یارانه ۲۰۰ هزار تومانی فایده دارد؟!

یارانه ۲۰۰ هزار تومانی فایده دارد؟!

هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یک روز خانوار در آبان ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۷۳.۰۱ درصد رشد داشته است؛ با توجه به اینکه بر اساس محاسبات مزدی سال گذشته هزینه ماهیانه سبد معیشت خانوار کارگری در سال ۹۶ معادل ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود، اکنون طبق محاسبات صورت‌گرفته، صرفاً با شرط رساندن سطح معیشت خانوار به سال ۹۶، هزینه معیشت خانوار ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

کد خبر : ۶۴۹۸۳
بازدید : ۹۵۷
یارانه ۲۰۰ هزار تومانی فایده دارد؟!
با افزایش دو تا سه برابری کالا‌های ضروری، قدرت خرید مردم ایران کاهش چشمگیری داشته که حتی ۲۰۰ هزار تومان یارانه نیز نخواهد توانست قدرت خرید مردم را بازگرداند.

افزایش به یکباره و بی محابای قیمت ارز در ایران باعث سقوط ارزش ریال و به‌دنبال آن سقوط قدرت خرید مردم ایران شد. در این معادله نابرابر، مزدبگیران بیش از دیگران متضرر شدند. آن‌ها نه دلار و طلا داشتند که قیمتش بالا برود و نه صاحب ملک و املاک و مغازه بودند که بتوانند نرخ اجاره‌بها را بالا ببرند؛ فقط یک دستمزد ثابت داشتند که قدرت خریدِ آن روز به روز آب رفت و آنچه اتفاق افتاد، این بود که سفره‌های خالی خالی‌تر شدند.

روند ۱۰ ماهه افزایش هزینه سبد خوراکی خانوار کارگری نشان می‌دهد که فاصله مجموع حداقل دستمزد تا هزینه ماهیانه معیشت خانوار به ۳.۵ میلیون تومان رسیده است.

میزان سرانه مصرف ۱۴ قلم ماده غذایی و ضروری خانوار کارگری که مبنای محاسبات مزدی قرار دارد، حاکی از آن است که هزینه سرانه مصرف روزانه سبد غذایی از حدود ۶۸۷۰ تومان در دی‌ماه سال گذشته با گذشت حدود ۱۰ ماه در آبان ماه سال جاری به ۱۱ هزار و ۸۸۵ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یک روز خانوار در آبان ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۷۳.۰۱ درصد رشد داشته است؛ با توجه به اینکه بر اساس محاسبات مزدی سال گذشته هزینه ماهیانه سبد معیشت خانوار کارگری در سال ۹۶ معادل ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود، اکنون طبق محاسبات صورت‌گرفته، صرفاً با شرط رساندن سطح معیشت خانوار به سال ۹۶، هزینه معیشت خانوار ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب هزینه سبد معیشت خانوار که در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده است، بر اساس محاسبات منتهی به اواسط آبان‌ماه سال جاری، به ۴ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۶۰۲ تومان افزایش پیدا کرده است.

مرکز آمار ایران در حالی تورم نقطه‌ای آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته را ۳۴.۹ درصد اعلام کرد که متوسط تورم در اقلام خوراکی و آشامیدنی در آبان ماه امسال به ۴۸ درصد افزایش یافته است. بررسی جدول تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، افزایش قیمت انواع گوشت بالای ۵۰ درصد، ماهی‌ها بالای ۶۰ درصد و میوه و خشکبار بالای ۷۰ درصد بوده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده هم به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است.

بنابراین، می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حداقل حقوق در ابتدای سال ۹۶، این افزایش با افزایش قیمت کالا‌ها در سال جاری همخوانی نداشته و قدرت خرید بسیاری از خانوار‌های کارگری در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. دولت ایران باید هرچه زودتر فکری به حال رشد قیمت‌ها بکند، وگرنه با ادامه این روند و ثابت بودن درآمد خانوار‌های کارگری، زندگی برای خانوار‌های این قشر زحمت‌کش جامعه سخت‌تر از گذشته خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید