دیدار تاریخی پاپ از خلیج فارس

دیدار تاریخی پاپ از خلیج فارس

در عربستان سعودیِ فوقِ محافظه‌کار که حدودا ۱/۴ میلیون مسیحی دارد فعالیت کلیسا‌ها ممنوع شده و نمایش نماد‌های مسیحی در ملا عام قدغن است. مراسم عبادی مسیحیان یا به صورت زیر زمینی اجرا می‌شود یا اصلا اجرا نمی‌شود.

کد خبر : ۶۷۷۲۲
بازدید : ۶۰۳۵
فرادید | پاپ فرانسیس استارت یک رویداد تاریخی را می‌زند.
روز شنبه پاپ با شروع سفر سه روزه به امارات به اولین پیشوای کلیسای کاتولیک رم در طول تاریخ تبدیل شد که به شبه جزیره عربستان سفر می‌کند.

به گزارش فرادید به نقل از نیویورک تایمز، این دیدار چشم‌اندازی کم نظیر برای مسیحیان خاورمیانه به ارمغان آورده است. در دهه‌های اخیر مسیحیان در این منطقه تحت فشار‌های زیادی بودند؛ منطقه‌ای که ریشه‌های مسیحیت از آنجا سرچشمه می‌گیرد. مسیحیان در برخی از کشور‌های خاورمیانه مورد آزار و اذیت قرار گرفته، کشته شدند یا مجبور به فرار شدند.

حضور پاپ در خلیج فارس امیدواری‌هایی در مورد افزایش نقش مسیحیان در خاورمیانه به وجود آورده است.
چرا دیدار تاریخی پاپ از خلیج فارس مهم است؟

بنابر اعلام واتیکان، جنگ، خشونت گروه‌های موسم به جهادی و تنش‌های فرقه‌ای جمعیت مسیحیان خاورمیانه را از ۲۰ درصد (قبل از جنگ جهانی اول) به ۴ درصد کاهش داده است.

در عربستان سعودیِ فوقِ محافظه‌کار که حدودا ۱/۴ میلیون مسیحی دارد فعالیت کلیسا‌ها ممنوع شده و نمایش نماد‌های مسیحی در ملا عام قدغن است. مراسم عبادی مسیحیان یا به صورت زیر زمینی اجرا می‌شود یا اصلا اجرا نمی‌شود.

یمن از لحاظ تاریخی تنوع مذهبی قابل توجهی دارد. جوامع کوچک مسیحی بعد از ورود مبلغان مذهبی در قرن ۱۹ شکل گرفتند؛ اما تنش‌هایی که از سال ۲۰۱۵ در یمن به وجود آمد بسیاری از مسیحیان را وادار به مخفی شدن کرد.
در این سال، عربستان سعودی نیرو‌هایی به یمن فرستاد تا معترضان حوثی را سرکوب کنند. در مدت درگیری‌ها، چندکلیسا‌ تخریب یا با خاک یکسان شده‌اند؛ حالا مسیحیان از اینکه گروه‌های تندرو قدرت را به دست بگیرند می‌ترسند.

صد‌ها هزار نفر از مسیحیان در طول درگیری خونین فرقه‌ای پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ از عراق گریختند.

داعش همزمان با اعلام موجودیت در سال ۲۰۱۴ بسیاری از مسیحیان شمال سوریه و عراق را از کشور بیرون کرد.

مسیحیان حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۹۸ میلیونی مصر را تشکیل می‌دهند. داعش در این کشور در بسیاری از کلیسا‌ها بمب گذاری کرد و بسیاری از زائران مسیحی را در راه عبادت‌گاه‌های دورافتاده ربود.

پاپ فرانسیس هشدار داده است که مسیحیان منطقه ممکن است در میان "بی تفاوتی‌های کشنده" در مورد گرفتاری آنها، به طور کلی ناپدید شوند.
چرا دیدار تاریخی پاپ از خلیج فارس مهم است؟
چرا امارات؟ چرا الان؟
کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، جزو معدود کشور‌های خاورمیانه هستند که در آن‌ها جمعیت مسیحیان رو به افزایش است. این پدیده در حالی رخ می‌دهد که برخی از این کشور‌ها در طول تاریخ آزادی مذهبی مسیحیان را محدود کرده بودند.

هجوم کارگران مهاجر از فیلیپین، هند و دیگر کشور‌های آسیایی چندین میلیون مسیحی را به کشور‌هایی مثل عربستان، امارات و قطر آورده است. البته اجرای مراسم دینی برای آن‌ها مثل قبل محدود نیست.

در امارات ، مسیحیان، هندو‌ها و یهودیان به راحتی می‌توانند مراسم عبادی خود را انجام دهند.

محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی (یکی از هفت استان امارات) بعد از اینکه در سال ۲۰۱۶ در واتیکان با پاپ دیدار کرد او را به امارات دعوت کرد.

"وزارت تسامح" امارات پیشتر هم از چنین مراسم‌هایی میزبانی کرده بود. مثلا در سال ۲۰۱۷ در نزدیکی یک صومعه مسیحی در جزیره ابوظبی مراسمی برای رهبران بزرگ مسیحی برگزار شد.

بر اساس آمار "مرکز تحقیقاتی پیو" در امارت بیش از یک میلیون مسیحی زندگی می‌کنند که این تعداد معادل ۱۳ درصد از کل جمعیت امارات است. بسیاری از این مسیحیان مهاجرند.

پاپ فرانسیس امارات را "سرزمینی که تلاش می‌کند الگوی همزیستی باشد" نامید و در مورد سفر هفته گذشته خود و حضور در برنامه صلح عربی به نام "سلام علیکم" یک پیام ویدیویی منتشر کرد.

او در این پیام ویدیویی می‌گوید: «خدا را شاکرم که فرصتی به من عطا کرد تا در سرزمین شما (امارات) برگ جدیدی از روابط بین مذاهب در تاریخ را بنویسم. ایمان به خدا (ما را) متحد می‌کند نه اینکه جدا کند. ایمان است که ما را با وجود اختلاف‌ها به هم نزدیک می‌کند. ایمان، ما را از خصومت و نفرت دور نگه می‌دارد»
چرا دیدار تاریخی پاپ از خلیج فارس مهم است؟

گرچه حاکمان امارات سال ۲۰۱۹ را "سال مدارا" نام گذاری کرده اند، اما در واقع در این کشور آزادی مذهبی به طرق مختلفی محدود شده است.

پاپ می‌خواهد چه چیزی به دست آورد؟
در ماه ژانویه پاپ خطاب به "سفرای سریر مقدس " گفت که دیدار او از امارات و سفر بعدی او به مراکش در ماه مارس فرصتی برای بهبود درک متقابل و روابط بین مذاهب بود.

موضوع دیدار پاپ از عبارات آغازین "نیایش سن فرانسیس" الهام گرفته شده است: «(خداوندا!) مرا وسیله‌ای برای تحقق صلح خود قرار بده»

به گفته مقامات کلیسا یکی از اهداف اصلی پاپ در سفر به شبه جزیره عربستان ادامه همکاری با رهبران مسلمان است. او امیدوار است این همکاری، خاورمیانه و جهان اسلام را به میزبان بهتری برای مسیحیان تبدیل کند. به عبارت دیگر هدف سفر او فراتر از مساله مسیحیان امارات است.

هدف مهم دیگر پاپ از سفر به امارات دیدار با جوامع مشتاق کاتولیک است که عموما از کارگران مهاجر تشکیل شده است. تشویق و حمایت این مسیحیان که در مسافتی دور از حوزه اصلی کلیسای کاتولیک هستند از اهداف او است.

همچنین پاپ روز شنبه یک درخواست عمومی برای پایان دادن به بحران انسانی یمن مطرح کرد. این بحران بر اثر جنگی ایجاد شده است که میلیون‌ها نفر را تا مرز قحطی پیش برده است.

پاپ در سخنرانی خود در " میدان سن پیترو " از طرفین جنگ خواست به توافقات بین المللی احترام بگذارند و از تامین مواد غذایی برای یمنی‌های آسیب دیده مطمئن شوند. امارات مهم‌ترین هم پیمان نظامی عربستان در جنگ با حوثی‌های یمن است. نیرو‌های عربستانی توسط آمریکا حمایت می‌شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید