خبرنگارانی که امسال به قتل رسیدند

خبرنگارانی که امسال به قتل رسیدند

«ابراهیم یکی از بهترین افراد روایتگر داستان و فیلمبرداری بود. او داستان‌های کودکان درعا را می‌شنید و آن‌ها را فیلمبرداری و روایتگری می‌کرد. ابراهیم بار‌ها تهدید به مرگ شده بود. او چندین‌بار خانه‌اش را به این خاطر عوض کرد، اما متاسفانه یک روز جلوی خانه‌اش به قتل رسید.»

کد خبر : ۶۵۲۳۹
بازدید : ۹۰۷
خبرنگارانی که امسال به قتل رسیدند
دو عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا بعد از شنیدن گزارش رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اظهار کردند بیش از گذشته به این یقین رسیده‌اند که محمد بن سلمان در قتل خاشقجی دست داشته است.
نشست روز سه‌شنبه بازتاب گسترده‌ای بین سناتور‌های شرکت‌کننده در نشست مجلس سنا داشت و بسیاری از آن‌ها به این باور رسیدند که باید تدابیری فوری و جدی علیه این وضع لحاظ شود. سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی بعد از جلسه سنا و شنیدن گزارش جینا هاسپل درباره قتل جمال خاشقجی، در جمع خبرنگاران متعهد شد پیش‌نویس طرحی را که در آن بر دست داشتن محمد بن سلمان به قتل خاشقجی تاکید می‌شود، مطرح کند.

گراهام گفت: «محمد بن سلمان قدرتی نابودگر است و در عالی‌ترین سطح ممکن در قتل خاشقجی دست داشته و رویکردش درباره قتل بسیار دردناک است. نمی‌توانم او را شریکی قابل اعتماد برای آمریکا بدانم.» این سناتور جمهوریخواه تاکید کرد، با همقطارانش از دو جناح در کنگره تلاش خواهد کرد تا بیانیه‌ای را صادر کند که در آن بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی تاکید می‌شود و اشاره دارد به این‌که از زمان ولیعهدی بن سلمان آشوب در منطقه پر و روابط دو کشور نابود شده است. گراهام افزود: «من قصد دارم به جهان بگویم اگر کسی تمایل به ائتلاف با آمریکا دارد، باید در قبال اقداماتش پاسخگو باشد.»

باب کورکر دیگر سناتور جمهوریخواه نیز اظهار کرد، هیچ شکی ندارد که بن سلمان آمر قتل خاشقجی و ناظر بر آن بوده است.

اما جمال خاشقجی تنها خبرنگاری نبوده که به علت گفتن حقیقت و نگاه انتقادی به قتل می‌رسد. او آخرین نفر هم نخواهد بود. در سال‌جاری، تاکنون بیش از ٣٠ خبرنگار به قتل رسیده‌اند.

روزنامه گاردین در مصاحبه با اطرافیان این خبرنگاران، ازجمله همکاران و بستگان آنها، گزارشی را در این مورد تهیه کرده است.

یکی از این افراد، خانم محرم دورانی، خبرنگار رادیو آزادی افغانستان است. او یکی از ٩ خبرنگاری است که در کابل در حمله‌ای انتحاری، سال ٢٠١٨، در ٢٨ سالگی کشته شد.

ملالی بشیر، یکی از همکاران خانم دورانی می‌گوید: «بمب انتحاری که منجر به کشته‌شدن بسیاری از افراد و خبرنگاران شد، همه ما را در شوک و بهت فرو برد. نمی‌توانم شرایطی را توصیف کنم که ما آن را تجربه کردیم. خبر کشته‌شدن همکاران ما، یکی‌یکی می‌آمد و ما باید برنامه زنده را هم ادامه می‌دادیم. سعی کردیم حرفه‌ای عمل کنیم، اما برایمان بسیار سخت بود که خبر کشته‌شدن کسانی را بدهیم که تا دیروز در کنار ما کار می‌کردند.»

ملالی بشیر در مورد محرم دورانی می‌گوید: «او در حوزه حقوق زنان فعالیت می‌کرد. او زنی آرام و مهربان بود که هزینه زندگی پدر و مادرش را می‌داد و به همین دلیل هم ازدواج نکرده بود؛ با این‌که خیلی دوست داشت فرزند پسری داشته باشد. او زمانی که کشته شد، هنوز هم درحال ساخت یکی از برنامه‌هایش در رادیو بود. او حتی نتوانست نخستین برنامه‌اش را تمام کند.»

روز ١٩ نوامبر ٢٠١٧، چند ماه پیش از حمله انتحاری، ایستگاه رادیویی توسط افراد ناشناسی به آتش کشیده شد، اما به سرعت کار خود را دوباره آغاز کرد.

آقای «ابراهیم المونجار» خبرنگار، عکاس و مستندساز سوری شبکه سوریه٢٤ بود که در ٢٦ سالگی در ٢٠١٨ کشته شد. آقای «غیث حمور»، یکی از همکاران او می‌گوید: «ابراهیم یکی از بهترین افراد روایتگر داستان و فیلمبرداری بود. او داستان‌های کودکان درعا را می‌شنید و آن‌ها را فیلمبرداری و روایتگری می‌کرد. ابراهیم بار‌ها تهدید به مرگ شده بود. او چندین‌بار خانه‌اش را به این خاطر عوض کرد، اما متاسفانه یک روز جلوی خانه‌اش به قتل رسید.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید