نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا

نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا

از اوایل دهه نود میلادی که اولین سری از اکسپلورر به بازار آمد تاکنون نزدیک به هشت میلیون دستگاه از این ماشین فروخته شده است.

کد خبر : ۶۶۸۴۰
بازدید : ۱۴۷۰
نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
نسل جدید فورد اکسپلورر از تابستان امسال به بازار خواهد آمد

فورد در آستانه نمایشگاه خودروی دیترویت، نسل جدیدی از مدل اکسپلورر (Explorer) را رونمایی کرد. اکسپلورر محبوب‌ترین شاسی‌بلند در بازار آمریکا است. از اوایل دهه نود میلادی که اولین سری از اکسپلورر به بازار آمد تاکنون نزدیک به هشت میلیون دستگاه از این ماشین فروخته شده است.

نسل ششم اکسپلوور به بازار می‌آید
ششمین نسل از اکسپلورر در حالی به بازار می‌آید که فورد با توقف تولید مدل‌های سدان تصمیم گرفته تنها بر ساخت ماشین‌های شاسی‌بلند تمرکز کند. استراتژی جدید بر اهمیت اکسپلورر افزوده و آن را به یکی از مهم‌ترین مدل‌های فورد تبدیل کرده است.
نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
فورد نسل جدید اکسپلورر را در مراسمی پر زرق و برق در یک استادیوم رونمایی کرد

بیل فورد، رییس هییت مدیره فورد، در مراسم رونمایی گفت: اکسپلورر جدید با این هدف تولید شده که امکاناتی بهتر از لندروور در اختیار راننده قرار دهد، اما قیمتش به گرانی لندروور نباشد. اگرچه چراغ‌ها و جلوپنجره جدیدی برای اکسپلورر طراحی شده، اما ظاهر نسل جدید در نگاه اول تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد.

ماشین برخلاف گذشته دیفرانسیل عقب است، اما می‌توان آن را با دو دیفرانسیل سفارش داد. فورد می‌گوید قابلیت‌های خارج از جاده اکسپلورر، مخصوصا در مدل‌های دو دیفرانسیل از قبل بهتر است.
نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
شش نسل اکسپلورر در کنار هم. فورد در سی سال گذشته حدود هشت میلیون دستگاه از این ماشین فروخته است

فورد با اکسپلورر نسل جدیدی از سیستم پارک خودکار خود را هم معرفی کرد. برخلاف گذشته که رانندگان برای پارک خودکار باید گاز و ترمز را کنترل می‌کردند، در سیستم جدید، ماشین هنگام پارک کنترل کامل را در دست دارد و نیازی به راننده نیست.

علاوه بر موتور‌های چهار و شش سیلندر، اکسپلورر برای اولین بار با قوای محرکه هیبرید هم به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پایه ماشین کمی بیشتر از سی هزار دلار است و با سفارش امکانات لوکس، قیمت گران‌ترین مدل به شصت هزار دلار می‌رسد. نسل جدید فورد اکسپلورر از تابستان آینده به بازار عرضه خواهد شد. این ماشین با تویوتا های‌لندر و شورلت تراورس رقابت می‌کند.
نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
یک سوم ماشین‌هایی که بنز در سال ۲۰۱۸ فروخت شاسی‌بلند بود

بنز یا ب‌ام‌و؟
در رقابت داغ و قدیمی برای کسب عنوان پرفروش‌ترین خودروساز لوکس جهان، بنز برای سومین سال پیاپی رقیب خود ب‌ام‌و را شکست داد و با فروش دو میلیون و ۳۱۰ هزار ماشین، برترین خودروساز لوکس جهان در سال ۲۰۱۸ شد.

بنز مانند خودروسازان دیگر سال سختی در آمریکا و اروپا داشت. فروش این شرکت در آمریکا ۶.۳ درصد و در اروپا ۲.۳ درصد کاهش داشت. اما این شرکت با کمک رشد یازده درصدی فروش در چین توانست به رکورد تازه‌ای در فروش دست یابد.

فروش مدل S، لوکس‌ترین مدل این کارخانه، در سال ۲۰۱۸ دوازده درصد نسبت به سال قبل بیشتر شد. سهم مدل‌های کوچک‌تر بنز حدود ۲۵ درصد کل فروش کارخانه بود و یک سوم مشتریان بنز مدل‌های شاسی‌بلند این کارخانه را انتخاب کردند.

رشد فروش ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۸ دو برابر بنز بود و ۱.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ بیشتر بود. اما این افزایش برای سبقت گرفتن از بنز کافی نبود و در پایان سال ب‌ام‌و با دو میلیون ۱۲۵ هزار دستگاه فروش به مقام دوم رسید.

نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
ب‌ام‌و با فروش دو میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه دومین خودروساز لوکس جهان در سال ۲۰۱۸ بود

ب‌ام‌و در رقابت با بنز به طور کامل بازنده نبود. گروه خودروسازی ب‌ام‌و که رولزرویس و مینی را هم شامل می‌شود سال گذشته دو میلیون ۴۹۰ هزار دستگاه فروش داشت. در حالی که مجموع فروش مرسدس-بنز و اسمارت، خودروساز دیگر گروه دایملر، دو میلیون ۴۴۰ هزار دستگاه بود.

جایگاه سوم در جدول پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان به آئودی رسید. فروش این کارخانه سال گذشته ۳.۵ درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۸۷۰ هزار دستگاه رسید.

تسلا، سازنده خودرو‌های لوکس الکتریکی سال گذشته ۲۴۵ هزار دستگاه ماشین فروخت. با اینکه فاصله فروش این شرکت با رقیبان آلمانی‌اش زیاد است، اما با افول موتور‌های درون‌سوز و فراگیر شدن ماشین‌های الکتریکی، فرصتی فراهم شده تا شاید این شرکت بتواند در آینده برتری سه خودروساز آلمانی را به چالش بکشد.
نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
کانسپت جدید هیوندای علاوه بر چرخ، چهار پای رباتیک دارد

پیاده‌روی با هیوندای
هیوندای در نمایشگاه لوازم الکترونیکی در لاس‌وگاس، کانسپتی از یک ماشین نمایش داد که می‌تواند با شیوه‌ای شبیه به راه رفتن از موانعی با ارتفاع یک و نیم متر عبور کند.

به هر چرخ این ماشین که نامش الویت (Elevate) است، پا‌هایی وصل است که می‌تواند در همه جهت‌های حرکت کند. قوای محرکه الویت برقی است و هر چرخ یک موتور الکتریکی دارد. پا‌های ماشین، هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود در زیر ماشین جمع می‌شود.

نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
از کانسپت جدید هیوندای می‌توان به عنوان تاکسی معلولان استفاده کرد‌

می‌توان بسته به نیاز، اتاق‌های مختلفی برای ماشین انتخاب کرد. مثلا اتاقی که برای امدادرسانی طراحی شده و به امکانات پزشکی مجهز است یا تاکسی برای معلولانی که دسترسی به ماشین در محل زندگی‌شان مشکل است. این کانسپت جنبه نمایشی دارد و هیوندای برنامه‌ای برای تولید آن اعلام نکرده است.

اخراج گسترده در اروپا
گروه خودروسازی جگوار-لندروور و فورد هفته گذشته اعلام کردند هزاران کارمند خود را اخراج خواهند کرد. کاهش تقاضای خودرو در چین، از رونق افتادن ماشین‌های دیزل و بلاتکلیفی خودروسازان در جریان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله دلایلی است که به این اخراج گسترده دامن زده است.
نسل جدید محبوب‌ترین شاسی‌بلند آمریکا
جگوار-لندروور ۴۴ هزار کارگر و کارمند در بریتانیا دارد
جگوار-لندروور، بزرگترین خودروساز بریتانیا اعلام کرده ۴۵۰۰ نفر از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. بیشتر کسانی که کار خود را از دست می‌دهند در کارخانه‌های این شرکت در بریتانیا کار می‌کنند و پست‌های مدیریتی دارند. فروش ماشین‌های جگوار-لندروور در چین سال گذشته به خاطر تغییر تعرفه‌ها کاهش چشمگیری داشت تا حدی که فروش در آخرین ماه سال میلادی تقریبا نصف شد.

فروش خودرو در بریتانیا هم تعریفی ندارد. از رونق افتادن موتور‌های دیزل و بلاتکلیفی وضعیت اقتصاد پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شد تا فروش ماشین سال گذشته حدود هفت درصد کاهش یابد. هم هفته گذشته اعلام کرد با آغاز برنامه‌ای برای سودآور کردن کسب و کارش در اروپا، هزاران کارگر را اخراج خواهد کرد.

قرار است طبق برنامه تازه، تولید مدل‌های زیان‌ده متوقف شده و چند کارخانه هم تعطیل شود. فورد همچنین به زودی قرار است با فولکس‌واگن برای ساخت چند مدل همکاری کند که این شرکت را به بخشی از نیروی کار خود بی‌نیاز می‌کند. فورد در اروپا ۵۰ هزار کارگر و کارمند دارد که حدود نیمی از آن‌ها در آلمان کار می‌کنند.

منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید