سه گانه جناح زدایی به سبک افکار عمومی

سه گانه جناح زدایی به سبک افکار عمومی

به سه ماجرایی که در همین روز‌های اخیر رخ داد نگاه کنید؛ رویکرد مردم در برابر قضیه حذف مشق شب، انتصاب داماد‌ها و نماینده سراوان به طرز شگفت انگیزی یکسان بود. یعنی کسی به این نگاه نمی‌کرد که کدام جریان سیاسی الان مقصر است و مطلقا خبری از ملاحظات دسته‌ای و جناحی نبود.

کد خبر : ۶۶۱۰۸
بازدید : ۱۰۹۲
نحوه مواجهه افکار عمومی با سه رویداد جنجالی ۱۰روز اخیر ثابت می‌کند خط کشی اصلاح طلب و اصولگرا برای مردم کمرنگ‌تر از همیشه شده. یعنی جریان‌های سیاسی دیگر نمی‌توانند توقع داشته باشند اگر خطایی از درون اردوگاه آن‌ها سر زد، به واسطه اینکه در بخشی از جامعه پایگاه رای دارند روی موضوع سرپوش گذاشته شود.
این مسئله می‌تواند البته از نتایج جریان آزاد اطلاعات در دوران فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی باشد یا حتی تحولات سیاسی و اقتصادی سال‌های اخیر به سه ماجرایی که در همین روز‌های اخیر رخ داد نگاه کنید؛ رویکرد مردم در برابر قضیه حذف مشق شب، انتصاب داماد‌ها و نماینده سراوان به طرز شگفت انگیزی یکسان بود.
یعنی کسی به این نگاه نمی‌کرد که کدام جریان سیاسی الان مقصر است و مطلقا خبری از ملاحظات دسته‌ای و جناحی نبود.
بعضی رسانه‌ها هم درست و به موقع این موضوع را درک کردند و موضعی همگن با مردم داشتند. بعضی مسئولان، اما انگار هنوز اسیر چنبره منافع گروهی و جناحی خودشان هستند و موضع شان هم طبعا برای مردم خوشایند نبود.
در ادامه مروری خواهیم داشت به سه رخدادی که اشاره کردیم و می‌بینیم یکدست بودن دیدگاه مردم چه نتیجه‌ای در پی داشت.

غائله گمرک
اصل ماجرا: هفته پیش فیلمی منتشر شد از مراجعه محمد باسط درازهی، نماینده مجلس شورای اسلامی به گمرک که منجر به درگیری بین او با کارمند گمرک و یک ارباب رجوع شد.
ماجرا این بود که نماینده سراوان بدون هماهنگی قبلی قصد ورود به پارکینگ و دیدار با رئیس کل گمرک را داشت، اما کارمند گمرک می‌گفت، چون با او هماهنگ نشده و جای پارک در ساختمان نیست، نمی‌تواند اجازه ورود خودروی نماینده مجلس را بدهد.
درازهی هم در واکنش به او فحاشی می‌کند و یکی از شهروندانی که در محل حضور داشته او را از ساختمان بیرون می‌کند. نماینده سراوان مدعی بود که برای پیگیری مطالبات مردم قصد دیدار با رئیس کل گمرک را داشته و ۴۵ دقیقه معطل شده، اما بعد مشخص شد که او با یک خودرو لکسوس و همراه با یک واردکننده خودرو به آنجا رفته.
گمرک هم ۴۵ دقیقه معطلی را تکذیب کرد و گفت: مدت زمان حضور درازهی ۱۲ دقیقه بیشتر نبود. از طرفی نماینده سراوان با انتشار ویدئویی مدعی شد که این برخورد با او توهین به اهل سنت و مردم استانش بوده، اما این ترفند وقتی که مشخص شد خود کارمند گمرک هم از اهل سنت است، خنثی شد.
سه گانه جناح زدایی به سبک افکار عمومی
محمد باسط زهی نماینده سراوان
بعضی رسانه‌ها تلاش‌های خفیفی کردند که از ماجرای عضویت این نماینده در فراکسیون امید بهره برداری‌های سیاسی کنند، اما اصلا نتیجه بخش نبود، چون همه مردم با گرایش‌ها و دیدگاه‌های مختلف در این قضیه برخوردی یکسان داشتند.
در حقیقت برای کسی موضوعیت نداشت که این نماینده با اصلاح طلبان نشست و برخاست دارد یا اصولگرایان. همه رفتار این نماینده را محکوم کردند.

نتیجه: روز اول موضع مجلس خیلی تند بود. آن‌ها نشست غیرعلنی برگزار کردند و گفته شد که برای استیضاح وزیر اقتصاد ۴۰ امضا جمع شده.
خود درازهی هم گفت: تا استیضاح وزیر، برکناری رئیس کل گمرک و برخورد با کارمند گمرک کوتاه نمی‌آید. طبیعی بود که این رویکرد برای افکار عمومی خوشایند نیست و با مقاومت مردم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ورق برگشت.
بحث استیضاح وزیر اقتصاد به حاشیه رفت و چند نماینده از لزوم عذرخواهی همکارشان صحبت کردند.
حذف مشق شب
اصل ماجرا: اواخر آذرماه نقل قولی از بعضی مراجع و علمای قم منتشر شد در انتقاد از حذف مشق شب. بیشتر هم البته اظهار نظر آیت الله جعفر سبحانی بازتاب داشت که گفته بود حذف تکلیف دانش آموزان خلاف سنت قرآن و سیره علماست.
همینطور از آیت الله حسینی بوشهری، امام جمعه قم هم نقل کردند که با حذف تکلیف شب، دانش آموزان از آموزش دور می‌شوند و به سمت فضای مجازی می‌روند که آثار جبران ناپذیری دارد.
خب موضوع مهمی بود. اینکه چطور و چرا با فاصله کمی از اظهار نظر معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف مشق شب برای دانش آموزان، این پیام‌ها از علما شنیده شده ابهام بزرگی بود.
بلافاصله کاشف به عمل آمد که این دیدگاه‌ها حاصل دیدار تعدادی از ناشران کتاب‌های کنکور و کمک آموزشی با علمای قم بوده. از اینجا به بعد کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح طلب روی این نکته توافق داشتند که این غائله را کسانی رقم زدند که نگران از دست رفتن گردش مالی هنگفت خودشان هستند.
وگرنه سال هاست که همه به این نتیجه رسیده اند، باید برای دانش آموزان دوره ابتدایی تکالیف مهارت محور، جایگزین سبک سنتی مشق شب شود.
غول‌های کنکور که علیه بطحایی متحد شدند چه کسانی هستند؟
دیدار ابوالفضل جوکار، عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با ایت الله سبحانی
در این دعوا البته مجادله وزیر آموزش و پرورش بامافیای کنکور هم بی تاثیر نیست. اگر در ماجرای نماینده سراوان این رسانه‌های اصلاح طلب بودند که از منافع جناحی کوتاه آمدند اینجا هم رسانه‌های اصولگرا مسامحه نشان دادند.

نتیجه: به پشتوانه حمایت افکار عمومی و رسانه ها، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرد که همچنان سر حرفمان هستیم و تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب می‌کنیم و دیگر نمی‌گذاریم دانش آموزان از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنند.
انتصاب داماد‌ها
اصل ماجرا: تقریبا همزمان با دو ماجرایی که تا الان به آن‌ها پرداختیم، یک انتصاب پرحرف و حدیث هم اتفاق افتاد. رضا رحمانی وزیر صنعت که خودش تازه در این وزارتخانه مشغول کار شده برای داماد رئیس جمهور یعنی کامبیز مهدی زاده حکم انتصاب زد، آن هم در یک پست حساس و مهم؛ ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.
در حالی که کامبیز مهدی زاده فقط ۳۳ سال سن دارد و دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه آزاد تهران شمال است.
با این انتصاب هجمه سنگینی علیه دولت شکل گرفت. چندمرتبه خبر دستور لغو این حکم توسط شخص رئیس جمهور منتشر و بعد تکذیب شد. اگر قبل از این ماجرای ژن خوب و آقازاده‌ها سوژه افکار عمومی بود حالا حساسیت روی داماد‌ها هم زیاد شد.
چون خبر آمد که حسن میرخلیلی، داماد آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم به عنوان رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شده و مشخص شد علی فروغی، مدیر جوان شبکه سه سیما هم پسر باجناق غلامعلی حداد عادل است.
سه گانه جناح زدایی به سبک افکار عمومی
کامبیز مهدی زاده، داماد جدید رییس جمهور

نتیجه: کامبیز مهدی زاده، داماد رئیس جمهور پس از سه روز استعفا داد و گفت: ترجیح می‌دهد به کار علمی و پژوهشی اش ادامه بدهد. او پیش از این دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.
محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی گفت، داماد رئیس جمهور برای احترام به افکار عمومی استعفا داده است.
آیت الله سیداحمد خاتمی با انتشار بیانیه‌ای گفت که برای انتصاب دامادش نه تلفنی ونه پیامکی سفارشی نکرده است.
غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: «روح بنده نه از این که پسر باجناقم رئیس بسیج شده، باخبر بوده و نه من مطلقا اطلاع داشتم که می‌خواهند او را رئیس شبکه سوم کنند.»
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید