. باید مدیران اجناس را از گمرک بسرعت ترخیص کنند.

ترخیص ۱۰۰ هزار تلفن همراه در هفته
مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران با تأیید براینکه نوسان ارز و نبود جنس باعث به کما رفتن بازار تلفن همراه و لپ تاپ شده است، گفت:، اما عرضه نشدن کالا از سوی واردکنندگان به بازار را قبول ندارم، چرا که سازمان حمایت از مصرف کنندگان، مسئولان تعزیرات حکومتی و اتحادیه بر بازار و انبار‌ها نظارت کامل دارند و دیگر اجناس احتکار شده در بازار وجود ندارد. از سوی دیگر کسانی که کالا را با دلار ۴ هزار تومان خریده‌اند برای آن‌ها فروش در زمان کنونی مقرون به صرفه است از این‌رو عاقلانه نیست که اجناس خود را به بازار عرضه نکنند.
میرمهدی مشکل اصلی بازار را ترخیص نشدن اجناس از سوی گمرک اعلام کرد و افزود: گمرک کالا‌های الکترونیکی وارداتی را بسیار پایین ارزشگذاری می‌کند این در حالی است که وارد‌کننده با قیمت بالایی کالا را وارد کشور می‌کند. به‌عنوان مثال طبق پیش فاکتور ارزش کالا، هزار دلار است، ولی گمرک ۵۰۰ دلار ارزشگذاری می‌کند به همین دلیل کالا‌ها در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود تا بازار تنظیم شود.

سعید احمدخانی مدیرکل روابط عمومی سازمان گمرک ادعا‌های فعالان بازار و رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران مبنی بر ترخیص نشدن کالا‌ها از گمرک را رد کرد و به «ایران» گفت: ترخیص نشدن بار‌های لوازم الکترونیکی بخصوص تلفن همراه به گمرک ارتباطی ندارد. هر باری که وارد و به گمرک اظهار می‌شود، گمرک در چارچوب مقررات و ضوابط تعریف شده کالا‌ها را در کمترین زمان ترخیص می‌کند. هر کس ادعایی دارد مبنی بر اینکه کالایش در گمرک مانده می‌تواند کد مربوطه خود را به ما اعلام کند تا پیگیری کنیم.

وی افزود: اگر کالا‌های در گمرک مانده ترخیص نمی‌شود مربوط به قوانین و مقرراتی است که دیگر بخش‌های دولتی تعریف کرده‌اند و گمرک تنها مجری آن است. عده‌ای می‌گویند گمرک ۶۰۰ هزار تلفن همراه توقیف شده را ترخیص نمی‌کند درحالی که برای صاحبان این کالا‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است وتا پرونده قضایی به نتیجه نرسد، امکان ترخیص کالا‌های توقیف شده وجود ندارد. مدیر کل روابط عمومی سازمان گمرک با بیان اینکه به‌طور میانگین در هفته نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه از گمرک ترخیص می‌شود، گفت: اگر به گفته فعالان بازار لوازم الکترونیکی جنس در بازار نیست مسئولان تنظیم بازار (سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) باید در این زمینه ورود کرده و نظارت کنند.

احمدخانی درباره ادعای رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران مبنی بر عدم ارزشگذاری کالا‌ها از سوی گمرک نیز گفت: اکنون در شرایط خاص اقتصادی قرار داریم و گمرک را موظف کرده‌اند تا روی ارزشگذاری کالا‌ها نظارت دقیقی داشته باشد تا ارز از کشور خارج نشود.

وی افزود: معمولاً واردکننده‌ها کالا را با نرخی که برای ارزشگذاری به گمرک اعلام می‌کنند به مردم نمی‌فروشند از این‌رو سازمان گمرک معتقد است باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد. به‌عنوان مثال سازمان گمرک به اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران پیشنهاد داد ارزش کالای خود را در سایت اتحادیه درج و شفاف‌سازی کنند تا مردم بدانند آن‌ها با چه قیمتی کالا را به گمرک اظهار و با چه قیمتی نیز ارز دریافت کرده‌اند و با چه قیمتی می‌خواهند کالا را به مردم بفروشند، اما اتحادیه تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده است تا با ثبت ارزشگذاری در سازمان گمرک کالا‌ها ترخیص شود.

گفتنی است مسئول تنظیم بازار تلفن همراه سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات است، اما در لحظه پایانی نوشتن این گزارش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) درخواست افزایش اختیارات این وزارتخانه را برای تنظیم بازار تلفن همراه و لوازم جانبی آن رد کرد و نوشت: تمام ابزار‌های لازم و سامانه‌های مربوط از قبیل: صدور مجوز‌های واردات، تأییدیه‌های لازم برای ثبت سفارش و تخصیص ارز، در اختیار وزارت صمت است و از سویی ساختار و اختیارات وزارت ارتباطات اجازه اقدام مناسب برای تفویض اختیارات را فراهم نمی‌کند.

لازم به ذکر است ۳ مردادماه سال‌جاری، محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صنعت به منظور «جلوگیری از موازی کاری‌ها» و «مانور بیشتر دولت در کنترل نوسان بازار گوشی‌تلفن همراه»، افزایش اختیارات وزارت ارتباطات برای تنظیم بازار تلفن همراه را پیشنهاد داده بود. به هرحال باید منتظر ماند و دید که وضعیت تلفن همراه و دیگر لوازم الکترونیکی به چه سمت و سویی خواهد رفت و دست اندرکاران برای خارج کردن آن از کما چه اقدام‌هایی را در دستور کار قرار خواهند داد.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید