شاپرک شجری‌زاده کیست؟

شاپرک شجری‌زاده کیست؟

شاپرک شجری زاده از سال گذشته برای اعتراض به حجاب، نامش در اخبار رسانه‌های اپوزیسیون زیاد شنیده می‌شد. اما این بار به دلیل دیگری اسمش در اخبار رسانه‌های خارجی و داخلی آمده است. گویا او در کنفرانسی در کانادا خواستار تحریم ایران شده است.

کد خبر : ۶۵۴۱۲
بازدید : ۸۲۵۰
فرادید | شاپرک شجری زاده خواستار تحریم ایران شد. این خبر جنجالی از دیروز در رسانه‌های مختلف پخش شده است. شاپرک شجری زاده، زنی خانه دار بدون هیچ سابقه فعالیت سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی قابل توجه با شرکت در کنفرانسی در کانادا خواستار تحریم ایران شده است.
هم صدایی شاپرک شجری زاده با تحریم کنندگان ایران
شاپرک شجری زاده در کنار فرزندش

البته که این خبر برای هر کسی که آن را بشنود، عجیب و غریب است. خب شاپرک شجری زاده چه کسی است و اصلا چرا در این کنفرانس بوده است. او دقیقا چه چیز‌هایی گفته است. در این گزارش سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ بدهیم.

شاپرک شجری زاده؛ از اعتراض به حجاب اجباری تا پرتاب به اخبار رسانه‌ها
شاپرک (فاطمه) شجری زاده، ۴۲ ساله، متاهل، خانه دار و ساکن تهران تا سال گذشته یک زندگی آرام و فارغ از هر نوع جنجالی داشت. تا این که جریانی راه افتاد معروف به اعتراض دختران خیابان انقلاب به حجاب اجباری.

خانم شجری زاده در ۳ اسفند ۱۳۹۶ در خیابان قیطریه، روسری خود را به سر چوب زده و عکس هایش را منتشر کرد و چند ساعت بعد بازداشت شد.

البته برخی رسانه‌ها به نقل از نسرین ستوده (وکیل و از فعالان سیاسی) نوشتند که خانم شجری زاده دو هفته قبل از این ماجرا به دفتر وکالت نسرین ستوده رفته و از او خواسته که در صورت بازداشتش، وکالتش را به عهده بگیرد. به همین دلیل نسرین ستوده بلافاصله بعد از بازداشت این خانم به عنوان وکیل وی وارد میدان شد.
با این که بسیاری از دختران انقلاب بعد از بازداشت کم کم از خاطره‌ها رفتند، اما شاپرک شجری زاده همچنان در اخبار ماند.

بازادشت مجدد، خروج از کشور و صدور حکم حبس
شاپرک شجری زاده بعد از بازداشت در اسفندماه، آزاد شد. اما در اردیبهشت ماه هنگامی که با پسر ۹ ساله اش به کاشان سفر کرده بود دوباره بازداشت شد.

شجری زاده بعد‌ها در کلیپی به دلایل خروجش از ایران اشاره‌ می‌کند. او می گوید دلیل بازداشتش در کاشان این بوده که با دوستش به یکی از مکان‌های توریستی کاشان رفته و عکسی را از خودشان در این مکان منتشر کرده اند بدون حجاب و با حلقه گل بر سر.
البته در آن زمان هیچ خبری از این اتفاق در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. شاپرک شجری زاده بلافاصله بعد از این جریان بی سرو صدا و غیرقانونی از ایران خارج می‌شود. مدتی بعد هم کودک خردسالش را از ایران خارج می‌کند.
هم صدایی شاپرک شجری زاده با تحریم کنندگان ایران
شاپرک شجری زاده در خارج از کشور

در خرداد و تیر ماه امسال هم خبر صدور حکم مجازات ۲۰ سال حبس برای خانم شجری زاده در رسانه‌های اپوزیسیون پیچید. این حکم شامل ۲ سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی است.

سوء استفاده تبلیغاتی از حکم حبس شجری زاده
در حالی که شاپرک شجری زاده از ایران مخفیانه خارج شده بود برخی از رسانه‌ها در اواخر خرداد و اوایل تیر با انتشار حکم ۲۰ سال حبس برای خانم شجری زاده به همدردی با او پرداختند. همچنین این خانم در صفحات شخصی اش در اینستاگرم با گریه و بغض از ظلمی که به او شده، حرف می‌زد.

تا این که افرادی از فعالان جرگه اصلاح طلب و اپوزیسیون افشا کردند شجری زاده از ایران خارج شده است.

آتنا فرقدانی، یکی از این فعالان، در صفحه توییترش نوشت: «این‌ها که تکلیفشون مشخصه، موندم تو کار خانمی که ۱۸ سال حکم تعلیقی گرفته و دو سال تعزیری و کلی هم ناله و زاری؛ چرا نمی‌فرماید که بعد از آزادی از زندان که در کاشان دستگیر شده بودن، از ایران رفتن و نزدیک به یک ماهی هست که ایران نیستند؟»

حتی بعضی ادعا کردند که رسانه بی بی سی هم از خروج خانم شجری زاده اطلاع داشته است. ولی تمام مدت خبر صدور حکم حبس برای او را پخش می‌کرده و اشاره‌ای به رفتنش از ایران نمی‌کرد.

بعد از این افشاگری‌ها بود که شاپرک شجری زاده کلیپی از خودش را منتشر کرد و گفت که در ایران احساس امنیت نمی‌کرده است به همین دلیل هم از کشور خارج شده است.

شجری زاده چگونه با حامیان تحریم ایران هم صدا شد
روز سه شنبه این هفته شاپرک شجری زاده با شرکت در کنفرانسی در کانادا خواستار تحریم ایران شده است. اما سردمداران این کنفرانس چه کسانی هستند. گروهی با نام اختصاری UANI یا همان «اتحاد علیه ایران هسته ای» این کنفرانس را برگزار کرده است.

UANI یک سازمان غیرانتفاعی فرا حزبی در ایالات متحده است که هدفش مثلا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. در این کنفرانس، ابتدا ایروین کاتلر، از نمایندگان سابق پارلمان کانادا و از مشاوران این سازمان سخنرانی کرده است.
هم صدایی شاپرک شجری زاده با تحریم کنندگان ایران
ایروین کاتلر از حامیان تحریم ایران

خیلی ها، از بازیگر تا کنشگر سیاسی، به این خبر عکس العمل نشان داده اند. ترانه علیدوستی در واکنش به این خبر در توییتر از کار وی انتقاد کرد.
برخی از کاربران در توییتر به این مطلب اشاره کرده اند که خانم شجری زاده در این کنفرانس، فقط درخواست تحریم ۱۲ فرد خاص را کرده است. برخی دیگر صرفا حضور وی را در این کنفرانس مبنی بر تایید و حمایتش از همه تحریم‌ها علیه ایران می‌دانند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید