یا کمدی می‌خواهند یا درام کوفتی اجتماعی!

یا کمدی می‌خواهند یا درام کوفتی اجتماعی!
کد خبر : ۶۶۵۴۰
بازدید : ۱۶۶۰
یا کمدی می‌خواهند یا درام کوفتی اجتماعی!
فرزاد موتمن می‌گوید: «عدم گرایش به فیلم‌های نامتعارف در سینما رواج پیدا کرده و هر فیلمی که کمی خلاف قاعده سینمای ایران تعریف شود به راحتی از دید مسوولان حذف می‌شود.»

این کارگردان و سناریست معتقد است: «امسال دو، سه فیلمی که به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکردند فیلم‌های خوبی بودند که گرایش متفاوتی داشتند، اما سیاست‌های جشنواره باعث نادیده گرفتن این فیلم‌ها شده است.»
او می‌گوید: «من برخی از این فیلم‌ها را دیدم، بعد از اعلام شدن فهرست فیلم‌های بخش مسابقه به این نکته رسیدم که جشنواره فیلم فجر در دو، سه سال اخیر به قتلگاهی برای برخی فیلم‌هایی با گرایش خاص و متفاوت تبدیل شده است؛ گویی نمی‌خواهند یکسری فیلم‌ها با شکل خاص و متفاوتی که اتفاقا از شورای پروانه ساخت مجوز دارند، ساخته شود.»

سال گذشته فیلم «سراسر شب» این کارگردان به جشنواره راه پیدا نکرد. موتمن درباره نگاهی که بر جشنواره حاکم است می‌گوید: «مسوولان سال گذشته این فیلم را قربانی نگاه‌شان کردند. امسال هم فیلم «روسی» به کارگردانی امیرحسین ثقفی که فیلم خوبی است را به بخش مسابقه نپذیرفتند، یا فیلم «بی‌وزنی» به کارگردانی مهدی فرد قادری که از نظر من فیلم متفاوتی است، در جشنواره نمایشی ندارد. متاسفانه باید بگویم که عدم گرایش به فیلم‌های نامتعارف در سینما رواج پیدا کرده و هر فیلمی که کمی خلاف قاعده سینمای ایران تعریف شود به راحتی از دید مسوولان حذف می‌شود. این نگاه از نظر من منفی است.»

موتمن طی سال‌ها فیلمسازی به ارزیابی از جشنواره دست پیدا کرده است که جالب به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «بدترین فیلم‌های کارنامه من در سال‌های دور حتی در بخش بین‌الملل نمایش داشته است. اما در سال‌های اخیر کمی سیاست‌ها تغییر پیدا کرده است.
فیلم «سایه روشن» یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه من است. این فیلم را به بخش مسابقه راه ندادند و در بخش هنر و تجربه نمایش داده شد. دو سال بعد از فیلم «سایه روشن» چند فیلم معمولی همچون «خداحافظی طولانی» و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساختم. این فیلم‌ها نه تنها به بخش مسابقه راه پیدا کرد بلکه کاندیدای سیمرغ شد و جایزه هم دریافت کرد. بعد از ساخته شدن فیلم «سراسر شب» که رادیکال‌ترین و متفاوت‌ترین فیلم کارنامه من است دیدم این فیلم از جشنواره کنار گذاشته شد. حالا دقیقا همین ماجرا در مورد فیلم «روسی» امیر حسین ثقفی هم اتفاق افتاده است.»

از نظر این کارگردان فیلم «روسی» بهترین فیلم جشنواره امسال بود، اگر در جشنواره نمایش داده می‌شد: «اما این فیلم را به جشنواره راه ندادند، چون نگاه متفاوتی در آن لحاظ شده است.»

موتمن پیشنهاد می‌کند تا فیلمسازان به سیاست‌های جدید جشنواره واکنش نشان دهند و نسبت به اتفاقاتی که در این رویداد شاهد هستیم معترض شوند: «به نظر من این جریان کاملا تعمدی صورت می‌گیرد تا تمام فیلم‌های سینما در نهایت شبیه به هم شود؛ به‌طوری که فیلم‌های خارج از گرایش اصلی را به راحتی حذف می‌کنند. فیلم‌ها در سینما یا باید کمدی باشد یا درام کوفتی اجتماعی. خواست مسوولان این است که فیلم‌ها حول همین موضوعات ساخته شود. اگر موضوع متفاوت‌تری بیان شود فیلم را با سیاست خاص خود خفه می‌کنند. این فاجعه است.

موتمن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امتیاز‌هایی که به یک عده از سینماگران از طرف جشنواره تعلق پیدا می‌کند، اشاره می‌کند: «بعضی فیلم‌ها را به بخش مسابقه جشنواره می‌پذیرند و آقای داروغه‌زاده مصاحبه می‌کند که این فیلم‌ها منعی برای حضور در جشنواره ندارند، چون از طرف هیات انتخاب دیده نشدند. امسال فیلم بنفشه آفریقایی که سال گذشته از جشنواره رد شد و در جشنواره جهانی هم نمایش داشت به راحتی در بخش مسابقه پذیرفته شده است.»

موتمن همچنین به وضعیت بغرنج اکران اشاره می‌کند و با اشاره به اینکه سراسر شب او در اکران بلاتکلیف نگه داشته شده، می‌گوید: «وقتی فیلم‌ها نوبت اکران‌شان می‌شود سرو کله مافیا پیدا می‌شود. هر فیلمی که مورد توجه آن‌ها نباشد به راحتی در اکران سرش بریده می‌شود، اما اگر مافیا بخواهد به راحتی به فیلمی صد سالن سینما می‌دهند تا فروش میلیاردی نصیبش شود.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید