آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان پزشک می‌تواند تعیین کند چه زمانی لازم است که دندان عقل کشیده شود. در حقیقت دندان‌های عقل باعث آسیب نمی‌شوند، اما چرا باید آن‌ها را کشید؟

کد خبر : ۶۷۴۹۳
بازدید : ۲۳۸۸
آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟
فرادید | دندان پزشک می‌تواند تعیین کند چه زمانی لازم است که دندان عقل کشیده شود. در حقیقت دندان‌های عقل باعث آسیب نمی‌شوند، اما چرا باید آن‌ها را کشید؟

امروزه جراحی دهان برای حذف دندان‌های عقل تقریبا برای نیمی از بزرگسالان امری بسیار رایج است. البته کشیدن دندان عقل همیشه لازم نیست.

در صورتی که دندان عقل موقعیتش در داخل فک به شکلی باشد که امکان رویش نداشته باشد به طور معمول پیشنهاد می‌شود که آن دندان کشیده شود، در غیر این صورت احتمال تبدیل به کیست‌های دندانی یا تاثیر در موقعیت دندان‌های رویش یافته وجود دارد، به عبارت دیگر فشار دندان عقل به دندان‌های کناری باعث می‌شود دندان‌های دیگر در زاویه‌ای دیگر رشد کنند.

در اکثر موارد از آنجایی که دندان‌های عقل کج می‌رویند نمی‌توانند در فرایند جویدن غذا نقشی موثر داشته باشند و همچنین باعث وارد شدن فشار به دندان‌های مجاور می‌شوند، در نتیجه در این مواقع دندانپزشکان به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند تا دندان عقل خود را بکشند.
آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

چه زمانی دندان‌های عقل باید کشیده شوند؟
هنگامی که تصویر برداری از فک و صورت (رادیوگرافی) نشان دهد که رویش دندان عقل فضای کافی برای رویش ندارد باید کشیده شود. سایر دلایل خوب برای برداشتن دندان عقل عبارتند از:
• آسیب به دندان‌های دیگر، رویش دندان عقل در فک‌های کوچک می‌تواند باعث ایجاد فشار و درد دندان‌های دیگر شود.
• آسیب به فک، رویش دندان عقل ممکن است سبب ایجاد کیست‌هایی شود که می‌توانند در اطراف دندان‌های جدید شکل بگیرند؛ و در صورتی که درمان نشوند، ممکن است باعث آسیب رسانی به سایر ریشه‌ها شوند.
• مسائل سینوسی، مشکلات دندان‌های عقل می‌تواند درد، فشار و انسداد سینوس‌ها را به دنبال داشته باشد.
• التهاب لثه، لثه‌های متورم به احتمال زیاد فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشند.

در اکثر موارد می‌توانید چندین ماه منتظر تصمیم نهایی خود برای کشیدن دندان عقل بمانید. اما در صورتی که دچار درد، تورم و یا بوی بد در نزدیکی دندان‌های عقب خود باشید، ممکن است ملاقات دوباره دندانپزشک نیاز باشد.

منبع: webmd
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید