ناحیه مرموز زیر یخ‌های قطب جنوب

ناحیه مرموز زیر یخ‌های قطب جنوب

یخ از پایین به بالا آب می‌شود و دریاچه آب گرم در زیر یخ‌ها وجود دارد. ممکن است روند آب شدن یخ‌ها هزاران یا میلیون‌ها سال ادامه داشته باشد و این روند به خودی خود باعث از بین رفتن پوشش یخی قطب جنوب نخواهد شد، اما در آینده این روند می‌تواند منطقه قطب جنوب را در برابر عواقب گرمایش جهانی حساس‌تر سازد.

کد خبر : ۶۴۷۵۱
بازدید : ۱۰۰۸
کشف ناحیه مرموز زیر یخ‌های قطب جنوب
گروه بین المللی دانشمندان به این نتیجه رسید منبع انرژی زمین گرمایی در شرق قطب جنوب قرار دارد که می‌تواند باعث آب شدن پوشش یخی آن شود.

هنوز دلیل آب شدن پوشش یخی قطب جنوب کاملاً معلوم نشده است.

تحقیقات انجام شده با استفاده وسایل راداری سنجش نشان می‌دهد که یخ از پایین به بالا آب می‌شود و دریاچه آب گرم در زیر یخ‌ها وجود دارد. ممکن است روند آب شدن یخ‌ها هزاران یا میلیون‌ها سال ادامه داشته باشد و این روند به خودی خود باعث از بین رفتن پوشش یخی قطب جنوب نخواهد شد، اما در آینده این روند می‌تواند منطقه قطب جنوب را در برابر عواقب گرمایش جهانی حساس‌تر سازد.

به عقیده کارشناسان به احتمال زیاد سنگ‌های رایواکتیوی و آب گرم بیرون آمده از اعماق زمین منبع گرما در فطب جنوب هستند، اما برای نتیجه گیری دقیق‌تر باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

روز ۱۸ اکتبر امسال گزارش دادند که کارشناسان ناسا، آژانس فضایی آمریکا نشان دادند که بخش اعظم پوشش یخی چند لایه‌ای قطب شمال از بین رفته و لایه نازک یخی که درآنجا باقی مانده طی چند ماه آب خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده، از سال ۱۹۵۸ ضخامت پوشش یخی قطب شمال سه برابر و مساحت یخ چند لایه‌ای این منطقه به میزان دو میلیون کیلومتر مربع کاهش یافته است.
منبع:اسپوتنیک به نقل از نشریه Science Alert
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید