جایگزین حذف استانی یارانه بگیران

جایگزین حذف استانی یارانه بگیران

با آنچه دیروز در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید، به دولت تکلیف شده که در سال آتی با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، وضعیت «وسع» و «درآمد» شهروندان را بررسی و دهک‌های بالای درآمدی را شناسایی کند.

کد خبر : ۶۷۴۸۰
بازدید : ۶۲۷
جایگزین حذف استانی یارانه بگیران سیده فاطمه حسینی | تلفیق دیروز بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه را که مربوط به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است در دستور کار داشت و بندهایی را به تصویب رساند. از میان مصوبات روز گذشته می‌توان به بندی اشاره کرد که به تبصره ۱۴ الحاق شد و دولت را مکلف می‌کند سه دهک بالای درآمدی را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند. اما نکته مهم‌تر آن است که مجلس در این بند الحاقی، دولت را مکلف به شناسایی سه دهک بالای درآمدی برای حذف آنها از زمره یارانه‌بگیران می‌کند.
در این بند الحاقی به تبصره ۱۴ تصریح شده که دولت مکلف است «با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار»، نسبت به «شناسایی» و «حذف» سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

«شناسایی سه دهک درآمدی بالا برای حذف آنها از فهرست یارانه‌بگیران»، موضوعی است که سال گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ نیز به شکلی جدی مورد بحث قرار گرفت تا بتوان با ارائه راهکاری برای استفاده از مکانیزم‌های قابل‌اطمینان، دهک‌های بالای درآمدی را شناسایی کرد. اما در نهایت پیشنهادهای متعدد نتوانست رای موافق مجلس را به‌دست آورد و مجلسی‌ها به الحاق بندی با این محتوا که «دولت موظف به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی به‌صورت تدریجی است»، اکتفا کردند.

اما با آنچه دیروز در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید، به دولت تکلیف شده که در سال آتی با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، وضعیت «وسع» و «درآمد» شهروندان را بررسی و دهک‌های بالای درآمدی را شناسایی کند. این تکلیف، شرایط را برای حذف سه دهک بالای درآمدی تسهیل می‌کند.
این در حالی است که دولت در لایحه بودجه ۹۸، با پیشنهاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۴ حذف دهک‌های پردرآمد را بر عهده استانداران قرار داده و به آنان مجوز داده بود که با هماهنگی وزارت کار، نسبت به حذف یارانه ۳ دهک بالای درآمدی اقدام کنند و درآمد حاصل از آن را در جهت کاهش فقر مطلق و تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام همان استان هزینه کنند.
اما با توجه به انتقاداتی که به این پیشنهاد دولت وارد شد، اعضای کمیسیون تلفیق به حذف آن رای داده و بندی را جایگزین آن کردند که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، دولت را مکلف می‌کند با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، سه دهک بالای درآمدی را «شناسایی» و از فهرست یارانه‌بگیران «حذف» کند.

البته عملکرد دولت در اجرای قوانین بودجه سال‌های گذشته نشان داده که تمایلی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی ندارد.

افزایش اعتبار برای رفع فقر مطلق
یکی دیگر از مصوبات دیروز کمیسیون تلفیق، تغییر در رقم یکی از مصارف جدول (۵) تبصره ۱۴ است؛ مصارف تبصره ۱۴ مربوط به محل‌هایی است که منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در آنجا هزینه شود که مهم‌ترین آنها پرداخت یارانه نقدی و غیر‌نقدی خانوار، کاهش فقر مطلق، یارانه نان و خرید تضمینی گندم وکاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم است.

تغییر رخ داده در این مصارف آن است که بودجه مربوط به کاهش فقر مطلق، ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته؛ به این معنا که مجلسی‌ها با استناد به آنچه در قانون برنامه ششم تاکید شده است، رقم پیشنهادی دولت برای کاهش فقر مطلق را از ۷ هزار میلیارد تومان به ۸ هزار ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند.
در تبصره ۱۴ تصریح شده است که کاهش فقر مطلق، باید از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی است، محقق شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید