روبات‌ها پشت فرمان

روبات‌ها پشت فرمان

سیستم پارکینگ خودران «استن» پس از آزمایش‌های موفق در پاریس و لئون در راه فرودگاه گاتویک (Gatwick) لندن است و به نظر می‌رسد این ایده فوق‌العاده به زودی مسوولیت پارک کردن خودرو‌ها را در این فرودگاه بر عهده خواهد گرفت

کد خبر : ۶۷۳۹۷
بازدید : ۹۹۲
روبات‌ها پشت فرمان
همکاری میان انسان و هوش مصنوعی و دخالت روبات‌ها در هدایت خودرو‌ها به تدریج تبدیل به پیکاری برای استفاده از رانندگانی شده است که جدا از مغز انسان پشت فرمان خودرو می‌نشینند. در همین راستا دانشگاه ام‌آی‌تی و مایکروسافت در آمریکا و یک ابداع جدید در بریتانیا منجر به تحقق ایده خودرو‌های خودران و روباتیک شده است.

پژوهشگران دانشگاه «ام. آی. تی» و «مایکروسافت» اعلام کرده‌اند که مدلی برای آموزش سیستم‌های خودران ابداع کرده‌اند که در آن انسان و هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این ابداع یک مدل هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند به ایمنی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند وسایل نقلیه بدون سرنشین و روبات‌های خودران کمک کند.
سیستم‌های هوش مصنوعی خودرو‌های بدون سرنشین، با کمک شبیه‌سازی‌های مجازی آموزش می‌بینند تا برای مقابله با هر نوع اتفاق غیرمنتظره‌ای آماده باشند، اما گاهی اوقات مشکل پیش آمده در دنیای واقعی با نوع آموزشی آن مطابقت ندارد؛ در نتیجه واکنش واقعی خودرو با واکنش آن در جهان مجازی تفاوت دارد و منجر به بروز حادثه می‌شود. یک خودروی خودران را در نظر بگیرید که آموزش داده نشده و حسگر‌های مورد نیاز برای تمایز قائل شدن میان حوادث متفاوت را نیز ندارد. این خودرو نمی‌تواند میان خودرو‌های بزرگ سفید و آمبولانس تمایزی پیدا کند؛ بنابراین اگر در جاده یا خیابان با یک آمبولانس روبه‌رو شود، نمی‌تواند سرعت خود را کم کند و کنار برود.

پژوهشگران ام. آی. تی و مایکروسافت در مقاله‌های مشترک خود، توصیفی از یک مدل را ارائه دادند که در آن برای مشخص کردن نقاط کور، از ورودی انسانی استفاده می‌شود. آن‌ها با کمک روش‌های قدیمی، یک سیستم هوش مصنوعی را با کمک شبیه‌سازی آموزش دادند، اما کار بررسی واکنش‌های سیستم در دنیای واقعی را به یک انسان سپردند. پژوهشگران، داده‌های آموزشی و داده‌های ارائه شده توسط انسان را با هم ترکیب کردند و سپس برای ارائه مدلی که موقعیت‌ها و واکنش درست را برای سیستم مشخص می‌کند، روش‌های یادگیری ماشینی را به کار بردند. این گروه پژوهشی، اعتبار سیستم خود را با به کارگیری آن در بازی‌های ویدئویی تایید کردند. آن‌ها برای اصلاح مسیر شخصیت بازی ویدئویی، یک انسان شبیه‌سازی شده را به کار بردند، اما در مرحله بعد، مدل را با آموزش سنتی و روش‌های بررسی خودرو‌ها و روبات‌های خودران با بازخورد انسانی، ترکیب کردند.

«رامیا راماکریشنان» (Ramya Ramakrishnan)، فارغ‌التحصیل علوم رایانه و هوش مصنوعی و نویسنده ارشد پژوهش گفت: این مدل، به سیستم‌های خودران کمک می‌کند درک بهتری از مواردی که نمی‌بینند داشته باشند. بیشتر اوقات، شبیه‌سازی‌های آموزش داده شده به این سیستم‌ها با شرایط دنیای واقعی و مشکلات پیش‌رو مانند تصادفات مطابقت ندارند. ایده ما این است که برای پر کردن شکاف میان دنیای شبیه‌سازی شده و دنیای واقعی، از انسان‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم چنین اشتباهاتی را به‌صورت ایمن کاهش دهیم.

روباتی که خودرو پارک می‌کند
اما در قاره‌ای دیگر و مرکز انگلستان یک روبات موسوم به «استن» (Stan) ابداع شده که قادر است خودروی افراد را در پارکینگ‌های بزرگ نظیر پارکینگ‌های فرودگاه‌ها با نظم و دقت و بهره‌وری در استفاده از فضا پارک کند. این روبات از ماه اوت در فرودگاه گاتویک لندن کار خود را آغاز خواهد کرد. معمولا پارکینگ فرودگاه‌ها افتضاح است، چرا که بسیار شلوغ و نامنظم می‌شود. اما یک روبات کوچک فرانسوی می‌خواهد این معضل را یک بار برای همیشه حل کند.
سیستم پارکینگ خودران «استن» پس از آزمایش‌های موفق در پاریس و لئون در راه فرودگاه گاتویک (Gatwick) لندن است و به نظر می‌رسد این ایده فوق‌العاده به زودی مسوولیت پارک کردن خودرو‌ها را در این فرودگاه بر عهده خواهد گرفت. پارک کردن خودرو در فرودگاه معمولا با دشواری‌هایی همراه است، چرا که خودرو باید حداقل چند روز در یک نقطه بماند و هر کس به فکر چگونگی حمل چمدان‌های خود است.

با این سیستم جدید شما خودروی خود را در یک گاراژ کوچک پارک می‌کنید، اطلاعات خود را درون سیستم اسکن می‌کنید، سپس بدون هیچ دغدغه دیگری با خیال راحت به سمت هواپیما می‌روید. پس از مدت کوتاهی «استن» به سراغ خودروی شما می‌آید و آن را با کفی مخصوصش بلند می‌کند و با دقت و ایمنی بالا حمل می‌کند و در جای مناسبی در پارکینگ فرودگاه پارک می‌کند. وقتی که از سفر برمی‌گردید هم این روبات خودروی شما را به یکی از گاراژ‌ها آورده و در اختیار شما می‌گذارد. شرکت فرانسوی «استنلی ربوتیکس» (Stanley Robotics) این سیستم را ابداع کرده و با موفقیت در دو فرودگاه بزرگ فرانسه از جمله شارل دوگل در پاریس آزمایش کرده است. روبات‌های «استن» که شبیه به تستر هستند به یک کفی بزرگ مجهزند که به زیر خودرو می‌رود و خودرو را از تایر‌ها بلند می‌کند.

«استن» می‌تواند به هر طرفی حرکت کند و هم به عقب برود و هم مسیر روبه‌رو را در پیش بگیرد. این ویژگی باعث می‌شود «استن» در فضا‌های تنگ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. روبات‌های «استن» مجبور نیستند بین هر دو ردیف خودرو فضای خالی بگذارند، زیرا می‌توانند به راحتی خودرو‌ها را حرکت دهند. ضمن اینکه لازم نیست درب‌های خودرو برای جابه‌جایی باز شود، بنابراین خودرو‌ها می‌توانند با فاصله کمتری در کنار هم قرار بگیرند تا از فضای پارکینگ استفاده بهینه‌تری شود. هیچ انسانی مجاز به ورود به محوطه نیست و اساسا نیازی هم به این کار نیست؛ بنابراین امنیت پارکینگ فوق‌العاده بالا می‌رود و نیازی هم به تعبیه پیاده‌رو‌های مشخص برای رسیدن به خودرو‌ها نیست.
این سیستم حدود ۳۰ درصد استفاده بهینه‌تری از فضا را در پارکینگ‌ها ایجاد می‌کند. مسافران می‌توانند زمان بازگشت را در هنگام تحویل خودرو تنظیم کنند تا خودرویشان در هنگام مراجعت به موقع در اختیارشان قرار بگیرد. استفاده از این سیستم برای مسافران راحت‌تر و ایمن‌تر است، اگرچه تعداد گاراژ‌ها فعلا محدود است. به علاوه استفاده از فضا نسبت به پارکینگ سنتی بسیار بهینه‌تر انجام می‌شود و در مناطقی که فضای زیادی در دسترس نیست، سیستم‌هایی مانند «استن» می‌توانند معادله را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهند. طبق قرارداد این شرکت با فرودگاه گاتویک، «استن» در ماه اوت همزمان با سفر صد‌ها هزار لندنی برای گذراندن تعطیلات تابستانی، کار آزمایشی خود را آغاز خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید