زنی که رقیب ترامپ شد

زنی که رقیب ترامپ شد

سوال این است که اگر وارن در سال ۲۰۱۶ نامزد می‌شد آیا می‌توانست هم‌اینک رئیس‌جمهور آمریکا شود؟ چراکه نسبت به سال ۲۰۱۶ متغیر‌های آن زمان از بین رفته‌اند و ترامپ توانسته است در حوزه ایجاد اشتغال، رکورد خوبی از خود بر جای بگذارد و باید دید فردی همچون وارن که چندان مقبول سرمایه‌داران نیست، می‌تواند از عهده شکست دونالد ترامپ برآید یا نه.

کد خبر : ۶۶۳۴۷
بازدید : ۱۱۸۲
یک سوپرسوسیالیست نامزد رقابت با ترامپ
سناتور الیزابت وارن، از ماساچوست، منتقد تند و تیز بانک‌های بزرگ و سرمایه‌داری به‌طور رسمی روز دوشنبه اعلام کرد که قصد ورود به انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری را دارد و به این ترتیب به نخستین فرد برجسته‌ای تبدیل شد که به‌طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرد.
به نوشته نیویورک‌تایمز، اعلام نامزدی وی نشان‌دهنده اختلافات ایدئولوژیک در درون دموکرات‌ها است که قصد دارند در انتخابات آتی به رقابت با دونالد ترامپ بپردازند.
رقابت بین نامزد‌های جمهوری‌خواهان از سال ۱۹۹۲ به این سو بسیار گسترده و داغ شده است: حزب دارای رهبری یگانه نیست و هنوز مشخص نیست که پیشتاز نامزد‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۰ چه کسی است. افزون بر این اختلاف ایدئولوژیک در حزب دموکرات با اختلافات بین باراک اوباما و هیلاری کلینتون بیش از پیش نمایان شد.
پس از انتخابات میان‌دوره‌ای که بسیاری از زنان، لیبرال‌ها، اقلیت‌ها و دموکرات‌های جوان پیروز میدان شدند، حالا نوبت به جنگ در میان انتخابات درون حزبی و انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده و درگیری‌ها بین دو طیف دموکرات‌ها افزایش یافته است.

طیف نامزد‌ها البته دموکرات‌ها را مجبور خواهد کرد که دست به انتخاب نامزدی بزنند که توانایی شکست دونالد ترامپ را داشته باشد و در این بین دموکرات‌ها این سوال را از خود خواهند پرسید که چه کسی را انتخاب کنند که مطلوب افراد روستایی، دانشجویان، سیاهان و لاتین‌تبار‌ها باشد. به همین منظور دموکرات‌ها مطالعات دموگرافیکی را در راس برنامه کاری خود قرار خواهند داد.
این سناتور ماساچوست که در حزب دموکرات به‌عنوان «چهره لیبرال‌ها» معروف است با انتشار ویدئویی، دیدگاهش درباره ایجاد فرصت و نه فقط ثروت، برای همه آمریکایی‌ها را تشریح کرد. طیفی از دموکرات‌ها امیدوارند که این چهره ضدوال‌استریت بتواند ترامپ را به زیر بکشد.

وارن ۶۹ ساله در ویدئوی خود گفته است: «تفاوت‌های ما مهم نیست. همه ما یک چیز واحد می‌خواهیم. اینکه سخت کار کنیم، از قواعد مشابه پیروی کرده و از خود و کسانی که دوست داریم مراقبت کنیم. این چیزی است که من برای آن مبارزه می‌کنم و به همین دلیل یک کمیته مقدماتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری راه‌اندازی کرده‌ام. به کمک شما نیاز دارم.»

وارن در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که به‌طور جدی به نامزدی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۰ فکر می‌کند. این سناتور آمریکایی در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ بار‌ها با دونالد ترامپ وارد چالش شد که وی وارن را به‌خاطر نیاکان بومی‌اش، «پوکاهانتوس» لقب داده بود.
سناتور وارن به‌عنوان معمار تشکیل دفتر حمایت مالی از مصرف‌کنندگان پس از بحران سال ۲۰۰۸، از صدا‌های قدرتمند در سنای آمریکا پیرامون مسائل مالی است. با این حال در مورد ژنتیک وی اخیرا بسیار سروصدا ایجاد شده است و دونالد ترامپ از او خواسته است که وی آزمایش دی‌ان‌ای بدهد. وارن ادعا کرده که اجداد وی بومی آمریکا هستند و او نیز به طنز گفته بود که اگر ثابت شود که نسب وی به بومیان آمریکایی می‌رسد، وی کمک مالی زیادی به حوزه انتخاباتی‌اش می‌کند.

الیزابت وارن، این استاد پیشین دانشکده حقوق دانشگاه‌هاروارد، در سال ۲۰۱۶ در کنار تیم انتخاباتی هیلاری کلینتون برای پیروزی نامزد حزب دموکرات مبارزه کرد و ترامپ را «کرم پول‌پرست متزلزل» خطاب کرد که به گفته او، سرشار از حرص و نفرت است. وی در ایمیلی به هوادارانش گفته که در اوایل سال ۲۰۱۹ به‌طور رسمی راه‌اندازی کمپین انتخاباتی خود را اعلام می‌کند.

الیزابت وارن مهم‌ترین چهره دموکرات است که تاکنون برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کرده است. پیش‌تر در اواسط ماه دسامبر، جولیان کاسترو وزیر پیشین مسکن و توسعه شهری در دولت باراک اوباما نیز از راه‌اندازی کمیته مقدماتی برای رقابت‌های ۲۰۲۰ خبر داده بود. تشکیل این کمیته به نامزد‌ها امکان می‌دهد تا به‌صورت قانونی پول برای کارزار انتخاباتی خود جمع‌آوری کنند.
با این حال، جان دلانی تنها چهره دموکرات است که به‌طور رسمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. ولی به نظر می‌رسد با آغاز سال جدید میلادی و ورود چهره‌های جدی به صحنه انتخابات این روند تغییر کند.

در این شرایط، اما برخی از طبقه روشنفکر و روزنامه‌نگار مخالف حضور الیزابت وارن در انتخابات هستند. تیم سردبیری بوستون گلوب، روزنامه همشهری الیزابت وارن هشدار داده‌اند که وی را برای انتخابات نامزد نکنند و او را یک چهره تفرقه‌انداز خوانده‌اند. البته برخی دیگر از دموکرات‌ها باور داشتند که بهترین زمان برای حضور وارن در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود و او می‌توانست از پس دونالد ترامپ برآید، اما حزب دموکرات مانع حضور وی به‌عنوان نامزد مستقل شد.
برای انتخابات سال ۲۰۲۰، دموکرات‌ها بیشتر روی اسم‌هایی مانند جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا و برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت حساب باز کرده‌اند. وارن، اما مدعی است که اخیرا با سناتور برنی سندرز گفت‌وگوی دلگرم‌کننده و کوتاهی داشته است.

چهره لیبرال‌ها، حمایت لیبرال‌های دموکرات را پشت‌سر خود دارد. او در منتهی‌الیه طیف چپ دموکرات‌ها قرار دارد. این در حالی است که جو بایدن در بین دموکرات‌ها از مقبولیت بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر منابع خبری می‌گویند که افرادی همچون شراد براون سناتور اوهایو و ایمی کلوباشر از مینه‌سوتا قرار است وارد گود انتخاباتی شوند.
البته در این میان نام‌های دیگری هم زمزمه می‌شود. از جمله استیو بولاک فرماندار سابق مونتانا یا تری مک‌آلیف از ویرجینیا. انتخابات درون حزبی این دوره در حزب دموکرات‌ها از حساسیت بالاتری برخوردار است. آن‌ها می‌خواهند پس از موفقیت نصف و نیمه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فتح مجلس نمایندگان، کاخ ریاست‌جمهوری را از چنگال رئیس‌جمهور دمدمی مزاج آمریکا خارج کنند.

سوال این است که اگر وارن در سال ۲۰۱۶ نامزد می‌شد آیا می‌توانست هم‌اینک رئیس‌جمهور آمریکا شود؟ چراکه نسبت به سال ۲۰۱۶ متغیر‌های آن زمان از بین رفته‌اند و ترامپ توانسته است در حوزه ایجاد اشتغال، رکورد خوبی از خود بر جای بگذارد و باید دید فردی همچون وارن که چندان مقبول سرمایه‌داران نیست، می‌تواند از عهده شکست دونالد ترامپ برآید یا نه.
مهم‌ترین بخش انتخاب دموکرات‌ها برای نامزد نهایی از این قرار است: انتخاب فرد مناسب در زمان مناسب. این شیوه پیش‌تر در مورد دموکرات‌ها جواب داده است و با انتخاب باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ توانستند یک پیروزی بی‌سابقه به‌دست آورند و برای نخستین‌بار یک سیاه‌پوست را وارد کاخ سفید کنند.
با این حال یکی از دلایلی که الیزابت وارن را مجبور کرده است که زودتر اعلام نامزدی کند درس گرفتن او از انتخابات ۲۰۱۶ است. در آن انتخابات متزلزل بودنش موجب شد تا کمک‌کنندگان مالی به سمت نامزد‌های دیگر بروند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید