فیلترینگ فضای مجازی، از حرف تا عمل

فیلترینگ فضای مجازی، از حرف تا عمل

این حرف خیلی خوب است، اما آیا گروه‌های ذی‌نفوذ که در تمام امور جامعه دخالت دارند و به‌خصوص رسانه‌ها در اختیار آنهاست و با وجود سانسور آیا شهروندان می‌توانند چنین عمل کنند؟ به نظر من نمی‌توانند.

کد خبر : ۶۷۲۶۶
بازدید : ۱۳۴۸
فیلترینگ فضای مجازی، از حرف تا عمل امان‌الله قرایی‌مقدم | فاصله‌ای میان عمل و حرف وجود دارد و صحبت‌های اخیر آقای رئیس‌جمهور درباره فیلترینگ فضای مجازی را نیز از این منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد.

مدت‌هاست که گفته می‌شود قصد دارند فیلترینگ را حذف و محدودیت‎های موجود در فضای مجازی را کم کنند تا فضای مجازی آزاد باشد و مردم بتوانند انتقاد کنند یا روزنامه‌ها آزاد باشند.
آقای روحانی اشاره کرده که اگر فضای مجازی آزاد باشد، خلافکاری‌ها کمتر می‌شود و امکان سوء‌استفاده از بین می‌رود و افکار عمومی آگاه‌تر می‌شوند و می‌توانند در جریان امور قرار بگیرند.

به‌این‌ترتیب هر یک از اعضای جامعه می‌تواند به‌عنوان یک خبرنگار واقع‌بین در متن جامعه وقایع و اتفاقات روزمره را در فضای مجازی قرار بدهد و مسئولان بی‌خبر را آگاه کند.

این حرف خیلی خوب است، اما آیا گروه‌های ذی‌نفوذ که در تمام امور جامعه دخالت دارند و به‌خصوص رسانه‌ها در اختیار آنهاست و با وجود سانسور آیا شهروندان می‌توانند چنین عمل کنند؟ به نظر من نمی‌توانند.

تصور می‌کنم که طرح این مسائل فقط با هدف دلخوش‌کردن مردم صورت می‌گیرد و درواقع مردم هم آگاه‌اند که این گفته‌ها بیشتر شعار و حرف است تا عمل و اینکه به عمل درنخواهند آمد؛ چون اگر فضای اجتماعی آزاد باشد مشکلات دیگری را برای عده‌ای به وجود خواهد آورد و حرف و سخن‌های زیادتری در کار خواهد بود.

به این دلیل است که از فاصله موجود بین حرف و عمل صحبت می‌کنم. به نظر من اظهارات آقای روحانی را باید با توجه به اینکه ایشان در آخر دوران ریاست‌جمهوری خود هستند، تفسیر کرد و با توجه به نظر‌هایی که درباره ایشان وجود دارد و این سخنان در تلاش برای اینکه خوش‌عاقبت باشند، بیان می‌شود، اما در عمل این اظهارات دردی را درمان نمی‌کند و حتی به‌نظرم مقداری هم در روان جامعه ناراحتی به وجود می‌آورد که چرا باید چنین وضعی برقرار باشد.

البته درعین‌حال چنین سخنانی برای تنویر افکار عمومی خوب است و می‌تواند افکار عمومی را باز و آگاه کند و روشن کند که فضای بسته‌ای در جامعه برقرار است که حتی رئیس‌جمهوری هم کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد. درمجموع، به نظر من این قبیل اظهارات، بدبینی را افزایش خواهد داد و یک‌مقدار به یأس و ناامیدی در این مورد عمل‌نکردن به آنچه گفته می‌شود، دامن خواهد زد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید