انتظارات از گوشی‌های ۲۰۱۹

انتظارات از گوشی‌های ۲۰۱۹

تقریبا تمامی گوشی‌های ۲۰۱۸ به نحوی به تکنولوژی عکسبرداری محاسباتی مجهز هستند و البته استفاده از این فناوری در گوشی‌های ۲۰۱۹ و در سال‌های پیش رو خیلی بیشتر از گذشته خواهد بود.

کد خبر : ۶۶۶۱۶
بازدید : ۱۱۸۶
انتظارات از گوشی‌های ۲۰۱۹
بهار سال گذشته بود که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران درباره بریدگی روی نمایشگر برخی گوشی‌ها می‌نوشتند و معتقد بودند این نوآوری اگر برای انجام کار خاصی طراحی شده باشد آنقدر‌ها هم بد نیست.
بسیاری هم معتقد بودند لازم نیست این‌قدر روی ناچ نمایشگر‌ها تمرکز کنیم چراکه در چند سال آینده ناچ گوشی هم کم‌کم کاهش پیدا می‌کند و حذف می‌شود. حال سال ۲۰۱۹ فرا رسیده و به‌نظر می‌رسد امسال همان سالی است که روند کاهش سایز بریدگی نمایشگر، اینترنت۵ G، گوشی‌های تاشو، حذف جک هدفون و عکاسی محاسباتی در اسمارت‌فون‌ها آغاز می‌شود.
در این گزارش قصد داریم به انتظارات، احتمالات و ترند‌های احتمالی در گوشی‌های سال ۲۰۱۹ بپردازیم.

ناچ کمتر
ناچ‌ها یا بریدگی‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند و در برخی موارد حتی نمی‌توان آن‌ها را ناچ نامید. پیش‌بینی می‌شود در گوشی‌های ۲۰۱۹ ناچ‌ها به گوشه‌ای از نمایشگر انتقال پیدا کنند و سایز آن‌ها تنها ذره‌ای بزرگ‌تر از قطعات به‌کاررفته در آن‌ها باشد یا تنها به شکل یک سوراخ ریز روی بدنه دیده شوند. در کل بریدگی نمایشگر در سال جدید کوچک‌تر خواهد شد و فضای کمتری از نمایشگر را اشغال خواهد کرد.
ناچ وسط و در بالای صفحه نمایشگر احتمالا ترند محبوب امسال خواهد بود. این احتمال به‌خصوص در گوشی‌های میان‌رده که تکنولوژی‌های به مراتب قدیمی‌تری در آن‌ها به‌کارگرفته می‌شود بیشتر خواهد بود. اما خواهیم دید که تنها تعداد کمی از پرچمدار‌های ۲۰۱۹ دارای بریدگی در بالای نمایشگر هستند و در این اسمارت‌فون‌ها بیشتر از تکنیک‌های طراحی جدید برای حذف بریدگی یا انتقال آن به داخل شاسی گوشی استفاده خواهد شد.

گوشی‌های تاشو
سامسونگ قصد دارد در سال ۲۰۱۹ از یک گوشی خم‌شونده استفاده کند و البته در این مسیر تنها نخواهد بود. گوشی خم‌شونده یا تاشو را می‌توان ترند جدید در طراحی گوشی‌های پرچمدار دانست که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا به دنبال تولید آن‌ها هستند. امروزه علاقه کاربران به استفاده از گوشی با سایز نمایشگر بزرگ‌تر باعث شده که سایز آن‌ها کمی بزرگ‌تر از سایز جیب و حتی دست‌هایمان باشند.
جالب اینکه هنوز هم عطش استفاده از اسمارت‌فون‌های بزرگ‌تر، باتری‌های قوی‌تر و ویژگی‌های بیشتر در کاربران سراسر دنیا خاموش نشده است. از این رو وجود یک گوشی تاشو می‌تواند این مساله را برایمان حل کند و با کوچک کردن سایز گوشی در زمانی که به آن نیازی نداریم امکان استفاده از گوشی‌های بزرگ‌تر در زمان نیاز را برایمان فراهم کند.

اولین سری از گوشی‌های تاشو
اولین گوشی‌های ۲۰۱۹ تاشو احتمالا بزرگ و حجیم خواهند بود چراکه باید در آن‌ها لولا استفاده شود. نمایشگر‌های تاشو به دلیل اینکه روی هم قرار می‌گیرند شاید کمی ضخیم باشند که البته طبیعی است، اما دلیل اصلی قطور بودن گوشی‌های تاشو وجود شاسی و لولا در این گوشی‌ها خواهد بود چراکه این بخش‌ها باید قسمت اعظمی از سخت‌افزار، سنسور‌ها و لنز دوربین را در خود جای دهند.
اما نگران نباشید، چراکه پیشرفت سریع تکنولوژی در کاهش حاشیه، نمایشگر و سایز سنسور‌ها به‌زودی نیاز به استفاده از لولا و شاسی را از بین خواهد برد و قطعات سخت‌افزاری قادر خواهند بود در زیر نمایشگر‌های نازک جای بگیرند.

جک هدفون و دکمه‌های فیزیکی کمتر
جک‌های هدفون هنوز به‌طور کامل از بین نرفته‌اند. هنوز هم در اکثر گوشی‌های میان‌رده جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون دیده می‌شود. اما ظاهرا کاربران خیلی به حذف این جک‌ها اهمیتی نداده و با خرید گوشی‌های فاقد جک هدفون مشکلی ندارند.
این ترند در سال ۲۰۱۹ هم ادامه خواهد داشت بنابراین نباید انتظار داشته باشید یک شرکت دوباره جک هدفون حذف شده را به گوشی‌های جدید خود بازگرداند. اگر جک هدفون حذف شود، برای همیشه حذف می‌شود. اما دلیل اصلی این کار شرکت‌های سازنده گوشی، ساده‌تر کردن هرچه بیشتر سخت‌افزار درون گوشی‌ها است. این کار ابتدا با حذف باتری‌های قابل تعویض شروع شد سپس با حذف درگاه کارت‌های میکرواس‌دی، ال‌ای‌دی نوتیفیکیشن، جک هدفون و اسپیکر‌های بزرگ همراه شد.
هرچه دریچه‌های ورودی روی موبایل کمتر شود، احتمال خراب شدن گوشی در طول زمان یا پس از سقوط گوشی از داخل جیب هم کاهش پیدا می‌کند. اگر یک شرکت قادر باشد پورت‌ها و دکمه‌های فیزیکی روی گوشی را حذف کند، حتما این کار را می‌کند. شاید در ابتدا خریداران کمی شکایت کنند، اما این مساله دلیل محکمی برای نخریدن آن محصول به حساب نخواهد آمد.

ظهور اینترنت نسل پنجم (۵ G)
سال ۲۰۱۹ همان سالی است که شاهد ورود کاربران به دنیای اینترنت نسل پنجم خواهیم بود. طی یکی، دوسال اخیر شایعات و نقل قول‌های مختلفی در این‌باره مطرح شده بود، اما امسال سرویس‌دهندگان مخابراتی عزمشان را جزم کرده‌اند که بالاخره اینترنت ۵ G. را برای تمامی کاربران قابل دسترس کنند.
در حال حاضر اینترنت ۵ G. به سرویس‌های اینترنتی خانگی و هات‌اسپات‌های عمومی در برخی نقاط محدود شده، اما در سال ۲۰۱۹ خواهیم دید که اسمارت‌فون‌ها هم به مودم‌های ۵ G. مجهز می‌شوند و بسیاری از اسمارت‌فون‌های برتر بازار در سال جاری از این تکنولوژی بهره‌مند می‌شوند. البته کوچ از اینترنت نسل چهارم یا همان LTE به نسل پنجم هم با سرعت نسبتا کندی انجام خواهد شد. دقیقا همان‌طور که عبور از اینترنت ۳ G. به LTE طول کشید، پروسه کوچ کامل به اینترنت نسل پنجم هم یکی، دو سال زمان می‌برد.
همچنین در این میان یکسری ایرادات نیز در گوشی‌های مجهز به مودم ۵ G. وجود خواهد داشت: این دسته از موبایل‌ها دقیقا همانند اولین سری از گوشی‌ها که به LTE مجهز شده بودند، بزرگ خواهند بود و البته مصرف باتری نسبتا بالایی خواهند داشت. با وجود این، این روز‌ها هم پشت سر گذاشته می‌شوند و بالاخره ۵ G. دنیا را متحول خواهد کرد.

عکاسی هم «محاسباتی» خواهد شد
یکی از پیشرفت‌های قابل توجهی که در گوشی‌های سال ۲۰۱۸ در مقایسه با موبایل‌های سال ۲۰۱۷ دیده شد، کیفیت دوربین بود. امروزه همه اسمارت‌فون‌های بالای ۱۵۰ دلار از کیفیت دوربین قابل قبولی بهره می‌برند و گوشی‌های پرچمدار هم دوربین‌های بی‌نظیری دارند.
تقریبا تمامی این بهبود‌ها را مدیون تکنولوژی «عکاسی محاسباتی» یا یکسری الگوریتم‌های پیچیده هستیم که این امکانات باعث شده اند توانایی‌های عکسبرداری گوشی از یکسری ویژگی‌های ابتدایی سنسور دوربین فراتر برود.
گوشی‌های شرکت‌هایی همچون گوگل، اپل و سامسونگ بیشتر از دیگر شرکت‌ها از این تکنولوژی‌ها بهره می‌برند، اما می‌توان گفت: تقریبا تمامی گوشی‌های ۲۰۱۸ به نحوی به تکنولوژی عکسبرداری محاسباتی مجهز هستند و البته استفاده از این فناوری در گوشی‌های ۲۰۱۹ و در سال‌های پیش رو خیلی بیشتر از گذشته خواهد بود.
این تکنولوژی‌ها تنها برای گران‌ترین گوشی‌های بازار نیستند. شرکت‌هایی همچون کوالکام در حال ساخت سخت‌افزار و فناوری‌هایی هستند که دیگر تولیدکنندگان اسمارت‌فون می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و عکاسی پیشرفته را به راحتی و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های انبوه به دیوایس‌های جدیدشان بیاورند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید