چطور یک دوست‌خوب باشیم؟

چطور یک دوست‌خوب باشیم؟

از مهمترین ویژگی‌های یک دوست خوب، قابل اتکا بودن است. شما باید برای دوستتان یک تکیه‌گاه مطمئن باشید. دوست شما مخصوصا در شرایط سخت به حمایتتان نیاز دارد. صادق باشید دوستتان باید احساس کند که همیشه و حتی در زمان‌های سخت می‌تواند روی شما حساب کند. اگر شما فقط در زمان خوشی در کنارش باشید، دوستی منفعت‌طلب خواهید بود.

کد خبر : ۶۴۷۸۰
بازدید : ۱۲۹۳
چطور یک دوست‌خوب باشیم؟
این اصل را فراموش نکنید: «اگر حال دوستی‌هایتان خوب است، پس حالتان هم خوب است. به رفتار خودتان نگاه کنید، به راحتی مشاهده می‌کنید که تا چه حد رفتار‌های شما وابسته به دوستان شماست، تا حد زیادی به رفتار‌های دوست صمیمی‌تان شبیه شده است.» پس برای حال‌بهترتان، دوستی‌هایتان را فراموش نکنید و برایش وقت بگذارید.

دوستی و برخوردار بودن از ارتباط عاطفى دوستانه، یک ضرورت انسانى است. از نگاه دینی هم انسان نیازمند به دوست و همراه است. ویژگی اصلی یک دوست برای یک انسان مسلمان هم در راه بودن است. دوست خوب، دوستی است که در تمام سختی‌های زندگی همراه شما باشد. البته واژه دوست برای هرکس معنای به‌خصوصی دارد. دوست خوب بودن همیشه آسان نیست، ولی صرف زمان برای پرورش یک دوستی بادوام قطعا باارزش است. اما تعریف شما از دوست چیست؟ دوست خوب از نگاه شما چه ویژگی‌هایی دارد؛ اصلا چطور می‌توانیم یک دوست خوب باشیم، امروز «شهروند» به این موضوع پرداخته است.

الوعده وفا
الوعده وفا، «شرط» اول رفاقت این است؛ در دوستی هیچ‌گاه قولی ندهید که نمی‌توانید به آن عمل کنید. اگر بدقولی‌هایتان چندین بار و به‌طور مداوم تکرار شود، دیگر شما دوستی قابل اطمینان نیستید، زیرا نمی‌توانید به تعهد به دوستتان پایبند باشید. عذرخواهی‌کردن را هم فراموش نکنید. اگر به هر دلیلی نتوانستید سرقولتان بمانید، بلافاصله عذرخواهی کنید. همراه عذرخواهی یک هدیه هم برای دوستتان تهیه کنید.

از دیگر نشانه‌های وفا در دوستی این است که به حرف مردم درباره دوستتان ترتیب اثر ندهید و حتی حرف‌های دیگران در رفاقت شما تاثیر نباید نداشته باشد؛ شما در هر شرایطی باید به تعهد در دوستی پایبند باشید.

دوست، یک تکیه‌گاه
از مهمترین ویژگی‌های یک دوست خوب، قابل اتکا بودن است. شما باید برای دوستتان یک تکیه‌گاه مطمئن باشید. دوست شما مخصوصا در شرایط سخت به حمایتتان نیاز دارد. صادق باشید دوستتان باید احساس کند که همیشه و حتی در زمان‌های سخت می‌تواند روی شما حساب کند. اگر شما فقط در زمان خوشی در کنارش باشید، دوستی منفعت‌طلب خواهید بود. اگر دوستتان درباره موضوع و رازی با شما صحبت می‌کند، رازدار باشید.

همیشه آماده دفاع از او باشید، بخشی از وفاداری، درک اهمیت یک دوستی طولانی و پایدار است. قابل اعتماد بودن یکی از پایه‌های اصلی دوستی است. پس این اصل را فراموش نکنید، دوستی قابل اعتماد باشید.

توجه به دوست
اگر بخواهید دوستی‌هایتان با دلخوری همراه نشود، با دقت به حرف‌ها و خواسته‌های دوست خود گوش کنید، جزییات مهم را درخصوص آن‌ها به خاطر بسپارید. گوش کردن به حرف فرد مورد نظر باعث ایجاد اعتماد و آرامش می‌شود. دوستان خوب با گشاده‌رویی و حمایت دوطرفه، به یکدیگر احترام می‌گذارند. گاهی ممکن است حرف‌های دوستتان به نظر شما ناراحت‌کننده باشد، اما باید برای او احترام قایل شوید و، به صحبت‌هایش گوش کنید. همیشه همراه و یاری‌رسان دوست خود باشید: مثلا وقتی دوستتان در کلاس درس حاضر نیست، برایش از مطالب یادداشت‌برداری کنید.

دروغ افت دوستی است
اگر می‌خواهید دوست خوبی باشید و مردم به شما اعتماد کنند، باید در مورد احساسات، رفتار دوستتان و این‌که در مورد دوستی‌تان چه حسی دارید، صادق باشید. وقتی در مورد احساسات خود صداقت داشته باشید، ارتباط شما با دوستتان بیشتر می‌شود و او با شما درد‌دل خواهد کرد.

البته صداقت با رُک‌گویی (که می‌تواند باعث آزرده‌شدن دوستتان شود) متفاوت است. هرگز دروغ نگویید، تنها و دقیقا یک معنی دربردارد؛ این‌که تحت هیچ شرایطی دروغ نگویید. وقتی شخصیتی پیدا کردید که هرگز دروغ نمی‌گوید، دیگران نیز از شما چنین درخواستی نخواهند داشت. پس به خدا و قدرت بی‌انت‌های او توکل کنید و تصمیم بگیریم که از امروز دیگر دروغ نگوییم.

ازخودگذشتگی کنید
ازخودگذشتگی از مهمترین صفات یک دوست خوب است. هر زمان که می‌توانید آرزو‌های دوستتان را برآورده کنید. محبت‌های وی را متقابلا جبران کنید تا دوستی‌تان تقویت شود. زمانی که دوستی کاری برایتان انجام می‌دهد، سریعا جبران کنید. نکته دیگر، برای این‌که حامی واقعی باشید، باید بتوانید در زمانی که دوستتان روز‌های سختی را سپری می‌کند، در کنارش حضور داشته باشید.

در مواردی که با دوستتان مخالف هستید، مخالفتتان را با احترام اعلام کنید. اگر می‌دانید که مرتکب اشتباهی شده‌اید، به جای انکار کردن، مسئولیت آن را بپذیرید. مورد دیگر این‌که اگر می‌خواهید دوستی‌تان پایدار باشد دوست خود را ببخشید و به دوستی‌تان ادامه دهید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید