اعتراض به وضعیت تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی

اعتراض به وضعیت تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی

این هفته شاهد حضور اعتراضی برخی از مشتریانی هستیم که اقدام به پیش‌خرید خودرو‌های داخلی کرده بودند. دلیل اصلی این مساله را باید در سردرگمی شرکت‌های خودروساز در قبال خودرو‌های پیش‌فروش شده جست‌وجو کرد.

کد خبر : ۶۵۲۰۹
بازدید : ۱۲۴۵
اعتراض به وضعیت تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی
بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد. فعالان بازار می‌گویند، به دلیل بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری خودرو، این روز‌ها مشتریان بیش از پیش سردرگم به نظر می‌رسند. به گفته آن‌ها بی‌انگیزگی در دلالان و همچنین مشتریانی که برای کسب سود در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز موج می‌زند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، حضور این سرمایه‌های سرگردان و فعالیت دلالان سبب شده بود تا بازار روند افزایشی پیدا کند. در شرایطی که بازار خودرو برای سرمایه‌های سرگردان جذابیت گذشته را ندارد، بازهم شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

دست‌اندرکاران بازار این‌بار انگشت اتهام را به سوی شرکت‌های خودروساز نشانه می‌روند. آن‌ها معتقدند در شرایطی که دلالان و همچنین مشتریانی که برای کسب سود در این بازار حضور پیدا کرده‌اند، به تدریج در حال خروج از بازار هستند، شرکت‌های خودروساز با عرضه قطره‌چکانی به بازار سبب می‌شوند که قیمت‌ها روند کاهشی پیدا نکند. البته خودروسازان از ابتدا دلیل این مساله را کمبود قطعه و زمینگیر شدن تولیدات خود در کف کارخانه عنوان کرده‌اند، مساله‌ای که با دیده تردید از سوی فعالان بازار به آن نگاه می‌شود. پایین نیامدن قیمت در بازار، سبب شده تا همچنان مصرف‌کنندگان واقعی حضور کمرنگی در بازار داشته باشند. تنها دلیلی که سبب حضور انگشت‌شمار مصرف‌کنندگان واقعی در بازار می‌شود، نیاز به خرید خودرو به دلیل شرایط خاص مصرف‌کنندگان است.

از طرف دیگر طی این هفته شاهد حضور اعتراضی برخی از مشتریانی هستیم که اقدام به پیش‌خرید خودرو‌های داخلی کرده بودند. دلیل اصلی این مساله را باید در سردرگمی شرکت‌های خودروساز در قبال خودرو‌های پیش‌فروش شده جست‌وجو کرد. عمده‌ترین این اعتراض‌ها مربوط به خودرو‌های خانواده رنو است. پیش‌تر شرکت سایپا اعلام کرده بود که از ۴۸ هزار خودروی ثبت‌نامی، توانایی تحویل ۱۲ هزار خودرو را تا پایان سال دارد و در ارتباط با ۳۶ هزار خودروی پیش‌فروش شده دیگر، به دنبال راهکار‌هایی است تا حقوق ثبت‌نام‌کنندگان را تامین کند. راهکار‌هایی که همچنان از سوی این خودروساز رسانه‌ای نشده و همین بلاتکلیفی سبب سردرگمی ثبت‌نام‌کنندگان شده است.

روند صعودی قیمت محصولات داخلی
حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر ۳۸میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت این خودرو به نسبت هفته گذشته کاهش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۴ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x. ۱۰۰ به نسبت هفته گذشته تغییرقیمتی نداشته است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو نیز مانند پراید ۱۳۱ بدون تغییر به نسبت هفته گذشته در بازار با قیمت ۴۱ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. این در شرایطی است که تیبا ۲ با رشد ۵۰۰هزار تومانی با قیمت ۴۴ میلیون تومان در بازار موجود است.
ساینا نیز به تبعیت از خودرو‌های پراید ۱۳۱ و تیبا صندوق‌دار تغییر قیمتی نداشته است و با همان قیمت هفته گذشته، یعنی ۴۸ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول آپشن بر خلاف ساینا راه پراید۱۱۱ و تیبا ۲ را طی کرده و رشد قیمت داشته است؛ این خودرو که اوایل آذرماه ۶۹ میلیون تومان قیمت داشت، طی دو هفته‌ای که از آذرماه می‌گذرد چند رفت و برگشت قیمتی را تجربه کرد.

این خودرو در آخر هفته دوم آذرماه در قیمت ۷۲ میلیون تومان ثابت ماند. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حال‌حاضر با رشد ۳میلیون تومانی با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان است. همین خودرو با گیربکس معمولی یک میلیون رشد قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۹۰میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲، طی هفته گذشته کاهش ۵۰۰هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۶۱میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ ۵ این خودرو بدون تغییر به نسبت هفته گذشته باقی‌مانده و در حال‌حاضر با قیمت ۷۳ میلیون تومان از سوی فروشندگان در بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که اشاره شد بلاتکلیفی خانواده رنو سبب اعتراض بسیاری از مشتریان شده است با این حال طی هفته جاری شاهد رشد ۳ میلیون تومانی قیمت تندر اتومات در بازار بودیم.

ساندرو استپ‌وی اتومات نیز که در میان محصولات رنو پر طرفدار است، نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرد. این خودرو که طی هفته گذشته رشد ۵ میلیون تومانی را به نسبت هفته آخر آبان ماه تجربه و به قیمت ۱۴۰میلیون تومان رسیده بود، در حال‌حاضر با افت یک میلیون تومانی با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار دارد. ساندرو استپ وی همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۴میلیون در بازار موجود است. طبق یک قانون نانوشته فاصله قیمتی میان ساندرو استپ‌وی اتومات و ساندرو اتومات ۱۵ میلیون تومان است. این فاصله قیمتی همواره در بازار حفظ شده است؛ بنابراین ساندرو اتومات بعد از مدل استپ‌وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد.
تندر اتومات طی دوماه اخیر، در کانال خودرو‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومانی خود را تثبیت کرده بود. این هفته همان‌طور که اشاره شد با رشد ۳میلیون تومانی، به قیمت ۱۱۱ میلیون تومان رسید؛ بنابراین طی هفته‌ای که گذشت، این خودرو وارد کانال خودرو‌های با قیمت بیش از ۱۱۰میلیون تومان شده است. تندر E. ۲ در حال‌حاضر ۸۹ میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته گذشته تغییری نداشته است. پارس‌تندر هم در مسیر تندر E. ۲ قرار داشته و بدون تغییر باقی‌مانده است. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودرو‌های داخلی، دنا پلاس طی مدت زمانی که از آذرماه سپری شده است، همواره در مدار صعود قرار داشته است.

این خودرو در هفته آخر آبان ماه، ۹۸ میلیون تومان قیمت داشت. هفته اول آذر با رشد ۵میلیون تومانی به قیمت ۱۰۳ میلیون تومان رسید و این هفته با رشد ۲ میلیونی به رقم ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین این خودرو طی دوهفته گذشته، ۷ میلیون تومان رشد داشته است که برای خودرویی که از گیربکس معمولی بهره می‌برد، رشد قابل توجهی محسوب می‌شود. مدل معمولی این خودرو نیز ۹۲ میلیون تومان قیمت خورده است. به گفته فعالان بازار، رانا بدون تغییر در حال‌حاضر ۵۳میلیون تومان قابل خریداری است.
سمند EF ۷ طی هفته‌ای که گذشت، رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۵۴میلیون و ۵۰۰ هزار، به قیمت ۵۶ میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، تغییر قیمتی به نسبت هفته گذشته مشاهده نشده است. سراتو در حال حاضر با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان در بازار موجود است. پژو ۲۰۰۸ هم با قیمت۲۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

افزایش قیمت برخی وارداتی‌ها
سری هم به بازار خودرو‌های وارداتی بزنیم؛ طی هفته گذشته قیمت برخی وارداتی‌ها در بازار روند صعودی را طی کرد. این در حالی است که نرخ ارز طی هفته‌ای که گذشت کاهشی بوده است. با این شرایط سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، ۵۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. در شرایطی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه افزایش ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و طی هفته‌ای که گذشت، ۵۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان و النترا در مسیر سوناتا هیبرید حرکت کردند و به ترتیب با قیمت ۴۹۰ و ۳۶۵ میلیون تومان در بازار موجود هستند. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۵۸۵میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به نسبت هفته گذشته ۵ میلیون تومان گران‌تر و با قیمت ۴۹۵ میلیون تومان عرضه کرده‌اند.

سراتو هم مانند سورنتو این هفته بازار بدون نوسانی را سپری کرد و بدون تغییر قیمتی، ۳۷۵ میلیون تومان داد و ستد شد. اپتیما، اما راه اسپورتیج را رفت و با رشد ۵ میلیون تومانی هم‌اکنون ۵۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV ۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۹۰ و ۵۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند؛ بنابراین هر دو محصول تویوتا بدون تغییر قیمتی بوده‌اند. لکسوس NX با همان قیمت هفته گذشته در بازار موجود است. این خودرو در حال حاضر یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه لکسوس را طی کردند و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کرده‌اند. میتسوبیشی ASX با قیمت ۴۲۰میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تالیسمان نیز با قیمت ۶۳۰ میلیون تومان قابل خریداری است. نیسان جوک در این هفته افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۳۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید